Adiii Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Witam,wymieniłem 2 dni temu łożyska główki ramy w CBR125. Niestety nie udało mi się znaleźć identycznych (kulkowych), w sprzedaży są same stożkowe. No nic, zamówiłem, założyłem. Po skręceniu całości kierownica bardzo ciężko chodzi. Moto wali się w zakręty, znosi na lewo, podczas mocnego hamowania wężykuje na pół pasa ruchu... Próbowałem regulować nakrętkami. Na początek chciałbym nadmienić, że dysponuję tylko dwiema nakrętkami:1 - nakrętka "dolna" - która dociska łożysko. (brakuje kontrującej - po prostu nie została przewidziana w tym typie)2 - nakrętka "górna" - która dokręca górną półkę. doszedłem do wniosku, że gdybym chciał aby kierownica chodziła jak powinna, musiałbym prawie w ogóle nie dokręcać dolnej nakrętki, a górną z lekkim oporem. Takie rozwiązanie nie wchodzi w gre bo chce jeszcze sobie pożyć. Rozkładam ręce panowie, spędziłem przy tych nakrętkach dobre pół dnia.... pozdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Dudek Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Brak znajomości podstaw ślusarstwa się kłania.Narysuj sobie w dużym powiększeniu zarys nitki gwintu śruby a obok zarys gwintu nakrętki z odpowiednim luzem.A teraz wyobraź sobie co się dzieje jak jedną nakrętkę dociskasz kontrą i nie ma znaczenia, że pomiędzy nim jest półka kierownicy.jeżeli zrozumiesz dopiero wtedy poskładasz to wszystko z odpowiednim luzem. Cytuj Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
heniek128 Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 (edytowane) Górna nakrętka nie ma znaczenia choć powinna być mocno dokręcona (pewnie koło 100nm ale sprawdź w serwisówce, jak nie masz dynamometru to po prostu dokręć mocno). Poluzuj trochę dolną nakrętkę aby kierownica obracała się lekko a koło opadało na jedną stronę samoczynnie. Kulkowe łożyska być dostał w ASO ale lepiej na tańszych i ponoć lepszych stożkach latać. Ogólnie ta dolna musi być dosyć lekko dokręcona bo inaczej są właśnie takie objawy jakich doświadczasz. Edytowane 29 Sierpnia 2013 przez heniek128 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adiii Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Dziękuję za odpowiedź.Powtórzę jeszcze raz. Aby kierownica chodziła jak powinna nakrętki muszę dokręcić dosłownie siłą palców. O ile dolna się nie odkręci - bo trzyma ją półka, to górna odleci po kilkuset metrach. Siła z jaką dokręcę górną nakrętkę również diametralnie wpływa na oporność kierownicy. Jednym słowem jestem za przeproszeniem w dupie... :( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Dudek Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Górna nakrętka nie ma znaczenia choć powinna być mocno dokręcona (pewnie koło 100nm ale sprawdź w serwisówce, jak nie masz dynamometru to po prostu dokręć mocno). Poluzuj trochę dolną nakrętkę aby kierownica obracała się lekko a koło opadało na jedną stronę samoczynnie. Kulkowe łożyska być dostał w ASO ale lepiej na tańszych i ponoć lepszych stożkach latać. Ogólnie ta dolna musi być dosyć lekko dokręcona bo inaczej są właśnie takie objawy jakich doświadczasz. Poczytaj jeszcze raz mój tekst albo uzasadnij swoje twierdzenie bo piszesz bzdury kolego Cytuj Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adiii Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Zapomniałem o jeszcze jednej ważnej kwestii. Kiedy dokręcę nakrętki "siłą palców" i kierownica chodzi jak powinna to czuć i słychać luzy podczas bujania zawieszeniem na wciśniętym hamulcu. Czyli tak nie może być. Ale z drugiej strony zniwelowanie luzów powoduje cholernie ciężką pracę kierownicy. I bądź tu mądry. Ja już zgłupiałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość fredo Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Do regulacji służy dolna nakrętka, popuść ją. Górną dokręcasz na maksa, dobra zgodnie z serwisówką, jeśli kierownica nadal ciężko chodzi, odkręcasz górę, luzujesz jeszcze trochę dół. Zakręcasz, sprawdzasz. Po 200-300 km jak łożyska ułożą się, korygujesz. Tyle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
heniek128 Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Poczytaj jeszcze raz mój tekst albo uzasadnij swoje twierdzenie bo piszesz bzdury kolego Uzasadniam -> górną dokręca się zgodnie z serwisówką czyli mocno a dolną się reguluje luz na łożysku bez kierowania się serwisówką. Górną się nie reguluje, musi być po prostu mocno dokręcona - dlatego napisałem że nie ma znaczenia. Oczywiście jaką górną rozumiem tą nad półką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość fredo Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 I to tyle w tym temacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Dudek Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Przeczytaj mój pierwszy post kilka razy a zrozumiesz swój błąd.Jeżeli dolną wyregulujesz odpowiedni luz to po dokręceniu górnej z podanym w serwisówce momentem zaciśniesz łożyska. Cytuj Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
heniek128 Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Dlatego zawsze zostawiam trochę więcej luzu przed dokręceniem górnej nakrętki - chyba, że jest inny sposób - to się chętnie dowiem. Przy dwóch nakrętkach to można czasami nawet trochę podkręcić bez ściągania półki ale jak jest jedna to raczej takiej opcji nie ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość fredo Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Przeczytaj mój pierwszy post kilka razy a zrozumiesz swój błąd.Jeżeli dolną wyregulujesz odpowiedni luz to po dokręceniu górnej z podanym w serwisówce momentem zaciśniesz łożyska.Zgadza się, dlatego odpowiedni luz należy sprawdzać po dokręceniu górnej, czyli metodą prób i błędów, odpowiednio luzując lub dokręcając dolną.Górna musi być mocno dokręcona. Autor tematu ewidentnie za mocno dokręcił dolną nakrętkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adiii Opublikowano 30 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Sierpnia 2013 ok, troszkę rozkminiałem przy moto odpowiedź pana Piotra i udało się.Dolnej nakrętki w ogóle nie przykręcałem - wkręciłem ją palcami do oporu. Górną nakrętkę skręciłem z bardzo mocno. Efekt taki, że dolna nakrętka została "zakleszczona" pomiędzy łożyskiem a półką i nie ma prawa się odkręcić. Kierownica chodzi płynnie i nie ma luzów na główce ramy. Problem (chyba) rozwiązany. Jak po 200km nic się nie rozleci to będzie ok ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.