Skocz do zawartości

Kawasaki GPZ500S - pierwsze podejście do mechaniki


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jak już wcześniej pisałem, nabyłem drogą kupna GPZtę z 89 roku.

15113984924_dc2b0a5239.jpg

 


Motorek ma przejechane niecałe 37 tysięcy mil, czyli nie jest źle - u dilera słyszałem, że najstarsze egzemplarze, które mieli u siebie w serwisie miały nakręcone 80k+ :D.

Zakup planowany był jako zimowy projekt. Głównie chodzi mi o poszerzenie mojej wiedzy z zakresu mechaniki, a także o samodzielne wyszykowanie sobie moto na przyszły sezon. Jak wyjdzie - nie mam pojęcia, ale pobawić się można :D.

Motocykl posiada póki co jeden defekt, mianowicie wyciek oleju z otworu odprowadzającego syf z okolic świecy. Odpalałem ją wczoraj celem nakręcenia krótkiego filmiku i o dziwo, tym razem się nie pluła, ale oleju wyciekło dość sporo.

Filmik kręcony cyfrowym liczydłem z ręki, więc wybaczcie jakość i masę wstrząsów oraz chu*owe kadrowanie. Nie mam zadatków na producenta filmowego, ale ciągle widać, co się dzieje :D



Leje się z tego otworu

15106169634_63a156ed62.jpg

Widać na filmiku wyciek oleju, dym z prawej rury i słychać dziwne dźwięki. Póki co, diagnozy były różne, od uszczelki pod głowicą i pierścienie, przez uszczelkę pokrywy zaworowej, do zużytych o-ringów w układzie chłodzenia.

Plan jest generalnie prosty - chcę doprowadzić ją do dobrej kondycji mechanicznej, a jeżeli mi się uda, motor zostanie ponownie rozebrany do gołej ramy, wyczyszczony, odrdzewiony i pomalowany. Plastiki są niby ok, ale widać pęknięcia w okolicach otworów na śruby, więc pewnie będą jakoś naprawiane.

Z innych, mniej istotnych pierdół - zardzewiały układ wydechowy (jeżeli uda mi się ją ożywić, założę Delkevic z karbonowymi rurami), gaźniki do czyszczenia - bez ssania nie chodzi, na pełnym trzyma około 1000 obr/min, olej, filtr i chłodziwo oczywiście do wymiany, być może dojdzie odrdzewianie zbiornika i takie tam inne drobne rzeczy.


Właśnie teraz zabieram się za rozbieranie pacjentki. Czyli zrzucę owiewki, siodło, zbiornik, gaźniki. Później test sprężania - wczoraj zakupiłem nowy tester - i poszukiwanie padniętych uszczelek. Ktoś zwrócił mi uwagę, żeby sprawdzić świece i iskrę, co zrobię w celach typowo naukowych. Jeżeli te poszukiwania nie przyniosą efektu, będę bawił się dalej.

Oczywiście liczę na Waszą pomoc. Jedyne, co mam wspólnego z mechanikiem, to fakt posiadania kilku narzędzi i książki serwisowej, więc pytań na pewno będzie od cholery i jeszcze trochę :D. W miarę możliwości postaram się ładować możliwie dużo zdjęć - będzie mi łatwiej pokazać co się dzieje, a być może temat przyda się komuś innemu.

Póki co to chyba tyle, idę się bawić :)

Pozdro!
Tomek

Edytowane przez Major87

"Suzuki maj motór maj lajf"
En-125 2a '05 | GPZ500S '89 | Bandit 600N '97 | ZX-6R '96 | En-125 2a '05

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, łańcucha rozrzadu nima , napinacza pewnie tez nie . Nie wiem jak z panewkami , ciezko powiedziec czy to odgłos luźnego łańcuszka czy panewki .

Polecam pomiar sprezania i zrzut oleju celem poszukiwania złota .

Kochany pamiętniczku , właśnie spadł śnieg . I dlatego postanowiłem sobie kupić nowy motocykl :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrz, zapomniałem dodać - napinacz będzie założony z drugiej generacji, bo tego faktycznie nie ma. Olej też będę zrzucał zaraz po tym jak sprawdzę kompresję - na ciepło ponoć lepiej schodzi :D.

Kolejną modyfikacją będzie założenie koła magnesowego z 2 gen albo z Ninja 400. Znajomy przerabia teraz GPZtę na trajkę i kombinuje już z częściami z 400. Jeżeli to nie wypali, to będę modyfikował koło z roczników 1994+, lub poszukam pasującego zamiennika z jednym magnesem - dostępne na ebay'u.

"Suzuki maj motór maj lajf"
En-125 2a '05 | GPZ500S '89 | Bandit 600N '97 | ZX-6R '96 | En-125 2a '05

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie! :D

Kawa już bez plastików, wyjąłem baterię, teraz zdejmuję zbiornik. O dziwo wcale nie ma dużo rdzy - trafia się raczej punktowo, ale to nic, z czym nie poradzi sobie szczotka druciana na szlifierce kątowej :D.



Nawiasem mówiąc, co zrobić z paliwem? Zostawić w zbiorniku czy przelać do kanistrów? Manual zalecał przelanie, ale czy nie wyskoczy mi rdza w środku jak będzie na pusto leżał?

Inna sprawa, przez ile paliwo może być trzymane, zanim zacznie tracić właściwości? Moje ma około 2 miechy z tego, co mi oficjalnie wiadomo...

Właśnie chciałem zerknąć na świece i okazało się, że nie mam odpowiedniej nasadki. Dobrze jednak, że nie wywaliłem kitu narzędziowego, który przyszedł z motocyklem. Wszystko jest tak zardzewiałe, że aż się kurzy, ale rurka jeszcze się nada :D...

"Suzuki maj motór maj lajf"
En-125 2a '05 | GPZ500S '89 | Bandit 600N '97 | ZX-6R '96 | En-125 2a '05

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to zostawię :D.

Udało mi się wydłubać świece w końcu. Syf w gniazdach był niesamowity, a niestety nie mam kompresora, więc czyściłem je papierem toaletowym, pęsetą i pompką do obiektywów.

Obie idą do wyrzucenia, a ot dlaczego

15549916888_f82eea2223_c.jpg

15550098897_8b34b0738c_c.jpg

Warto dodać, że lewa pachnie paliwem - tu zapach jest bardzo silny, a prawa olejem. Czyżby moja Kawa chodziła tylko na jeden gar? Zaraz zobaczę czy jest iskra na obu.

"Suzuki maj motór maj lajf"
En-125 2a '05 | GPZ500S '89 | Bandit 600N '97 | ZX-6R '96 | En-125 2a '05

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napinacz łańcuszka założę z rocznika 94 lub wyżej, podobnie jak magneto. Praktycznie na każdym forum odnośnie tej Kawy modyfikacje są przez większość zalecane.

"Suzuki maj motór maj lajf"
En-125 2a '05 | GPZ500S '89 | Bandit 600N '97 | ZX-6R '96 | En-125 2a '05

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JAk mierzysz kompresję to wsadź świece w fajki i połóż na masie lub odłącz cewkę od strony 12V .Lewa świeczka nie pracowała.

Kochany pamiętniczku , właśnie spadł śnieg . I dlatego postanowiłem sobie kupić nowy motocykl :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

lub odłącz cewkę od strony 12V


masz na myśli odłączenie dwóch kabelków, które dochodzą do tzw HT coil (w domyśle do cewkek zapłonowych) ?

"Suzuki maj motór maj lajf"
En-125 2a '05 | GPZ500S '89 | Bandit 600N '97 | ZX-6R '96 | En-125 2a '05

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak.

Żeby nie było zasilania cewki .

Jeśli zostawisz cewke pracująca bez możliwości rozładowania iskry to może poleciec cewka i/lub moduł (za wysokie napięcie uszkadza izolację w cewce a przepięcie dużo wyższe niż ustawa przewiduje leci na moduł ) . Może nie znaczy że zawsze się zepsuje , zależy od konstrukcji .

Kochany pamiętniczku , właśnie spadł śnieg . I dlatego postanowiłem sobie kupić nowy motocykl :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, w Suzie się nie zepsuło.... :blush: :banghead:

Dzięki wielkie za info. Zaraz biorę się za robotę, sprawdzę dzisiaj kompresję na zimno z olejem i bez, rozbiorę airbox i coś tam jeszcze wymyślę na pewno :).

"Suzuki maj motór maj lajf"
En-125 2a '05 | GPZ500S '89 | Bandit 600N '97 | ZX-6R '96 | En-125 2a '05

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyciek wyglada na uszczelke pokrywy zaworow i to musi byc jakas spora nieszczelnosc ze az tak leci.

Swiece z;w wygladaja bo nawet nie mialy szansy osiagnac temperatury samooczyszczenia + chodza na pelnym ssaniu.

Bez ssania wygladaly by o wiele lepiej :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapewne tak, ale ona bez ssania w ogóle nie pali. Przy pełnym ssaniu utrzymuje 1000obr/min. Zerknę na filtr powietrza - choć po tym, co widziałem, jestem już pewien, że będzie zapchany, zrobię kompresję na ciepło i rozbiorę gaźniki.



A co do samego wycieku, silnik jest wilgotny od przodu, na samej górze. Jak będę ją grzał, mam nadzieję, że uda mi się zobaczyć dokładnie skąd to leci.

"Suzuki maj motór maj lajf"
En-125 2a '05 | GPZ500S '89 | Bandit 600N '97 | ZX-6R '96 | En-125 2a '05

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...