Skocz do zawartości

Regulator napięcia Triumph -podłączenie zamiennika


PiniuFF
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Każde uzwojenie się będzie z czasem upalało ale nie jest to jeszcze wyrok. Widziałem wiele uzwojeń z ciemnymi cewkami, które pracowały jednak nie powinno tak być. Cienkie przewody na pewno mają wpływ na grzanie się ich samych i na obciążenie uzwojeń. Na pewno ma na to wielki wpływ regler, jego połączenia i stanowczo umiejscowienie w motórze czyli chłodzenie. Spadki napięć czyli przewodność połączeń to główny wróg i zbyt duże obciążenia.

Bardziej zawiłe zależności zapewne można by odkryć przy porządnych laboratoryjnych testach bo my możemy sobie właśnie robić takie doświadczenia z podmiankami przewodów itd.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fabryczny regulator ma oznaczenie FH010AA, ja zamontowałem 12AA czyli mocniejszy z chłodzeniem (wiatrak z komputera a z drugiej strony reglera spodu radiator). Myślę jeszcze go przenieść w miejsce, gdzie będzie chłodzony powietrzem podczas jazdy. Ewentualnie kupię mocniejszy regler 14AA, bo 17AA to koszt 500zł za używkę.

 

Obdzwoniłem firmy przewijające alternatory motocyklowe. Niektóre z nich na samym końcu nakładają dwie warstwy lakieru elektroizolującego na uzwojenia alternatora- po pierwsze zapobiega to drganiom już samych drucików uzwojeń, po drugie izolują je od oleju i zapobiegają przebiciu na masę. Fabryczny alternator nie miał takich warstw, że o zamienniku już nie wspomnę- samo nawinięcie zwojów już dawało do myślenia. Natomiast alternatory regenerowane w tych firmach wyglądają jak fabryczne, niestety nie ma w moich wymiarach, bo są nietypowe.

Edytowane przez gandżo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na opisanym wyżej zestawie (alternator zamiennik + regler od R1 RN19) zrobiłem 4,5 tys km. Wymontowałem alternator w celu jego wizualnego sprawdzenia. Ładowanie wciąż jest poprawne i bardzo stabilne - 14.1V z odbiornikami prądu. Ale ręce opadają- na niektórych uzwojeniach prądnicy już widać czarne przebarwienia, więc znów stator jest powoli upalany. Pytanie czy to wina zamiennika czy jednak w czymś innym leży problem. Może to wina oleju? Jeżdżę na półsyntetyku motula 10w40. Doczytałem, że np. w GS500 ktoś miał problem z palącym się statorem i powodem było koło magnesowe, z tym, że on przejeżdżał 100, 200 km i ładowanie tracił z uwagi na spalony stator. Ja zrobiłem 4,5 tys km i ładowanie mam, jednakże widać czarne plamy na niektórych cewkach statora. Kable faz wychodzące z zamiennika statora mają przekrój 1,5 mm, ja w ori instalacji miałem 2,5mm (które i tak wymieniłem na nowe). Może przekrój kabli ma znaczenie? Kumpel w VFR800 ma ori kable 1,5mm idące do regulatora, ale coś mi się wydaje, że to zbyt cienkie przewody.

 

Chyba, że to wina zamiennika statora (electrex world)... Teraz to już jestem w kropce. Chyba poszukam oryginalnego używanego statora i wsadzę regulator od VFR 1200 bo to podobno najbardziej zaawansowany regler. Macie jeszcze jakieś inne sugestie?

 

 

Bieżący temat u mnie - honda 900 sc28...

 

Fabryczne przewody z altka są za cienkie.

 

W jawie 350 ts gdzie jest altek 3 fazowy 210W druciki są 2,5mm.

 

Więc...kupiłem ori altek do hondy odpiąłem fabryczne żółte kabelki/1,5mm przy samych wyjściach i za pomocą samochodowych konektorów podłączyłem nowe, 2,5mm2 druciki.

 

Ale bardzo ważna rzecz...

 

Te nowe kable muszą mieć koszulkę TEFLONOWĄ.

 

W innym przypadku żadna izolacja nie wytrzyma działania gorącego oleju z którym ma styczność - ulega b.szybko rozpuszczeniu i zwarcie gotowe/wyjątek koszulki z włókna szklanego.

 

Jak dobrze zrozumiałem to wymieniłeś na inne ? W jakiej otulinie/koszulce ?

 

Teflony nie są łatwe do kupna, sprzedają w wiązkach po 100m a 1 metr kosztuje ponad 10 zeta.

 

Postaram się wstawić foty altka przed i po zmianie kabelków...

Taką używkę kupiłem...

 

DSC01318.jpg
Te żółte kabelki odlutowałem razem z konektorami...
DSC01323.jpg
Przez te uszczelki trzeba nowe kable przeciągnąć, są grubsze, uszczelek nie rozwiercamy, lekkie pomarowanie przewodów pozwala im przejść przez to ,,wąskie gardło,,,...
DSC01322.jpg
A tak wygląda z nowymi przewodami...
DSC01460.jpg
A na koniec wizualne porównanie ori przewodu/yellow z nowymi, teflonowymi 2,5mm2
DSC01461.jpg
Na koniec tych ,,dywagacji,,...wydaje mi się że złączki 6.3mm nie gwarantują odpowiedniej powierzchni styku do przesyłu mocy altka/400 watt mimo 3 faz, więc zamontuję na miejscu tych obecnych większe - 9 mm.

 

 

 

 

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do przewodów elektrycznych stator-regulator to jednak mam wsadzone 3,5 mm. O takim przekroju wiązki były fabryczne, ja je wymieniłem na nowe. Kable miałem polutowane na zakładkę, dobrze ją przetapiając.

 

Obdzwoniłem aukcje z altkami triumpha i wychodzi na to, że ten od speed tripla ma identyczne wymiary jak mój z daytony. Wizualnie po aukcjach pasowałby może od tigera 1050, sprinta 1050, lecz panom sprzedającym nie chciało się wziąć suwmiarki do ręki więc pewności nie mam. W środe odpalę maszynę i zobaczymy.

 

I jeszcze pytanie co do reglera. Wychodzi na to, że w daytonie fabrycznie jest on oznaczony 10AA i ma dwa kable czerwone i dwa czarne na wyjściu, te które idą do akumulatora. Natomiast ja wsadziłem FH012AA (tak jak polecali na angielskim forum triumpha) i on ma po jednym kablu czarnym i czerwonym idącym do aku. Może różnica w budowie wewnętrznej samego reglera upala alternator? Ale z drugiej strony PiniuFF nawinął 20 tys km na takim reglerze...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie to się nazywa postarzanie części. Niestety doszliśmy do tej ery, że firmy kalkulują ile ma co działać. Naprawiałem pralkę w firmie. Pasek stanowczo za mały a więc po jakimś czasie albo silnik albo łożyska musza się posypać. Coraz więcej takich manewrów widzę.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasek się wyciągnie

Traktuje to jako żart :)

 

 

A na koniec wizualne porównanie ori przewodu/yellow z nowymi, teflonowymi 2,5mm2
DSC01461.jpg

 

 

 

 

 

 

Widzę, ze rozcinając przewody uszkodziłeś izolacje i pojawiły się żyły plecionki na wierzchu...dość niebezpieczne i świadczy o gównianej izolacji tych przewodów.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prądnica od speed tripla 1050 wymiarami pasuje do daytony 955i. Ma ona przewody na wyjściu o przekroju 2 mm^2. Z prawa Ohma wynika, że porównując przewody o jednakowej długości, lecz różnym polu przekroju, to im grubsze przewody, tym mniejszy opór a co za tym idzie mniejsze straty napięcia (mocy).

 

W moim przypadku by połączyć wyjście alternatora z regulatorem potrzebuję przewody o długości 110 cm i opór dla nich wynosi odpowiednio dla różnych przekrojów:

 

przekrój - opór

2 0.009

2,5 0,007

3 0,006

4 0,004

5 0,003

 

Opór na odcinku tych 15 centymetrów kabla o przekroju 2mm^2, który fabryka zamontowała do statora wynosi: 0,001 Ohma

 

Jak widać pozostając przy kablach o przekroju 2mm^2 na odcinku 110 cm, mamy wtedy największy opór czyli spadek mocy i efektywności prądnicy. W sumie to ameryki nie odkryłem, ale to takie obliczenia, aby zobrazować z pozoru może i mało dostrzegalną różnicę w grubości kabli. Zatem kable o jakim przekroju proponujecie wsadzić, aby nie wpadać przesadnie w paranoję z ich grubością?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie wystarczy spojrzeć jak to z uzwojeń wyprowadzenia wciskane są w cienki żółty przewód...więc zastosowałbym takim sam przekrój jak suma dwóch drutów z uzwojeń lub o pół grubszy.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Traktuje to jako żart :)

 

 

Widzę, ze rozcinając przewody uszkodziłeś izolacje i pojawiły się żyły plecionki na wierzchu...dość niebezpieczne i świadczy o gównianej izolacji tych przewodów.

 

 

 

 

Do ostatniego zdania...

 

1 - Nic nie było rozcinane - przewód jest w takim stanie w jakim wyszedł z fabryki.

 

2 - Izolacja jest półprzeźroczysta a linka pobielana/Sn stąd wizualny efekt jakby była wygnieciona lub uszkodzona - parametry - napięcie przebicia 600V, temp. pracy -100C, + 205C, odporność na wszystkie subst. chem. z wyjątkiem HF I O3 /kwas fluorowodorowy, ozon/, certyfikat RoSH, klasa giętkości - 5.

 

Chyba wystarczy.parametrów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko... ;)

 

Ja na tych przewodach/pobielanych/żółtych też ,,wizualnie się przejechałem,,.

 

Po przewijce altka ze zwykłej ciekawości,,uchyliłem rąbka tajemnicy czyli izolacji,, i zobaczyłem że linka wygląda jak stalowa.

 

Łap za telefon/bo mi ciśnienie skoczyło i dalej jazda na gościa - coś mi pan podłączył...

 

A facet jak na profesjonalistę przystało spokojnie i krótko: są pobielane cyną.

 

Głupio mi potem było, przeprosiłem go i wszystko skończyło się ok... :)

 

PS - Powyższy opis dotyczy innego altka z ori żółtymi przewodami...

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewody alternator-regulator i regulator-akumulator dałem o przekroju 5mm^2. Regulator pozostał w fabrycznym miejscu, by te przewody były jak najkrótsze- wówczas zmniejszamy opór dla prądu, mamy mniejsze straty mocy prądnicy. Wszystko lutowane na zakładkę 1,5 cm.

 

Efekt: zimny silnik ze światłami 14.6 V w całym zakresie obrotów i podobnie 14.5 V po zagrzaniu silnika i regla. Regulator i stator orginalny, używany od speed tripla 1050. Na regler wsadziłem wydajny wiatrak o komputera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacnie, wygląda na to, że jakbym u siebie zrobił manewry z podmianką przewodów to też bym podbił napięcie ładowania.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Można też puścić przewody z reglera "+" i "-" bezpośrednio do akumulatora, montując na plusowym przewodzie bezpiecznik hermetyczny.

 

 

Chcę tak zrobić u siebie w VFR 800. Wiesz może ilu amperowy bezpiecznik dać?

 

 

... Kable faz wychodzące z zamiennika statora mają przekrój 1,5 mm, ja w ori instalacji miałem 2,5mm (które i tak wymieniłem na nowe). Może przekrój kabli ma znaczenie? Kumpel w VFR800 ma ori kable 1,5mm idące do regulatora, ale coś mi się wydaje, że to zbyt cienkie przewody.

 

Chyba, że to wina zamiennika statora (electrex world)... Teraz to już jestem w kropce. Chyba poszukam oryginalnego używanego statora i wsadzę regulator od VFR 1200 bo to podobno najbardziej zaawansowany regler. Macie jeszcze jakieś inne sugestie?

Z tym przekrojem kabli też tak słyszałem, że mają trochę za mały przekrój. Ale na razie się ich nie czepiałem.

A co do regulatora napięcia, to u siebie mam założony od VFRy 1200. Większy jest niż fabryczny, ale jakoś go upchałem. Musiałem tylko dorobić "adapter" z blachy, żeby go zamontować. Z tego co pamiętam, napięcie trochę wzrosło i przede wszystkim się nie grzeje.

 

 

Zastanawiam się jeszcze, czy nie wywalić kostek do regulatora i polutować przewody. Ponoć, często się te kostki upalają. W starym regulatorze poprzedniemu właścicielowi jeden przewód fazowy usmoliło i kostkę trochę też.

Edytowane przez -MANY-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...