Skocz do zawartości

Projekt ustawy o kierujących pojazdami


Hun996
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gazeta Prawna Nr 64 (2186), wtorek, 1 kwietnia 2008 r. , Prawo i wymiar sprawiedliwości

 

ZMIANA PRAWA | RUCH DROGOWY | Projekt ustawy o kierujących pojazdami

 

Bezterminowe prawa jazdy nie będą już wydawane

 

Jakie będą kategorie prawa jazdyPrawo jazdy na motor i samochód osobowy ma być wydawane na 15 lat

Młody kierowca nie będzie mógł od razu jeździć szybkimi motorami

Zostaną wprowadzone nowe zasady szkolenia przyszłych kierowców

 

Co 15 lat będziemy wymieniać prawa jazdy, ale nie będzie się to wiązało z ponownym zdawaniem egzaminów - wynika z projektu ustawy o kierujących pojazdami, do którego dotarła Gazeta Prawna. Ministerstwo Infrastruktury kończy prace nad projektem, w którym istotną zmianą co do obecnie obowiązujących przepisów, jest wprowadzenie kilku podkategorii prawa jazdy dla motocyklistów. Ponadto uzyskanie prawa jazdy kategorii B będzie możliwe na dwa sposoby. Jednym z nich ma być kurs w podobnej formie, jak obecnie, a drugim jest odbycie kursu rozszerzonego, na który będzie mógł zapisać się 16-latek.

 

Wymiana praw jazdy

 

Z prawami jazdy będzie podobnie, jak z dowodami osobistymi - co jakiś czas będziemy je musieli wymieniać. W przypadku kategorii uprawniających do jazdy motocyklami lub samochodami osobowymi obowiązek wymiany dokumentu kierowcy będą mieli co 15 lat. Z kolei kierowcy autobusów i ciężarówek będą musieli wymieniać dokumenty co pięć lat.

 

Tomasz Piętka z departamentu dróg i transportu drogowego w Ministerstwie Infrastruktury zapewnia jednak, że obowiązek wymiany praw jazdy nie będzie się wiązał z koniecznością zdawania ponownych egzaminów czy robienia dodatkowych badań lekarskich. Sprawa ma wyglądać podobnie, jak w przypadku wymiany dowodów osobistych i będzie to zwykła czynność administracyjna.

 

- Unia Europejska wymaga, aby prawa jazdy były co jakiś czas wymieniane. Dlatego po 15 latach prawa jazdy nie będą ważne. Wówczas będzie trzeba przynieść do urzędu nowe zdjęcie i wyrobić nowy dokument - tłumaczy Tomasz Piętka.

 

Ścigaczem nie pojedziesz

 

Młodzi miłośnicy dwóch kółek, szukający wrażeń na szybkich motorach, tzw. ścigaczach, będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Nie będą mogli od razu wsiąść na szybki i mocny motocykl. Uzyskanie kategorii A będzie możliwe dopiero po ukończeniu 24 lat. Próg wieku będzie mógł zostać obniżony dla 20-latków, którzy minimum dwa lata będą posiadali prawo jazdy kat. A2. Ta nowa kategoria uprawnia do prowadzenia motocyklów o mocy 35 kW, czyli około 46 koni mechanicznych. Tę kategorię będzie można uzyskać po ukończeniu 18 lat, czyli w takim wieku, jak obecnie kategorię A.

 

- Pomysły ministerstwa są dobre. Do wypadków z udziałem motocyklistów dochodzi przede wszystkim dlatego, że jeżdżą za szybko. Jeżeli ktoś najpierw pojeździ na mniejszym motocyklu, to nabierze pewnych umiejętności i doświadczenia - mówi prof. Ryszard Stefański z Wyższej Szkoły Handlu i Prawa.

 

Kurs dla 16-latka

 

Osoba, która skończy 16 lat, będzie mogła już jeździć samochodem. Jednak stanie się to możliwe dopiero po odbyciu części kursu i zdaniu egzaminu wewnętrznego. Ponadto w trakcie takiego okresu próbnego, który ma być elementem szkolenia, młodemu kierowcy będzie musiał towarzyszyć opiekun. Jazda z opiekunem ma trwać minimum rok, ale nie więcej niż dwa lata. Po tym okresie kierowca uzyska prawo przystąpienia do egzaminu państwowego.

 

Osoby, które mają ukończone 18 lat będą mogły przystąpić do normalnego kursu na prawo jazdy. Wówczas nie będą musiały jeździć z opiekunem. Jednak wszyscy, którzy uzyskają pozwolenie na prowadzenie samochodu, będą przez dwa lata przechodzić przez tzw. okres próbny. W tym czasie muszą jeździć oznaczonym samochodem - z przodu i z tyłu auta musi być biała nalepka z zielonym liściem. Młodemu kierowcy nie wolno prowadzić pojazdu, który nie jest tak oznaczony. Ponadto przez pierwsze siedem miesięcy od uzyskania prawa jazdy nie mogą przekraczać 50 km/h w mieście i 80 km/h poza obszarem zabudowanym.

 

Zdaniem prof. Ryszarda Stefańskiego propozycje są słuszne, ale mogą być trudności w kontrolowaniu młodych kierowców.

 

- Ciężko będzie sprawdzić czy osoba, która dopiero co uzyska prawo jazdy, przekroczyła na trasie 80 km/h, skoro zwykłych wykroczeń ujawnia się niewielki procent - uważa prof. Stefański.

 

Komisarz Adam Jasiński z Komendy Głównej Policji uważa jednak, że w kontrolowaniu młodych kierowców mogą być pomocne obowiązkowe nalepki, z którymi będą musieli się poruszać.

 

- Takie oznaczenie będzie nie tylko informacją dla policji, że ma do czynienia z młodym kierowcą, ale także dla innych uczestników ruchu drogowego. Będą zwracać na nią większą uwagę - mówi Adam Jasiński.

 

Szkolić powinni fachowcy

 

W projekcie ustawy wskazano również obowiązek ukończenia między piątym a siódmym miesiącem od uzyskania uprawnień kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i specjalnego praktycznego szkolenia obejmującego np. jazdę samochodem po śliskiej nawierzchni.

 

- Sprawą kluczową dla bezpieczeństwa jest tak naprawdę reforma szkolenia. Bez tego żadne restrykcje dla młodych kierowców nie zdadzą egzaminu - uważa Mariusz Stuszewski z Akademii Jazdy w Automobilklubie Polskim. Podkreśla, że po kursach nauki jazdy większość osób nie umie tak naprawdę jeździć. Wini za to jednak samych instruktorów.

 

- Jeżeli nie zweryfikujemy instruktorów i szkół nauki jazdy, to nic się nie zmieni. Obecnie instruktorem może być przypadkowa osoba, bez odpowiednich umiejętności - zaznacza Mariusz Stuszewski. Obawia się, że wkrótce za prowadzenie szkoleń z doskonalenia techniki jazdy zaczną się brać przypadkowe osoby.

 

- Kierowcy będą przechodzić dodatkowe szkolenie, którego elementem mają być praktyczne zajęcia z bezpiecznej jazdy. Obecnie mało jest ośrodków, które gwarantują odpowiedni poziom nauki. Brakuje również instruktorów, którzy potrafią przeprowadzić szkolenia tak, aby rzeczywiście przełożyło się ono na bezpieczeństwo na drogach - stwierdza Mariusz Stuszewski.

 

ŁUKASZ KULIGOWSKI

Edytowane przez Hun996
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniższa informacja jest oczywiście "pierwszokwietniowym" żartem.

 

Hun996...

Dotarłem do pełnej wersji projektu zmian. Niestety, nie podałeś jednej z ważniejszych informacji. Otóż w celu zunifikowania standardów ruchu drogowego Polska przystąpiła do tzw. Umowy Londyńskiej, na mocy której poszczególni członkowie UE będą przystosowywać Prawo Drogowe do ruchu lewostronnego. W naszym przypadku okres dostosowawczy wyznaczony został na 8 - 10 lat. W tym czasie mają ulec modernizacji ciągi komunikacyjne (np. przeniesienie znaków drogowych na lewą stronę), oraz pojazdy.

Ale mam też dobrą wiadomość - na szczęście w motocyklach nie będzie trzeba wykonywać przeniesienia kierownicy na prawą stronę.

Co ta Unia jeszcze wymyśli???

Edytowane przez jusza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszua, nie dopowiedziałeś że pojazdy o ciężarze całkowitym powyżej 3,5T przechodzą na ruch lewostronny już za pięć lat, pozostałe pojazdy mają następne pięc lat na przejście na ruch lewostronny.

Jest cholernie wkurzające bo by przenieść się na tenże lewostronny ruch należy dostosować pojazd jestem q*wa ciekaw KTO za to ma zapłacić :biggrin: :P

Ta Unia jak Coś wymyśli to ...

Słyszałem, ale to chyba plotka, że powyższe zmiany nie będą dotyczyły jednośladów które po staremu będą mogły jeździć prawą, tylko nowo rejestrowane dostosowane już do ruchu lewostronnego będą jeździły wg. nowych przepisów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniższa informacja jest oczywiście "pierwszokwietniowym" żartem.

 

Kolego Zbycho...

W całej rozciągłości solidaryzuję się z Twoim pytaniem: "kto to - do cholery!!! - sfinansuje??? Ile to jeszcze razy będziemy musieli płacić za głupie pomysły naszej władzy??? Ufff... Ulżyło mi.

A teraz do tematu... Nie znalazłem nigdzie w (tu zaznaczam: nie publikowanym jeszcze projekcie zmian) informacji, że ciężarówki przejdą na ruch lewostronny już za pięć lat - skąd czerpiesz taką wiedzę?

Natomiast - tu masz rację, nie doczytałem - tylko nowo zarejestrowane motocykle będą uczestnikami ruchu lewostronnego. Przyznam, że może być niezły bałagan. Może wystosujemy protest w tej sprawie??? Czy możemy liczyć na poparcie pozostałych użytkowników tego forum?

Edytowane przez jusza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mimo, ze zamieszczone 01.04. to cos w tym jest. Pod pewnymi punktami przepisy beda bardziej rygorystyczne niz w Niemczech.

 

Co do samego wprowadzenia koncowego / calkowitego ustaw, to osobiscie typuje na rok 2013. Do tego bowiem roku przepisy unijne maja obowiazywac we wszystkich krajac do niej nalezacych.

 

:biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

"- Sprawą kluczową dla bezpieczeństwa jest tak naprawdę reforma szkolenia. Bez tego żadne restrykcje dla młodych kierowców nie zdadzą egzaminu - uważa Mariusz Stuszewski z Akademii Jazdy w Automobilklubie Polskim. Podkreśla, że po kursach nauki jazdy większość osób nie umie tak naprawdę jeździć. Wini za to jednak samych instruktorów.

 

- Jeżeli nie zweryfikujemy instruktorów i szkół nauki jazdy, to nic się nie zmieni. Obecnie instruktorem może być przypadkowa osoba, bez odpowiednich umiejętności - zaznacza Mariusz Stuszewski. Obawia się, że wkrótce za prowadzenie szkoleń z doskonalenia techniki jazdy zaczną się brać przypadkowe osoby.

 

ŁUKASZ KULIGOWSKI"

 

I tu jestem za.Tak za wprowadzeniem ograniczeń wiekowych jak i wykurzeniu jakichkolwiek pseudo instruktorów.Gdy zacząłem kurs na kat:"C" to jezdziłem z takim jednym co tylko spać potrafił,więc sam zażądałem zmiany instruktora bo tamten niczego by mnie nie nauczył,a tak poza tym to powinni zmienić samą nazwę kursu zamiast NAUKA JAZDY powinno być NAUKA OBSŁUGI POJAZDÓW,bo tego właśnie uczą na kursach.I nareszcie ktoś poszedł po rozum do głowy i podnoszą dolną granicę wieku na kat:"A" bo obserwując dzisiejszych 18-to i 24-ro latków można zauważyć kolosalną różnicę w podejściu do życia tak swojego jak i cudzego,choć wiadomo,że nie zawsze rozum idzie w parze z wiekiem.Diabli mnie biorą jak jeden z drugim pędzą na złamanie karku ile fabryka dała nie zwracając uwagi na innych,aco najczęściej widać na motorach i u młodzików w super autkach które wzięli od tatusia. ;) :( ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I nareszcie ktoś poszedł po rozum do głowy i podnoszą dolną granicę wieku na kat:"A" bo obserwując dzisiejszych 18-to i 24-ro latków można zauważyć kolosalną różnicę w podejściu do życia tak swojego jak i cudzego,choć wiadomo,że nie zawsze rozum idzie w parze z wiekiem.Diabli mnie biorą jak jeden z drugim pędzą na złamanie karku ile fabryka dała nie zwracając uwagi na innych,aco najczęściej widać na motorach i u młodzików w super autkach które wzięli od tatusia. :) :) :D
A ty znowu swoje. Jeździłeś kiedykolwiek motocyklem? Dotąd wszystkei twoje posty wygladają na wypociny frustrata, który wkurza się, że inni śmigają na "tych wiariackich motorach", a ty nie możesz. Może czas coś zmienić w swoim życiu?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...