Skocz do zawartości

honda pantheon, uszkodzone termo włączniki czy wentylator ?


kriss20
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

witam

walczę z hondą pantheon 150 2t i już mi ręce opadają.

Honda przejechała kilkanaście km ( nie wiem ile bo to nie ja jechałem, może kilkadziesiąt ) zupełnie bez płynu chłodzącego. Poleciała uszczelka pod głowicą ( zrobione ), poleciał uszczelniacz pompy wody ( zrobione ). Teraz jednak nie załącza się wentylator. Z tego co zauważyłem to w chłodnicy są dwa termo włączniki wentylatora, na górze i na dole. Po co są dwa termo włączniki ? Czy to możliwe czy ja coś źle patrze ? One są od siebie zależne w sensie, że oba muszą być sprawne żeby wentylator się załączył ?

Zwierałem dwa kabelki które idą do górnego tero włącznika i wentylator też się nie włącza ale o dziwno jak podłączyłem żaróweczkę 12V to zaświeciła czyli jak by termo włącznik działa jednak to też jest dziwne ponieważ temp w chłodnicy była już raczej niska, moim zdaniem na tyle niska że termo włącznik nie powinien być ustawiony w pozycji zwarcia :/

 

Czy możliwa jest teoria, że jak nie było płynu w chłodnicy/było mało to wentylator ciągle się kręcił i się przez to spalił ? Czy mogły polecieć od temp termo włączniki ?

Bo chyba termo włączniki włączają się jak są w cieczy więc jak by wyciekł płyn i by był w powietrzu to by się nie załączył...

Może mi ktoś coś doradzić ?

Po co są tam dwa termo włączniki ?

Będę wdzięczny.

Edytowane przez kriss20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dwa włączniki tylko jeden. Drugi to sensor do wskaznika temperatury. Zapewne ten na górze jest koło termostatu i jesli mam rację to właśnie będzie sensor.

Poza tym łatwo sprawdzić który jest który. Garnek wody gorącej i włącznik po prostu będzie zwierał do masy(jeśli am jedno wypr. albo bedzie zwierał między dwoma pinami) a sensor pokaże różnicę rezystancji między zimnym a gorącym.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Monter, niestety ale raczej się mylisz.

Po pierwsze sensor temperatury znajduje się w głowicy bo jak odepnę od niego wtyczkę to wskazówka od temp opada.

Po drugie jeśli wsadzę termo-włącznik do gotującej się wody to nic to nie da bo woda ma za niską temp wrzenia i trzeba wsadzić do naczynia z gotującym się płynem chłodniczym.

A po trzecie termostat też jest w głowicy.

 

Wiem, to jest dziwne i nie rozumiem po co tam są dwa termo włączniki o ile nimi oczywiście są bo wcale nie muszą być ale tak wyglądają. Myślałem, że może to jest jakieś typowe rozwiązanie albo jeśli nie jest to może ktoś się już z tym spotkał i mógł by nakreślić zasadę działania :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Monter, niestety ale raczej się mylisz.

Po pierwsze sensor temperatury znajduje się w głowicy bo jak odepnę od niego wtyczkę to wskazówka od temp opada.

Po drugie jeśli wsadzę termo-włącznik do gotującej się wody to nic to nie da bo woda ma za niską temp wrzenia i trzeba wsadzić do naczynia z gotującym się płynem chłodniczym.

A po trzecie termostat też jest w głowicy.

 

Wiem, to jest dziwne i nie rozumiem po co tam są dwa termo włączniki o ile nimi oczywiście są bo wcale nie muszą być ale tak wyglądają. Myślałem, że może to jest jakieś typowe rozwiązanie albo jeśli nie jest to może ktoś się już z tym spotkał i mógł by nakreślić zasadę działania :(

 

To czemu niestety...przecież napisałem, że sensor do wskaźnika temp. będzie kolo termostatu. Jeśli wiesz już, który to jest to go zostaw w spokoju. Pozostał Ci jeden. Jak widzę wiesz co trzeba robić aby sprawdzić włącznik went. Czy sprawdziłeś went na krótko? Czy sprawdziłeś zasilanie went. (masa i plus, ciagłość przewodów) ?

Włącznik went ma dwa wyprowadzenia czy jedno?

Juz podałem Ci zasadę działania ale jak na razie się wymądrzasz ale nie podajesz istotnych informacji.

 

Tutaj masz serwisówkę do Honda SH a to bliźniacze konstrukcje.:

http://www.hondampe.com.au/docs/owning_a_honda/owners_manuals/motorcycles/32KTGC00.pdf

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wymądrzam się tylko skorygowałem to co napisałeś.

Termostat i czujnik temp. znajduje się w głowicy cylindra. Natomiast w chłodnicy znajduje się na górze i na dole termo włącznik a przynajmniej tak to wygląda

Ten na górze to jest prawie na pewno termo włącznik, zwierałem jego styki i wiatraczek się nie załączał ale teraz nie wiem czy to musi jakoś współpracować z tym dolnym termo włącznikiem czy co to jest żeby załączył się wiatrak czy też nie. Teraz nie mam dostępu do skutera więc nie mam jak sprawdzić samego wentylatora ale chciałem się dowiedzieć po co są tam właśnie dwa termo włączniki.

 

ps: dzięki za serwisówkę :)

a nie masz gdzieś schematu instalacjii do tego skutera ? Ja przekopałem cały internet jak tylko umiałem i nie znalazłem a to przydało by się najbardziej :)

Edytowane przez kriss20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz mi proszę ile wyprowadzeń mają elementy w chłodnicy, górny i dolny.

Schematu też szukałem i trochę kiepsko ale jest kilka skuterów z tym silnikiem a więc i tą instalacją. Szukaj do takich modeli wiring diagram.

http://www.wheelsoftime.com.au/gallery/Motorcycle+-+Honda/honda-sh125150-dylan-125150-125150-ps125150-pantheon-125150-swing-125150-20002009-wsm/273330?view=grid

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie włącznikiem jest ten z dwoma pinami.

Do tego można dojść z miernikiem i odrobina chęci. Miernik wszytko pokaże.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc tak: mieliście rację że nie ma tam dwóch termo włączników :)

Można odczytać to z tego rysunku: http://www.bike-parts-honda.de/pieces-honda-detail-2074-13KEYWI1-FES125W-1998-F__3000-PANTHEON+125+FES.html

 

Jednak w dalszym ciągu nie załącza się wentylator a zrobiłem już prawie wszystko :( Ale po kolei.

Po zwarciu wtyczki termo włącznika do masy ( termo włącznik jedno pinowy ) wentylator się uruchamia. Wrzuciłem termo włącznik do gotującego się płynu chłodniczego i ku zdziwieniu zadziałał, tzn zwarł wewnętrzne styki :(

Jednak jak silnik pracuje to się nie chce załączyć pomimo tego, że już jest temp na czerwonym polu i zaczyna się płyn gotować w silniku.

Dla pewności wymieniłem wirnik pompy wody bo stary miał już zjedzone łopatki prawie o połowę i pomyślałem, że może za wolny jest obieg płynu w układzie i temp nie zdąży dostać się do termo włącznika jednak pomimo tego termo włącznik dalej się nie chce załączyć :(

 

Czy możliwe jest, że termo włącznik popsuł się w taki sposób, że załącza się przy za wysokiej temp ? W sensie że przy gotującym się płynie się załączy ale że w silniku nie ma ąż takiej temp to się nie załączy ? Chciał bym mieć pewność bo nowy kosztuje 400 zł :( :( :(

 

ps: po co jest ten drugi czujnik temperatury w chłodnicy skoro już jeden jest w głowicy ( ten w głowicy pokazuje temp na zegarach ). Ten drugi czujnik w chłodnicy to jakaś informacja dla komputera ?

 

Bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że miałem rację.

Termostat się otwiera? duży obieg pracuje? Bo w zasadzie to ostatnia opcja.

Włącznik albo działa albo nie. Włącznik dopasujesz ws sklepie motoryzacyjnym znając temp. załączenia i skok gwintu.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mówiłem że nie masz racji tylko się pytałem bo pierwszy raz się z tym spotkałem :)

 

No termo włącznik działa, mierzyłem multimetrem i po ustawieniu na rezystancyjną piszczałkę w pewnym momencie piszczy i po chwili ostudzenia przestaje więc chyba jest sprawny.

Czy termostat pracuje, według mnie tak. Tzn na początku dolny przewód z układu chłodzenia jest zimny ale po paru minutach już jest ciepły więc jak by mały i duży obieg działał poprawnie ale pewności też nie mam choć wszystko na to wskazuje. Chłodnica również wydaje się być gorąca, no może nie jest jakoś ekstremalnie gorąca że nie da się ręką dotknąć żeberek ale czuć że się nagrzała a metalowe części do których jest przykręcona mocno parzą.

Już mi ręce opadają, niby powinno działać a nie działa :(

Czy wiecie, gdzie można kupić jakiś zamiennik termostatu do tej hondy ? Ja przeszukałem cały internet i nic nie ma a oryginalny jest bardzo drogi a jak się okaże, że to nie jest jego wina to już całkiem masakra.

Dodam jeszcze, że silnik był mocno przegrzany, tzn jechał bez płynu chłodniczego ( wcale go nie było ) kilkanaście km więc silnik jak i głowica ostro się nagrzały. Termostat jest w głowicy, czy przez to mógł zostać uszkodzony i pomimo tego że nagrzewa się duży obieg to otwiera się np za mało ?

A można zrobić próbę bez termostatu czy wtedy załączy się wentylator ? To jest 2t więc jeśli jest to w jakiś sposób niebezpieczne to nie warto ale może się da :)

 

ps: dodam tylko, że jak już wskazówka poszła na czerwone pole i włączyłem wentylator na krótko to silnik nie bardzo chciał się schłodzić, chodził tak koło minuty a temp zamiast spaść to jak by jeszcze minimalnie podskoczyła.

Aha, no i zanim wskazówka pójdzie na czerwone pole trzeba poczekać tak co najmniej 15 minut jak nie lepiej bo nie mierzyłem dokładnie ale tak koło 25 może być.

Edytowane przez kriss20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumujmy:

-duży obieg działa bo chłodnica i węże od chodnicy robią się gorące

-po podłączeniu przewodu od włącznika wentylatora do masy włącza się wentylator

 

Twój problem to fakt, że wskazówka idzie na czerwone ale nie włącza się wentylator. Silnik był przegrzany bo chodził bez płynu.

 

Pompa wody...tłumaczyłoby to fakt, że po włączeniu wentylatora temp. silnika nie spada. Po otworzeniu sie termostatu grawitacyjnie następuje wymiana zimnego płynu z chłodnicy. Nie sprawdziłeś również rezystancji samego czujnika z głowicy...bo może temp silnika jest ok tyle, ze przegrzany czujnik temp płynu chłodzącego po prostu oszukuje.

 

Podałem Ci rozwiązanie na zamiennik, nie czytasz tego co piszę.

Dwa czujniki temp. są po to aby różnicować zapewne dla komputera.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...