Skocz do zawartości

Wymiana oświetlenia na LED


Romek125
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Po podłączeniu kilku dodatkowych gadżetów typu grzanetki, GPS, czy smartfon na full przy Yanosiku z mapami zaczyna brakować mi trochę prądu w moim motocyklu CB 500 Czy ma sens wymiana żarówek w motocyklu na żarówki typu LED ? Chodzi o to czy jakość żarówek LEDowych po wymianie takich jak postojówki, kierunkowskazy, stop i ewentualnie chociaż mam tu obiekcje - reflektor ( 5W5, 21W, 21/5W, H4) odpowiadają analogicznej jakości świetlnej czy raczej są straty i gra nie warta świeczki ?Wiadomo że LEDY kilkakrotnie pobierają mniej prądu i maja mniejszą moc (W) ale jak to sie ma do rzeczywistości ? Dodam że wymieniłem kiedyś żarówkę H3 w aucie na LED ale jakość świecenia była tragiczna w porównaniu do zwykłej żarówki. Przerabiał ktoś podobny temat ? Jakie LEDy można polecić a jakimi głowy sobie nie zawracać ?

Edytowane przez Romek125
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdzie to niby żarówka tylnej lampy czy kierunków ma homologacje ? Z tego co wiem to lampy muszą mieć homologacje a żarówki mają określoną barwę i moc ewentualnie rodzaj trzonka w kodeksie drogowym.

Edytowane przez Romek125
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a słyszałeś o tym że lampa jest homologowana z danym źródłem światła? czyli jak ma homologację np. z żarówką h1 to nie możesz zmieniać na np. h7 czy led albo hid. Dlatego lampy ledowe mają osobną homologację, już nie wspominając o tym że led zupełnie innaczej generuje strumień światła.

Pozatym oznaczenie żarówek nawiązuje bezpośrednio do normy którą to żarówka musi spełniać.

By zaoszczędzić nieco mocy możesz się pobawić też podświetlaniem zegarów, zawsze kilka Wattów do przodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem o wymaganej barwie i trzonku podanym w kodeksie i tam nie ma nic o homologacji żarówki. Pokaż mi tą homologacje żarówki kierunku i żarówki tylnej lampy jak to napisałeś

 

wymienić możesz sobie co najwyżej kierunkowskazy i lampę tylną na led i to tylko jeśli ma homologację

 

Żarówki typu H1 czy H7 określa m.in. rodzaj mocowania w oprawie czyli trzonek, a ty piszesz jakieś bzdury o zamianie żarówek o innych mocowaniach w oprawie

 

Napisałem o wątpliwościach wymiany ale niech może wypowie się ktoś kto ma o tym pojęcie a nie osoba co klepie bzdury w klawiaturę.

Edytowane przez Romek125
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega towwdie dobrze Ci mówi.Nic nie możesz zmienić w lampie.Ma być takie źródło światła jak producent i badanie homologacyjne przewiduje.O ile na kombinacje w pozycyjnych i kierunkach na przeglądzie przymykają oko to główne jest nietykalne.Praktycznie sprawdzone :rolleyes: .Tutaj masz ciekawy wątek:http://forum.motocyklistow.pl/index.php/topic/152791-policja-i-problem-z-lampa-glowna/ poczytaj sobie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do reflektorów napisałem na początku i nie chodzi tu o lampy bo te są i będą oryginalne z homologacją a tylko o żarówki :

i ewentualnie chociaż mam tu obiekcje - reflektor

 

A co do Stopu i kerunków możesz wyjaśnić na co diagnosta "przymyka oko" nie widząc co siedzi w kloszu ? Czy wówczas światło jest inne, mniej wyraziste, ma inną poświatę, słabiej-mocniej świeci ? Z przyrządem diagnosta czy policjant do kierunków i Stopu nie lata. Zakładam że kupujemy LEDy dobrej jakości o odpowiedniej barwie a nie najtańsze czy kolorowe. Jeszcze raz napiszę, pytam bo nie wiem czy wymiana ma sens i chciałbym odpowiedzi od ludzi którzy to przechodzili a nie że wujek pana Ździsia tak mówił albo zabrali mi dowód bo wstawiłem gówniane postojówki świecące na niebiesko.

Producent pojazdu też nie podaje ani tego że żarówka musi być z żarnikiem ani jaka próżnia ma być w bańce ani też firmy ani nawet natężenia światła tylko typ gniazda i moc.

Edytowane przez Romek125
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli wsadzisz do lampy inne źródło światła to ta homologacja traci ważność ,a Ty tracisz przegląd rejestracyjny :laugh: .Przeczytaj ten link co podałem .Są tam oznaczenia na reflektorze Np.HCR to światło drogowe i mijania z.....HALOGENOWĄ żarówką ,a nie diodową ,ksenon czy bóg wie co jeszcze.Co do kierunków ,to choćbyś kupił najlepsze diody i światło było idealne niczego to nie zmienia.

Edytowane przez pamoz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem tej całej homologacji..... Po co to jest, a w szczególności na żarówki.

W mojej Cz 175/487 wymiana z 21W 6v żarówek z kierunkowskazów na ledy, nie tylko zmniejsza zużycie prądu, ale i poprawia widoczność w dzień, nie rażąc innych.

 

ps. Prądnica w 487 ma 75W, więc na mijania/długie, 35W, tylne 10W, stop 15W, kierunki po 21W, plus do tego 5x6W kontrolki, to trochę idzie na prądu, a jeszcze gdzie na zapłon... Więc przy włączonych światłach mijania 35W i tylnego pozycyjnego 10W jest 45 watów, no i skręcam gdzieś włączę kierunki 2x21W to jest 42 czyli wychodzi że odbiorniki zużywają 87W więc jest minusowy deficyt. A żaórwki LED do kierunków, mają chyba 4W a święcą jak 21W więc jest różnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli wsadzisz do lampy inne źródło światła to ta homologacja traci ważność ,a Ty tracisz przegląd rejestracyjny :laugh: .

Na jaki przepis się powołujesz, biorąc pod uwagę że inne źródło światła będzie dostosowane do oprawy, klosza, ze zbliżoną barwą i intensywnością światła?

Co kieruje diagnostą który ma wątpliwości nie sprawdzając przyrządem i nie rozkręcając klosza ?

 

Przeczytaj ten link co podałem .Są tam oznaczenia na reflektorze Np.HCR to światło drogowe i mijania z.....HALOGENOWĄ żarówką ,a nie diodową ,ksenon czy bóg wie co jeszcze.

Dajmy już spokój reflektorom, które bezpośrednio wpływają na oświetlenie drogi i z tym się zgadzam od początku a weźmy na tapete światła sygnalizacyjne.

 

Co do kierunków ,to choćbyś kupił najlepsze diody i światło było idealne niczego to nie zmienia.

Zmienia przede wszystkim pobór prądu przy słabszym ładowaniu jak wspomniał kolega wyżej i o to cały ten ambaras.

Edytowane przez Romek125
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile dobrze pamiętam to jak wsadzisz LED to kierunkowskazy nie będą migać bo przerywacz do LEDów jest inny więc przekalkuluj czy to się opłaci.

 

Ja na twoim miejscu to bym się przyjrzał jak wygląda sprawa z ładowaniem bo alternator powinien bez problemu ogarnąć grzane manetki i ładowarkę. U mnie w F650 mam grzanie, dodatkowy stop na kufrze, często jeżdżę z nawigacją i przez 2 lata nie miałem ani razu sytuacji z za małym prądem.

 

Producent jasno określa jaki typ żarówki możesz wsadzić do danej lampy - i nie rozchodzi się tutaj tylko o rodzaj trzonka ale też o typ żarówki. Homologacja jest ważna tylko i wyłącznie z żarówką, którą przewidział producent.

 

Ogarnięty policjant czy diagnosta bez problemu rozpozna, że w stopie czy kierunkowskazie siedzi LED bo to od razu widać po sposobie rozjaśniania się żarówki (LED w ułamku sekundy świeci od razu pełną mocą, zwykła żarówka zapala i gaśnie "płynnie"). O ile w przypadku zwykłego jeżdżenia nie powinni się doczepić to w przypadku kolizji jak auto zostanie wzięte pod lupę to mogą być problemy.

 

Od siebie dodam, że w lipcu byliśmy w Czechach na 4 motocykle, zostaliśmy zatrzymani przez tamtejszą policję. Jeden z nas miał w swoim motocyklu tylną lampę LEDową ale bez homologacji (cała lampa). Poleciał dowód i zakaz dalszej jazdy. Czekaliśmy 3 godziny na parkingu, policja co chwila sobie przejeżdżała i sprawdzała czy ten motocykl aby nie jedzie. Laweta do PL to by był kosmiczny koszt więc w odpowiednim momencie ruszyliśmy "na hardkorze" i koleś prawie 700km wracał bez dowodu rejestracyjnego ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile dobrze pamiętam to jak wsadzisz LED to kierunkowskazy nie będą migać bo przerywacz do LEDów jest inny więc przekalkuluj czy to się opłaci.

Też o tym słyszałem ale przy wymianie całych zestawów kierunkowskazów i teraz pytanie czy to samo dotyczy wymiany samych dedykowanych żarówek a nie jakichś diód na mikro pasku.

 

Ja na twoim miejscu to bym się przyjrzał jak wygląda sprawa z ładowaniem bo alternator powinien bez problemu ogarnąć grzane manetki i ładowarkę. U mnie w F650 mam grzanie, dodatkowy stop na kufrze, często jeżdżę z nawigacją i przez 2 lata nie miałem ani razu sytuacji z za małym prądem.

 

Ładowanie u mnie jest ok jednakże prawie graniczne po podłączeniu gadżetów a nie chhciałbym obudzić się w trasie z ręką w nocniku przy spalonym alternatorze. czy regulatorze wynikającym z przeciążenia. Pytam z czystej ciekawości gdyby ktoś podłączył dodatkowe duże obciążenie oprócz podanych przeze mnie np jeszcze lightbary czy ogrzewany kombinezon tudzież grzałkę w siedzisku ;) STOP na kufrze masz NIIELEGALNIE :)

 

Ogarnięty policjant czy diagnosta bez problemu rozpozna, że w stopie czy kierunkowskazie siedzi LED bo to od razu widać po sposobie rozjaśniania się żarówki (LED w ułamku sekundy świeci od razu pełną mocą, zwykła żarówka zapala i gaśnie "płynnie"). O ile w przypadku zwykłego jeżdżenia nie powinni się doczepić to w przypadku kolizji jak auto zostanie wzięte pod lupę to mogą być problemy.

 

Po części się zgodzę aczkolwiek oświetlenie LED jest dopuszczalne i powszechnie stosowane, kwestia czy klosz jest do tego przystosowany ale o tym przepisy wyraźnie nie mówią . A co do oględzin pokolizyjnych nigdy nie słyszałem żeby ktoś miał z tego kłopoty bo wymienił STOP czy kierunki na diody i raczej takiego przypadku nie ma. Może w przypadku kwestii spornej albo z ofiarami auto prześwietlają "rentgenem" ale nie przy stłuczkach a takowe miewałem.

 

Od siebie dodam, że w lipcu byliśmy w Czechach na 4 motocykle, zostaliśmy zatrzymani przez tamtejszą policję. Jeden z nas miał w swoim motocyklu tylną lampę LEDową ale bez homologacji (cała lampa). Poleciał dowód i zakaz dalszej jazdy. Czekaliśmy 3 godziny na parkingu, policja co chwila sobie przejeżdżała i sprawdzała czy ten motocykl aby nie jedzie. Laweta do PL to by był kosmiczny koszt więc w odpowiednim momencie ruszyliśmy "na hardkorze" i koleś prawie 700km wracał bez dowodu rejestracyjnego ;)

 

Typowy błąd kogoś kto nie ma pojęcia. Wymiana klosza bez wybitej homologacji na którą policjant zawsze zwraca uwagę przy wątpliwościach oświetlenia.

 

 

 

Edytowane przez Romek125
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile dobrze pamiętam to jak wsadzisz LED to kierunkowskazy nie będą migać bo przerywacz do LEDów jest inny więc przekalkuluj czy to się opłaci.

 

U mnie w mojej CZ był ten sam problem. Należy wymienić przerywacz kierunkowskazów, a są to groszowe sprawy. No i trzeba też coś zrobić z kontrolką kierunkowskazów. U mnie żarówko kontrolna kierunków, zawsze działa czy to włączę lewą, czy prawą parę kierunkowskazów przy zwykłych żarówkach. Po zainstalowaniu ledowych, następuję ciągłe ich świecenie. I tu są dwa rozwiązania.

Pierwsze, to całkowicie odłączyć kontrolkę kierunków, minus taki, że nie będziemy wiedzieć czy kierunek wyłączyliśmy czy nie. I może świecić cały czas.

Drugie, jakoś to przerobić, ale nie pamiętam jak.

A najlepsze rozwiązanie to takie, które mam dwie osobne kontrolki. Jedna odpowiada ze lewą stronę, a druga odpowiada za prawą. Wredy śmiało można montować LEDY w kierunkach i nic nie trzeba grzebać w kontrolkach.

CB500 ma jedną kontrolkę kierunków, czy dwie?

 

ps. Jednak te żarówki mają 2,4W a świecą jak 21W tylko że są drogie:

http://archiwum.allegro.pl/oferta/zarowka-led-6v-ba15s-30x-smd-5050-p21w-bialy-zimny-i5509233270.html

Lub też tańsze:

http://archiwum.allegro.pl/oferta/zarowka-6v-led-r5w-smd-p5w-ba15s-r10w-bialy-cieply-i5525971366.html

A tu jest przerywacz:

http://www.motofree.pl/pl/p/PRZERYWACZ-KIERUNKOW-KIERUNKOWSKAZOW-6V-LED/3275

Tylko że u mnie jest to pod 6V. I muszę się wybrać kiedyś w moim mieście do hurtowni elektrycznej, może będzie taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CB ma jedną kontrolkę.

Rozumiem że problem z przerywaczem występuje zarówno po wymianie całych kierunków (klosz z mikrodiodami) jak i przy wymianie samych żarówek plug and play mimo że oba elementy znacznie różnią się od siebie.

 

BTW : ceny żarówek 6V są chyba droższe niż 12V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

;) STOP na kufrze masz NIIELEGALNIE :)

 

 

 

A cóż w nim takiego nielegalnego? :) To, że jest to stop dołączany do kufra przez producenta z wyższej półki (Shad)? I to za niemałe pieniądze ;) To, że posiada wszelkie homologacje? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...