Skocz do zawartości

Wymiana zębatki w chińskim motocyklu - plusy i minusy


facet.na.motuuuurze
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

opis dotyczy wymiany zebatki przedniej (silnika/zdawczej) w motocyklu Challenger200.

ale we wszystkich innych Kingway'ach, Keeway'ach, Junlin'ach, Romet'ach bedzie (pewnie) tak samo...

 

korzysci:

okolo 15% wieksza predkosc na kazdym biegu

czyli miejskie 60km/h juz na 3 (4) biegu

 

minusy:

spadek przekazywanej mocy napedowej

w praktyce jazdy niezauwazalny

 

uwaga: wedlug warunkow gwarancji, nie mozna tego robic

 

 

czas wykonania:

(pierwszy raz w zyciu) niecala godzina

plus wczesniej dojazd do sklepu i warsztatu, tez pewnie niecala godzine

 

potrzebne czesci:

zebatka MZ TZ 250 z 18 zebami

(mniejsza ilosc daje mniej zauwazalne zmiany, wieksza ilosc pewnie nie zmiesci sie w pod pokrywa)

w paru miejscach ludzie dyskutowali nad najlepsza iloscia zebow :icon_razz:

w inncynh motocyklach moga pasowac inne zebatki,

zebatki mozna kupic w sklepach motocyklowych albo sklepach Agromy :lalag:

i dobry smar do lancucha

 

potrzebne narzedzia:

klucze plaskie

klucze oczkowe

 

 

 

1. stawiamy motocykl na centralnej podstawce

 

2. poluzowujemy lancuch

odkrecic sruby napinajace na obu tylnych wahaczach

poluzowac srube tylnej osi

 

http://www.iv.pl/view/124975.html

 

http://www.iv.pl/view/124976.html

 

3. zdejmujemy dzwignie zmiany biegow

odkrecic srube blokujaca,

zeby sobie ulatwic pozniej montaz (punkt ostatni),

zaznaczyc na zebatce wieloklina (pokazuje to dolna strzalka) aktualna pozycje

zsunac dzwignie z wieloklina (trzeba szarpnac mocniej)

 

http://www.iv.pl/view/124970.html

 

4. odkrecamy i zdejmujemy pokrywe zebatki

odkrecic dwie zaznaczone sruby, zsunac pokrywe

 

http://www.iv.pl/view/124971.html

 

5. odkrecamy i zdejmuje zebatke

odkrecic dwie sruby

przekrecic w lewo lub w prawo blaszke zabezpieczajaca, tak zeby jej wyciecia pozwolily na jej zsuniecie z walka

zdjac lancuch z zebatki

albo zsunac zebatke z walka razem z lancuchem

 

http://www.iv.pl/view/124972.html

 

http://www.iv.pl/view/124977.html

 

6. przygotowujemy i zakladamy nowa zebatke

w zaleznosci od wersji motocykla i kupionej zebatki, trzeba znalezc porzadny warsztat

i przygotowac odpowiednio nowa zebatke (miej niz pol godziny w warsztacie).

ja musialem zrobic nastepujace zmiany (i jest to chyba byla najgorsza wersja,

bo czytalem, ze inni mieli mniej do robienia - patrz nizej):

- zciac kolnierz zebatki od strony walka o 2 mm bo byl grubszy niz w oryginale

- powiekszyc srednice wewnetrzna na trzpeniach do walka o 0.8mm

- przewiercic dwa otwory montazowe w odstepach jak w oryginalnej zebatce

 

trzeba znalezc porzadny warsztat, bo pojawiaja sie problemy:

zebatka jest hartowana, nie da sie przewiercic otworow na zwyklej wiertarce i zwyklymi wiertlami

bo sie po protu lamia jak zapalki, powiekszenie wewnetrznego otworu musi byc idealnie centryczne, az tak sie nie znam na "mechanice skrawania", ale na prostej tokarce tego sie porzadnie nie zrobi. jak nie bedzie centryczne, zebatka zuzyje siebie i lancuch szybciej. najmniej krytyczne jest zcinanie grubosci kolnierza. jak bedzie za duzo zciety to mozna podlozyc podkladke. podobno mozna trafic w sklepie zebatke, ktora juz ma otwory montazowe w dobrych miejscach, albo taka, ktora ma wewnetrzna srednice pasujaca bez poszerzania.

 

http://www.iv.pl/view/124974.html

 

7. kolejnosc czynnosci montazowych jest odwrotna do powyzszych

przed zalozenie okrywy smaruje zebatke porzadnie smarem lancuchowym

 

8. napinamy lancuch i regulujemy ustawienie tylnej osi

ale to juz inna "bajka"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytania

Ile zebów ma fabryczna zębatka?

Która zębatka ma 18 zębów? Na zdjęciach jedna ma 15 a druga 17 zębów.

Jeżeli fabryczna ma 15 i zmienisz ja na 18 to teoretyczny wzrosrt będzie wynosił 20%. To chyba dużo jak na taki mały silnik. Nie ma kłopotów z ruszeniem pod górke z pasażerem? No i czy prędkść maksymalna na ostatnim biegu też wzrosnie o 20%?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moj blad. robilem to rok temu. zamontowana nowa zebatka ma 17 zebow.

 

ale predkosci nie da sie przeliczac w ten sposob w stosunku do ilosci zebow.

trzeb by zmierzyc i przeliczyc roznice w obwodach zebatek przy lancuchu.

 

podalem wartosc orientacyjna z patrzenia na predkosciomierz.

nie zauwazylem jakiegos problemu z ruszaniem z plecaczkiem pod gorke.

ale gorki sa rozne. pewnie. plecaczki tez.

 

najwyrazniej roznice widac jak sie jedzie po miescie miedzy skrzyzowaniami,

teraz nie trzeba wrzucac 5 tak czesto.

 

oczywiscie jesli ktos jest "czuly" na potrzeby mocy napedowej, powinien rozwaznie podejsc do takiej przerobki. jest poprzednia zebatka i zawsze mozna wrocic do poprzedniego stanu juz bez wizyty w sklepie i warsztacie.

Edytowane przez facet.na.motuuuurze
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem na myśli to że ilość zębów na zębatce zdawczej wzrosnie o 20%. W/g mnie to troche dużo. Przełożenia dobierane są najczęściej pod maksymalną prędkość (choć są wyjątki) i z ostatniego biegu bezpośredniego zrobi sie nadbieg. A wtedy każda górka i silniejszy wiatr będa problemem. Oczywiście przy mniejszych predkosciach oszczedzimy troche paliwa. Ale też każdy lubi inny styl jazdy :P

 

PS. W ostatnim zdaniu w moim poprzednim poście miało być 15%, a nie 20%. Mój bład.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jak ci się teraz śmiga - ale przy tej pojemności 2 zęby to chyba max...

ciekawe jak charakterystyka momentu do obr (Nm/rpm)? :D na + czy -? bo np to, że nie musisz 5 wrzucać to minus... na 4 masz większe obroty i większe spalanie... przy jeżdzie np ok 100km/h jak pojawi się górka to będziesz musiał zredukować, itp... natomiast przy długich przelotach na prostej (pojemność się kłania :icon_mrgreen: ) napewno wygodniej. Wydłużanie przełożeń jest dobre przy większych mocach. Ale najlepiej jak sam opiszesz zachowania maszyny :biggrin:

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

że nie musisz 5 wrzucać to minus... na 4 masz większe obroty i większe spalanie... przy jeżdzie np ok 100km/h jak pojawi się górka to będziesz musiał zredukować, itp... natomiast przy długich przelotach na prostej (pojemność się kłania :biggrin: ) napewno wygodniej. Wydłużanie przełożeń jest dobre przy

 

oczywiscie masz racje, kazdy musi zdecydowac sam na czym mu bardziej zalezy (czy na przyklad nie na HD1600) :rolleyes:

 

 

napisalem, ze nie musze wrzucac 5 w miescie, gdzie jezdze przepisowo ;) wiec tylko gdzie niegdzie 60 albo 70km/h albo ciut wiecej. wczesniej, zeby rozpedzic challengera do 70 musialem zapinac 5 a wiec po kazdych swiatlach mieszac co chwila 1-2-3-4-5.

 

poza miastem nie zauwazylem na zadnej gorce, zebym musial redukowac z 5 nizej. no ale ja jezdzilem na razie po mazurach, warmii, kaszubach. a gorek wiekszych tu raczej nie ma. spokojnie miedzy 50-100 na 5 biegu teraz mozna jechac. jesli byl plecaczek, tez zadnej specjalnej roznicy nie zauwazylem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oczywiscie masz racje, kazdy musi zdecydowac sam na czym mu bardziej zalezy (czy na przyklad nie na HD1600) :D

napisalem, ze nie musze wrzucac 5 w miescie, gdzie jezdze przepisowo :wink: wiec tylko gdzie niegdzie 60 albo 70km/h albo ciut wiecej. wczesniej, zeby rozpedzic challengera do 70 musialem zapinac 5 a wiec po kazdych swiatlach mieszac co chwila 1-2-3-4-5.

 

poza miastem nie zauwazylem na zadnej gorce, zebym musial redukowac z 5 nizej. no ale ja jezdzilem na razie po mazurach, warmii, kaszubach. a gorek wiekszych tu raczej nie ma. spokojnie miedzy 50-100 na 5 biegu teraz mozna jechac. jesli byl plecaczek, tez zadnej specjalnej roznicy nie zauwazylem

Witaj, ja jezdze po gorkach , mam R-250-5 nawet na wiekszych gorkach solo nigdzie nie redukuje z 5 biegu, jednask na swiatkach w miescien trzeba niestety, pozdrowienia na trasie, szerokoej drogi :bigrazz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 lat później...

Odgrzeje mocno kotleta, bo widzę pewien problem z powyższą przeróbką. Zębatka od mz 250 jest na łańcuch 428 a chińskie motorki o tej pojemności są na łańcuch 520. Nie musiałeś zmieniać łańcucha i tylnej zębatki na 428h ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...