Skocz do zawartości

Pomoc przy regulacji gaźnika. Junak 121, 2007r, 175ccm Moretti


Sobkis
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Problem dotyczy Junaka 121 z 2007r, siedzi w nim silnik moretti 175ccm wraz z osprzętem i gaznikiem PZ27. Nie jestem specem w dziedzinie mechaniki motocyklowej ale zależy mi aby przy sprzęcie grzebać samemu, nie ufam serwisom w moim mieście a jest ich tylko kilka. Ale do rzeczy:

Silnik tak jak wyżej, taki był kiedy kupiłem moto. Oryginalna dysza w gazniku 95 - na tym zestawie motocykl osiągał ok 95km/h licznikowe, stwierdziłem że takie prędkości to i fabryczne 125tki osiągają i zacząłem grzebanie.

Zebatka zdawcza z 14z zmieniona na 16z

Zawory ustawione 0.05ssący 0.10 wydechowy

Dysza główna 106.. I tu zaczynają się schody. Wlozylem dysze i dałem iglice o ząbek w dół (podnioslem). Po tym zabiegu przy regulacji gaznika nie mogłem ustawić wolnych obrotów bo słabo reagował na regulację. Np ustawiłem 1500rpm przekrecalem śrubę o prawie obrót i nie ragowal, przekrecalem o kolejny obort i były już obroty rzedu 4000rpm.

Pomyślałem, że dla testu iglice dam w górę o jeden ząbek względem srodka. Motocykl dał się regulować, na moje niefachowe oko pracuje duzo lepiej i reagował na każde przekrecenie czy to wolnych obrotów czy to mieszanki.

Problem w tym, że przy takich ustawieniach motocykl jedzie ok 90km/h licznikowe a nie taki był cel. Jeszcze jedna rzecz zwróciła moja uwagę - po zakupie, przed jakąkolwiek ingerencją na stopkach na luzie kręcił się prawie do 13000rpm, teraz ledwo do 10000. Gdzie szukać przyczyny?

 

Przepraszam za brak znaków polskich pisałem z telefonu, mam nadzieję że jest w miarę czytelnie.

Edytowane przez Sobkis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszua jest typ motocykla - Junak 121 :).

Za szybko czytales chyba.

 

Na poczatek wroc do oryginalnej zebatki. Zwiekszajac zdawcza o 2 zeby to tak jakbys tylna zmniejszyl o 6.

Wg mnie motocykl nie ma sily zeby wykrecic obroty niezbedne do zwiekszenia szybkosci.

Wroz do oryginalnej i sprawdz osiagi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, jak ją znajdę bo nie wiem gdzie posialem. A zebatke zmieniłem też z tego względu ze biegi były strasznie krótkie, a dla mnie - nowicjusza - było strasznie ciężko zanim dobrze ustawiłem nogi na podnozkach musiałem już wrzucać 3 lub 4 bieg. Z tyłu ja coś zebatka została oryginalna tj. 38z.

W tym modelu z originalnym silnikiem 125 właśnie takie zestrojenie napędu jest najlepsze według użytkowników czyli te 16z przód 38z tył. Ale jak znajdę to spróbuję. A co do regulacji co może być przyczyną że tak jak wspomniałem na niektórych ustawieniach (iglica, dysza) motor nie reaguje na regulację? Nawet na fabrycznej dyszy i iglicy podniesioniej do góry o 1 ząbek jest problem?

Edytowane przez Sobkis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest 10 letni pierdzipied niewiadomo w jakim stanie, przede wszystkim moze byc tak ze obecnie brakuje mu troche sprezania, oprocz tego warto by bylo oczyscic gaznik. Wiem ze jesli go rozbierales to pewnie na oko wygladal czysty ale chodzi o to zeby uzyskac fabryczna wielkosc przelotow dysz i kanalow w korpusie gaznika od ktorych zalezy mozliwosc regulacji, jakosc trzymania wolnch obrotow, czy reakcja na gaz.

Najlepiej rozkrecic gaznik na srubki i dac korpus oraz czesci metalowe, jak dysze do myjki kwasowej lub ultradzwiekowej, potem dokladnie przedmuchac sprezonym powietrzem i zlozyc.

Zwykle poprawa dzialania jest b.duza.

Oczywiscie w przypadku gdy np przepustnica nie zlapala luzow w korpusie :).

Nastepny powod problemow to moga byc stare i popekane gumowe laczniki miedzy gaznikiem a glowica, oraz gaznikiem i pudlem filtra powietrza, moze byc ze jakis cafe racer w przeszlosci zlikwidowal mu np to ostanie lub zmienil wydech ?

To tez mogloby obnizyc jego osiagi.

Albo moze tak prosta rzecz jak nieszczelny oring na srubie regulacji mieszanki w gazniku.

Ogolnie przydalo by sie zdjecie tego wynalazku ze szczegolnym uwzglednieniem silnika z gaznikiem i wydechem to moze latwiej by bylo cos poweidziec.



Aha, wlasnie obejrzalem motocykl i silnik po prostu ktos w nim przelozyl, wyrzucajac oryginalne 125 i wsadzajac Moretti 175.

I to pewnie podlaczone jest pod fabryczny filtr powietrza i wydech 125. Stad pewnie problem z szybkoscia max.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak mówisz Adam silnik przełożony filtr fabryka a tym Cafe Racerem jestem ja Ale tłumik który wsadzilem został przerobiony. Był to zwykły przelot Ale został zaspawany z obu stron, potem rozwiercilem go na końcu wiertlem 10 a od strony kolanka są tylko dwa otwory fi4. Zrobiłem tak aby ciśnienie było podobne do fabrycznego, żeby nie wypluwal mieszanki przed jej spaleniem ale może to też jest jakiś powód..

 

Gaźnik czyscilem co prawda tylko sprężonym powietrzem. Przebieg tego silnika to ok 3000km

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to wroc kolego wszystko co proponowalem w 3 poscie od gory jest nieprawidlowe.

Nie mozesz w taki sposob przerabiac tlumika, bo to nie zadziala.

Tlumik w 4 suwie powinien miec na wejsciu z rury wydechowej rure podobnej srednicy, tylko o tyle wieksza zeby obejma mocujaca zacisnela sie na rurze wydechowej.

Ta rura moze isc przez caly tlumik do wylotu i byc perforowana na obwodzie oraz owinieta specjalna wata odporna na temperature dla absorbcji spalin i przechodzic w koncowke tlumika ktora moze byc podparta przegroda w pelni otwarta na obwodzie rury lub lekko zmniejszajaca jej przekroj w tym polaczeniu, ale nigdy nie moze byc to tak mala srednica na wejsciu i wyjsciu.

Proponuje zebys kupil normalna uzywana przelotowke o srednicy takiej jak twoja rura wydechowa i ew gdy beda jakies klpoty wprowadzil do niej koncowke tlumiaca, ale na razie proponije sprobowac na tym przelotowym tlumiku.

Tlumik przelotowy nie jest pusty w srodku - ma perforowana rure przez srodek i powinien miec wate dookola niej.

W tej chwili twoj silnik jest za mocno stlumiony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Adam za zainteresowanie tematem. Dziś wsadziłem dyszę fabryczną i motocykl pracuje duuużo lepiej, podregulowałem na tyle ile potrafię, poszło 2,25 obrotu mieszanki no i regulacja obrotów ok 1600-1700. Są stabilne, nie falują. Nie miałem po pracy czasu aby zrobić dłuższej rundki i sprawdzić świecy, zrobię to jutro.

A co do wydechu już przedstawiam jak wygląda sprawa. Jeśli mogę podam temat z forum Junaka który wykorzystałem do przeróbki wydechu, nie jest to reklama. Jeśli nie wolno, usunę link.

https://forumjunaka.pl/viewtopic.php?f=93&t=5125

 

Tak więc przeróbka mojego wydechu wyglądała następująco:

- kupiłem wydech z internetowego sklepu: https://gmoto.pl/tlumik-30cm-chopper-drag-caferacer,82565.html

- po zamontowaniu (przy dyszy seryjnej) strasznie strzelał z tłumika. Do tego był tak głośny, że po pierwsze nie dało się jeździć a po drugie bałem się utraty dowodu rejestracyjnego w razie kontroli

- znalazłem wyżej wymieniony wątek na forum dot. Junaków i zastosowałem się do niego. Wydech jest teraz przyjemny dla ucha.

No i teraz dałeś mi do myślenia, może faktycznie sam sobie zaszkodziłem tym wydechem i teraz jest "delikanie zablokowany(?)"

Poniżej fotki przeróbki mojego wydechu. Tak wyglądał kiedy przyszła paczka:

Otwór od kolanka wydechu:

https://imgur.com/1XzZVmT

Otwór na wylocie wydechu:

https://imgur.com/tcVkwsF

Oryginalne "wygłuszenie":

https://imgur.com/Hr7212I

A tak wygląda po przeróbce

Od kolanka:

https://imgur.com/QmVDSEP

Wylot:

https://imgur.com/b44ybIu

I wygłuszenie właściwe :)

https://imgur.com/Qnn7twu

 

Edit: Przy dzisiejszym dłubaniu przy gaźniku wyciągałem filtr powietrza, ma on 3 wyloty (poza tym od gaźnika). Jeden wężyk do recyrkulatora spalin, drugi idzie w silnik, między nimi jest otwór na gaźnik. A na puszcze pod filtrem powietrza zauważyłem, że był trzeci wlot który nie miał żadnego wężyka - zaślepiłem go. Znalazłem w necie taki filtr, zamiennik mego i wygląda tak:

http://karbownik.pl/image/cache/data/products/120209p1090343-600x600.jpg

W moim filtrze nie było tego przeźroczystego węża i to właśnie ten wylot zaślepiłem.

A przewód który idzie do bloku silnika miał małe pęknięcie przy samym filtrze to go skróciłem i złożyłem, teraz jestem w 100% pewny, że połączenie filtr powietrza - gaźnik - cylinder jest szczelne w 100%.

Edytowane przez Sobkis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, dzieki za wyczerpujace informacje.

Musialem sie zarejestrowac na forum Junaka, tak ze teraz jestem uzytkownikiem forum oryginalnego Junaka i wspolczesnych chinskich wytworow oznaczonych ta nazwa :).

W kazdym razie calosc przeczytalem, przemyslalem i proponuje wywiercic jeszcze jeden otwor w przegrodzie na wejsciu do tlumika.

Sprawdzic co sie zmienilo, po czym wywiercic drugi otwor. Jezeli silnik oslabnie to zaspawac ten czwarty otwor.

Rowniez proponuje troche powiekszyc otwor w tylnej przegrodzie, no moze tak 2mm na strone.

Caly pomysl tlumika i otwory w przegrodach byly dostosowane do silnika 125 ccm, a twoj jest 50 ccm wiekszy, wiec dajmy mu troche lepiej odetchnac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli reasumując od kolanka jeszcze jeden otwór fi 4 a na wyjściu z fi10 zrobić fi12? I kolejna regulacja? Myślisz że taki zabieg nie wpłynie niekorzystnie na hałas, czy nie zwiększy się nadmiernie? Ogólnie taki zabieg który wykonałem jest ok?

 

Fakt nie pomyślałem że trzeba być tam zarejestrowanym, przepraszam z kłopot i dziękuję za fachowe podejście do sprawy.

 

Edit

Dusze zostawić fabryczna czy znów kombinować?

Edytowane przez Sobkis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, na poczatek zrob dodatkowy otwor na wejsciu i powieksz troche na wyjsciu i sprawdz bez zadnych regulacji jak motocykl sie zachowuje.

Napisz jakie doswiadczenia i bedziemy myslec dalej.

O co chodzi z dusza ?

 

PS. Napisalem na twoim forum uwage w temacie olejowym ( przyklejonym ) ktora odnosi sie rowniez do twego motocykla, przeczytaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dysza* telefon zrobił mi psikusa :)

 

Edit:

Przeglądałem temat o którym wspomniałeś, z tego co widać masz duży staż jeśli chodzi o motocykle. W takim razie w oparciu o to co napisałeś będę wymieniał olej co 2000km, chyba że znajdę filtr papierowy wtedy można cykl wydłużyć do 3000-3500tyś? Olej jaki mam zamiar wlewać to Motul5100 dobry wybór?

 

A wracając do wątku, zrobiłem tak jak radziłeś od strony kolektora zrobiłem 3-ci otwór o średnicy 4mm a na wylocie powiększyłem z 10 na 12. Przejechałem się kawałek po mieście i mam wrażenie, że motocykl odżył. Jest dużo elastyczniejszy na niższych obrotach a dźwięk zmienił się tylko delikatnie, zyskając lepszy basowy pomruk.

 

Zrobię niedługo parę kilometrów i zobaczę jak wygląda świeca. Bo przed tym zabiegiem, rano po przyjeździe do pracy miała kolor kawy z mlekiem. Z tym, że chyba była przewaga mleka bo był to bardzo jasny brązowy kolor, miejscami biały.

Adam prawdziwy spec z Ciebie, zza klawiatury komputera uzdrowiłeś mego pacjenta - serdeczne dzięki. Odezwę się dziś wieczorem bądź jutro co z kolorem świecy, jeśli będzie ok temat się zamknie jeśli nie, może uda Ci się pomóc jeszcze w ustawieniu iglicy/dobraniu dyszy. Mam nadzieję, że nie będzie potrzeby. Pozdrawiam!

Edytowane przez Sobkis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...