Skocz do zawartości

pobór prądu z aku w stanie spoczynku


zbyhu
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

(...)

Generalnie masz bezobsługówkę więc napięcie ładowania nie powinno przekraczać 14,5-15 V, zwykłe samochodowe prostowniki często dochodzą do 16-17V i takie napięcie może spowodować uszkodzenie baterii( silne gazowanie rozszczelni system odpowietrzania)

(...)

 

Mieszasz pojęcia. 16-17V to może mieć każdy prostownik puszczony luzem. Ważne, żeby w każdym napięcie siadało do 14,2-14,4V podczas ładowania, czyli gdy pobierany jest prąd. To jaki jest maksymalny prąd powinno być ustalane, najlepiej elektronicznym układem. Zasada jest prosta - żre za dużo prądu to napięcie siada, a jak napięcie siada to i pobór prądu maleje. Wszystko się ustabilizuje na pewnej wartości.

 

Nie wiem ile by prądu popłynęło gdybyś usiłował wymusić napięcie 16V na akumulatorze samochodowym, ale dużo. Dla porównania dodam, że w pracy regularnie podłączam prostownik wymuszający 14,2V do samochodów. Lekko rozładowany akumulator powoduje przepływ ponad 50A, a widziałem już i 70 na wyświetlaczu. Do tego trzeba wziąć poprawkę na słaby styk (bateria nie dostaje pełnych 14,2V), gdyż grzeje się kabel przy krokodylu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yo!

 

No i mam wyniki pomiarow.

 

Manetki nie biora jednak zadnego udzialu w problemie.

 

W stanie spoczynku z akumulatora pobierany jest prad wielkosci... 40mA!

Tzn. jest to dziwne, bo w zakresie pomiarowym do 10A miernik wskazuje 0,04, zas w zakresie do 200mA wychodzi poza skale pomiaru.

W kazdym razie instalacja zre w ch... duzo.

 

Probowalem wedle Waszych sugestii odpinac poszczegolne bezpieczniki. Po odpieciu bezpiecznika opisanego jako "Fan, Clock" - pobor pradu z aku spadl do ok. 2mA.

 

Wentylator gasnie w moim moto po przekreceniu kluczyka w stacyjce, a wiec kurde jest odcinany wraz z wylaczeniem stacyjki - zwarcie w uzwojeniu wentylatora wiec wykluczylem. Idac dalej tym tokiem rozumowania odlaczylem konsole zegarow z moto i... pomiar byl identyczny - 0,04A...

 

Czyli co, pozostaje wiazka kabli zasilajaca zegarek i jakies zwarcie w niej? Czy jednak cos od wentylatora?

 

Pozdro

 

PS

Fotka z pomiaru:

http://zbyhu1.republika.pl/miernik.jpg

 

PS2

Jesli komus do diagnozy bylby potrzebny schemat elektryczny do CBF, to jest tutaj:

http://zbyhu1.republika.pl/elektryka.pdf

Edytowane przez zbyhu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam identyczny miernik :)

 

Pisałeś, że aqu rozładowało się do 5,5 v - na moje oko już będzie padnięte.

Moje aktualne aqu rozładowało się do jakichś 8 v, ładowałem je małym prądem przez cały dzień, napięcie trzymało w normie, ale co z tego, jak nawet po przekręceniu kluczyka, czy włączeniu postojówek napięcie drastycznie malało.

 

Po ładowaniu aqu mogłem spokojnie moto odpalić, i spoko. Kręciłem się po okolicy i ze 3 razy odpalałem moto po przejechaniu kilku kilometrów, za ostatnim razem odpalił normalnie, zahaczyłem ręką o czerwony przycisk, moto już nie zagadało i musiałem na pych.

 

Moim zdaniem możesz zacząć szukać nowego akumulatora. Mogę polecić landport - tani, a dobry. Kupiłem z nim moto i był wyprodukowany w 2001 roku i śmigał by do dziś, ale sam go załatwiłem ponad rok temu, zresztą jak ten aktualny aqu.

 

A co do diagnozy usterki to już jesteś na dobrej drodze, skoro jeden bezpiecznik odcina ten pobór. Wepnij się miernikiem w kable od tego wentylatora i sprawdź, czy to aby on nie łyka amperków, mimo tego, że nie pracuje, może mieć jakieś nie pełne zwarcie w uzwojeniu silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja nie spodziewam sie ze Zbychu musi kupowac nowy aku, jako ze jego Varta zbudowana jest w technologii AGM i jako taka pasc nie powinna.

Powinna sie normalnie naladowac i dzialac.

Jezeli jednak by padla to bylbym bardzo zawiedziony :)

No Zbychu jak tam jest po naladowaniu, trzyma ten prad czy nie trzyma ?

Sam mam jakiegos Sunstara tez zrobionego w technologii AGM i kupionego wlasnie po to zeby kazde rozladowanie go nie wykanczalo.

Te baterie maja sie rowniez nie zasiarczac w ciagu dlugiego nie uzywania znaczy przez zime. Teraz sprawdzimy to w praktyce:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yo!

 

Bylem we Wroclawiu przez weekend, wiec nie bylo czasu dlubac w moto.

 

Po ladowaniu aku i dwoch dniach posotoju (w sobote rano) pokazalo 12,45V i tyle mialo przy pomiarach.

Z glupia frant zmierzylem stary fabryczny akumulator, ktory lezy od ponad miesiaca w nieogrzewanym garazu i pokazal 12,67V :].

 

Zaraz chyba sie wybiore do garazu i bede szukal przyczyny, to sprawdze jak ma sie moja Varta. Jesli by miala umrzec, zawsze moge sprobowac oddac ja na gwarancji ;).

 

Pytanie jedno. Gdzie jest sterownik pracy wentylatora? To cholerstwo, co go uruchamia i gasi. Na miedzynarodowym forum CBF1000 napisali mi, ze on moze byc przyczyna.

 

Pzdr

 

DOPISANE:

 

Dziwne. Pomierzylem dzisiaj znowu pobor pradu - byl taki sam, staly i wysoki jak wczoraj.

Rozgrzebalem wiec prawa owiewke, dostalem sie do skrzynki z przekaznikami sterujacymi wentylatorem i odpinajac kolejno przekazniki mierzylem pobor pradu. Ale dziwnie od tego momentu pomiary kazdorazowo pokazywaly szybki spadek poboru od przylozenia miernika do klemy z ponad 200mA do ok. 5mA i na tym wskazaniu sie zatrzymywalo. Niezaleznie juz czy przekazniki byly odpiete czy wpiete - pomiary byly caly czas takie same.

No i co to moze oznaczac?

Jeszcze jutro sprobuje cos pokombinowac z tym bezpiecznikiem i przekaznikami, ale powoli trace pomysly :]

Edytowane przez zbyhu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może jakieś zwarcie było i poprzez ruszanie tam się rozwarło.

Albo przekaźnik nie odbija i mostkuje cały czas. Sprawdź przekaźniki podłączając je w pozycji pracy pod aqu, bo np po obróceniu może już się nie blokować.

 

 

Bateryjka w mierniku jest w miarę świeża?

 

Te mierniki to są bardziej wskaźniki niż przyrządy pomiarowe, ale jeśli po chwili się stabilizuje to jest ok moim zdaniem.

 

Najpewniejsza metoda, to na dwa mierniki :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yo!

 

Bezpiecznik, ktorego odpiecie powodowalo spadek zuzycia pradu na wylaczonej stacyjce, jest jedynym, ktory "omija" wlasnie stacyjke. Cala reszta bezpiecznikow dostaje napiecie dopiero jak przekreci sie kluczyk w stacyjce.

 

Do tego bezpiecznika podlaczone sa:

- zegary (podtrzymanie godziny zegarka i przebiegow)

- przekaznik migaczy (da sie zostawic moto na awaryjnych z wylaczona stacyjka)

- kostka dodatkowego wyposazenia, w stylu alarm (pusta, nie mam tam nic podlaczone)

- przekaznik sterowania wentylatorem (no tu juz nie mam pojecia dlaczego, skoro przy wylaczaniu stacyjki wentylator zawsze w CBF gasnie).

 

Nic wiecej podlaczone do tego bezpiecznika nie jest.

 

Zegary odpialem w calosci z motocykla, a pobor pradu nie spadl. Zostaja wiec tylko przekazniki...

Ale kure, gdyby ktorys przekaznik byl rypniety i to tak dziwnie, ze bylby caly czas zwarty, to... albo moto swieciloby jak choinka po wyaczeniu stacyjki, albo wentylaor by warczal w kolko... Dobrze mysle?

 

A ani jedno, ani drugie nie ma miejsca...

 

Jakies sugestie?

 

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje wypowiedzi są sugestiami, bo elektryką bawię się od dziecka, ale jakiegoś wykształcenia w tym kierunku brak. To co piszę, to sam bym sprawdzał mając takie objawy.

 

Jeśli masz więcej tam takich samych przekaźników, to pozamieniaj je miejscami, te które mają stale prąd z tymi co mają po przekręceniu stacyjki, wyjmij ten zlokalizowany bezpiecznik, przekręć stacyjkę i sprawdź pobór - będziesz wiedział, czy to te przekaźniki czy nie.

 

A co do wentylatora, to może to coś co nim steruje jest odpowiedzialne za wyłączanie go po przekręceniu kluczyka, a ten przekaźnik to tylko po to, żeby przez to coś co włacza przekaźnik nie musiał iść duży prąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wentylator chlodnicy jest podlaczany omijajac stacyjke celowo aby po zakonczeniu pracy pojazdu (zgaszony silnik, wyciagniety kluczyk) mogl kierowac przeplywem powietrza w celu chlodzenia ukladu (bardzo czesto jest to zauwazalne w samochodach w upalne dni w miescie po zakonczeniu jego pracy wychodzimy a tu nam wentylator pracuje).

Jezeli chodzi o sprawdzenie przekaznika to ja proponuje doprowadzic do sytuacji kiedy powinien byc uruchomiony wentylator aby sprawdzic napiecie sterowania przekaznikiem. Po tym jak juz bedziesz znal jego wartosc proponuje ten przekaznik zdemontowac podac mu prad sterowania i omomierzem sprawdzic przejscie (rezystancje) obwodu pradu obciazenia (czyli obwodu ktory idzie do wentylatora).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wentylator chlodnicy jest podlaczany omijajac stacyjke celowo aby po zakonczeniu pracy pojazdu (zgaszony silnik, wyciagniety kluczyk) mogl kierowac przeplywem powietrza w celu chlodzenia ukladu (bardzo czesto jest to zauwazalne w samochodach w upalne dni w miescie po zakonczeniu jego pracy wychodzimy a tu nam wentylator pracuje).

Źle panie czytasz. Wyraźnie Zbyhu napisał, że wentylator gaśnie po wyłączeniu stacyjki.

Również jeżdżę Hondą (Hornet) i wentylator gaśnie razem z wyłączeniem stacyjki.

A w samochodach wentylator sobie działa po wyłączeniu stacyjki, owszem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...