robik64 Opublikowano 7 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2010 Witam wszystkich posiadaczy którzy mięli już kłopoty z ładowaniem w swoim motocyklu. Tak się stało, że w zeszłym sezonie zaliczyłem przymusowy dłuższy postój w trasie z powodu braku ładowania, co za tym idzie proszeniem o pomoc o doładowanie aku u przygodnego gospodarza i dalszą jazdę z odłączonym modułem ładowania, z wyłączonymi światłami tak aby dojechać do celu, aby prądu starczyło na zasilenie modułu zapłonowego i iskrę. Udało się dojechać, chociaż nie obyło się bez zatrzymania przez stojący patrol drogówki. O dziwo wykazali zrozumienie i pozwolili jechać dalej, przestrzegając przed jazdą po zmierzchu. Zwracam się z prośbą w szczególności do wytrawnych elektroników na tym forum o to czy jest możliwe skonstruowanie modułu kontroli ładowania opartego na klasycznej kontrolce(świeci-brak ładowania, nie świeci-jest ładowanie), chciałbym wykorzystać kontrolkę podpórki bocznej do podwójnej funkcji, aby uniknąć mocowania opcjonalnego woltomierza na kierownicy. Nie znalazłem tematu w archiwum dotyczącego takiego zagadnienia, więc jeżeli już jest proszę o nakierowanie mnie i wywalenie tego tematu do śmietnika historii. Pozdrawiam! Robert Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Monter_ Opublikowano 7 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2010 (edytowane) Jeśli dobrze się orientuję to nie masz alternatora w swoim moto tylko prądnicę samowzbudną trójfazową. Raczej proponuję Ci zamontować ten woltomierz. Alternator mam ja w swoim i po drobnych przeróbkach zrobiłem kontrolkę ładowania i zaadaptowałem reg. napięcia z malucha co jest tanie i wygodne. Edytowane 7 Lutego 2010 przez _Demon_ Cytuj lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383 prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1...i tak wszyscy umrzemy... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krokodyl Opublikowano 7 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2010 Witam ... w linku niżej znajdziesz prosty (prościej nie umialem tego narysować ) komparatopr napięcia -- dziala to tak ,ze przy wzroscie napiecia po wyzej 13,8 V gasnie lampka http://www.zaplon.zafriko.pl/str/regulator...cia_/prostownki pamietaj aby to podłączyc po stacyjce lampka gasnie w 2 zakresach po wyżej 13.8 i przy napieciu mniejszym jak 11,5 V Elementy typu tranzystor praktycznie dowolne pamietac tylko nalezy aby tranzystor wlączony w szereg z lampką posiadal radiator(kawalek blaszki) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robik64 Opublikowano 7 Lutego 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2010 Wielkie dzięki, schemacik prosty więc dam radę. Rozumiem, że podany komparator reaguje na zmiany napięcia, czyli może zaistnieć takie zjawisko, że przy wyładowanym aku i pracującym silniku, kontrolka nie zgaśnie od razu, tylko będzie tak długo świecić, aż na zaciskach akumulatora nie pojawi się napięcie 13,8V? Podana stronka również arcyciekawa, a w szczególności schematy regulatora trójfazowego(który po awarii musiał zostać zastąpiony zamiennikiem-też nie tanim). Jestem elektrykiem, nie elektronikiem jednak schemaciki są tak proste, że nawet zamiennik regulatora można sklecić samemu. Szkoda, że zenery D5, D7, D9 są bez oznaczeń, ale to zapewne tajemnica firmy. Jeszcze raz dzięki za zainteresowanie tematem Pozdrawiam! Robert Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krokodyl Opublikowano 7 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2010 Zenery nie są tajemnicą gdybym robił tajemnice to rysowałbym schematy blokowe :):):) Akurat miałem czas przeczytałem posta wiec narysowałem Tobie schemat ... co do regulatora to typ zenerek jest akurat wazny i celowo z nie zamieszczam aby sprowokować pytania ... po prostu chcialem wiedziec jakie jest zainteresowanie tego typu stronką... czy tez informacjami w temacie elektroniki motocyklowej-- i jak podanej.... Wracając do kontrolki ładowania to mozesz zastosowac inne zenerki podoobne.. --- uklad przetestowany na symulatorze .... jednak w realu mozesz go zmienic ... dostosowac do wlasnych wymagan pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robik64 Opublikowano 7 Lutego 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 2010 Poczytałem temat który ukazał się równolegle do mojego: http://forum.motocyklistow.pl/Yamaha-R1-al...or-t126121.html Jest tam Twoja dobra rada i spostrzeżenie, aby poszczególne fazy prądnicy(wiem, nie alternatora. Alternator woził się w mojej poprzedniej kultowej MZ-ecie), zabezpieczyć bezpiecznikami 10A. Takie proste, a skutecznie chroni uzwojenia statora przed przegrzaniem w razie awarii regulatora. Sam na to nie wpadłem, a nigdzie też na to nie trafiłem, a jaka oszczędność kosztów zwiazanych z ewentualną naprawą. Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krokodyl Opublikowano 8 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Lutego 2010 Zachecony zainteresowaniem narysowałem nastepny schemat --kontrola rozładowania akumulatora (mozna uzyc w czasie ładowania ...przestaje migac -naładowany) :crossy: -... ponizej wartosci napiecia ustalonej rezystorem nastawnym LED zaczyna migać z tym ,ze miga coraz szybciej im bardziej spada napiecie tym szybciej miga ... zamiast LED mozna wstawic buzer (odpowiednio mały) tak aby dodatkowo o niebezpiecznym spadku napięcia infotmował tez dżwiek http://www.zaplon.zafriko.pl/str/regulator...cia_/prostownki nalezy podłanczać po stacyjce .... apetyt na prąd praktycznie bez zmian przy migającym LED jak i w stanie czuwania -- niby niewiele okolo 15mA Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.