Skocz do zawartości

Policja i problem z lampą główną


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim,

 

Zostałem dziś zatrzymany przez drogówkę i strasznie zainteresowały ich moje światła. Panowie stwierdzili że mam nieprawidłową lampę przednią gdyż nie ma na niej napisane że jest przystosowana do świateł mijania, a mianowicie nie ma symbolu C w symbolach homologacji, tzn są litery HR a powinno być (według nich) HCR.

Policjant wyciągnął z tego wniosek, że światła drogowe są, natomiast świateł mijania nie ma. Światła działają u mnie w porządku, tzn jest postojowe, drogowe i mijania (żarówka dwuwłóknowa), wszystko świeci się w porządku, co zresztą mu pokazałem, jednak pan stwierdził że nie mogę dalej jeździć i straszył mnie zabraniem dowodu na podstawie braku tej parszywej literki. W końcu mi darował, ale po powrocie do domu okazało się że moje drugie moto też nie ma tej parszywej literki! A także połowa nowych lamp na allegro...

Już nie rozumiem, to mam światła mijania czy nie??? Diagnosta lampę oglądał i sprawdzał i nic nie powiedział, moto jest świeżo przeglądnięte.

 

Mam też parę pytań...

1. Czy na podstawie braku tej literki rzeczywiście mogą zabrać mi dowód?

2. Czy rzeczywiście muszę wymieniać lampę?

3. Jeśli tak to czy muszę kupić całą lampę czy da się wymienić jedynie to co w środku (lub klosz)?

 

Pozdrawiam wszystkich i dzięki za odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu masz kody lamp:

A - pozycyjne,

B - przeciwmgłowe,

C - mijania,

R - drogowe,

CR - mijania i drogowe,

C/R - mijania lub drogowe,

HC - halogenowe mijania,

HR - halogenowe drogowe,

HCR - halogenowe mijania i drogowe,

HC/R- halogenowe mijania lub drogowe,

DC - ksenonowe mijania,

DR - ksenonowe drogowe,

DC/R - bi-ksenon,

/nie można włączyć jednocześnie.

DUCATI nie są takie złe :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O dziwo policjant, w tym przypadku, miał rację. H - halogen, C- mijania, R - drogowe. Brak literki C oznacza brak homologacji na światła mijania, no i z prawnego punktu widzenia miał prawo zrobić co zrobił. Tylko pozostaje pytanie, co to za lampa? Jakaś akcesoryjna? Bo nie sądze żeby oryginał nie miał którejś homologacji (Twoja Shadowka ma pojedynczy reflektor fabrycznie, jak dobrze kojarze?)... Niestety nie wiem jak jest zbudowana ta lampa więc nie jestem w stanie Ci powiedzieć co trzeba będzie wymienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na kloszach reflektorów oraz zespolonych lampach tylnych znajdują sie ciągi literowo – numeryczne. Sa to tzw. kody lamp, zawierające informacje na temat przeznaczenia produktu, jego jakości oraz z reguły homologacji. Znając poszczególne oznaczenia, można łatwo rozszyfrowac kod i sprawdzić daną lampę.

 

image002.jpg

 

Tego typu kod najlepiej rozszyfrowac na przykładzie standardowej przedniej lampy z żarówkami H4 z grafiki powyżej. Posiada ona oznaczenie "HC/R 25 E1 02A 44457". Kod HC/R objaśnia wersje reflektora: H – halogen, C – światła mijania, R – światła drogowe. Ukośnik pomiedzy C/R oznacza, ze świateł mijania i drogowych nie mozna włączyć w tym samym momencie. Liczba referencyjna informuje o intensywności swietlnej reflektora, która to nie może być większa niż 75 (tyle wynosi maksymalna wartość oświetlenia, gdy wszystkie lampy w aucie są włączone).

 

Symbol E1 oznacza, że reflektor został zatwierdzony zgodnie z odpowiednimi przepisami ECE (E) oraz, że odbyło sie to w Niemczech (1). 02A oznacza, że w zespole reflektora zawarte jest światło pozycyjne (postojowe - litera A), a przepisy jego dotyczące zostały poprawione dwukrotnie od czasu publikacji (02).

 

Cały zestaw kodowy zamyka 5-cyfrowy numer homologacyjny (44457), przydzielony przy dopuszczeniu każdej wersji reflektora do użytku.

 

Należy pamiętać o sprawdzeniu numeru na reflektorze zanim zabierzemy się za jego wymianę. Na polskim rynku dostępne są lampy z samochodów sprowadzonych między innymi z Wielkiej Brytanii bądź Irlandii i decydując sie na zakup takowego musimy sprawdzić, czy będzie świecić w dobrą stronę. Reflektor do auta jeżdżącego w Polsce czy w Niemczech ma oświetlać prawą stronę drogi, a lewą tylko tak, aby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka. Lampa brytyjska odwrotnie: obficie oświetla lewą stronę drogi, czyli na kontynencie oślepia. Łatwo to jednak sprawdzić przed kupnem, bo każdy reflektor samochodowy ma wiele oznaczeń, z których łatwo da się odczytać jego przeznaczenie.

 

Należy także pamiętać, ze każdy reflektor otrzymuje homologacje wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzaja przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu.

 

Tabela 1. Oznaczenie miejsca dopuszczenia normy ECE:

 

image003.jpg

 

Tabela 2. Oznaczenia rodzaju świateł reflektora przedniego:

 

image004.jpg

 

Tabela 3. Oznaczenia świateł sygnalizacyjnych:

 

image005.jpg

 

 

Źródło: www.auto-swiat.pl

 

Edit: Byli szybsi ;)

Edytowane przez TWin_78

Yamaha XJ600

Honda CBF 1000A

Honda VFR1200F DCT

BMW K1300R

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. w takim razie wiem to co wiedziałem, że mam złe oznaczenia na lampach. Lampa nie jest oryginalna, chyba ktoś musiał też ją modyfikować, skoro światła mijania w niej są. Czy ktoś wie jak to jest z lampami w chopperach - czy da się wymienić środek lub sam klosz, czy muszę kupić nową lampę w całości? I pytanie które mnie interesuje chyba najbardziej - czy często zdarza się że policja podczas kontroli sprawdza te symbole/przyczepia się do nich???

Edytowane przez Koomi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasadniczo jest możliwa wymiana wkładu, tj. odbłyśnika ze szkłem, ale jeśli lampa nie jest oryginalna, to podejrzewam że szansa na znalezienie odpowiedniego wkładu jest raczej mała. Szczególnie jeśli nie wiesz skąd lampa jest.

 

Czy sprawdzają symbole na lampach- jako że motocykliści w tym kraju nadal mają specjalne "przywileje" to nieraz zdarza się że podczas kontroli policjant sprawdza wszystko co tylko jest w stanie, żeby tylko się móc do czegoś przyczepić (głośność wydechu, homologacje lamp, stan opon, tak naprawdę cokolwiek). Tym bardziej teraz, kiedy właśnie zaczął się sezon.

Oczywiście pomijam taką opcje że z reflektorem jest coś nie tak, albo masz założony xenon chociażby, i na pierwszy rzut oka widać że coś jest nie halo- wtedy sprawdzą na pewno i jeszcze dokładniej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj są zdjęcia lampy:

https://picasaweb.google.com/tomaszwis/LampaShadow

Jeśli ktoś miałby takie coś do sprzedania (flaki albo całą lampę z symbolem HCR to proszę o kontakt.

 

Dostałem dzisiaj wiadomość ze sklepu z lampami (!) że pierwsze słyszą o takim wymaganiu... ech. No to sprawdzają Ci policjanci te literki czy nie? Bo nie wiem czy kupować czy nie... Ghost_Ibn - czy tobie czytają te literki przy kontrolach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe, az sprawdze jutro u siebie. Może ktos zna dobry sposob na ustawienie swiatla w motocyklu, co jak są dwa? Wlasnie musze to zrobic bo swiece po czubkach drzew. Podjade na diagnostyke, ciekawe czy maja do tego jakies ustrojstwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyrząd do sprawdzania ustawienia świateł na pewno mają,ale czy się tego podejmą to inna sprawa.Choć to nic skomplikowanego.Każda lampa musi mieć po dwie śruby regulacyjne.Jedna od kierunku ,a druga od wysokości świecenia.

 

Ale w Twoim przypadku wystarczy ściana np. garażu jeśli masz za wysoko ,wystarczy obniżyć i zrobić test drogowy.Choć pewniejszym rozwiązaniem jest sprawdzenie na przyrządzie.Masz wtedy pewność ,że nie oślepiasz innych.

2008Chorwacja 4530km 2009Chorwacja Czarnogóra 4480km 2010Czarnogóra Chorwacja 4550km 2010Czarnogóra Grecja 5100km

2012Macedonia Albania 4600km 2013Włochy Sycylia 6000km 2014Czarnogóra Albania 4490km 2015 Rumunia Bułgaria.4750km 2016Serbia Czarnogóra 4550km2017 Dagestan 8500km2018 Toskania 4500

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na scianie juz sie bawilem ale te wartosci kątowe są bardzo małe i cięzko tak ustawic. Poza tym u mnie jest dosc upierdliwy dostep do tej regulacji wiec nie chce sie z tym bawic kilka razy. Podjade na diagnostyke tylko najpierw wypytam gdzie to zrobia bo w jednej juz bylem i powiedzieli - "moze sie uda" wiec tam juz nie pojade tracic czas. Musze niestety troche pozdejmowac przed tym i pojechac z kluczami swoimi..........w prosiaku rozwiazali to dosc siermieznie :banghead: . Myslalem o takim sposobie np. odleglosc od sciany tyle i wysokosc od podlogi ma byc tyle, wtedy bym sie pobawil ..........ale tak sie chyba nie da.

Edytowane przez Ksylo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Mam pytanie w sprawie oświetlenia. Czy dopuszczalne jest,aby wymienić fabryczny reflektor na np dwie lampy typu http://allegro.pl/lampa-przednia-conical-one-czarna-chopper-cruiser-i3213409323.html

Lampy te wg zapewnień sprzedawcy posiadają homologację.Chciałbym założyć do budowanego właśnie od podstaw motocykla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...