Skocz do zawartości

Suzuki gz 125 Marauder przywracanie do życia :)


mleki
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich , jestem tu świeżakiem , sporo grzebię przy swoich czterokołowcach ale jeśli chodzi o motocykle oraz elektrykę jestem ciemny jak afrykańczyk.
W swoim życiu około 30 lat temu rozebrałem do ostatniej śrubki i ponownie złożyłem WSK 125 , nawet potem jeżdziła , ale to koniec mojej przygody z naprawami jednośladów... Ostatnio nadarzyła się okazja zakupu niesprawnego Maraudera więc zanabyłem rzeczony z zamiarem uruchomienia 😝
Sprawa wygląda tak : bike stał nie używany kilka dobrych lat w ogrodzie. Po przywiezieniu do domu podłączyłem pod aku i ok - kręci , ale oczywiście nie pali , wyciągnąłem gaznik rozebrałem i w miarę możliwości wyczyściłem ( wciąż czekam na zamówioną myjkę ultradzwiękową ) . Po montażu gaznika nadal nie pali ale mnie to nie dziwi bo pewnie nie wyczyściłem jak należy. Ale pojawił się inny problem , otóż motór przestał kręcić , kontrolka zapłonu przestała się palić , rozrusznik pali na krótko ale też na początku wystarczyło że podałem mu plus z aku a teraz żeby zakręcił muszę także podpiąć minus. W tak zwanym międzyczasie wymieniłem przekażnik rozrusznika ale jakoś mam przeczucie że to coś innego.
Tu kolejny problemik , nie potrafię sprawdzić czy te przekazniki są dobre , nie pracują obydwa , nowy i stary , mierzyłem coś tam na podstawie filmików z youtuba ale pokazuje mi całkowicie inne wartośći. Nie pamiętam jak to było dokładnie ale na samym początku kiedy jeszcze kręcił miałem światła , kierunki itp. , następnie światła wcięło i tylko paliło się tylne a chyba raczej światło stopu. Przejrzałem jak mi się wydaje całą instalację , popsikałem do kostek , sprawdziłem podłączenie masy oraz dołożyłem jeden przewód masowy i nic. Chciałbym sprawdzić przekazniki , regulator napięcia i co tam jeszcze trzeba , ale nie wiem jak to zrobić. Acha , przycisk starteru na kierownicy też rozebrałem i wyczyściłem. Bardzo proszę o pomoc , nie chciałbym oddawać go do kogoś do naprawy a tylko zrobić to samemu bo w tym właśnie cała frajda.
Dzięki z góry no i czekam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę to wygląda tak jakby nie było masy, ale piszesz ze dołożyłeś nowy przewód masowy. Gdzie konkretnie go podłączyłeś? Wrzuć zdjęcia jednego i drugiego przekaźnika. Jakie wartości wyszły Ci z pomiarów przekaźników?  

To że motocykl nie odpala to nie zawsze jest wina gaźnika, czy ma iskrę na świecy? Jeśli jest iskra to można odpalić na plaka do kokpitu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam i dziękuję za szybką odpowiedź. Przewód masowy dołożyłem tylko do rozrusznika uznając że to wystarczy, może to błąd ( dzisiaj podłączę do ramy ). Wartości z miernika i zdjęcia przekaźników dodam po południu lub wieczorem, tylko nie wiem jak je zmierzyć poprawnie, chciałem też żeby któryś przekaźnik kliknął ale nie udało mi się. Gaźnikiem na razie się nie przejmuję, iskra była teraz nie wiem. Bezpieczniki przy przekaźnikach są ok a innych nie stwierdziłem. Dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekaźnik łatwo można sprawdzić bez miernika. Do cienkich przewodów podłącz 12V z akumulatora albo z zasilacza i sprawdź czy przekaźnik cyka. Powinien dawać wyraźny dźwięk. Następnie woltomierzem, albo żarówka z przewodami należy sprawdzić czy pojawia się napięcie na wtyczce z cienkimi przewodami która była połączona z orzekaznikiem rozrusznika od strony motocykla. Jeśli nie pojawia się napięcie to należy zmierzyć omomierzem czy jest przejście od każdego z tych przewodów do masy. Przy tym pomiarze rozłącz akumulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Stefan, udało mi się jeszcze przed pracą podłączyć masę do ramy ale bez zmian. Wkleję fotkę obecnego przekaźnika bo jest trochę inny niż odpisujesz.

 

IMG_20230214_153511.jpg

nazirro, dziękuję ale nie rozumiem o czym ty do mnie rozmawiasz:) , musisz tłumaczyć jak krowie na rowie bo ja w elektryce to jak neandertalczyk...

Edytowane przez mleki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oba przekaźnik takie same? Czy różnią się? Zrób też zdjęcie wtyczki od tego przekaźnika. Powinny tam być przewody biało czarny i żółto czarny. Spotkałem się z tym że nowy przekaźnik ma inny układ wyprowadzeń, a jest to ważne ponieważ w tym przypadku przez bezpieczniki na przekaźniku jest zasilana część instalacji motocykla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok.
Musisz dostać się do kabli od stacyjki. Szukasz wtyczki, rozpinasz ją i przekręcasz kluczyk w pozycję "ON" czyli zapłon.
Miernik uniwersalny ustawiasz na test ciągłości obwodu, czyli gdy zetkniesz końcówki testera, to wydaje dźwięk ( piszczy).
Po kolei sprawdzasz, czy w tym położeniu kluczyka jest przejście na złączach od strony stacyjki, nie instalacji motocykla.
Powinno być tam sześć przewodów.
Przykładasz po kolei końcówki testera do przewodów o kolorach:
Pomarańczowy - czerwony: tester powinien zapiszczeć.
Następna para to czarno/biały - pomarańczowo/żółty i znów powinien zapiszczeć.
Ostatnia para brązowy z szarym też powinno być przejście. Jeśli któraś para przewodów nie posiada przejścia, to uszkodzona jest stacyjka. Możesz wtedy spróbować ją przeczyścić jakimś środkiem do czyszczenia styków elektrycznych, może być tylko zabrudzona.
477979e310bb00f1cb7f6b3ace59cf89.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko czy jest konieczne dobieranie się do stacyjki? W tym motocyklu prawdopodobnie zasilanie na stacyjce-przewód czerwony jest połączony bezpośrednio z bezpiecznikiem na przekaźniku rozrusznika. Jeśli Tu były dokonywane zmiany i zaginęło zasilanie to trzeba zacząć od zmierzenia obu przekaźników rozrusznika i dokładnym porównaniu czy są takie same.

Jeśli na starym i nowym przekaźniku motocykl nie kręci i dodatkowo pojawiły się nowe problemy to przyczyną nie leży w przekaźniku. Zamontuj oryginalny przekaźnik z powrotem. To że nie załącza się przekaźnik rozrusznika oznacza problem z jedną z kilku rzeczy.  Po kolei należy sprawdzić czujnik stopki, kill switch,  przycisk rozrusznika i czujnik na klamce sprzęgła. Do sprawdzenia jest potrzebny omomierz,  woltomierz lub żarówka z dwoma przewodami i trochę cierpliwości.

Edytowane przez Stefan Kowalski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję koledzy za podpowiedzi, wszystko chętnie sprawdzę, mam myślę że dobry miernik tylko wstyd przyznać dosłownie nie wiem co nastawić w mierniku i gdzie przyłożyć końcówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nazirro już mi wyjaśnił jak przebadać stacyjkę a Stefan jak ustawić multimetr. Jeszcze muszę się dowiedzieć gdzie wetknąć końcówki z multi żeby sprawdzić to co napisał Stefan:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy zamontowałeś oryginalny przekaźnik? Sprawdziłeś bezpieczniki na tym przekaźniku? Czy wróciły światła? Jeśli tak to czarny przewód łączymy do minusa akumulatora a czerwony do kill switch do styku z pomarańczowo czarnym przewodem. Tam powinno być 12V po włączeniu zapłonu. To jest to samo napięcie co na cewce zapłonowej, więc jeśli jest iskra to i tu powinno być napięcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bezpieczniki sprawdzam zawsze po jakimś grzebaniu i ciągle są ok, całą resztę zrobię po pracy. I oczywiście dam znać co i jak. Dzięki za pomoc , pozdrawiam.

Niestety dziś nic już nie sprawdzę, podejrzewam że jutro podobnie ale sobota cała moja, mam nadzieję że zdarzy wam się być online 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...