Błażej Opublikowano 29 Kwietnia 2005 Udostępnij Opublikowano 29 Kwietnia 2005 Też poprosiłbym o ten schemat lub wrzucenie go tutaj. Jednak przy tym schemacie byłbym ostrożny. Trzeba patrzeć na rok wydania książki. Jeśli jest to schemat z lat 70 lub początku 80, to darowałbym sobie ten układ. Od tego czasu elektronika zrobiła ogromny postęp. Dostępne są elementy dużo sprawniejsze i mniej awaryjne.Rozwinęła się tu dyskusja o zapłonach elektronizcnych ale niekt nie dokonał ich podziału. Może spróbuję:1. Układy stykowo elektroniczne.Pozostaje przerywacz mechaniczny. Dodany jest jedynie stopień formujący impuls do cewki. Ich zalety: w przypadku awarii możliwe przejście na układ klasyczny z przewodem (choćby w celu dojechania do garażu), większe stabilniejsze o takim samym czasie trwania wyładowanie na świecy. Brak wypalania styków przerywacza (przez przerywacz płynie jedynie tzw. prąd oczyszczający, zapobiegający ich korozji). Wady:pozostaje przerywacz ze wszystkimi jego niedogodnościami: zużycie krzywki i ślizgu, luzy na aparacie zapłonowym. Przedstawicielem tej grupy układów jest GL 100, który ze względu na zastosowane elementy pali się jak suche siano. W tej grupie mozemy wyróżnić jeszcze uklady z odcięciem pradu cewki i bez niego.2. Układy z czujnikiem magnetycznym. A także optycznym, halla (chodzi tu o sposób w jaki układ pobiera impulsy do pracy). Zalety: tak jak wyżej. Nie ma jednak możliwośći przejścia na układ klasyczny w przypadku awarii. Wady: nadal pozostaje mechaniczna część odpowiedzialna za regulację kąta wyprzedzenia zapłonu. Przykład Gl 118, APE 05 - stosowane w polonezie.3. Układy z zapisaną krzywą kąta wyprzedzenia zapłonu. Zalety: jak wyżej. Dodatkowo odpada mechaniczny regulator kąta wyprzedzenia. Wady: wzrasta komplikacja i cena układu. Brak możliwości przejścia na układ klasyczny. Moduly zapłonowe są dedykowane do konkretnych modeli, silników, mocy. Niektóre z układów po prostu przełączają między kilkoma kątami wyprzedzenia wraz ze wzrostem obrotów (lub robią to płynnie). Inne mogą posiadać jakieś dodatkowe czujniki np. podciśnienia w kolektorze, uchylenia przepustnicy i wyznazcać kąt wyprzedzenia na podstawie obrotów i tych dodatkowych informacji. Np. zapłon w cc 700.4. Zintegrowane układy zapłonowo wtryskowe. Zalety: chyba nie trzeba wyjaśniać. Wady: rozbudowane i skomplikowane systemy z szeregiem czujników, których zresztą wciąż przybywa.Dodatkowo układy występują w modelach rozdzielaczowych lub bezrozdielaczowych (dotyczy systemów wielocylindrowych). Oparte są zazwyczaj na technice tranzystorowej, choć zdarzają się układy pojemnościowe na tyrystorach. Ps. Gdyby ktoś w moim wywodzie dostrzegł błędy, to proszę poprawić, uzupełnić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack-Jawa Opublikowano 29 Kwietnia 2005 Udostępnij Opublikowano 29 Kwietnia 2005 Sorki Kruk poprawiam mój adres : [email protected] jeśli możesz to prześlij mi ten schemat :buttrock: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
guziq Opublikowano 11 Maja 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Maja 2005 To mi tez przyslij ten schemat: [email protected] Sorry ze tak długo sie nie odzywałem ale miałem komunie siostry i nie miałem czasu nawet usiaść przy kompie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.