Skocz do zawartości

Yamaha XJ 600 3KM (1989r.) Podmianka modułu zapłonowego z innego modelu.


tobias1
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ponownie po bardzo długiej nieobecności na forum. Człowiek się dokształcił, urósł, może troche zmądrzał, więc może wstydu nie będzie ;)

 

Posiadam ja od kilku lat Yamahę xj 600 model 3km. Dla niewiedzących jest to 51j z troszeczkę innym silnikiem. Bolączką mojego egzemplarza pod koniec eksploatacji kilka lat temu było gubienie iskry na wszystkich czterech cylindrach. Jak wszedł na wyższe obroty, albo wpadłem w dołek to umierał na śmierć. Nie było zasady do tego kiedy odpali. Raz łapał iskrę od razu, tylko strzelił z wydechu, raz po godzinie, raz po minucie, aż w końcu wcale. Z racji tego, że miałem dostęp nieograniczony do drugiego motocykla, poirytowany rzuciłem swoją xjotę w kąt, i tak sobie dojrzewała pod warstewką kurzu. Później był jeszcze transalp, a teraz znowu nic. A jak wiadomo, raz zarażony motocyklizmem człowiek bez maszyny powoli i nieubłaganie umiera, więc nadszedł ten czas, żeby swoją "pierwszą prawdziwą japonię" sprowadzić z krainy umarłych.

 

Rozrusznik kręcił, iskry brak.

A więc - na pierwszy ogień poszły wszelkie przełączniki. Wszędzie przejście jest, wszystkie działają jak należy.

Wiązka rozbebeszona, parę kwiatków znalazłem, ale jak wyżej - wszystko styka.

Wszystkie czujniki/przekaźniki działają.

Cewki - pomierzone, wszystko gut (zresztą, dwie cewki na raz?).

Został moduł zapłonowy, który mam zamiar dopiero podmienić na drugim egzemplarzu motocykla, ale problem wygląda tak, że wersji 3km to jak na złość malutko.

 

Po przewertowaniu niezliczonej ilości stron internetowych, mądrych książek o elektronice, wypaleniu kontenera fajek, podpisaniu cyrografu, kilku godzinach przeleżanych w kącie w pozycji embrionalnej i z kciukiem w ustach zacząłem się zastanawiać jakby tu podmienić moduł zapłonowy od innego motocykla ze stajni Yamahy z podobnych lat.

 

Warunek jest taki, że musi to być motocykl z jednym impulsatorem, dwiema cewkami zapłonowymi i podobnymi podzespołami typu przekaźniki. Dlatego np moduł od wersji 51j nie pasuje, ponieważ ta posiada dwa impulsatory. Czym tak naprawdę różnią się moduły zapłonowe poza innym podpięciem przewodów? Ktoś robił już coś takiego jak podmiana na model z innym oznaczeniem?

 

Poza tym nie potrafię dojść w jaki sposób moduł wie na którą cewkę dać iskrę, skoro na kole są cztery takie same magnesy, i jeden impulsator tylko wysyła sygnał. Są może jakieś czujniki położenia wału które dają sygnał do modułu na którą cewkę dać iskrę a ja je pominąłem?

 

Moduł używany stoi po 300 zł w górę, Yamaha rzuciła cenę 1362 zł, więc szukam innego rozwiązania w razie gdyby się okazało że moduł zakończył żywot.

Edytowane przez tobias1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak wygląda w środku ten moduł ale brałeś pod uwagę przerwanie jakieś ścieżki bądź zimny lut?

 

A pytam dlatego ze miałem podobny objaw w ... Polonezie. W latach 90 po załadowaniu rodzinki do auta próbowałem pojechać na nasze piękne polskie morze i ...po opuszczeniu rogatek auto zdechło. Po 0.5h odpaliło przejechałem z 10 km i zdechł. Ponieważ miałem zaprzyjaźnionego z rodziną diagnostę ściągnęli mnie na lince z majdanem na stacje diagnostyczna, podpięli pod urządzenia i... auto działa odczyty ok. Wyjeżdżam ze stacji auto zdycha. Znów pod przyrządy i działa uparłem się aby postało chwile na chodzi i.. zdechło. A po co to pisze ? Otóż okazało się że .. na aparacie zapłonowym pod wpływem temperatury robił się przerwa w ścieżce i aparat nie dawał sygnału do modułu.

 

Tak więc to, że na zimno wszystko styka nie znaczy że po podgrzani/w trakcie rozruchu jest ok. Ja bym spróbował rozebrać moduł zapłonowy ( ale jak znam życie będzie zalany klejem ) bo tu może być problem z jakimś lutem/ścieżką który przerwał się już na amen skoro zdychał stopniowo lub impulsator i dokładnie się mu przyjrzeć, ale zapewne okaże się w ostatecznej diagnozie, że to czujnik kosy jest uszkodzony lub coś innego prozaicznego.

Praevenire melius est quam praeveniri

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nic nie pomyliłem, to po odpowiednim podłączeniu kabli, powinien zadziałać moduł od pierwszych wersji diversiona. Więc daleko nie trzeba szukać. Tylko nie mogę znaleźć zdjecia koła magnesowego z tymi elementami które pobudzają impulsator. Czy ktoś jest w stanie mi powiedzieć czy jest cztery sztuki tych elementów z czego jeden dłuższy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykluczyłem wszystko inne. Zasilanie sprawdziłem. Pełny pinout posiadam. A kombinowanie mam we krwi. Bez tego chyba nie da się jeździć starym motocyklem. Czekam na odzew chłopaka z Puław, żeby u niego podpiąć swój moduł i być już w 100% pewnym. Bo na razie to wciąż tylko 99%. Nie uśmiecha mi się zamawianie modułu u Yamahy za cenę motocykla delikatnie walniętego, ani wyczekiwanie na serwisach, aż pojawi się od wielkiego dzwonu moduł w cenie z kosmosu.

 

 

Mała edyta. Czy jeśli impulsator ma inną oporność to moduł nie ma prawa zadziałać?

Edytowane przez tobias1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://allegro.pl/avt1474-b-generator-fali-prostokatnej-i4383554790.html

 

 

tym za generuj impuls, zasilania na sztywno i sprawdzasz swój moduł.

 

Ja stawiam na uszkodzenie "końcówki mocy" w module. Wepnij się żarówką miedzy styki cewki WN obserwuj czy występuje migotanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi tylko żebyś za generował prostokąt na wejściu 50Hz około 3 tys obr/min(zaczynaj wyzwalać od najniższego poziomu około 1V na wejściu to już dużo). Stabilne zasilanie na moduł i sprawdzasz jak zachowuje się na wyjściu do cewek. Moc cewki to około 60W wiec wystarczy wpiąć się zwykła żarówką około 30W(żarówka i tak mocniej obciąży moduł z racji mniejszej rezystancji) jeśli nie obciążysz modułu może odparować(tak jak byś podkręcił na przester wzmacniacz bez kolumn), masę podłącz też na obudowę modułu(chyba "dreny" są spięte z obudową dobrze mieć na czym odłożyć ewentualne stany nieustalone). czym oprócz iskry steruje ten moduł ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...

Witam, kupiłem taki silnik wraz z instalacją chcąc włożyć go do quada, u sprzedającego po podpięcia kabli rozrusznik kręcił, teraz nie kręci i gdy załączę na ostro przekaźnik rozrusznika to nie ma iskry, ma ktoś pinout tego modułu albo wie jak podłączyć żeby iskra była była? Impulastor sprawny, cewki również.  Stopka blokuje tylko rozrusznik czy iskrę również? 

I jeszcze jedno pytanie, jak podłączę inny moduł to iskra na każdym cylindrze będzie 4x, odpali motor w takim połączeniu?

7FDA1C8C-0343-48CD-8257-69E68EC9B319.jpeg

Edytowane przez Cyngus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...