Skocz do zawartości

[MZ TS/ETZ 250] Ładowanie - ciągły problem.


Arx8
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Jestem nowy na forum. Jeżdżę MZ TS 250/1 de Luxe z 1981r. z silnikiem ETZ (taką ją kupiłem od poprzedniego właściciela). Motocykl w dobrym stanie wizualnym, ale od początku jest z nim problem, mianowicie nie do końca sprawne ładowanie.. Tak, wiem, że na różnych forach jest 100+ tematów poświęconych ładowaniu, ale na żadnym z nich nie znalazłem rozwiązania mojego problemu, tj. byli użytkownicy z takim problemem jak mój, ale rozwiązania, które im pomogły u mnie nie zdały egzaminu. Do rzeczy.

 

Objawy problemu:

Brak ładowania na obrotach niższych niż 2250-3000 (w zależności jak długo motocykl chodzi).

 

Dotychczasowe próby naprawy:

Na początku kupiłem nowy akumulator, jako, że stary był w kiepskim stanie wizualnym. To nie pomogło. Posprawdzałem połączenia kabli - wszystkie na swoim miejscu, styki nie zaśniedziałe. Następnie, podczas demontażu wirnika przypadkowo wyrwany został kabel jednego z pierścieni ślizgowych. Tata wziął wirnik, przymocował kabel z powrotem i zabezpieczył go. Niestety, kabel został wręcz wyszarpany podczas następnego uruchomienia maszyny. W związku z tym, stary wirnik poszedł w odstawkę, a ja kupiłem nowy za ok. 200zł, z nadzieją, że problem zostanie rozwiązany. Niestety, poprawy brak. Wizualnie sam wirnik wydaje się spoko – nie ma bicia na wale, pierścienie chodzą okej. Zabrałem się za sprawdzanie kolejnych części układu ładowania. Okazało się, że jedna z diod na prostowniku była strzelona, więc zastąpiłem ją sprawnym zamiennikiem. To również nie przyniosło rezultatu. Sam prostownik jest w 100% sprawny, pomiary dają nieskończenie wielką oporność bądź w granicach 400-530 Ohmów, w zależności od bieguna diody. Następnie, wymieniłem stary mechaniczny regulator napięcia na elektroniczny. Na początku kupiłem ten niebieski, ale okazał się bublem. Potem kupiłem mega chwalony regler RA2/WEST i ten działa poprawnie, czyli nie puszcza na aku napięcia większego niż 14,4V. Niemniej jednak, ładowanie jest wciąż tylko powyżej 2250 obrotów. Lekko załamany, zacząłem siedzieć po nocach i sprawdzać coraz to dalsze strony Google w poszukiwaniu pomocy. Natrafiłem w końcu na porady kolegi Robik64, który wypowiadał się na podobny temat. Sprawdziłem stacyjkę – awarii brak. Sprawdziłem wirnik i stojan – wszystko gra, tj. brak przebić na masę w obu przypadkach, uzwojenia stojana mają przejście, nie ma przerwy w uzwojeniu wirnika. Odnośnie samego wirnika – oporność między pierścieniami to ~5,5 Ohma. Dzisiaj wpadliśmy z tatą na pomysł, aby pomierzyć wymiary nowego wirnika i porównać je ze oryginalnym. Okazuje się, że nowy wirnik (81,68mm) jest o około 0,5mm węższy od starego (82,18mm). Szerokość stojana to 82,6mm. Idąc tym tropem, szczelina między stojanem a wirnikiem z nowym wirnikiem wynosi 0,46mm, a ze starym tylko 0,21mm.

 

Teza:

Ostatnie pomiary prowadzą nas do naszej (desperackiej w sumie) tezy – ładowania poniżej 2250 obrotów nie ma, gdyż alternator nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniego do tego napięcia z racji zbyt słabego pola magnetycznego spowodowanego za dużą szczeliną między stojanem a wirnikiem. Czy jest ktoś w stanie potwierdzić tę tezę lub doradzić co innego? Jeżeli ta teza to kompletna bzdura, to na naszą obronę powiem tylko, że swojego czasu borykałem się również z brakiem ładowania w Simsonie i tam winowajcą okazała się właśnie szczelina między kołem magnesowym a stojanem (tam z kolei szczeliny nie było i trzeba było lekko nadpiłować cewkę ładowania/kierunkowskazów). Jeżeli ta teoria się potwierdzi, chciałbym stary wirnik wysłać do regeneracji. Proszę o pomoc.

 

Pozdrawiam serdecznie,

 

Artur

Edytowane przez Arx8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wziąć miernik i sprawdzić ile napięcia AC generuje stojan przy obrotach niższych niż 2200 i wszystko będzie jasne.........

"... i ujrzal Pan prace nasza i byl zadowolony a zapytawszy o zarobki nasze usiadl i zaplakal..." list Pawla apostola do koryntian

michoa-100% stylistów bez szyku

 

http://miszczua.cba.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wziąć miernik i sprawdzić ile napięcia AC generuje stojan przy obrotach niższych niż 2200 i wszystko będzie jasne.........

 

Dzięki za radę. Powiem tylko, że to zostało już sprawdzone. Na jałowych obrotach (1300rpm) jest niespełna 2,5V(sic!). Wraz ze wzrostem obrotów, wartość ta gwałtownie idzie w górę, aby przy +2250rpm osiągnąć ~13,5V. Pomiaru dokonywaliśmy na prostowniku na stykach 61 i D+. Awarię stojana początkowo wykluczyliśmy, ale spojrzałem teraz głębiej do instrukcji napraw MZ i wychodzi, że rezystancja między fazami powinna być 0,32Ω, podczas gdy u mnie pokazuje 1,4Ω.. Jutro to jeszcze zmierzę precyzyjnym omomierzem, a nie zwykłym multimetrem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego nie sprawdzałem. Zakładam, że będę musiał zsumować napięcie z U, V i W, żeby to policzyć. Pomierzyłem oporność faz omomierzem i jest w porządku (~0,3Ω). Jutro zmierzę napięcie bezpośrednio na stojanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem czy ten stojan jest podpięty w gwiazdę czy trójkąt , ale na chłopski rozum wydaje mi się że trójkąt i masa do ramy , więc ja bym mierzył na każdej z 3 faz osobno względem ramy czyli jedna czujka do ramy( masy) a druga do końcówki jednej fazy , i tak z każdą po kolei , w szkole na 3 -fazówce spałem i mieszkam w bloku więc styczności z tym w praktyce nie miałem , ale wydaje mi się że jak jedna faza niedomaga ( np na 2 masz 13v na 1 masz 5v ) to napięcie na wyjściu prostownika będzie nieprawidłowe więc może jedna faza jest uwalona ?

"... i ujrzal Pan prace nasza i byl zadowolony a zapytawszy o zarobki nasze usiadl i zaplakal..." list Pawla apostola do koryntian

michoa-100% stylistów bez szyku

 

http://miszczua.cba.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładowanie powinno być od około 1200 obrotów. Wg mnie masz złożony problem, stara instalacja, chiński wirnik, niepewne styki masy. Co do wirnika, polecam wysłać stary do regeneracji, mogę dać CI cynk na specjalistę w tej dziedzinie. Ja mam ts z silnikiem przerobionym na 12V na ts-kowej instalacji. Ważne jest wszystko po trochę, nie ma że przejrzałem i jest ok. Regulator chwalony czyli taki?

http://allegro.pl/regulator-napiecia-zuk-nysa-fiat-125p-jezpol-9diod-i5457674507.html

Lepszego nie ma. Ta instalacja ma liczne punkty masy, które lubią zawodzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ jannex - dzięki za odpowiedź. Przekazałem już oryginalny wirnik specjaliście w dziedzinie w celu regeneracji, w tym tygodniu powinien być gotowy. Regulator mam RA2/WEST, link poniżej. Spisuje się świetnie, nie mam zastrzeżeń.

http://allegro.pl/mz-etz-regulator-napiecia-elektroniczny-12v-ra2-i5082263076.html

Nie rozumiem tylko co masz na myśli z zawodnymi punktami masy, a raczej co w nich może nie grać. Mógłbyś doprecyzować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ jannex - wiem czym są punkty masy. Chodzi mi o to, co może w nich nie grać :D Odnośnie pytania o kontrolkę ładowania - gaśnie ona dopiero powyżej 2250rpm. To samo wskazują wszelakie odczyty multimetrem - ładowania poniżej tej wartości nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzenie punktow masowych na ramie i silniku nie polega na obejrzeniu ich z zewnatrz i stwierdzeniu ze dobrze wygladaja.

Kazdy punkt musi byc rozkrecony, oczko instalacji przeleciane papierem sciernym "do zywego", to samo ta czesc ramy do ktorej oczko jest przykrecone, potem wszystko nasmarowane smarem diaelektrycznym i skrecone.

To dopiero zabezpiecza wlasciwe polaczenie z rama i silnikiem motocykla.

Rowniez trzeba zwrocic uwage na punkty masowania prostownika i regulatora jesli sa rozdzielne i np masowane przez obudowe - w takim wypadku sruby mocujace musza byc czyste i miec dobry kontakt z rama. To samo dotyczy masowania przez obudowe regulatora czy prostownika mocowanego do innego wspornika niz rama - cala droga pradu do ramy musi zostac oczyszczona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no i przewody miedziane wchodzące w miejsca gdzie są zaciśnięte do konektora -nie mogą być czarne lub zielone , ani luźne.......

"... i ujrzal Pan prace nasza i byl zadowolony a zapytawszy o zarobki nasze usiadl i zaplakal..." list Pawla apostola do koryntian

michoa-100% stylistów bez szyku

 

http://miszczua.cba.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ Adam M. i michoa - dziękuję za rady, Panowie. Oba punkty masowe, tj. pod siedzeniem i w lampie, sprawdzone według zaleceń. Jeden kabel pod siedzeniem musiałem wymienić, bo był nadłamany. Ja tymczasem czekam na wirnik - zdecydowałem się oddać ten oryginalny do regeneracji do kolegi, który już nieraz ogłaszał się na różnych forach i z tego, co mi wiadomo, ma całkiem dobrą opinię. Dam znać jakie efekty, kiedy wróci (prawdopodobnie jeszcze w tym tygodniu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Z góry przepraszam, że post pod postem, ale w końcu wirnik wrócił z regeneracji. Po zamontowaniu i ustawieniu zapłonu z dumą stwierdzam fakt - PROBLEM ROZWIĄZANY! :D Ładowanie jest od ~1400 obrotów. Dziękuję wszystkim za pomoc! Temat jak najbardziej do zamknięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...