Skocz do zawartości

Suzuki MARAUDER VZ800


Peny
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Kol. Halls pasuje stary korek do baku ze starego motocykla taki nie na gwint tylko co ma blaszkę od spodu, nie umiem go dokładnie opisać ale zrobię fotkę i zapodam jutro dodam ze udało mi się taki kupić na bazarze za 10zeta i w dodatku chromowany jest tylko mały kłopot z otwieraniem i zamykaniem ale trzyma lepiej niż oryginał i nawet lepiej wygląda.

Natomiast, co do wydechów to mam mały dylemat i nie wiem czy dobrze zrobiłem wiercąc otwory w każdej przegrodzie w środku, ale od początku:

Pamiętacie jak z dumą opisywałem, co zimą zrobiłem z moim motocyklem - pełen serwis + te otwory a teraz nie wiem, co robić dalej, bo moto nie ciągnie, tzn. prędkość 140 to max co idzie wyciągnąć tak samo na każdym biegu na ostro wydaje się ze nie ciągnie do końca natomiast spokojna jazda od zera do 120 jest niby OK. W sobotę był robiony ponowny serwis gaźników i jest dalej to samo, na wakuometrach wskazania podręcznikowe. Zrobiłem już tak ok. 3 tyś, ale nie daje mi to spokoju, bo po pierwsze wyprzedzanie jest mocno ograniczone a czasem nawet niebezpieczne a po drugie w zeszłym sezonie nie było problemu pociągnąć nawet do 170, wtedy spalanie było kosmiczne, ale szło przynajmniej z dumą kogoś wyprzedzić. Obecnie spalanie jest poniżej 6 litrów a świece są prawie białe, co świadczy o zbyt ubogiej mieszance paliwa. Myślę ze popełniłem błąd robiąc wszystko na raz, bo gdybym poczekał z tymi tłumikami to bym mógł je wykluczyć a teraz to już sam nie wiem, co jest przyczyną, myślałem już o powrocie na 15 zębatkę ( sprzęgło OK.) na razie mam zamiar korzystać dalej tak z uroków obecnego sezonu, ale wszelkie Wasze uwagi wezmę za cenne, szczególnie chciałbym wiedzieć czy ktoś zauważył spadek mocy silnika po przeróbkach układu wydechowego?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja "maruda" jest z 97 roku ale czytając Ptaku Twój opis dochodzę do wniosku, ze w moim moto będzie tak samo.

Ptaku, Robertso444 popatrzcie na foto i oceńcie czy te tłumiki nie są takie same:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2f426edc8c624d22.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/899eba0bced8e164.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a2b0240d731d2a6a.html

Pzdr

 

Czy demontowaliście tłumiki, czy robiliście je tak jak sa zamontowane, na motorze?

Ja zdejmowałem tłumniki bo jest napewno wygodniej bo dolna rura jest krótsza u ciebie prawie ruwne niewiem czy są takie same w środku ale w Piotrkowie widziałem taką marudę bez środków brzmiał bombowo i dlatego za tydzień wywierciłem swoje

 

 

Kol. Halls pasuje stary korek do baku ze starego motocykla taki nie na gwint tylko co ma blaszkę od spodu, nie umiem go dokładnie opisać ale zrobię fotkę i zapodam jutro dodam ze udało mi się taki kupić na bazarze za 10zeta i w dodatku chromowany jest tylko mały kłopot z otwieraniem i zamykaniem ale trzyma lepiej niż oryginał i nawet lepiej wygląda.

Natomiast, co do wydechów to mam mały dylemat i nie wiem czy dobrze zrobiłem wiercąc otwory w każdej przegrodzie w środku, ale od początku:

Pamiętacie jak z dumą opisywałem, co zimą zrobiłem z moim motocyklem - pełen serwis + te otwory a teraz nie wiem, co robić dalej, bo moto nie ciągnie, tzn. prędkość 140 to max co idzie wyciągnąć tak samo na każdym biegu na ostro wydaje się ze nie ciągnie do końca natomiast spokojna jazda od zera do 120 jest niby OK. W sobotę był robiony ponowny serwis gaźników i jest dalej to samo, na wakuometrach wskazania podręcznikowe. Zrobiłem już tak ok. 3 tyś, ale nie daje mi to spokoju, bo po pierwsze wyprzedzanie jest mocno ograniczone a czasem nawet niebezpieczne a po drugie w zeszłym sezonie nie było problemu pociągnąć nawet do 170, wtedy spalanie było kosmiczne, ale szło przynajmniej z dumą kogoś wyprzedzić. Obecnie spalanie jest poniżej 6 litrów a świece są prawie białe, co świadczy o zbyt ubogiej mieszance paliwa. Myślę ze popełniłem błąd robiąc wszystko na raz, bo gdybym poczekał z tymi tłumikami to bym mógł je wykluczyć a teraz to już sam nie wiem, co jest przyczyną, myślałem już o powrocie na 15 zębatkę ( sprzęgło OK.) na razie mam zamiar korzystać dalej tak z uroków obecnego sezonu, ale wszelkie Wasze uwagi wezmę za cenne, szczególnie chciałbym wiedzieć czy ktoś zauważył spadek mocy silnika po przeróbkach układu wydechowego?

u mnie po wywierceniu środków moto jest mocniejsze zanim wywierciłem terz się dopytywałem to gość mi odpisał że na pustych przelatał 50 tysi o wszystko mu gra jak piszesz o mieszance że jest uboga to może pompa paliwa słabo daje

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ptaku! Dzięki... Niestety byłem "out of internet" i nie widziałem Twojej propozycji. Widziałeś coś ciekawego na Bajzlu w Katowicach? W Łodzi Bajzel będzie w lipcu, to na pewno się wybiorę.

Co do tłumika to rozmawiałem z kolegami, spróbują zrobić mi z kwasówki coś takiego:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/70775e9fcf68d2a5.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/755fc83be2dadea9.html

Podoba mi się coś takiego, ale to bardziej skomplikowana robota:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e974231c1cab385b.html

Zobaczcie jak rury fajnie wyglądają w kolorze czarnym:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/1e471e2985cab906.html Ciekawe jaką farbą się to maluje?

Mam jednak parę wątpliwości:

1. czy wypolerowana kwasówka nie zmieni koloru pod wpływem temperatury?

2. Istniejące tłumiki sa połączone. Czy to jest potrzebne w pustych rurach? Jaka jest funkacja tego połączenia pomiędzy tłumikami?

3. sytauacja którą opisuje Zzhop: czy wyrzucenie tłumika nie spowoduje problemów z silnikiem. Znalazłem w necie coś takiego: "With the baffle removed you then have a step up from the head pipe to a much larger open muffler, bye, bye back pressure & proper exhaust scavenging that is usually not easily tuned out. With a slip on, you don't step up, the inner pipe is the same size as the header, which is more easily tuned, plus then you don't need to strip the chrome & re-plate your existing mufflers. It is totally your choice I was just saying what was better & that we can't tell you how to alter your emissions equipment." Może w tym tkwi poroblem z Twoim silnikiem Zzhop?

 

Zzhop, chętnie skorzystam z Twojego rozwiazania zastosowania korka paliwa, fotki bardzo by mi pomogły.

 

Robertso444, decyzja zapadła, tłumiki będą wyrzucone. Byłem na małej wyprawie z posiadaczami Virago. Ich motory miały wybebeszone tłumiki. Koledzy tak mnie w.... komentarzami że jeżdzę skuterem, że nie mam już odwrotu: TŁUMIKI PRECZ! :wink:

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]Widziałeś coś ciekawego na Bajzlu w Katowicach? [...]

No niestety takiego dekielka ani śladu :lapad:

1. czy wypolerowana kwasówka nie zmieni koloru pod wpływem temperatury?

moim zdaniem zmieni kolor - dlatego firmy stosują układ "rura w rurze"

2. Istniejące tłumiki sa połączone. Czy to jest potrzebne w pustych rurach? Jaka jest funkacja tego połączenia pomiędzy tłumikami?

nie mam pojęcia

3. sytauacja którą opisuje Zzhop: czy wyrzucenie tłumika nie spowoduje problemów z silnikiem. Znalazłem w necie coś takiego: "With the baffle removed you then have a step up from the head pipe to a much larger open muffler, bye, bye back pressure & proper exhaust scavenging that is usually not easily tuned out. With a slip on, you don't step up, the inner pipe is the same size as the header, which is more easily tuned, plus then you don't need to strip the chrome & re-plate your existing mufflers. It is totally your choice I was just saying what was better & that we can't tell you how to alter your emissions equipment." Może w tym tkwi poroblem z Twoim silnikiem Zzhop?

całkiem puste rury to chyba nie najlepsze rozwiązanie, po pierwsze chyba jest to nie do wytrzymania w trasie, a po drugie w wydechu powinna być przynajmniej jedna przegroda odpowiadająca za odbicie spalin (tzw. zjawisko falowe) zapobiega to zbyt szybkiemu wypływowi spalin z komory spalania i pozwala lepiej spalić mieszankę. Po założeniu pustych rur powinno się zrobić synchro gaźników oraz wzbogacić mieszankę. Efektem ubocznym jest również przebarwienie kolan wydechu spowodowane szybszym wypływem spalin przez zawór wydechowy a tym samym ich (spalin) wyższą temperaturą. Uff, ale się powymądrzałem :rolleyes:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Ptaku!

 

ZDOŁOWAŁEŚ mnie tym:

całkiem puste rury to chyba nie najlepsze rozwiązanie, po pierwsze chyba jest to nie do wytrzymania w trasie, a po drugie w wydechu powinna być przynajmniej jedna przegroda odpowiadająca za odbicie spalin (tzw. zjawisko falowe) zapobiega to zbyt szybkiemu wypływowi spalin z komory spalania i pozwala lepiej spalić mieszankę. Po założeniu pustych rur powinno się zrobić synchro gaźników oraz wzbogacić mieszankę. Efektem ubocznym jest również przebarwienie kolan wydechu spowodowane szybszym wypływem spalin przez zawór wydechowy a tym samym ich (spalin) wyższą temperaturą.

Znowu nie wiem o co tu chodzi? Co miałeś na myśli:

.......chyba jest to nie do wytrzymania w trasie.......

Wcześniej pisałeś:

Ciężko ocenić co będzie w środku tłumika.... u mnie było coś takiego:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/45f018fc7172ef81.html

Czyżby w rurze wydechowej zostało Ci coś jeszcze? Są tam jeszcze jakieś przegrody? Mógłbyś to sprawdzić?

 

Jak dobrze zrozumiałem wpisy na forum, to nie wszyscy wyrzucają zawartość tłumika. Niektórzy tylko wiercą otwory w przegrodach podtrzymujących tłumik właściwy, czy tak?

Moją intencją była wymiana tylko końcówek rur wydechowych zawierającej tłumiki. Czyli nic innego jak przedłużenie rurą DN50 istniejących rur. Rury wychodzące z silnika pozostają, a tam są kolana najbardziej narażone na przebarwienia, są one teraz zakryte chromowaną osłoną.Oczywiście to nie problem zamontować w środku wymienanej rury jakąś przegrodę z regulowaną wielkościa otworu (regulacją przepływu spalin), jeśli takowe jest potrzebne.

Będę wdzieczny za wszelakie uwagi Szanownych Kolegów. Foto przerobionych wydechów (nawet z innych moto) mile widziane.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ptaku wcale się nie wymądrzasz, te same myśli chodzą mi po głowie, co do odbicia spalin itd. itp.

Wczoraj rozmawiałem z kolega, co ma wybebeszone cygara starego typu i zapewniam dźwięk jest super dla mnie niema powodu by wydawać kasę na puste tylko trzeba się za to zabrać ale jego prędkość max to do 150km/h co mnie zdziwiło bo ten motocykl jest goły nic na nim nie wisi mój w tym stanie jak kupiłem to prawie zamykał licznik.

Były już wcześniej tu zapytania jak takie cygara wybebeszyć, ale konkretnej odpowiedzi nie ma.

Odnosząc się jeszcze do mojego przypadku to muszę wymontować najpierw filtr paliwa, który dodatkowo zamontowałem może to on jest przyczyną tych problemów jak nie pomoże to zamieniam z kolega się na wydechy dla porównania.

Kol. Halls jak tylko pójdę do garażu to zrobię fotki i pokaże ci tą zakrętkę bo i moja poległa pod Gliwicami na A4 na samym początku jak domykałem licznik :) tylko jeszcze wcześniej muszę sobie gdzieś przetłumaczyć Twój text bo uczyć wcześniej angielskiego mi komuna nie pozwalała :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zzhop, z góry dziękuję za foto.

Tu masz mniej więcej to samo i po polsku:

http://www.flm.pl/index.php?option=com_con...d=188&Itemid=90

Coraz bardziej zaczynam wątpić w celowość ruszania wydechów, z drugiej stony jak sobie przypomnę te żarciki i porównywanie MOJEJ Maroudy do skutera to.... :icon_evil:

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]

 

Czyżby w rurze wydechowej zostało Ci coś jeszcze? Są tam jeszcze jakieś przegrody? Mógłbyś to sprawdzić?

 

Jak dobrze zrozumiałem wpisy na forum, to nie wszyscy wyrzucają zawartość tłumika. Niektórzy tylko wiercą otwory w przegrodach podtrzymujących tłumik właściwy, czy tak?

Moją intencją była wymiana tylko końcówek rur wydechowych zawierającej tłumiki. Czyli nic innego jak przedłużenie rurą DN50 istniejących rur. Rury wychodzące z silnika pozostają, a tam są kolana najbardziej narażone na przebarwienia, są one teraz zakryte chromowaną osłoną.Oczywiście to nie problem zamontować w środku wymienanej rury jakąś przegrodę z regulowaną wielkościa otworu (regulacją przepływu spalin), jeśli takowe jest potrzebne.[...]

 

Chodziło mi o to że przy całkiem pustych rurach , po 100km w trasie głowa Ci pęknie od tego łomotu. Dlatego np. firmy produkujące puste wydechy dostarczają dodatkowe dławiki kóre można wmontować w rurę.

A wracając do moich wydechów - po wyjęciu tej rorki z przegrodami, w tlumiku zostaje jedna przegroda, właśnie pierwsza (patrząc od strony cylindra) dlatego nie ma problemu z regulacją gaźników i pracą silnika. I kolanka mi się nie przebarwiły. A i jeszcze jedno - przy całkiem pustych rurach, bez zadnych przegród, moto przy odjęciu gazu pluje ogniem z rur. :icon_twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Od jakiegos czasu chce wymienic wydechy w moim VZ800 (zwlaszcza po ostatnim czyszczeniu i synchronizacji, bo teraz to juz w ogole go nie slychac ;) )

 

myslalem nad tymi:

http://moto.allegro.pl/item645529621_tlumi...nnych_nowy.html

 

czy ktos ma jakies doswiadczenia z tymi? Ewentyalnie czy ktos montowal je do swojego moto i moglby mi wyslac krotki filmik prezentujacy ich brzmienie.

 

Poza tym to mam tez pytanie, czy te wydechy nie beda za glosne? W sumie to przelotowki, wyznaje zasade ze im glosniej tym bezpieczniej (bo kierowcy w puszkach jak cie nie widza to przynajmniej slysza, tak samo sprawa sie ma z pieszymi ktorzy sie lubia wpychac pod kola) ale oczywiscie bez przesady.

 

Aha no i jeszcze jedno pytanie, czy ktos wie jaka jest srednica rur do ktorych sie montuje wydechy w marauderze '97? Nie moge znalezc tej informacji ani w serwisowce ani w katalogu z czesciami od Suzuki. Wujek google tez milczy :)

 

Pozdrawiam!

Edytowane przez Rymek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kol. Halls przeczytałem uważnie i powiem że coraz bardziej zaczynam żałować tego że przewierciłem te przegrody, będę temat drążył w garażu o efektach poinformuję na pewno. Na szybko zrobiłem fotki tej zakrętki są do pobrania

http://file4u.pl/download/1468674/P270509_...w.file4u.pl.JPG

http://file4u.pl/download/1468675/P270509_...w.file4u.pl.JPG

Ważne, aby ten wewnętrzny zaczep miał 70mm długości, ja otwór puszki lekko zacisnąłem tak, aby miał kształt prawie niewidocznej elipsy i po przekręceniu 0 90 st. trzyma jak trzeba utrudnieniem jest częste odkręcanie i zakręcanie, ale ja z tego schowka w ogóle nie korzystam.

 

 

Kol. Rymek takie rurki to można by co najmniej w kiblu założyć jako uchwyt :) nie polecam! No chyba, że chcesz je tylko na specjalne okazje zakładać, nie bez powodu akcesoryjne wydechy dedykowane do danego motocykla osiągają wysokie ceny. Średnicę rur mogę ci podać jak będę zdejmować moje wydechy, aby rozwiązać mój problem utraty mocy silnika, który wyżej opisałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akcesoryjny wydech to ten sam kawalek rury, roznic sie moze tym ze akcesoryjny (a i to nie wszystkie) sa dopusczone do ruchu drogowego (ie. nie za glosne). W akcesoryjnych wydechach, poza tym ze na pewno robia z lepszej stali, to podejrzewam ze wiekszosc ceny to jest placenie 'za firme'.

 

Nic to, zdecydowalem sie na nie, jak zaloze to przesle filmik jak sie prezentuja.

 

Za srednice rur bylbym wdzieczny :)

Edytowane przez Rymek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rymek, w świetle poprzednich postów, nie bardzo sie z Tobą mogę zgodzić. Tłumik musi być prawidłowo dobrany dla danego typu silnika. I to swoje musi kosztować. Jest prawie pewne, że pusty wydech ma wpływ na pracę i trwałość silnika. Trzymam kciuki, mam nadzieję, ze Twoje tłumiki sie sprawdzą. Może i ja się wtedy na nie skuszę... cena atrakcyjna... Niecierpliwie czekam na film.

 

Zzhop, dzięki, chetnie skorzystam z Twojego "patentu" na pokrywkę.

 

Co do wydechów to ...... uparłem się! Musze wiedzieć jak jest zbudowany tłumik dla Mariudy. POMÓŻCIE!

Zrobiłem taki oto rysunek:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c27c2f10fe577609.html

Prosze pomóżcie mi go dokończyć (zmodyfikować, zwymiarować) Myślę, że będzie to pomocne każdemu kto chce przerobić (zrobić) swój tłumik w Maroudzie.

Szczególnie interesuje mnie ta przegroda co pozostaje po wycięciu wkładu tłumika. (przydały by sie jej dokładne wymiary!)

Wystarczy, ze zrobicie szkic odręczny, później foto aparatem z komórki i do mnie na priv. Ja już uzupełnie rysunek i wrzucę na forum.

Myślę, że połacznie tłumików jest po to aby był jednakowy opór przepływu (back pressure) dla dwóch cylindrów i w przypadku "wybebeszenia" tłumików nie jest już potrzebne.

 

Ptaku, gdyby nie było mi żal silnika to te ognie z wydechu były by dodatkowym atutem "ZA" pustą rurą zamiast wydechu! Bajer.... :bigrazz:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]

Szczególnie interesuje mnie ta przegroda co pozostaje po wycięciu wkładu tłumika. (przydały by sie jej dokładne wymiary!)

[...]

Ptaku, gdyby nie było mi żal silnika to te ognie z wydechu były by dodatkowym atutem "ZA" pustą rurą zamiast wydechu! Bajer.... :bigrazz:

 

Na twoim rysunku jest ta przegroda, w niej jest umocowana na końcu ta zielona rurka do usunięcia. :bigrazz:

zaznaczyłem ją na czerwono

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/271127cffdce5379.html

w moich wydechach (nowy typ) jest dokładnie taka konstrukcja środka jak na rysunku

 

a jeśli chodzi o puste wydechy i ogień z rury to tak to wygląda w Vulcanie 800:

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Ptaku,

Napisałeś:

Na twoim rysunku jest ta przegroda, w niej jest umocowana na końcu ta zielona rurka do usunięcia. :bigrazz:

Jeśli jest tak jak na moim rysunku, to znaczy, że masz "przelotówkę". Główną funkcją przegrody jest utrzymanie tłumika właściwego. Przegroda nie stanowi tak dużego oporu jak tłumik. Nie mam zbyt dużej wiedzy o mechanice przepływu powietrza ale przez analogię do cieczy (o której "coś tam, coś tam" wiem) to przegroda wprowadza turbulencje mające raczej wpływ na dźwięk, a efekt odbicia jest zminimalizowany.

Ptaku, bardzo bym Cię prosił o wymiary tego wyjętego tłumika.

Wychodzi na to, ze mój początkowy pomysł zrobienia tłumika z kwasówki, wart jest ponownego rozważenia♠. Należy tylko przemyśleć (ściągnąć ze sprawdzonego :icon_twisted: ) kształt i wymiary przegrody (przegród). Fajnie by było mieć możliwość wytłumienia hałasu na dalsze przejazdy (... ale to, to pewnie tylko w Erze...) Mam wrażenie, że bardzo wazne jest aby tłumiki były identyczne tzn. opory przepływu (i efekt odbicia) były takie same dla każdego cylindra. Zzhop, może w tym tkwi Twój problem, że masz różnie przewiercone przegrody w tłumikach?

Ufff... teraz to ja się wymądrzam... :icon_biggrin: sorry..

Zzhop, może zakup Rymek'a nie będzie taki najgorszy. Być może za ta cenę nie dostanie On czegoś "wydumanego" i np. rury się przebarwią, ale efekt akustyczny może być ciekawy. Inna sprawa to jaki będzie wpływ na pracę i trwałość silnika. Wyższego spalania i straty mocy (jak to jest u Ciebie) należy sie spodziewać. Oczywiście, potrzebna będzie ponowna regulacja gaźników.

Kol. Rymek, jak dostaniesz zamówione tłumiki, bądz łaskaw zobaczyć co mają w środku i (jeśli to możliwe) podać przybliżone wymiary potencjalnych przegród.

Pozdrawiam!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wrażenie, że bardzo wazne jest aby tłumiki były identyczne tzn. opory przepływu (i efekt odbicia) były takie same dla każdego cylindra. Zzhop, może w tym tkwi Twój problem, że masz różnie przewiercone przegrody w tłumikach?

 

 

Taak, gdzieś o tym czytałem że tlumiki i kolanka, uklad wydechowy, powinien byc identyczny w obu odprowadzeniach. chodzilo chyba o objetosci gazów wydechowych i ciśnienia spalin, a artykuł był o tym że jakaś firma musiała dać inna srednice kolanka, wiekszą znaczy, tam gdzie było ono krótsze. dokładnie nie pamietam juz. ale cos było na rzeczy.

 

a tak z innej beczki... zbliza sie lato, kurcze jakos nie znam duzo osób na motorach, szczegolnie chcetnych na szalenstwo. Chcialem sobie gdzies za granice wyskoczyc. na bractwie suzuki jakos mnie chyba nie chca, nie moge znalesc polecajacego mnie. a ciezko tak szukac na necie. termin mi zupełnie kazdy pasuje, kierunek pewnie tez:) marzy mi sie ukraina i amsterdam/ paryż, chorwacja/bałkany, :icon_razz: moze ktos z was jedzie, czy ma jakąs ekipe juz, może dało by sie dołączyć... jeszcze pewnie bede szukał w dzialach "wyjazdy" czy coś, ale narazie to poza ten temat nosa nie wysuwam, wiec tu mam wiecej śmiałości i zaufania;) pozdrawiam

Edytowane przez szary_wilczur
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...