Skocz do zawartości

Renowacja Junaka M10 1963r


oldsmoto
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ... od jakiegoś roku odrestaurowuje sobie Junaczka M10 ... pokaże co nieco, na czym stanęłem, z czym mam problem i co już udało mi się zrobić :) Jakbym wyrażał się mało fachowo to mi wybaczcie ... dopiero zaczynam przygode z weteranami [mam 17 lat] i niestety złożyło się tak, że zczynam od Junaka i do tego 4-suw ... ale mam nadzieje, że dam rade.

Staram się go oczywiście złożyć na oryginał.

 

Rame + golenie + wahacz + półki + stópki + uchwyty amotyzatorów + podstawke akumulatora i przednie osłony lag dałem do piaskowania + malowania proszkowego.

http://imageshack.us.../dsc07709n.jpg/

 

http://imageshack.us.../dsc07711j.jpg/

 

Pobawiłem się nieco w polerowanie niektórych części [teraz zabrzmi to bardzo prymitywnie ale zamiast papieru ściernego używam szmatki + piasku 0.1 ... później oczywiście papier wodny i na samym końcy filc + mleczko polerskie.

http://imageshack.us.../dsc07714m.jpg/

 

http://imageshack.us...dsc08009qg.jpg/

 

http://imageshack.us.../dsc08013f.jpg/

Wypolerowane piasty :

http://www.picshot.p...blic/view/68159

 

Brakowało mi kilka części więc zrobiłem stosunkowo duże zakupy, te czesci również oddałem do piaskowania i narazie przemalowałem tylko farba podkładową, żeby nie zardzewiało.

http://imageshack.us.../dsc07717f.jpg/

 

Skręciłem go wstępnie tak do przymiarki i wyszło mi coś takiego [ chodziło mi o to, żeby po przemalowaniu nie bawic się w naginanie rozwiercanie itd.]

http://www.picshot.p...blic/view/68158

 

 

Kolejna sprawa chciałem oddać kilka części do chromu ... podpatrzyłem jak wyglądają części po chromie technicznym i wydawało się ok ... ale jednak stare elementy kompletnie sie do tego nie nadają.. wżer obok wżeru ... niestety zrobiłem błąd, ale człowiek się na błedach uczy .Tak wyglądają części po chromie technicznym ... na szczeście oddałem tam tylko te mniej widoczne elementy:

http://imageshack.us.../dsc07716y.jpg/

 

Silnik wyglądał tak :

http://imageshack.us...dsc07719mj.jpg/

 

odkręciłem kapy, cylinder z głowicą i marzy mi się oddanie ich do szkiełkowania .. i tu się zaczyna mój dylemat.. bo rozkręcić jest prosto ale złozyć trochę gorzej :/ a niestety moje doświadczenie opiera sie tylko na złożonej motrynce :/

Najbardziej boje się skrzyni biegów

 

http://imageshack.us.../dsc07996e.jpg/

 

Ah zapomniałem dodać, że silnik działał,,, wiadomo nie był dobrze ustawiony ale popurtał sobie chwilke .

 

Licznik miałem od CZ i niestety przerobiłem go na Junakowego, troszkę mnie to dręczy bo różni się wskazówka i oszukuje o 10 km.. ale niestety na licznik zabrakło pieniędzy.. .

http://www.picshot.p...blic/view/68168

 

 

Mam pytanko do forumowiczów marzy mi się kolor bezowo-czarny taki : [przepraszam nie jest to moje zdjęcie ... mam nadzieje, że nikt mnie za to nie skarci]

 

http://www.picshot.p...blic/view/68171

 

I teraz tak czy dostane gdzieś takie szparunki ? na baku + błotnikach CZARNE a na puszkach Beżowe ? można takie coś dostac czy trzeba niestety je "namalować"

 

Praktycznie posiadam więszkość części .. czego mi brakuje a ciezko mi to odstać to: Automat stopu . i bede zmuszony zainwestowac w nowe czesci typu [strzalki + usmiech + ramka lampy + kilkanascie śrubek nierdzewnych + chromowana magistrala olejowa , korki/zaślepki bocznych kap{dokładnie to miejsce regulacji} , oczywiscie nowe gumy, itd.]

 

Kolejny mój problem to jak rozpołowić karter ? :banghead: nie chce go uszkodzic a może ktos ma na to jakiś ciekawy patent.

Odkręciłem głowice ale niestety jedna szpilka ułamała się w karterze to jest kolejny mój dylemat. a pomysł mam taki rozwierce go nagwintuje wkręcu śrubkę do oporu i postaram się ją wykręcić . ? czy to dobry pomysł ?

 

KOMENTUCJE I OCEŃCIE .. Z góry dziękuje za komentarze i porady :)

 

ps. Proszę o rady bo mam kilka pytań... ale proszę nie mówcie mi, że jestem za młody czy cos w tym stylu ... bo nasłuchałem sie już tego a z tej pasji nie zrezygnuje tak szybko ... Dziękuje :)

Edytowane przez oldsmoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po pierwsze to co było polerowane w junaku zmieniało się w ciągu produkcji, np bębny razem ze zmianą metody odlewu zaczęły być polerowane.

po drugie szparunki w junaku były malowane ręcznie a nie naklejane (w późnym okresie produkcji napis był malowany od szablonu)

po trzecie na karterach znajdują się wypustki o które można oprzeć rozpierak lub np kombinerki

po czwarte w junaku kolor "beżowy" to "kość słoniowa"

po piąte, przynajmniej dla mnie silnik junaka nie jest trudną konstrukcją, można złożyć go intuicyjnie (skrzynie także), o ile ma się pojęcie jak działają poszczególne elementy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki ... a można gdzieś dostać taki szablon szparunków bo szczerze mówiąc nie mam pojecia skąd go wziąć a samemu raczej tego nie zrobie ;p

 

Starałem się go rozpołowić, wiem o co Ci chodzi ... ale że tak powiem ani drgnie ;>

 

Co do kontruskcji silnika a dokładniej skrzyni biegów... to boje sie ze mi sie rozleci i nie złoże tego tak jak powinienem ... [instrukcje mam i to właśnie ona mnie tak zraziła]

Edytowane przez oldsmoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli słabo czujesz się z tą skrzynią to zainwestuj w statyw do aparatu foto i nagrywaj całą operacje wyjmowania, raczej ciężko będzie ci ją wyjąć za 1 razem w całości, wodziki mogą się rozsunąć i tryby się zsuną, więc wyjmuj po 1 trybie i układaj je na jakiejś półce

 

a jeśli chodzi o szparunki to możesz pomalować elementy na złoto, obkleić je, pomalować na pożądany kolor i wtedy zdjąć naklejki i poprawić bezbarwnym

 

jeśli rozkręciłeś wszystkie szpilki możesz rozpierakiem zapartym o studnie stworzyć "szparę" a potem nożem przejechać po uszczelkach (jesli są) i stopniowo rozkładać całość

Edytowane przez tumala
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aha, jeśli już rozpoławiasz silnik to zainteresuj się wałem, szczególnie luz promieniowy korbowodu, wymiana wału to jedyna rzecz która wymaga wyjęcia silnika z ramy, jeśli będziesz miał dobrze zrobiony wał to reszta pójdzie łatwiej i szybciej

Edytowane przez tumala
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli majster z Ciebie w 100% ;> ;) ja planuje zrobic tak, żeby chcoiaz odpalił i już bedę w 7 niebie :D a i tak jesczze ktoś przerobił ośke kopniaka z gwazdki nawielokąt tak samo z kopniakiem więc jesczze 2 rzeczy musze wymienić + szukam człowieka który w miedziane tulejki gdzie wychodza oski kopniaka, biegów najpierw wydrażył otworek i wstawił jakiś gumowy oring ... chyba to jedyny sposób na unikniecie wycieków gdy Junak stoi na bocznej stópce ?

 

ps. Znowu przepraszm za brak fachowych nazw po prostu jescze mi daleko do wszystkiego :D

Edytowane przez oldsmoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tak jestem :) Po prostu nie posiadam tylko Junaka dlatego szukam, że tak powiem szerszego forum.

 

A chce się zderzyć z opinia różnych ludzi .. zawsze czuje sie pewniej robiąc coś czy przerabiając.

 

Troszkę zawsze mnie irytuje to, że brak mi sprzetu i większość części niestety musze oddawać do zrobienia ... chodźby właśnie wymiana i przerobienie tych tulei. :/ A wiadomo młotkiem bawić się nie będe :D

 

na wagę złota jakaś mała tokarka, prasa itp .. hehe nawet mam braki w kluczach .. brak dynamometrycznego :( :banghead:

Edytowane przez oldsmoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę zawsze mnie irytuje to, że brak mi sprzetu i większość części niestety musze oddawać do zrobienia ... chodźby właśnie wymiana i przerobienie tych tulei. :/ A wiadomo młotkiem bawić się nie będe :D

 

jeżeli chodzi o samo zamontowanie tulei to sprawa nie jest wcale taka trudna, można wykorzystać rozszerzalność termiczną i załatwić sprawę bardzo szybko.

tulejki mrozimy a pokrywę rozgrzewamy, tyle

Edytowane przez tumala
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak tak ... fakt dobra metoda bawiłem się tak przy wciskaniu miski górnej półki .... ale problem z wybiciem będzie na 100% oczywiście trzeba zrobić to tak żeby niczego nie połamać ani nie narobić sobie wgnieceń. czyli w warunkach domowych bez specjalistycznych sprzętów raczej ciężko :/

Edytowane przez oldsmoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytaj sie chlopakow na SFM Junak, wielu gleboko siedzi w mechanice i przechodzilo przez kilka sposobow robienia roznych rzeczy.

Wbrew temu co pisze Tumala uwazam Junaka za konstrukcje wymagajaca o wiele wiecej wiedzy czysto technicznej w odbudowie

niz jakakolwiek japonia gdzie odbudowa jest "skladaniem z zamiennych klockow" i masz mase pomocy zamieszczonej w serwisowce.

 

Co do maszyn i robienia wszystkiego samemu to uwazam to za przesade, natomiast przyrzady pomiarowe bym zakupil zeby byc

w stanie zmierzyc to co zrobil fachowiec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...