Skocz do zawartości

Centrowanie wału korbowego


xeper
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jakie jest prawdopodobieństwo skrzywienia (rozcentrowania) wału korbowego przy jego demontażu? Rozbierając silnik (dość nieudolnie i niepoparwanie - dziś to wiem) od motoroweru Ogar 200 próbowałem wyciągnąć wał. Nic z tego nie wyszło - wał siedzi w łożysku jak siedział. W "Naprawiamy i usprawniamy klasyczne motocykle" wyczytałem, że centrowanie wału dokonuje się za pomocą ostukiwania młotkiem powierzchni bocznych lub też rozpychania ich odpowiednim narzędziem. I stąd pytanie. Czy nieudolnie wyciągąjąc wał mogłem go skrzywić? Zastanwiam się nad tym, gdyż dokonuje remontu tego silnika wraz z wymianą układu tłok-cylinder. Może warto przy okazji dać wał do wyważenia i wycentrowania.

 

Pozdrawiam

xeper

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne że mogłeś go skrzywić.

Z wałem trzeba bardzo ostrożnie się obchodzić.

Żeby sprawdzić wał trzeba go wsadzić na specjalny przyrząd między kły i badać czujnikiem zegarowym bicie promieniowe.

Tak więc sam tego nie zrobisz. Znajdź lepiej jakiegoś fachowca.

I jeszcze jeno, lepiej z nim załóż ten silnik, bo przy nie umiejętnym montażu także go pokrzywisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoją drogą to trochę zaskakujące, że wał, który powinien być trwały i mocny i jest pierwszym elementem, który przejmuje siłę z tłoka - tak łatwo skrzywić. W sumie to może zależeć od kierunku siły, bo przecież został tak zaprojektowany żeby zmieniać siłe pchania tłoka na moment obrotowy. Natomiast w keirunku, równoległym do osi wału korbowego on chyba nie przenosi żadnych sił tak więc - w tym kierunku nie musi być tak mocny.

 

Zamierzam pójść za Twoją radąi znajde fachowca, który mi wycentruje i wyważy wał korbowy. Swoją drogą zastanawia mnie jeszce parę spraw:

 

1. Czy przy zmianie tłoka lub cylindra konieczne jest wyważanie wału?

2. Obok jednego z łożysk korbowodowych jest gumowa uszczelka. DOmyślam się że uszczelnia ona komorę silnika - czy takie uszczelki są klejone? Czy jest jakiś specjlany sposób demontażu takije uszczelki?

 

Dzięki i Pozdrawiam

xeper

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

 

Wał motocykla ogar jest wałem SKŁADANYM (ze względu na zastosowane łożyska igiełkowe na stopie korbowodu, a nie panewki), a nie odlewanym, więc jest on bardzo podatny na deformacje podczas składanie i rokładania silnika, a także podczas znacznych jego obciążeń.

 

odpowiedzi na twoje pytanie:

 

1. Jeśli zmieniasz tłok lub cylinder na oryginalny to nie ma konieczności wyważania wału korbowego (wyważanie to nie tosamo co centrowanie), jeśli zamierzasz wstawić większy tłok o większej masie to konieczne jest zwiększenie masy przeciwwag na wale korbowym w celu zrównoważenia ukladu sił.

2. Ta uszczelka o której piszesz nazywa się semmerringiem, słuzy ona do uszczelnienia skrzyni korbowej, montuje się ją pomiędzy obracającym się wałem korbowym a karterem silnika. W dwusówie ma ona decydujące znaczenie gdyż podczas ruchu tłoka z DMP do GMP w skrzyni wytwarza się podciśnienie i mieszanka paliwowo powietrzna zostaje do neij zassana, natomiest podczas ruchu z GMP=>DMP mieszanka jets prężana i przepchnięta do komory spalania. W związku zczym szczelność komory spalania ma duży wpływ na sprawność silnika. Natomist w 4s semmerring uszczlenia silnik inie pozwala wydostawać się olejowi na zewnątrz.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panewka to rodzaj łożyska. Tyle że jest to łożysko ślizgowe a nie toczne.

Łożyska ślizgowe są dużo trwalsze od tocznych , są bardziej odporne na obciążenia udarowe, pracują bezgłośnie, niestety wymagają smarowania ciśnieniowego, czego w dwusuwie z racji prostoty konstrukcji oraz sposobu smarowania nie da się zrealizować. Stosowane są powszechnie w silnikach 4-suwowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i warto zwrocic uwagę na to iż łożysko ślizgowe wymaga ciągłego dobrego smarowania. Pomiedzy łożyskiem(panewką) a obracającym się elementem wytwarza się film olejowy oddzielający pracujące elementy, podczas pracy(obrotu) elementu nie może dojśc do porzerwania sparowania, gdyz grozi to bardzo szybkim zatarciem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i warto zwrocic uwagę na to iż łożysko ślizgowe wymaga ciągłego dobrego smarowania. Pomiedzy łożyskiem(panewką) a obracającym się elementem wytwarza się film olejowy oddzielający pracujące elementy, podczas pracy(obrotu) elementu nie może dojśc do porzerwania sparowania, gdyz grozi to bardzo szybkim zatarciem.

 

Przecież napisałem że wymagają smarowania ciśnieniowego :banghead: czyli samo nasuwa się na myśl że to jest ciągłe smarowanie.

Co jest najlepsze , przy obecnych olejach, łożyska ślizgowe zużywają się praktycznie w momencie rozruchu kiedy to pracują przy tarciu półsuchym.

Podczas prawidłowej pracy, powierzchnie łożyska są oddzielone od siebie i nie maja ze sobą styku, z reszta napisałeś to w swoim poście.

Poza tym chwilowe odcięcie smarowania łożysko ślizgowe jest w stanie wytrzymać, bo olej ma swoja lepkość i podczas obracania się wałka tworzy się klin środka smarnego nawet bez ciśnieniowego jego podawana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doskonale wiem, że to napisałeś i nie chciałem podważać twojego autorytetu ;) , ale chciałem to xeper-owi bardziej zobrazowac, aby mógł to sobie lepiej przyswoić. Teraz, to już chyba napewno nie bedzie miał żadnych wątpliwości:).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...