Skocz do zawartości

Trzepotanie kierownicy (i wibracje na podnozkach)


Macjek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

wiem, ze tematow na temat trzepotanie kierownicy bylo duzo. Chcialbym tu jednak poruszyc kwestie samodzielnej eliminacji przyczyn tego zjawiska - czyli jak zdiagnozowac chorobe.

 

Objawy u pacjenta sa takie:

 

Podczas przyspieszania od 60 do 100 km/h drgania odczuwalne na kierownicy i podnozkach o wzrastajacech czestotliwosci i intensywnosci. Powyzej 100km/h juz tego nie czuc.

 

Podczas zwalniania ze 100km/h narastajace trzepotanie puszczonej kierownicy osiagajace punkt krytyczny przy 80km/h, potem slabnie i znow wzrasta przy 60km/h.

 

Kierownica nie trzepocze przy predkosci powyzej 100km/h.

 

Zastanawialem sie nad przyczynami tego zjawiska i tak:

 

- opona przednia - jest nowa, wiec niet

- lozysko glowki ramy - sprawdzone, ok

- krzywo ustawione tylne kolo/zle naciagniety lancuch - naped zmieniony, kolo idealnie prosto, wiec niet.

- tylna opona: kupiona uzywana. Chcac sprawdzic, czy to nie jakas nierownosc na oponie spuscilem powietrze do poziomu 1,0 bara i...objawy te same. Pytanie - czy to dobry test na eliminacje przyczyny?

- Zwichrowana tarcza hamulca/klocek ocierajacy o tarcze w jednym miejscu: jadac w podanym zakresie predkosci naciskam na hamulec (dodajac gazu, by nie wytracac predkosci) i wibracje nie ustaja. Badalem w ten sposob przedni i tylny hamulec - czy to ma sens?

 

Staram sie wyeliminowac wszystkie mozliwosci zanim oddam motocykl do sprawdzenia geometrii (zakladam, ze sprawdzone zostana rowniez lagi i polki). Prosze o sugestie i wlasne doswiadczenia w temacie.

 

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz jeszcze czy masz centralny kufer na moto. Jeśli tak to masz powód trzepotania. :bigrazz:

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożyska też mogą być, w końcu łączą motocykl z kołami. :bigrazz: Opony w dobrą stronę masz założone? Mi kiedyś kretyn w warsztacie założył w przeciwnym kierunku pomimo upomnień przy montażu. Złapałem trzepotanie przy 160km/h jak ścigałem się z kumplem na takim samym moto. Pełne gacie itp. :cool:

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz jeszcze czy masz centralny kufer na moto. Jeśli tak to masz powód trzepotania. :bigrazz:

 

 

Mógłbyś mi to wytłumaczyć?

 

ja zauważyłem że puszczona kierownica wpada w wibracje przy ok. 60km/h. Jak szybciej lub wolniej to nie bije na boki (mam nowe łożysko główki ramy, opony OK, koła wyważone, felgi proste itd.)

Ale tak mam centralny kufer. Czy może być przyczyną bicia na boki kierownicy?

Zdarzyło mi się również że przy gwałtownym hamowaniu ze 100km/h z 3 kuframi i pasażerem przy około 40-50km/h kierownica też zaczęła wibrować lekko. Czy to sprawka dodatkowego ciężaru? Odpowiedź na to pytanie przetestuje dziś wracając z pracy, ale ciekawi mnie czy ten centralny kufer....

 

z góry dzięki za odpowiedź

uLu

Edytowane przez HooLooVoo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony Conti Road Attack zalozone w odpowiednia strone. Co ciekawe, zjawisko to bylo kiedys slabsze, ostatnio stalo sie bardziej wyrazne.

Zjawisko drgań przy określonej prędkości wiąże się z rezonansem którego źrudłem są wirujące lub wykonujące ruch posuwisto-zwrotny masy. W motocyklu takie mas są w 2 miejscach: koła i silnik. Albo przyczyny należy szukać w niewłaściwym wyważeniu kół, wadzie materiałowej w oponach, nadmiernych luzach lub za dużych oporach w łożyskach, skrzywieniu felgi lub tarczy hamulcowej. W silniku przyczyny mogą byś podobne, tzn. zużycie łożysk, luzy na tłoku lub uszkodzenie elementów wałków wyważających lub innych mechanizmów, które w czasie pracy mogą generować drgania. Jednak problemy z silnikiem są mniej prawdopodobne, bo wcześniej pojawiają się jakieś stuki, zgrzyty itp. Przychodzi mi jeszcze jedna myśl, sprawdź połączenia śrubowe mocowania silnika do ramy, kierownicy i widełek, bo może się poluzowały i to tam generują się drgania przenoszone następnie na kierownicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógłbyś mi to wytłumaczyć?

 

 

Kilka lat jeźdźiłem jako kurier moto w UK czyli zawsze miałem kufer jakiś w każdym moto. I zawsze trzepało kierownicą przy każdej prędkości. I po godzinach robiłem jako dostawca pizzy na małym, firmowym pierdziku z mega pudłem z tyłu....i nawet trzymając kiere czułem jak chce się wyrwać. Myślałem że moto krzywre czy coś. Jednego dnia zdjąłem pudło i motorek jak nowy. Wtedy odkryłem amerykę. :buttrock: Sprawdziłem to na swoich moto zdejmując kufry i wszystko się wyjaśniło.

Co nie oznacza że u Ciebie mogą być inne przyczyny też.

Masz opony Conti Road Attack? Świeże cz wyjeżdżone? W GSX600F mialem takowe i jak się zużywają to wyraźnie widać na nich nierówności, coś jakby garby przy rowkach bieżnika. Przejedź reką opone i może wyczujesz. U mnie były tak duże że widziałem je stojąc 2 kroki od motocykla. :buttrock:

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...