Piotr Dudek Opublikowano 17 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2010 Honda montuje do wieeeelu motocykli dolne 32006 i górne o wymiarach śr. wewn. 26mm i zewn 47mm. Czy orientujesz się Piotrze, czy to górne właśnie można nabyć osobno też i jaki ma symbol? Gdzieś mam, ale już kilka razy pisałem aby nie stosować łożysk ze sklepu na rogu ponieważ mimo takich samych rozmiarów są wykonywane w/g innej specyfikacji jako tzw. łożyska wolnobieżne o dużych obciążeniach chwilowych. Łożyska te są o wiele głębiej utwardzane na bieżniach. Pasujące w/g rozmiarów łożyska szybkobieżne bp. z piast samochodowych mają w główce ramy bardzo małe szanse na długi żywot. Ale to już daleko idące szczegóły do których wielu nie przywiązuje wagi narzekając później na ich bardzo krótki żywot. Chociaż całkowicie prywatnie mogę powiedzieć, że na naszych dziurawych nawierzchniach żadne łożyska za długo nie pożyją. Cytuj Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toper-utl Opublikowano 17 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2010 Honda montuje do wieeeelu motocykli dolne 32006 i górne o wymiarach śr. wewn. 26mm i zewn 47mm. Czy orientujesz się Piotrze, czy to górne właśnie można nabyć osobno też i jaki ma symbol? można nabyć osobno i ma oznaczenie wg NTN-a :: CR-0574 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vatzeque Opublikowano 17 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2010 To sugerujesz Piotrze, że taki Timken 32006X przeze mnie nabyty na g.... się zda?? Cytuj Szkolenia motocyklowe, Żory Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toper-utl Opublikowano 17 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2010 (edytowane) Dolne lożysko 32006 w stadardowym wykonaniu zawierającym stały kąt wykonania bierzni, okresloną ilosc elementow tocznych, material, obróbke cieplną, dokładnosc wykonania itp..., produkowane przez czolowych producentow (np: fag, skf, ntn, nsk ... ). Przy załozonym obciążeniu wzdłużnym 10000N (odpowiada to 1000kg nacisku na przednie koło) ma ono współczynnik bezpieczeństwa ok 2,57 - gdzie standardowe warunki pracy okreslone przez producenta łożyska to 1,5. Dla porównania łożyska przedniego kola ulegaja trwalemu uszkodzeniu przy obciazeniu odpowiadającemu ok 1300 kg (uwzględnione to, że sa dwie sztuki), stożkowe dobrego producenta w główce ramy przy 2570kg. Ja nie umiem latać tak żeby wygenerować niemal 3 tony nacisku na przednie zawieszenie, więc wierzę że wytrzyma dożywotnio. Tyle teorii, praktyke opisałem powyżej. Edytowane 17 Listopada 2010 przez toper-utl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vatzeque Opublikowano 18 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2010 toper, czyli mamy dla łożyska główki tonę rezerwy? Skąd masz te dane? Cytuj Szkolenia motocyklowe, Żory Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 18 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2010 Z katalogu, żeby inżynier dobrał łożysko najpierw musi mieć dane i dostaje je właśnie w katalogach które są dostępne. Kulkowe łożyska maja jedna bardzo fajną zaletę dlatego stosuje się je nagminnie w motocyklach, mianowicie łatwo je w fabryce zamontować i ustawić wystarczy dystans pomiędzy szalki wewnętrzne i święto lasu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vatzeque Opublikowano 18 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2010 (edytowane) Faktycznie jest fajny katalog od Timkena: http://timken.dirxion.com/WebProject.asp?B...mk09flx&from=2# Wpisać w pole Search kod 32006 i katalog sam się otwiera na stronie z łożyskiem i są podane wartości. Potrafisz toper je odszyfrować? Tutaj fotki bieżni łożysk po 12k km. A motocykl tak poprawnie się jeszcze prowadził :O http://img263.imageshack.us/slideshow/webp...iezniadolna.jpg Edytowane 18 Listopada 2010 przez Vatzeque Cytuj Szkolenia motocyklowe, Żory Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 18 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2010 Znajde sobie coś w PDFie to ci podam bo strona doprowadza mnie do szału. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Dudek Opublikowano 18 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2010 To sugerujesz Piotrze, że taki Timken 32006X przeze mnie nabyty na g.... się zda?? Nie, to są dobre łożyska ale mają inne zastosowanie Cytuj Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toper-utl Opublikowano 18 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2010 Niestety wszystkiego tak łatwo nie da się odczytać z katalogu, dlatego też współczynniki bezpieczeństwa oraz dopuszczalne obciażenia graniczne musiałem obliczyć korzystając z odpowiednich wzorów - oczywiście podstawając dane z katalogu łożysk. Korzystam z katalogu NSK, róznice w zalezności od producentów są rzędu kilku procent i nie mają one praktycznie wpływu na wynik. Co do oznaczeń z katalogu TIMKENA:: -- Pierwsze trzy - wymiary łożyska -- 36300 [N] - nośność dynamiczna do obliczeń ISO -- 0,43 - współczynnik "e":: zależny od konstrukcji łożyska i mający wpływ na wybór metody obliczeniowej. -- 1,39 - współczynnik statycznego obciazenia osiowego:: Jest to określona przez producenta stała mająca odzwierciedlać wpływ osiowych obciążeń na trwałość łożyska stożkowego. -- 9410 [N]; 6930 [N] oraz 1,36 - są to oznaczenia trwałości typowe tylko dla TIMKENA i nie podawane przez innych producentów. Z tego co pamiętam oznaczają one dopuszczalne obciążenia łożyska tak aby wykonało ono 90 milionów cykli przy bezawaryjnej pracy 90% łożysk. Pierwsze jest to obciążenie typowo promieniowe, drugie osiowe, trzeci współczynnik określa zależności tych obciążeń dla trwałość. Wszystkie trzy są wykorzystywane tylko przy kalkullacji według metody TIMKENA. Tak dla informacji - standardowe projektowanie łożyskowania wg ISO odpowiada trwałości dla 1mln cylki bez awarii 90 % łożysk, Timken oblicza to dla 90 razy wiekszej liczby cykli i takiej samej liczby zniszczonych łożysk. -- 45300 [N] - nośność statyczna do obliczeń ISO , dla ilości obrotów mniejszej niż 10 na minute. Do obliczeń z poprzedniego posta specjalnie wybrałem wartość nośności dynamicznej (mniejsza od statycznej), tak aby wyniki były możliwie "pesymistyczne", nie mniej jednak w naszym przypadku spokojnie można się pokusić o kalkulacje przy zastosowaniu nośności statycznej - mała liczba obrotów. Wtedy współczynnik bezpieczeństwa dla obciążenia odpowiadającego 1000kg wynosi około 3,18. Reasumując . Według mnie, jeśli ODPOWIEDNIO zamontujemy łożysko RENOMOWANEGO producenta to praktycznie niemozliwym staje się jego zniszczenie w tym zastosowaniu. Może się nie znam, ale nigdy nie spotkałem się z łożyskami wolnobierznymi, tu o takim fakcie przeczytałem po raz pierwszy - z tego co wiem, każde łożysko może być wolnobierzne, jedynie specjalnie porojektowane są łożyska do pracy z podwyższonymi prędkościami obrotowymi. Dlatego też w katalogach podaje się dwie wartości dopuszczalnych obciążeń - statyczne i dynamiczne i w zależności od tego jak bedzie ono pracowało wybiera sie odpowiednie wartości i liczy czy łożysko je wytrzyma. Oczywiście człowiek cały czas się uczy, więc jeśli są jakieś konkretne dowody - katalogi, dane producentów lub chociaż fiszki z łożyskami wolnobierznymi chętnie o nich poczytam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vatzeque Opublikowano 18 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2010 Nooo, oprócz Adama brakowało nam tak konkretnego gościa od spraw technicznych. Dzięki panie. Piotrze Dudku. To dlaczego łożyska, które stożkowego typowo kompletowane do motocykla też mają oznaczenie 32006? Powinno być jakieś inne oznaczenie, jakiś symbol mówiący o ich wolnobieżności. Cytuj Szkolenia motocyklowe, Żory Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Dudek Opublikowano 18 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2010 Nooo, oprócz Adama brakowało nam tak konkretnego gościa od spraw technicznych. Dzięki panie. Piotrze Dudku. To dlaczego łożyska, które stożkowego typowo kompletowane do motocykla też mają oznaczenie 32006? Powinno być jakieś inne oznaczenie, jakiś symbol mówiący o ich wolnobieżności. Nie jestem producentem łożysk. Napisz maila do All Balls i zapytaj dlaczego ich są lepsze od NTNa i jakie warunki muszą spełniać. Cytuj Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
M a D a F a K a Opublikowano 19 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2010 Ja tam się nie znam, ale takie małe łożyska jak w motocyklach, czy samochodach, chyba się nie utwardza dodatkowo na bieżniach ponieważ wykonane są z jednolitego ale odpowiedniego materiału, tyle pamiętam z wycieczki do FŁT za czasów PRL Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toper-utl Opublikowano 19 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2010 Tak dla potwierdzenia mojej teorii i idąc za głosem Pana Piotra napisałem do allballs USA. Poniżej pytanie i odpowiedź w oryginalnej wersji. Pytanie - troszke przykoloryzowałem sytuacje aby było bardziej wiarygodnie. Hi I'm interested in buying steering stem bearings kit. Can you tell me something about differences between berings offered by you, and for example TIMKEN or NTN. If they are bether, made of improved material, have different angle of bearing raceways ?. If it's possible, please send me a product specification of steering stem bearings kit for HONDA CBR1000RR 2008. It's very important for me to know as much, as it possible about this bearings, couse they will be used in hi performance motorbike. Best regards Marcin Odpowiedź:: All three of those bearings are very similar. Timken are case hardened, NTN and ours are thru hardened. That will be the only big difference. Case hardened is better for a bearing if it is exposed to the elements. In a steering bearing they are not exposed so any of the three will be good. Paul Waslin All BAllS Racing Bearings and Components 822 North Reading Ave. PO Box 437 New Berlinville, PA 19545 T: (888) 228-3323 P: (610) 473-0505 F: (888)552-0557 [email protected] www.GOallballs.com W wielkim skrócie Paul Waslin odpowiedział że w tym zastosowaniu nie ma znaczenia wybór producenta - wszystkie trzy o które akurat pytałem (timken , ntn i allballs) są robione w bardzo zbliżony sposób i nie cechuja się jakimiś szczególnymi właściwościami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vatzeque Opublikowano 19 Listopada 2010 Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2010 No. To co Piotrze przyznasz się choć raz do błędu? :icon_razz: Cytuj Szkolenia motocyklowe, Żory Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.