Skocz do zawartości

Jak mam ustawić zawieszenie?


Rekomendowane odpowiedzi

Mam pytanie jak powinienem ustawić zawieszenie zależnie od warunków w których jeżdże? Nie chodzi mi o napięcie wstępne sprężyny tylko o ustawienie siły dobicia i odbicia.

Poza tym chciałbym sie dowiedzieć jak rozpoznać że łańcuch jest do wymiany.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

samego łańcucha nigdy sie nie wymienia, zawsze razem z zębatkami bo jak kupisz nowy to zaraz poleci zębatka oraz szybciej łańcuch, a jak na stary łańcuch nowe zebatki to po 1 jeździe niema zębów :) co do regulacji zawieszenia to zalezy od terenu, ale przeważnie jest jedno ustawienie i na nim sie jeździ, chyba że czołówka z MP to wtedy moze sobie regulują ale dla nich róznica jest duza jeśli ma o 2 obroty mniej czy wiecej ustawione, a ty tego nie odczujesz. Więc najwazniejsze jest ustawienie sprężyny, a dobicie i odbicie to zabawa, jak motor ci np podbija tył i potem cięzko go opanowac to musisz zmniejszyć odbicie, i tak dalej.. taka jest zabawa:) pamiętaj żeby odpowietrzać przednie amortyzatory najlepiej co jazde, a z regulacją sie pobaw i napewno coś ustawisz. Najlepiej robić to na torze mx, u nas niestety niema :) pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Odpowietrza się poprzez wykręcenie u góry amortyzatora takich małych śrubek. Należy robić to systematycznie (ja odpowietrzam co 2-3 jazdy).

Co do ustawień zawieszenia. Musisz dorwać manuala do Twojego motocykla, aby dowiedzieć się, ile kliknięć na górze i na dole da określony efekt.

Generalnie jest zasada - jak jeżdzisz po lesie, technicznie, dość wolno w trudnym terenie i szybko na prostych przelotach, to zawieszenie ustawia się na jak najbardziej miękkie. Jeżeli jednak jedziesz na tor, skaczesz, mocno jeździsz po kopnym piachu, musisz szybko pokobywać zakręty, wówczas usztywaniasz zawieszenie.

Motocykl fabrycznie ma ustawione zawieszenie na "medium" a więc średnie, a jako przeciętną wagę motocyklisty przyjmuje się 75-80 kg. .

Także znajdź manuala - tam będzie dokładnie napisane, ile klinknięć w przednim zawieszniu odpowiada za ustawienie dobicia i odbicia oraz jak kręcić ustawieniem zawieszenia z tyłu.

Sprężny nie rusza się generalnie. Podkręca się ją dopiero wtedy, gdy luz przekracza dopuszczalne normuy. W manualu również wyjasnione jest, jak powinni dla danego modelu wyglądać ugięcie sprężyny pod cieżarem statystycznego motocyklisty.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Czy twardość przednich amorków ustawia się tylko poprzez regulację odbicia i dobicia czy też napięcia sprężyny? Jeżeli tak to jak to się robi? W moim manualu od amorków jest napisane, że trzeba wyjmować lagi, rozbierać je itp. Nie ma łatwiejszego sposobu?

 

Pozdrawiam,

Piotrek Jankowski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Nie ma łatwiejszego sposobu :)

Z przodu utwardzenie amortyzatorów możesz zrobić tylko i wyłącznie poprzez tuning zawieszenia, a mówiąc po polsku - wymianę sprężyn na twardsze. Podobnie jak z tyłu, gdzie ciężsi jeźdzcy wymieniają sprężyny na twardsze (powyżej 85 kg wagi trzeba by wymienić sprężynę z tyłu.)

Wracając do łańcucha. Stopień jego zużycia można stwierdzić poprzez możliwość naciągu. Jeżeli śruby dystansowe są już wykręcone na maksa, a dystansu nie da się odwrócić na drugą stronę (zwykle dystany są dwustronne), to wówczas łańcuch nadaje się już raczej do wymiany. Tzn można skrócić o jedno ogniwo i popuścić na dystansach, ale moim zdaniem jest to półśrodek.

I jeszcze jedna ważna rzecz - raczej nie zdarza się, aby łańcuch skończył się szybcier niż zębatki. Zwykle jest właśnie odwrotnie - najpierw zęby zębatki robią się w półksiężyce, za chwilę zeby zaczynają się wyrywać lub ścierać do zera. Ostatecznym momentgem jest całkowite starcze zębatki co powoduje zerwanie łańcucucha )spotkało mnie to dwa razy, na szczęście za każdym razem łańcuch lądował na ziemi nie czyniąc mi krzywdy).

Jeżeli zaś chodzi o naciąg łańcucha w enduro, to przy napięci łańcucha na górze, powinien mieć on luz na wysokości dolnego ślizgu na poziomie 2,5 - 3 centrymetrów (po napięciu).

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Dziś po dokładnym przestudiowaniu instrukcji od mojego KTMa 125 EXC udałem się do garażu w celu wyregulowania zawiechy. Pomierzyłem najpierw odległości od tylnej ośki do znajdującego sie od niej pod kątem prostym punktu błotnika. Z moich pomiarów wyszło, że :

-gdy motor stoi na podstawce i koło jest w górze odległość ta wynosi 65cm

-gdy motor stoi prosto na kołach odległość ta wynosi 60cm (różnica 5cm, według instrukcji powinna być 3,5cm)

-gdy ja siedzę na motorze odległość ta wynosi 52,5cm (różnica 12,5cm, według instrukcji powinna być od 9cm do 10,5cm).

Narazie tylko zdążyłem pomierzyć te odległości, gdyż śruba od odbezpieczenia regulacji napięcia wstępnego sprężyny znajdowała się od strony filtra powietrza, a nie miałem czasu rozbierać całego motoru. Nie mam pojęcia ile waże ale myślę, że w ciuchach na motor będzie to pod 90kg. Sprawdziłem model mojej sprężyny i okazało się. że przeznaczona ona jest dla jeźdźców ważących do 80kg. I mam teraz problem. Czy gdy podkręce regulacje mojej sprężyny, aby różnica między motorem na podstawce, a motorem na kołach będzie wynosiła te 3,5cm to czy gdy na niego usiąde rożnica zmieści się w 9cm-10,5cm? Czy będe musiał zakupić nową sprężynę? Jak tak to jaki jest to koszt? Dla jakiej wagi przeznaczone jest fabrycznie przednie zawieszenie? Mi na byle jakim skoku zawieszenie dobija dając mi po łapach tak, że przez tydzien bolą mnie i chrupią nadgarstki. Spróbuje dokręcić odbicie i dobicie przodu na maxa i zobacze co to da. Jeżeli efekt nadal nie będzie zadowalający to ile kosztuje wymiana sprężyn z przodu na twardsze? To by było na tyle. Mam nadzieje, że komuś zachce się to czytać.

 

Pozdrawiam,

Piotrek Jankowski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja właśnie u siebie przed chwilą zmierzyłem odległości od błotnika do ośki i na szczęście wszystko jest tak jak powinno być więc obejdzie się bez regulowania. U mnie wcale nie trzeba rozbierać połowy motoru, wystarczy odkręcić wspornik pod siodło (2 nakrętki chyba) i wszystko jest na wierzchu. Teraz sie pobawie z odbiciem i dobiciem, :twisted: i od razu stane się mistrzem crossu :)

Piotrek najlepszym wyjściem byłoby.... schudnąć :twisted:

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator
Witam

 

Dziś po dokładnym przestudiowaniu instrukcji od mojego KTMa 125 EXC udałem się do garażu w celu wyregulowania zawiechy. Pomierzyłem najpierw odległości od tylnej ośki do znajdującego sie od niej pod kątem prostym punktu błotnika. Z moich pomiarów wyszło, że :  

-gdy motor stoi na podstawce i koło jest w górze odległość ta wynosi 65cm

-gdy motor stoi prosto na kołach odległość ta wynosi 60cm (różnica 5cm, według instrukcji powinna być 3,5cm)  

-gdy ja siedzę na motorze odległość ta wynosi 52,5cm (różnica 12,5cm, według instrukcji powinna być od 9cm do 10,5cm).  

Narazie tylko zdążyłem pomierzyć te odległości, gdyż śruba od odbezpieczenia regulacji napięcia wstępnego sprężyny znajdowała się od strony filtra powietrza, a nie miałem czasu rozbierać całego motoru. Nie mam pojęcia ile waże ale myślę, że w ciuchach na motor będzie to pod 90kg. Sprawdziłem model mojej sprężyny i okazało się. że przeznaczona ona jest dla jeźdźców ważących do 80kg. I mam teraz problem. Czy gdy podkręce regulacje mojej sprężyny, aby różnica między motorem na podstawce, a motorem na kołach będzie wynosiła te 3,5cm to czy gdy na niego usiąde rożnica zmieści się w 9cm-10,5cm? Czy będe musiał zakupić nową sprężynę? Jak tak to jaki jest to koszt? Dla jakiej wagi przeznaczone jest fabrycznie przednie zawieszenie? Mi na byle jakim skoku zawieszenie dobija dając mi po łapach tak, że przez tydzien bolą mnie i chrupią nadgarstki. Spróbuje dokręcić odbicie i dobicie przodu na maxa i zobacze co to da. Jeżeli efekt nadal nie będzie zadowalający to ile kosztuje wymiana sprężyn z przodu na twardsze? To by było na tyle. Mam nadzieje, że komuś zachce się to czytać.

 

Pozdrawiam,

Piotrek Jankowski.

 

Znaczy się póki co wykonałeś dobrą robotę.

Wiesz już, że napięcie spręzyny jest zbyt małe, a więc trzeba podkręcić sprzężynę. Z Twojego opisu wynika, że sprężyna jest w doskonałym stanie, i wystarczy ją tylko podkręcić. Ponieważ tzw luz napięcia sprężyby mierzy się bez obciązenia - czyli Twoje 5 cm.

Ale los zawsze chce, że śrubka zaciskająca spręzynę zawsze znajduje się od strony airobixa, zamiast w dostępnym miejscu (podejrzewam tu jakiś spisek producenta, poprzez który ludzie biegają z ustawieniem spręzyny do mechanika :)

W każdym razie masz to szczęście, że masz KTMa. A więc czeka Cię minimum pracy.

Otóż - wykręcasz amortyzator (chwila pracy), następnie skręcasz sprężynę. Z Twojego opisu wynika, że wystarczy usztywnić ją o max 3 obroty). Postaraj się tak skręcić spręzynę, aby śrubkę blokującą ustawić w dostępnym miejscu. Następnie montujesz amorka (chwilka pracy) i testujesz wcześniejszą metodą jaki jest luz.

Z tej racji, że wcześniej ustawiłeś sobie śrubkę w dostępnym miejscu możesz regulować napięcie spręzyny do odpowiedniego ustawienia. Oczywiście po całej operacji skręć śrubkę trzymającą kontrujące nakrętki.

Moim zdaniem sprężyna w Twoim motocyklu jest w doskonałym stanie i masz jeszcze wiele zapasu w jej usztywnianiu (kiedyś w mojej setce różnica wynosiła nie 5 cm, ale ok 12 cm, a i tak udało się motocykl odpowiednio ustawić na tylnym zawieszeniu).

Także będzie dobrze :)

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...