Spidi Opublikowano 10 Maja 2004 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2004 Witam. Mam do wast nastepujące pytanko.Jak regulować luz na łożyskach w główce ramy?Sprawa wyglada tak ze do tej pory wszystko było gitara ale po zimie(gdy już troche pośmigałem) zauważyłem delikatną tendencje do łapania prze motorek shimmy gdy puszcze kierownice i hamuje silnikiem(powiedzmy gdzieś nieco poniżej 90-80 i wtedy kierownica zaczyna delikatnie trzepać). Jak dotąd nigdyu tego nie było i motocykl był bardzo stabilny. Róznież w szybkich nierównych łukach tendencja do shimmy sie wzmogła. nie jest to duży luz ale wydaje mi sie że jedt i chciałbym wiedzieć jak go wyeliminować. Może mi ktoś podpowiedzieć jak to dokładnie sie robi krok po kroku bo nie chce popełnić żadnego błedu w sztuce! :mrgreen: Pozdrawiam i czekam na porade... :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 10 Maja 2004 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2004 A czy twoje opony nie zaczynaja sie zuzywac ?To bardziej prawdopodobny powod shimmy niz nagle powiekszenie luzu w glowce ramy.Luz w glowce ramy reguluje sie tak:Luzujesz kontre i zaciskasz wlasciwa srube do momentu az kierownica zaczyna sie ruszac z oporem. Potem odpuszczasz srube o 1/3 i kontrujesz.Ten sposob dotyczy oczywiscie lozysk stozkowych. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 10 Maja 2004 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2004 Jedna podstawowa sprawa - luz sprawdzasz po dokręceniu na gotowo górnej półki. Dzieje się tak dlatego, że dokręcając śrube regulacyjną, a potem półkę ustawienie to trochę się zmienia, bo półka napręża gwint na regulacji i luz minimalnie, ale zawsze się kasuje i może się okazać, że jest za mocno. Kierownica nie powinna się blokować, jeśli będzie opór, to bardzo minimalny. Jeśli łożyska są wytłuczone, to po dokręceniu poczyjesz blokowanie kierownicy w jej centralnym położeniu. Wtedy nie pozostaje nic innego jak wymiana. A czy jest luz ? Siadasz na moto, mocno wciskasz klamkę przednieho hamulca i starasz się dobić zawieszeniee. Jeśli stuka to prawdopodobnie to (ale nie zawsze, więc uwaga). Możesz przyłożyć palec do połączenia główki z dolną półką i w trakcie takiego ugięcia wyczujesz luz - sprawdzisz to dokładnie po uniesieniu przedniego koła, tak, by nie opierało się ono o ziemię. Pozdro, Pawel Pozdro, Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Spidi Opublikowano 11 Maja 2004 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Maja 2004 Faktycznie oponki ju sie kończą ale mam już sporo doświadczenia z motocyklami i jestem na 95%pewien że to jest jednak luz.Jest nie duży. NIe słychac stukania a ta próba o której Paweł wspomniałeś nie wykazała zupełnie nic(od tego zacząłem gdy tylko mnie to zaniepokoiło).Jestem jednak już dostatecznie dobrze wjeżdżony w motorek żeby poczuć że coś nie jest tak jak być powinno.Napewno ten luz jest minimalny bo tak jak mówiłem odczuwam go tylko w ściśle określonych sytuacjach ale wyczuwam. Spróbuje najpierw delikatnie wyregulowac a jeśli to nic nie da będe walczył dalej. Chodzi mi tylko o to czy koniecznmie musze robi to przy podniesionym przodzie motocykla bo spotkałem sie z opinią mechanika(ale nie ufam mu a to wydaje mi sie szczególnie dziwne) że nie trzeba wcale podnościć motocykla i powinno sie to robić norrmalnie.Ja zawsze myślałem że podniesienie jest konieczne(zresztyą na logike rzecz biorąc tak łatwiej wyczuć czy wszystko gra czy może coś chaczy)... :roll: Jak wy uważacie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 11 Maja 2004 Udostępnij Opublikowano 11 Maja 2004 Przód powienienieś podnieśc do sprawdzenia, czy kierownica po regulacji nie obraca się za ciężko i nie przycina. Dokręcać możesz na postawionym motocyklu. Pamiętaj tylko o poluzowaniu mocowań lag na jednej z półek (np. na górnej), ale pewnie o tym wiesz :-). Pozdro, Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Spidi Opublikowano 12 Maja 2004 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2004 A szczerze mówić o tym luzowaniu lag nie wiedziałem... :oops: jesteś pewien że to konieczne? Gadałem dzisiaj z kumplami co sie zajmują mechaniką motocyklową i mówili żeby podnieśc motorek i delikatnie spróbować dokręcić ale nie mówili nic o tym że mam luzować lagi!? :roll: pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 12 Maja 2004 Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2004 Obluzowanie lag jest niezbędnie potrzebne, bo przecież inaczej jest ograniczona możliwość przesunięcia półek względem siebie :-). Musisz poluzować jedną z półek - jest to konieczne, żeby zrobić to dobrze. Pozdrawiam, Pawel PS. Na dniach pojawi się nowy numer SM - napisałem tam tość długi tekst poświęcony właśnie łożyskom główki ramy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Spidi Opublikowano 13 Maja 2004 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2004 Super. Dzięki za pomoc. jutro sie za to wezme... Pozdrawiam :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.