Skocz do zawartości

Posiadacze Hondy XBR 500 poszukiwani


Rekomendowane odpowiedzi

Czy wiadomo cos na temat kompatybilnosci- glowica z cylindrem od xl 600 ( xr 600 lub dominator ) do silnika XBR-ki? Kombinował ktoś cos takiego?

Hejkum,
Silnik XBRy jest skonstruowany przez Hondę na bazie "dołu" od XL 600 R (kod fabryczny PD03 '83 - '87). XBRka posiada taki sam wał korbowy (skok tłoka 75 mm, średnica czopu stopy korbowodu 38 mm). W gabarytach pojemnościowych XBR 500 i XL 600 R różnią się jedynie średnicą cylindrów - 92 mm w stosunku do 100 mm XLa. W przypadku tych dwóch silników, taki sam jest łańcuszek rozrządu, koła z nim współpracujące oraz prowadnice łańcuszka rozrządu. Dekompresator, wydaje mnie się, też powinien pasować zamiennie do XBRy i XLa 600 R. Największe różnice znajdują się w głowicach. Przede wszystkim XL posiada dwa gaźniki i odmienny sposób mocowania ich do głowicy, uniemożliwiający montaż gaźnika XBRy. Również montaż airboxu od XBR będzie problemem. Od strony zasilania, głowica XL ma komorę wstępną (subchamber) ze specyficznym zaworkiem wewnątrz.
W przypadku silnika XR 600 R (kod fabryczny PE04 '85 - '00) problemem również może być zasilanie. W niektórych rocznikach, podobnie, jak w przypadku XLa, stosowane były dwa gaźniki (chyba roczniki '83 - '87). XR 600 R posiada gabyryty pojemnościowe o wartościach 97 mm średnica i 80 mm skok tłoka. Przy skoku tłoka 75 mm dla XBRy, pojemność wzrośnie jedynie do 554,236 ccm (dla tłoka 100 mm). Zasada działania dekompresatora jest podobna, jak w XBRce. Nie wiem natomiast, jak wygląda kwestia napędu rozrządu (szerokość łańcuszka rozrządu, kół z nim współpracujących oraz prowadnic).
Wydaje mnie się, że najkorzystniej byłoby kombinować korzystając z części NXa 650 Dominator (RD02 i późniejszy RD08) ze względu choćby na znaczną podaż części zamiennych. Taki sam silnik występował w modelu XR 650 L (RD06). To taka hybryda na rynek amerykański - podwozie XR 600 R z silnikiem identycznym, jak w Dominatorze (lata produkcji '93 - '15). Silnikowo podobne są także FX 650 X Vigor, SLR 650 i FMX 650. Te silniki posiadają autodekompresator, co powoduje, że jest wiele zmian w stosunku do powyżej opisanych silników. Inny jest wałek rozrządu, ponieważ ze względu na autodeko, posiada inny rozstaw krzywek zaworowych na wałku. Co za tym idzie, część dźwigienek zaworowych jest inna, niż w XBR. Węższy jest łańcuszek rozrządu, koła napędu i prowadnice łańcuszka. Jedno z łożysk wałka rozrządu posiada inną średnicę wewnętrzną. Odmienny jest sposób mocowania koła napędu wałka rozrządu NXa (po drugiej stronie piasty względem rozwiązania w XBR). Gaźnik posiada, co prawda inny łącznik do głowicy, ale dałoby się zastosować łącznik od XBRy i nie byłoby większego problemu z połączeniem od strony airboxa. Nowsze modele Dominatora posiadały napowietrzanie (przez pompkę podciśnieniową od kolektora ssącego) spalin w kolektorach wydechowych (ekologia). W związku z tym na cylindrze jest mocowanie owej pompki, a w cylindrze i w głowicy, kanały doprowadzające powietrze. Ale w głowicy można je oczywiście zaślepić. Średnica cylindra NXa 100 mm dałaby przy skoku 75 mm pojemność 589,048 ccm. Na rynku są też tłoki kute (np. Wiseco lub Woessner), które posiadają średnice nawet powyżej 102 mm. Pozwala to na uzyskanie pojemności (przy skoku XBRowym) nawet powyżej 612 ccm.
Osobiście używam zmodyfikowanego silnika Dominatora w ramie XBRy, więc nie posiadam jakiegoś doświadczenia w kombinacjach "góra" silnika NXa w "dole" XBRki. Ale, jak widać, podchodząc do sprawy kompleksowo, takie kombinacje są możliwe. Z całą pewnością należałoby pomyśleć też o innym gaźniku, bo "seryjka" XBRy może nie podołać nowemu zadaniu.
I jeszcze jedna sugestia. Wielką wiedzę m.in. w zakresie: układ tłokowo - korbowy, cylinder i głowica NX 650 w karterach XBRy, posiada obecny na tym forum Cezary XBR :-)

Pozdravy

 

Czy ktoś z was orientuje się, gdzie dostanę dekielek magneta? (...)

I czy może pasowałby od dominatora lub czegoś innego?

 

Hejkum,

Z całą pewnością ów dekielek jest współzamienny pomiędzy XBRką rocznik 1985, a Dominatorem rocznik 1990. Różnica jest jedynie taka, że XBRowski dekielek posiada do odkręcania "sznytkę" na wkrętak, a NXowy posiada gniazdo na klucz imbusowy nr 6. Myślę, że wszystkie silniki RFVC posiadają ten sam dekielek.

Jeżeli chodzi o dostępność, to chyba pozostają jedynie portale aukcyjne.

 

Pozdravy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś z was orientuje się, gdzie dostanę dekielek magneta? Chodzi o to co w linku:

http://www.cmsnl.com/xbr500-1987-h-germany_model6435/cap-acgenerator_90084471000/#.VwLxu_l_sgk

I czy może pasowałby od dominatora lub czegoś innego?

Udało mi się kupić ten korek/dekiel. Na OLXie jest cały dół silnika do XBRki w Raszkowicach - dobry kontakt i wysyłają części. Polecam jak ktoś coś potrzebuje.

 

Czy wiadomo cos na temat kompatybilnosci- glowica z cylindrem od xl 600 ( xr 600 lub dominator ) do silnika XBR-ki? Kombinował ktoś cos takiego?

Ktoś kombinował, tutaj masz dokładnie opisane: http://xbr-supermono.blogspot.com/2014/01/honda-600cc-supermono-engine-build.html

Edytowane przez ogin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Ponieważ lubię wiedzieć jak co działa w moim motocyklu mam pytania dotyczące gaźnika do bardziej doświadczonych forumowiczów. Do czego służą te trzy oznaczone przeze mnie otwory w gaźniku?

oOI2mI.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/923/oOI2mI.jpg

Wiem, że fioletowy (na zdjęciu z założonym wężykiem) to odcięcie powietrza,

ale na innym schemacie w ogóle go nie ma (taki schemat jest w serwisówce):

3pcvni.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/924/3pcvni.jpg

Natomiast tutaj nie ma otworu oznaczonego kolorem czerwonym:

5pn6q4.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/924/5pn6q4.jpg

 

Trochę już się w tym wszystkim pogubiłem. Ktoś pomoże?

Edytowane przez ogin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejkum,

Aby wyjaśnić powyższe kwestie, wykonałem dla celów poglądowych zdjęcia mojego nieużywanego w tej chwili gaźnika od XBRki (VE 10 B).

Króciec zaznaczony fioletową strzałką, faktycznie służy do zasilania podciśnieniem zaworu "air cut", który po zamknięciu gazu ma odciąć dopływ powietrza, aby uniknąć "strzałów" dochodzących z tłumików. Jego działanie ma tym samym wpływ na zużycie paliwa.



A dlaczego nie umieszczono na rysunku w serwisówce tego króćca? Przez zapomnienie rysownika lub w celu uproszczenia rysunku?


W moim gaźniku króciec zaznaczony czerwoną strzałką jest "ślepy". Prawdopodobnie w innej wersji gaźnika dla innego być może silnika, po odwierceniu w króćcu otworu, był on do czegoś wykorzystywany. W późniejszych modelach tego gaźnika uproszczono zapewne odlew korpusu i zrezygnowano całkowicie z wykonywania tego króćca (bo niepotrzebny). Po odwierceniu dna tego króćca, byłby przelot do kanału urządzenia rozruchowego. Ale nie wiem, jakie miałby mieć ewentualne zastosowanie ów dostęp do kanału "ssania".




Jeżeli natomiast chodzi o króciec zaznaczony zieloną strzałką, to jest to odpowietrzenie komory pływakowej, aby wyprowadzić powietrze poza nią i usprawnić dopływ paliwa do owej komory (brak efektu poduszki powietrznej). Otwór łączący się z tym króćcem znajduje się w najwyższym miejscu komory pływakowej. Na tym króćcu osadzona jest rurka elastyczna i wyprowadzona na dół pomiędzy wahaczem a korpusem silnika.





Pozdravy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Witam,

 

Czy może ktoś podrzucić link do manual-a service xbr 500, ale w wersji Polskiej.

Jestem obecnie na etapie rozbiórki całego silnika i kapitalnego remontu i chcę się dobrze przygotować do składania.

 

Można też przesłać na priv [email protected]

 

Jeśli ktoś chcę też jakąś pomoc to pisać na priv.

Raczej rzadko zaglądam na te forum.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za upewnienie ;). To może ma ktoś dostęp do manual-a (Angileska wersja) w bardzo dobrej jakości zdjęć bo ja mam tylko taki z ledwo widocznymi zdjęciami (ksero).

 

Sprawa druga w manual-u jest balancer installation (montaż przeciw wagi dla wału korbowego) nie mogę znaleźć jak ustawić przeciwwagę względem wału korbowego?

 

Pozdrwiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejkum,

Na wymienionych poniżej stronach można znaleźć serwisówki do XBRki i do GB 500. Z wyjątkiem drobnych niuansów można te silniki (ramę i zawieszenia również) traktować, jako tożsame. Myślę, że ta jakość kopii powinna być wystarczająca.

 

http://chomikuj.pl/Honda_XBR/Dokumenty/Honda+XBR500+Shop+Manual

http://chomikuj.pl/Honda_XBR/Dokumenty/Honda+GB500+Manual

 

Jeżeli chodzi o montaż napędu wałka wyrównoważającego w XBRce, to sprawa jest dość prosta. Na kołach umieszczone są znaki, które pozwalają na jednoznaczne ustalenie ich względem siebie.

 

Pozdravy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem w trakcie zamawiania części:

simmeringi OEM HONDA ok. 100 zł kpl.

Łożyska kpl. łącznie ok. 1000 zł jakość OEM Honda (wszystkie nadają się do wymiany nie wiem jaki przebieg bo ten silnik kupiłem z OLX-a za 450 zł)

kpl. uszczelek na silnik i ukł. wydechowy 230 zł z Allegro

Pierścienie STD OEM HONDA z Litwy ebay.pl 175 zł z przesyłką nowe

 

Przesyłam parę fotek:

https://zapodaj.net/cb65f21448624.jpg.html

https://zapodaj.net/aea34445bdefa.jpg.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejkum,

To szykuje się niezła inwestycja :-) Będzie silnik, jak nowy. Rozumiem, że wyremontowany silnik ma zastąpić ten obecnie stosowany?

Swoją drogą, to coś kojarzę, że ten motocykl był już kiedyś na tym forum. Na miniaturce widzę charakterystyczne czerwone siedzenie :-) Wówczas posiadał go chyba ktoś z Polanicy. Czyżby po zmianie właściciela pozostał nadal w Ziemi Kłodzkiej? ;-)

 

Pozdravy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejkum,

To szykuje się niezła inwestycja :-) Będzie silnik, jak nowy. Rozumiem, że wyremontowany silnik ma zastąpić ten obecnie stosowany?

Swoją drogą, to coś kojarzę, że ten motocykl był już kiedyś na tym forum. Na miniaturce widzę charakterystyczne czerwone siedzenie :-) Wówczas posiadał go chyba ktoś z Polanicy. Czyżby po zmianie właściciela pozostał nadal w Ziemi Kłodzkiej? ;-)

 

Pozdravy

Tak dobrze kojarzysz :) tylko zmieniłem barwy, ale dalej piękna kotlina Kłodzka. I faktycznie drugi szykuje w miejsce dotychczasowego silnika, abym w zimie mógł też się cieszyć tym motocyklem. Planuje kapitalny remont starego sinika który jak się okazuje był zarżnięty przez duże Z. Wszystkie łożyska huczą, a to nie lada wyczyn bo oryginały są naprawdę dobrej jakości. Na szczęście na 9 łożysk tylko 2 musiałem kupić w Hondzie reszta jest jakości ORYGINAŁU nawet ten sam producent i oznaczenie tylko bez opakowania i cena -50%. Właśnie szykuje kolejne części do szkiełkowania i galwanizacji. Powoli do przodu :). Już pracuje nad wersją siedziska w stylu Cafe Racer. Doskonałej jakości laminat kupiłem z oferty Allegro jest super i pasuje prawie idealnie oraz od kolejnego zamkniecie ramy też na wymiar więc jest szansa, że wyjdzie super, ale dobrze wiem, że to dopiero 30% tego co muszę mieć i co muszę zrobić.

 

Pozdrawiam

Dodam zdjęcia jak tylko czas mi pozwoli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejkum,

Co prawda swoją XBRkę postanowiłem pozostawić w jako takim oryginalnym stanie zewnętrznym (bo ładną jest), niemniej temat przeróbek nie jest mi obcy. Jest to dość żmudne, czasochłonne i nie tanie przedsięwzięcie. Dlatego w pełni kibicuję. Oprócz Alledrogo są jeszcze sklepy. które oferują wiele komponentów do przebudowy motocykli, choć ceny niekiedy mrożą. Ale, mogą się przydać ;-) Czekam zatem na fotki.

Miałem jeszcze zapytać: Czy serwisówki udało się ściągnąć?

 

Pozdravy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Mam problem z demontażem tłumików. Tłumik oddziela się od zewnętrznej rury kolektora, ale wewnętrzna rura (ta redukująca średnicę) dalej siedzi w tłumiku i nie chce wyjść. Zastanawiam się czy to normalne, że ta mniejsza rurka wychodzi z kolektora (tak jakby jest dłuższa)? A może to jest jakiś element tłumika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejkum,

Czy chodzi o uszczelkę pomiędzy wewnętrzną średnicą tłumika, a końcówką rury wydechowej (w manualu oznaczoną, jako "3 - pipe seal")? Wykonana jest ona ze sprasowanego materiału (stalowe druciki + wypełniacz odporny na wysoką temperaturę + grafit).

 

Pozdravy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda to tak jak na zdjęciu:

https://zapodaj.net/a9cc8712d58a2.jpg.html

 

Dzisiaj w jednym z tłumików udało mi się wyciągnąć rurę i nie za bardzo się zgadza z rysunkami z serwisówki:

https://zapodaj.net/bfd840d88a7f5.jpg.html

 

Niestety rury i tłumiki mam w opłakanym stanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...