Skocz do zawartości

Pomiary elektryczne: rozrusznik i alternator


samolot
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo pilnie potrzebuje następujących informacji:

 

ROZRUSZNIK:

1. W jaki sposób sprawdza się rezystancje uzwojenia wyłącznika elektromagnetycznego? Jakie wartość oporu przyjmuje uzwojenie sprawne a jakie uzwojenie niesprawne?

2. W jaki sposób dokonuje się pomiaru uzwojenia stojana i jakie wartości oporu powinno mieć sprawne uzwojenie stojana

3. W jaki sposób dokonuje się pomiaru uzwojenia wirnika i jakie wartości oporu powinno mieć sprawne uzwojenie wirnika

 

Alternator:

1. W jaki sposób dokonuje się pomiaru rezystancji izolacji uzwojenia wirnika i jakie wartości powinien posiadać sprawny wirnik

2. W jaki sposób dokonuje się pomiaru izolacji uzwojeń stojana i jakie wartości oporu powinna mieć sprawna izolacja uzwojeń stojana

 

Proszę o rzeczowe i sprawdzone odpowiedzi. Z góry dziękuje!

 

 

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozrusznik:

1. Można sprawdzić multimetrem a wartości to kilka-kilkanaście omów.

2. Raczej metoda techniczna ze względu na wartości rezystancji poniżej 1 oma.

3. Wirnik sprawdza się na specjalnym przyrządzie (rodzaj transformatora z otwartym rdzeniem).

Pomiar polega na tym, że jak są zwarcia to dymi :bigrazz:

Alternator:

Pomiarów rezystancji izolacji możesz dokonać multimetrem. Dla suchych uzwojeń powinno pokazać poza zakres (20 megaomów).

Pewniejszy jest pomiar izolacji metodą techniczną przy napięciu roboczym lub wyższym.

 

Dokładne wartości rezystancji musisz znaleźć w serwisówce od danego typu urządzenia.

Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź i proszę o dalsze wyjaśnienia.

Odnośnie pomiarów to miałem w każdym przypadku miałem na myśli multimetr. Pytając o sposób pomiaru, pytam czego mają dotykać końcówki przewodów pomiarowych.

Jeśli uprę się mierzyć oporność uzwojenia wirnika to przy sprawnym wirniku jakie powinny być wartości.

Oporność poza zakres multimetru czyli ponad 20 Megaomów, to na ekranie będzie wyświetlane 1, czyli tak samo jakby nie dotykać końcówkami pomiarowymi do niczego, dobrze myślę?

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpinam sie pod temat, coby nowego niepotrzebnie nie zakładać.

Mam czytsto teoretycznie pytanie. Mając akumulator 12V 80Ah,przez noc żarówka ( i przypuszczalnie coś jeszcze) zjadało go pobierając prąd rzedu 0.5A. Czy dobrze rozumuje, że w ciągu 10 godzin w nocy, całkowity pobór prądu z akumulatora wyniosł 5A?

 

Pytam dlatego, że własnie zapalona żarówka(i coś jeszcze, do tego dojde) wyssała cały akumulator do kompletnego zera, a tak być w tym przypadku chyba nie powinno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ROZRUSZNIK:

1. W jaki sposób sprawdza się rezystancje uzwojenia wyłącznika elektromagnetycznego? Jakie wartość oporu przyjmuje uzwojenie sprawne a jakie uzwojenie niesprawne?

2. W jaki sposób dokonuje się pomiaru uzwojenia stojana i jakie wartości oporu powinno mieć sprawne uzwojenie stojana

3. W jaki sposób dokonuje się pomiaru uzwojenia wirnika i jakie wartości oporu powinno mieć sprawne uzwojenie wirnika

 

Podstawa to instrukcja serwisowa dla danego modelu motocykla, tam znajdziesz wartości rezystancji oraz co i jak mierzyć. Generalnie multimetrem zmierzysz rezystancję, zależy jednak jakiej klasy to przyrząd, nie każdy mierzy opór rzędu omów. Jest tak, że tam gdzie płynie duży prąd to spodziewamy się małej rezystancji i odwrotnie. Z kolei duże napięcia sugerują, że będzie duża rezystancja. To tak z grubsza teoria.

1. tu nie masz co mierzyć, jest ciągłośc albo nie ma. To rodzaj przkaźnika, możesz sprawdzić jego działanie przykładając do wejścia napięcie 12V a na stykach wyjściowych buzerem w multimetrze upewnij się czy styki zwierają. I tyle w tym temacie.

2. j/w z tym, że metoda techniczna jest upierdliwa. Test raczej na ciągłość lub dobry multimetr.

3. jak już kolega odpowiedział, służy do tego specjalne urządzenie, a to dlatego, że wirnik jest w ruchu i oprócz rezystancji uzwojenia (zmierzysz ją multimetrem) pojawia się dodatkowa składowa - reaktancja indukcyjna, a tej już tak łatwo nie pomierzysz. W warunkach amatorskich multimetr i jeśli jest ciągłość to opór rzędu kilku-kilkudziesięciu omów wskazuje że jest OK. No chyba, że moto mocno leciwe i utraciły się właściwości magnetyczne w żelastwie, wtedy mimo dobrego uzwojenia całośc nie będzie pracować bo prąd się nie zaindukuje. Ale to raczej czysta teoria :)

 

Alternator:

1. W jaki sposób dokonuje się pomiaru rezystancji izolacji uzwojenia wirnika i jakie wartości powinien posiadać sprawny wirnik

2. W jaki sposób dokonuje się pomiaru izolacji uzwojeń stojana i jakie wartości oporu powinna mieć sprawna izolacja uzwojeń stojana

 

1 i 2. Opór szacunkowy izolacji rzędu setek megaomów - im więcej tym lepiej. Pomiar multimetrem ale to zależy jakiej on jest klasy. Tanie mierzą do 2 MOhmów :( Elektycy mają takie induktorki na korbkę (klasyka) i możesz taki użyć jak masz dostęp. Jak nie to pozostaje metoda techniczna :(

Serwisówki raczej nie podają rezystancji izolacji. Natomiast nikt Tobie konkretnie i dokładnie nie powie jakie mają być wartości oporu wirnika i stojana - to są wielkości specyficzne dla danego motocykla, często różne dla różnych roczników tego samego modelu.

Bez tej wiedzy możesz tylko z grubsza oszacować czy uzwojenia są ciągłe, nie ma przebić i na podstawie pomiarów multimetrem określić z grubsza czy jest OK czy nie. W praktyce to wystarcza.

Nie wiem jakie masz problemy, co jest objawem niesprawności, że tak głęboko chcesz szukać awarii?

 

Pytając o sposób pomiaru, pytam czego mają dotykać końcówki przewodów pomiarowych.

Jeśli uprę się mierzyć oporność uzwojenia wirnika to przy sprawnym wirniku jakie powinny być wartości.

Oporność poza zakres multimetru czyli ponad 20 Megaomów, to na ekranie będzie wyświetlane 1, czyli tak samo jakby nie dotykać końcówkami pomiarowymi do niczego, dobrze myślę?

 

hmmmm,,, wydaje mi się, że to pytanie sugeruje, że nie za bardzo się orientujesz w temacie elektryki.

Jeśli masz już takie dylematy, to raczej nie "baw" się w aż tak duże laboratorium. Daj to komuś do przejrzenia kto się na tym zna,,, to taka moja dobra rada.

 

 

Podpinam sie pod temat, coby nowego niepotrzebnie nie zakładać.

Mam czytsto teoretycznie pytanie. Mając akumulator 12V 80Ah,przez noc żarówka ( i przypuszczalnie coś jeszcze) zjadało go pobierając prąd rzedu 0.5A. Czy dobrze rozumuje, że w ciągu 10 godzin w nocy, całkowity pobór prądu z akumulatora wyniosł 5A?

 

Pytam dlatego, że własnie zapalona żarówka(i coś jeszcze, do tego dojde) wyssała cały akumulator do kompletnego zera, a tak być w tym przypadku chyba nie powinno.

 

 

Aku 12V 80Ah oznacza, że teoretycznie ma wydać przez 10 godzin 8 A prądu.

Źle rozumujesz pisząc "w ciągu 10 godzin w nocy, całkowity pobór prądu z akumulatora wyniosł 5A"

Nie ma czegoś takiego jak całkowity pobór prądu,,, Chyba masz na myśli ilość zżartej energii w tym czasie.

Więc ta żaróweczka pobierała prąd 0.5A przez 10h zatem zjadło z aku 10*0.5=5Ah (jest to ilość energii)

Zakładając, że bateria jest w miarę sprawna to taki ubytek nie powinien jej wyładować do dna. Pozostała ilość energii powinna być na poziomie 80-5=75Ah więc prawie 90% jej pojemności znamionowej.

Wniosek: albo masz już aku do wyrzucenia, albo nie jest to bateria 80Ah (to od ciężarówki czy co, bo chyba nie od moto?)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak dokładnie - miałem na myśli ilosc energii jaka "wyparuje"z akumulatora po określonym czasie. To akumulator z samochodu, ktory okazał sie kompletnie padnięty. Dziekuje za wyjasnienie ,jednak dobrze myslałem, tylko troche nie tak nazwałem jednostki prądu.

 

Niemniej - czy 80Ah nie oznacza jednak, że akumulator jest w stanie wydać z siebie 80A w ciągu jednej godziny? Zgodnie z definicją amperogodziny.

Pozdro.!

 

Edytowane przez Arni
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak dokładnie - miałem na myśli ilosc energii jaka "wyparuje"z akumulatora po określonym czasie. To akumulator z samochodu, ktory okazał sie kompletnie padnięty. Dziekuje za wyjasnienie ,jednak dobrze myslałem, tylko troche nie tak nazwałem jednostki prądu.

 

Niemniej - czy 80Ah nie oznacza jednak, że akumulator jest w stanie wydać z siebie 80A w ciągu jednej godziny? Zgodnie z definicją amperogodziny.

Pozdro.!

 

OK, mniejsza o terminologię, wiemy juz obaj o co chodzi :)

I jest tak teoretycznie, że owe 80Ah oznacza, że w ciągu godziny możemy wyciągnąć z takiej baterii 80A.

Ale to tylko teoria. Te 80Ah określa tylko wzajemna relację miedzy czasem, a natężeniem prądu jaki można w tym okresie czerpać. I jest nieskończenie wiele takich wzajemnych możliwości (kombinacji) z tym, że gdyby pociągnąć zbyt duży amperaż z baterii to się ona po prostu ugotuje, uszkodzi po prostu (kiedyś starsze typy to zdarzało się, że wybuchały)

W akumulatorze jest elektrolit (w różnej formie), jest to przewodnik, więc prąd płynąc przez niego nagrzewa go proporcjonalnie do kwadratu natężenia prądu (a więc mocno rośnie ze wzrostem amperów).

I to ciepło jeśli jest go za dużo nie ma którędy się wytracić, kumuluje się doprowadzając do bezpowrotnego padnięcia baterii :(

Rzecz jasna, różni producenci różnie gwarantują ten maksymalny stosunek pobieranego prądu do czasu jego czerpania. Ogólnie im lepszej klasy aku tym więcej może, ale to niestety kosztuje,,,

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W warunkach amatorskich multimetr i jeśli jest ciągłość to opór rzędu kilku-kilkudziesięciu omów wskazuje że jest OK.

Na pewno nie OK.

Rezystancja uzwojenia wirnika rozrusznika wynosi grubo poniżej jednego oma. Rezystancja przewodów miernika i samego styku będzie wiele większa i nie zmierzysz tego multimetrem. Poza tym uszkodzenia elektryczne wirnika to zwarcia międzyzwojowe lub brak kontaktu zwojów z komutatorem.

 

No chyba, że moto mocno leciwe i utraciły się właściwości magnetyczne w żelastwie, wtedy mimo dobrego uzwojenia całośc nie będzie pracować bo prąd się nie zaindukuje. Ale to raczej czysta teoria :)

O takim cudzie to nie słyszałem :icon_eek:

Jedyne, co może stracić własności magnetyczne to magnesy stałe stojana. Samolot wyraźnie napisał o uzwojeniach stojana, więc nie ma takiej możliwości.

W ogóle to napisz nam kolego samolocie, od czego jest ten rozrusznik i alternator.

 

Co do akumulatora Arniego, to mam trzy pomysły:

- akumulator nie był w pełni naładowany

- akumulator jest zużyty lub zasiarczony

- "coś jeszcze" pożarło resztę prądu.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jest tak teoretycznie, że owe 80Ah oznacza, że w ciągu godziny możemy wyciągnąć z takiej baterii 80A.

Ale to tylko teoria. Te 80Ah określa tylko wzajemna relację miedzy czasem, a natężeniem prądu jaki można w tym okresie czerpać.

Chyba żaden akumulator by nie przeżył poboru całej energii w ciągu jednej godziny. W tym przypadku podpięcie odbiornika o zapotrzebowaniu 80A było by możliwe tylko na kilkanaście sekund, no może kilka minut jak dobre jakościowo aku. Potem temperatura i wydzielanie gazów zniszczyłyby aku.

Bardziej miarodajne było by obciążenie akumulatora odbiornikiem o przepływie 1A przez 80 godzin.

Przynajmniej ja to sobie tak zakładam, np w przypadku gdy interesuje mnie ile włączone postojówki sobie poświecą albo na jak długo mogę je włączyć by później jeszcze starczyło energii dla rozrusznika przy odpalaniu.

Edytowane przez Luca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...