Skocz do zawartości

Jaki olej wybrać ? Może coś z lini ENEOS ?


VDOleje
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witamy i zachęcamy do lektury !

Oleje do motocykli czterosuwowych (4T). Jaką dobrać lepkość do swojego motocykla ? Jaki rodzaj oleju ? syntetyczny, półsyntetyczny, a może mineralny ?

Każda osoba która posiada motocykl chce zadbać o niego jak najlepiej tylko potrafi. Zatem wybór prawidłowego oleju silnikowego ma tutaj kluczowe znaczenie. Na pewno zadajemy sobie pytanie jaki olej wlać ? Czym się kierować przy zakupie odpowiedniego oleju , jakie powinien posiadać parametry ?

Pamiętajmy żeby kierować się 3 - najważniejszymi parametrami:

1. Norma maszynowa JASO T903 (Japanese Automotive Standards Organization)

JASO MA (JASO MA-2) – wspólny obieg smarujący który obejmuje silnik i skrzynię biegów
JASO MB – Silnik ma wyodrębniony obieg smarujący. Skrzynia biegów i sprzęgło nie są smarowane tym samym obiegiem.

2. Klasyfikacja jakościowa wg API (American Petroleum Institute)

Silniki o zapłonie iskrowym posiadają w oznaczeniu za pierwszy znak literę „S”, druga litera oznacza „jakość”. Im wyższa litera w alfabecie, tym wyższa jakość oleju. Producenci jednośladów zazwyczaj określają najniższą dopuszczalną jakość oleju, którą można zastosować w ich silnikach, najczęściej jest to klasa SG. Współczesne oleje silnikowe osiągają już klasę SN. Oczywiście wraz ze wzrostem jakości, wzrasta również cena oleju.

3. Klasyfikacja lepkościowa wg SAE (Society of Automotive Engineers)

Lepkość oleju to inaczej mówiąc łatwość jego przepływu w danej temperaturze tzw. pompowalność. Olej o wysokim parametrze lepkości będzie mógł wytrzymać większe obciążenia, ale pod wpływem niskiej temperatury będzie na tyle gęsty, że mogą się pojawić problemy ze swobodnym przepływem w kanałach olejowych. Z kolei olej o niższej lepkości będzie znosić mniejsze obciążenia ale za to przy niskich temperaturach zachowa płynność i pozwoli na łatwiejszy rozruch oraz szybsze smarowanie w newralgicznych elementach silnika tuż po jego uruchomieniu. Aktualnie najpopularniejszą lepkością wśród olejów motocyklowych na naszym rynku jest 10W40 oraz 10W30. W dzisiejszych czasach mamy dostęp do lepszych technologii dzięki którym nie musimy wymieniać oleju dwa razy w roku jak kiedyś, gdy na rynku rozróżnialiśmy oleje zimowe lub letnie. Obecnie w sprzedaży mamy dość spory wybór olejów wielosezonowych, które zapewniają optymalną lepkość zarówno w niskich jak i wysokich temperaturach. Parametry te określa współczynnik lepkości który mierzony jest w dwóch temperaturach: 40° C i 100° C. Lepkość olejów wielosezonowych określa zapis np. „10W40”. Litera W została zapożyczona z języka angielskiego i oznacza zimę ( WINTER ). Pierwsza liczba natomiast odnosi się do lepkości oleju w niskich temperaturach (im jest ona niższa, tym płynność oleju w niskich temperaturach jest większa) i określa najniższą temperaturę, przy której nie ma problemów z uruchomieniem silnika i przepływem oleju. Druga liczba dotyczy lepkości oleju mierzonej w temperaturze 100° C, która to jest średnią temperaturą pracy uzyskiwanej przez silnik spalinowy.

Zatem jeżeli powyższe parametry oleju mamy już ustalone, następuje podjęcie decyzji dotyczącej wyboru bazy olejowej oraz finalnie jego ceny. Według API posiadamy 5 baz, z jakich obecnie produkowane są oleje do silników spalinowych. Najtańsze są bazy będące produktami destylacji ropy naftowej (Grupa I oraz II), nieco droższe poddane dodatkowo hydrokrakingowi (Grupa III) oraz najdroższe - produkty syntezy chemicznej węglowodorów gazu ziemnego (Grupa IV oraz V). To co finalnie trafia do naszego silnika to mieszanina powyższych produktów z poszczególnych grup.

Oleje mineralne

Oleje, których składniki pochodzą z baz należących do grupy I oraz II wraz z niewielkim dodatkiem innych wyższych grup.

Oleje półsyntetyczne (semisyntetyczne)

Oleje, których składniki pochodzą z baz należących do grup w poniższych proporcjach:

70 - 75% bazy z grupy I oraz II
25 - 30% bazy z grup III, IV i V

Oleje syntetyczne

Oleje najdroższe, których składniki pochodzą z baz należących do grup w następujących proporcjach:

maksymalnie do 20% bazy z grupy III i minimum 80% z grupy IV i V ( w krajach takich jak Niemcy i Japonia oleje są mieszaniną baz wyłącznie z grupy IV i V )

Oleje syntetyczne ze względu na koszt bazy syntetycznej, są zdecydowanie droższe niż oleje mineralne czy półsyntetyczne. Poza tą niewielką wadą czyli ceną posiadają szereg zalet. Posiadają wyższa trwałość dzięki znacznie mniejszemu utlenianiu się przy wysokiej temperaturze, mają trwalszy film olejowy, mniejszą tendencje do powstawania szlamów i osadów, bardzo dobrą płynność przy niskiej temperaturze i stabilną lepkość w szerokim zakresie temperatur, a to wszystko składa się na wyższą trwałość takiego oleju i lepszą ochronę naszego silnika.

Na koniec mała uwaga ! dobierajmy olej zawsze zgodnie z zaleceniami producenta oraz możliwie jak najlepszy jakościowo. Taki zabieg pozwoli aby silnik naszego motocykla służył przez długi czas. Warto również zagłębić się w temat wyszukując karty charakterystyki oleju i odczytać jego najważniejsze parametry.

P.S.
Jeżeli zastanawiacie się dlaczego to właśnie ENEOS miałby znaleźć się w sercu waszego motocykla to wielokrotny mistrz świata Valentino Rossi oraz Maverick Vinales powinni rozwiać wasze wątpliwości :)


Opracował
Janusz D.


Zapraszamy do zapoznania się z ofertą w naszym sklepie !
https://olejevalvoline.pl/


Macie jakieś pytania ? Zapraszamy do dyskusji !

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...