Skocz do zawartości

Luz...jak wyregulowac??


Spidi
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Mam do wast nastepujące pytanko.

Jak regulować luz na łożyskach w główce ramy?

Sprawa wyglada tak ze do tej pory wszystko było gitara ale po zimie(gdy już troche pośmigałem) zauważyłem delikatną tendencje do łapania prze motorek shimmy gdy puszcze kierownice i hamuje silnikiem(powiedzmy gdzieś nieco poniżej 90-80 i wtedy kierownica zaczyna delikatnie trzepać). Jak dotąd nigdyu tego nie było i motocykl był bardzo stabilny. Róznież w szybkich nierównych łukach tendencja do shimmy sie wzmogła.

nie jest to duży luz ale wydaje mi sie że jedt i chciałbym wiedzieć jak go wyeliminować.

 

Może mi ktoś podpowiedzieć jak to dokładnie sie robi krok po kroku bo nie chce popełnić żadnego błedu w sztuce! :mrgreen:

 

Pozdrawiam i czekam na porade... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy twoje opony nie zaczynaja sie zuzywac ?

To bardziej prawdopodobny powod shimmy niz nagle powiekszenie luzu w glowce ramy.

Luz w glowce ramy reguluje sie tak:

Luzujesz kontre i zaciskasz wlasciwa srube do momentu az kierownica zaczyna sie ruszac z oporem. Potem odpuszczasz srube o 1/3 i kontrujesz.

Ten sposob dotyczy oczywiscie lozysk stozkowych.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna podstawowa sprawa - luz sprawdzasz po dokręceniu na gotowo górnej półki. Dzieje się tak dlatego, że dokręcając śrube regulacyjną, a potem półkę ustawienie to trochę się zmienia, bo półka napręża gwint na regulacji i luz minimalnie, ale zawsze się kasuje i może się okazać, że jest za mocno. Kierownica nie powinna się blokować, jeśli będzie opór, to bardzo minimalny. Jeśli łożyska są wytłuczone, to po dokręceniu poczyjesz blokowanie kierownicy w jej centralnym położeniu. Wtedy nie pozostaje nic innego jak wymiana. A czy jest luz ? Siadasz na moto, mocno wciskasz klamkę przednieho hamulca i starasz się dobić zawieszeniee. Jeśli stuka to prawdopodobnie to (ale nie zawsze, więc uwaga). Możesz przyłożyć palec do połączenia główki z dolną półką i w trakcie takiego ugięcia wyczujesz luz - sprawdzisz to dokładnie po uniesieniu przedniego koła, tak, by nie opierało się ono o ziemię.

 

Pozdro, Pawel

 

Pozdro, Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie oponki ju sie kończą ale mam już sporo doświadczenia z motocyklami i jestem na 95%pewien że to jest jednak luz.

Jest nie duży. NIe słychac stukania a ta próba o której Paweł wspomniałeś nie wykazała zupełnie nic(od tego zacząłem gdy tylko mnie to zaniepokoiło).

Jestem jednak już dostatecznie dobrze wjeżdżony w motorek żeby poczuć że coś nie jest tak jak być powinno.

Napewno ten luz jest minimalny bo tak jak mówiłem odczuwam go tylko w ściśle określonych sytuacjach ale wyczuwam.

 

Spróbuje najpierw delikatnie wyregulowac a jeśli to nic nie da będe walczył dalej.

Chodzi mi tylko o to czy koniecznmie musze robi to przy podniesionym przodzie motocykla bo spotkałem sie z opinią mechanika(ale nie ufam mu a to wydaje mi sie szczególnie dziwne) że nie trzeba wcale podnościć motocykla i powinno sie to robić norrmalnie.

Ja zawsze myślałem że podniesienie jest konieczne(zresztyą na logike rzecz biorąc tak łatwiej wyczuć czy wszystko gra czy może coś chaczy)... :roll:

Jak wy uważacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przód powienienieś podnieśc do sprawdzenia, czy kierownica po regulacji nie obraca się za ciężko i nie przycina. Dokręcać możesz na postawionym motocyklu. Pamiętaj tylko o poluzowaniu mocowań lag na jednej z półek (np. na górnej), ale pewnie o tym wiesz :-).

 

Pozdro, Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A szczerze mówić o tym luzowaniu lag nie wiedziałem... :oops:

jesteś pewien że to konieczne? Gadałem dzisiaj z kumplami co sie zajmują mechaniką motocyklową i mówili żeby podnieśc motorek i delikatnie spróbować dokręcić ale nie mówili nic o tym że mam luzować lagi!? :roll:

 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obluzowanie lag jest niezbędnie potrzebne, bo przecież inaczej jest ograniczona możliwość przesunięcia półek względem siebie :-). Musisz poluzować jedną z półek - jest to konieczne, żeby zrobić to dobrze.

 

Pozdrawiam, Pawel

 

PS. Na dniach pojawi się nowy numer SM - napisałem tam tość długi tekst poświęcony właśnie łożyskom główki ramy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...