Olsen Opublikowano 8 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 8 Czerwca 2009 Chodzi mi o taką sytuację, gdy z jakichś względów zamykamy (w tym konkretnym przypadku jednoosobową) działalność gospodarczą, a nie chcemy się pozbywać pojazdu, który kupiliśmy na firmę. Interesuje mnie, jak to wtedy wygląda od strony formalno-prawno-finansowej. Niby częściej kupuje/sprzedaje się pojazdy, niż zakłada/likwiduje firmy, ale w życiu różnie bywa i chciałbym przygotować się psychicznie na każdą ewentualność. Czy są jakieś przepisy nakazujące pozbycia się wszystkich firmowych sprzętów przed wyrejestrowaniem firmy? Wiem, że jeśli sprzedajemy pojazd firmowy, to jest to traktowane jako przychód firmy i płaci się podatek, ale co, gdy firmy już nie ma? Z góry dziękuję za odpowiedzi, jeżeli ktoś z Was przerabiał taki wariant. Bo może lepiej kupować na siebie jako osobę prywatną, jeżeli w grę wchodzi i tak niepewne odliczenie VAT-u w wysokości tysiąca czy tysiąca kilkuset złotych (niby piechotą nie chodzi...). Cytuj Romet Pony > Romet Ogar 205 > MZ ETZ 251 > Suzuki GSF 600 S Bandit i Peugeot SV 50 > Yamaha YP 250 R X-Max > Merida Freeway 9300 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jeszua Opublikowano 9 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2009 podatkowo: AFAIR zwracasz odliczony VAT (tylko nie pamiętam, czy w części czy w całości, do sprawdzenia), a od wartości zostawianego sobie "na prywatność" sprzęta naliczasz firmie-sobie podatek dochodowy do zapłaty jak od sprzedaży - czyli odliczając niezamortyzowaną część jako koszt. mam nadzieję, że się nie mylę... tak czy inaczej IMHO zawsze się opłaca: choćby dlatego, że nie prowadząc ewidencji przebiegu możesz odliczać koszty serwisu, paliwa, nie mówiąc o odliczeniu vat (nie wiem, czemu nadal twierdzisz, że niepewnym - jest wyrok nsa) i odliczaniu paliwa z vatem. przy groszowej stawce urzędowej za motocykl na pewno się opłaci - co najwyżej przy sprzedaży/ likwidacji oddasz us część (tylko część) wcześniej odliczonych podatków jsz Cytuj „Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.” [R. Kapuściński] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Olsen Opublikowano 9 Czerwca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2009 podatkowo: AFAIR zwracasz odliczony VAT (tylko nie pamiętam, czy w części czy w całości, do sprawdzenia), a od wartości zostawianego sobie "na prywatność" sprzęta naliczasz firmie-sobie podatek dochodowy do zapłaty jak od sprzedaży - czyli odliczając niezamortyzowaną część jako koszt. mam nadzieję, że się nie mylę... tak czy inaczej IMHO zawsze się opłaca: choćby dlatego, że nie prowadząc ewidencji przebiegu możesz odliczać koszty serwisu, paliwa, nie mówiąc o odliczeniu vat (nie wiem, czemu nadal twierdzisz, że niepewnym - jest wyrok nsa) i odliczaniu paliwa z vatem. przy groszowej stawce urzędowej za motocykl na pewno się opłaci - co najwyżej przy sprzedaży/ likwidacji oddasz us część (tylko część) wcześniej odliczonych podatków jsz Jeżeli jest tak, jak piszesz, to OK, nie będę musiał udawać, że "sprzedaję" motocykl matce czy ojcu. Bo dość łatwo mi wyobrazić sobie taką sytuację, że po 2 latach zawieszam/zamykam działalność, gdyż nie ma już motywacji w postaci "niskiego" ZUS-u, a trafia się znowu jakiś wyjazd, jednak skuter chciałbym sobie zostawić, bo mi wyjątkowo podpasował (tak jak zostawiłem sobie SV-kę, żeby mieć czym jeździć po powrocie do czasu zakupu nowego jednośladu). Zarejestrowany będzie i tak na mnie, więc nie będzie - mam nadzieję - dodatkowych ceregieli z wydziałem komunikacji. Ten cień niepewności to dlatego, że część usług mam zwolnioną z VAT-u (jeszcze się okaże, jak się to procentowo rozłoży). Cytuj Romet Pony > Romet Ogar 205 > MZ ETZ 251 > Suzuki GSF 600 S Bandit i Peugeot SV 50 > Yamaha YP 250 R X-Max > Merida Freeway 9300 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hun996 Opublikowano 10 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 10 Czerwca 2009 Rozliczanie VAT przez podatników likwidujących działalność W przypadku likwidacji działalności gospodarczej przez czynnych podatników VAT prowadzących działalność jako osoby fizyczne albo w formie spółek prawa cywilnego lub handlowego nieposiadających osobowości prawnej ustawodawca w art. 14 ustawy o VAT nakłada na tych podatników obowiązek sporządzenia spisu z natury i opodatkowania towarów pozostających na dzień likwidacji. Z art. 14 ust. 5 w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r. wynikało, iż podatnicy ci byli obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, przy czym spis ten powinien być dokonany w terminie 14 dni od ww. zdarzenia i obejmować jedynie te towary, przy nabyciu których podatnicy odliczyli podatek naliczony. Podatnicy byli także obowiązani do zawiadomienia o dokonanym spisie z natury, o ustalonej wartości i kwocie podatku należnego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia zakończenia tego spisu. W stosunku do towarów ujętych w ww. spisie obowiązek podatkowy powstawał w dniu, w którym powinien być sporządzony spis z natury, nie później jednak niż 14. dnia, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z obecnie obowiązującymi w tym zakresie przepisami osoby fizyczne oraz spółki nieposiadające osobowości prawnej kończące działalność są również zobowiązane do sporządzenia spisu z natury. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Jak stanowi art. 14 ust. 6 w brzmieniu obowiązującym od 1 grudnia 2008 r., obowiązek podatkowy od spisu z natury powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W praktyce mogłyby powstać sytuacje, gdy likwidacja działalności w listopadzie 2008 r. nie spowodowałaby w ogóle powstania obowiązku podatkowego od remanentu likwidacyjnego. Przykład Spółka cywilna Alfa zlikwidowała działalność gospodarczą z dniem 20 listopada 2008 r. Remanent likwidacyjny sporządzono dnia 2 grudnia 2008 r. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w listopadzie, obowiązek podatkowy powinien powstać w grudniu. Z kolei w myśl przepisu w jego brzmieniu obowiązującym w grudniu - obowiązek podatkowy powinien powstać już w listopadzie. Tę kolizję przepisów usuwa art. 6 ustawy nowelizacyjnej, zgodnie z którym w opisanej sytuacji stosuje się przepis w brzmieniu dotychczasowym, co oznacza, że spis z natury zostanie opodatkowany w deklaracji za grudzień 2008 r. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.