Skocz do zawartości

Rozrusznik


telet
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Nie znam się za dobrze, dlatego licze na was mimo ze pytanie moze sie wydac głupie.

Otóż, co się stanie gdy po zaskoczeniu silnika nie puścimy przycisku 'start'? (najbardziej interesuje mnie model suzuki gs 500, ale pewnie we wszystkich pojazdach - łacznie z autami - jest podobnie).

Czy w tych pojazdach znajdują sie jakies zabezpieczenia, odłączające rozrusznik po zaskoczeniu silnika czy nastepuje to dopiero po zwolnieniu przycisku?

 

PS. Nie oczekuje jedynie odpowiedzi w stylu "nie rób tak!", albo "nic złego się nie stanie". Proszę o skrobnięcie paru zdań więcej na temat co dokladniej sie stanie - będę wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mechanicznie nic sie nie stanie, bo rozrusznik napedza silnik przez sprzeglo jednokierunkowe. obr silnika sa wieksze i rozrusznik nie przekaze energii dalej. jedynie bedzie sie szybko krecil, co nie jest zalecane dla niego - jako praca bez obciazenia. istnieje ryzyko uszkodzenia ukladu ladowania, gdyz rozrusznik pobiera ~600W (najczesciej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Wniosek z tego, że dopiero po wielokrotnym takim przytrzymaniu rozrusznika mogłoby się coś z nim stać, dobrze myślę?

Nasunęło mi sie jeszcze pytanie w jaki sposób uszkodził by się układ ładowania? (przegrzane przewody?)

I czym charakteryzuje się sprzęgło jednokierunkowe? Jaka jest zasada jego działania, czym różni się od zwykłego sprzęgła?

 

Proszę o jak najbardziej proste i zrozumiałe odpowiedzi dla początkującego.

 

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozrusznik jest podpinany bezposrednio do aku, bez bezpiecznika. przy mocy 600W i napieciu 12V leci do niego 50A od aku. w czasie pracy silnika, aku ladowane jest przez bezpiecznik (najczesciej 30A) z regulatora (przyjmijmy). gdy nacisniesz starter w czasie pracujacego silnika czesc pradu poleci od reglera. jezeli przekroczy 30A - wywali bezpiecznik, jezeli bedzie na granicy - bedzie sie grzal i moze spalic.

 

sprzeglem nazywamy urzadzenie do przenoszenia momentu obrotowego miedzy walami. moze byc trwale, laczne, rozlaczne. jezeli z walu A na wal B i na odwrot da rade -> sprzeglo dwukierunkowe. jezeli z walu A na wal B tak, ale na odwrot nie -> jednokierunkowe, np. torpedo rowerowe, wolnobieg, kopniak motocyklowy. gdy pedalujesz napedzasz kolo, ale napedzajac kolo (np. zjazd z gorki) nie spowodujesz ruchu pedalow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszej klasie samochodówki zrobiliśmy eksperyment paranaukowy na rozruszniku syrenki. Jest to silnik szeregowy, czyli bez obciążenia ma tendencję do rozbiegania się na wysokie obroty, teoretycznie bez ograniczeń. No właśnie...

Rozrusznik wkręciliśmy w imadło i podłaczyliśmy napięcie z zasilacza rozruchowego. Obroty jakie uzyskał wirnik po dwudziestu sekundach pracy bez obciązenia nie wróżyły niczego dobrego. Po połowie minuty pracy rozrusznik uległ zniszczeniu z uwagi na wyrwane tzw. siłą odśrodkową uzwojeń wirnika, które powyłaziły z rowków i pojechały po stojanie. Było to wielce pouczające doświadczenie, już nie robiliśmy więcej cudów na pracowni.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...