Skocz do zawartości

silnik fzr 1000 exup


grizzli
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Adamie problem w tym ze chrom jest twardy a to jest w tym przypadku nie fortunne połączenie. Silniki japońskie wyposażone są w 3 warstwowe panewki. Kiedyś próbowałem zregenerować stary zatarty wał jednak prace stanęły bo gotówki mi zabrakło na ta zabawę zresztą jak na kilkanaście projektów. Z tym ze ja wał poddałem natryskiwaniu metalu.

 

Natrysk metalu lub napawanie stosuje się podczas regeneracji wałów korbowych od dawna ale dotyczy to silników o wałach bardzo masywnych ważących dziesiątki kilogramów w których lokalne przegrzanie nie deformuje całego wału. Położenie na czop warstwy chromu to nie problem. Górka zaczyna się gdy trzeba uzyskać na tym czopie prawidłowy wymiar a i potem istnieje ryzyko odklejenia się warstwy chromu w okolicy otworu doprowadzającego olej.

Z ciekawostek na temat wałów korbowych podpowiem Wam jeszcze jedną.

Nie warto kupować wału z silnika w którym doszło do skrzywienia zaworu lub wypięcia tegoż.

Spotkałem się już kilka razy z wałem skręconym o kilka stopni po osi. W silniku FJ1200 nie dało się ustawić wolnych obrotów i zlikwidować nieprzyjemnych wibracji. Po zdjęciu głowicy okazało się, że tłok 1go cylindra mija się z tłokiem 4go cylindra o ponad 2mm.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W silniku FJ1200 nie dało się ustawić wolnych obrotów i zlikwidować nieprzyjemnych wibracji. Po zdjęciu głowicy okazało się, że tłok 1go cylindra mija się z tłokiem 4go cylindra o ponad 2mm.

:icon_eek:

 

Panie Piotrze ,to jescze krótkie i treściwe wyjaśnienie na temat: "Kiedy przydadzą nam sie grupy selekcyjne panewek" i temat można przykleic jako małe kompendium na temat "Dlaczego nie warto szlifować wału w japońcu" .

Kochany pamiętniczku , właśnie spadł śnieg . I dlatego postanowiłem sobie kupić nowy motocykl :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grupy selekcyjne panewek są nam potrzebne podczas remontu kapitalnego silnika po dużym przebiegu lub podczas wymiany wału na nowy, ewentualnie inny ale pełnosprawny bez śladów zatarć na bieżniach.

Z powodu niedokładności wykonania otworów w bloku silnika, stopach korbowodów jak i czopów panewek producent posiada w swojej ofercie kilka grubości panewek wykonanych w selekcji co 0.004 mm.

Dla przykładu podam wymiary mojego ulubionego a zarazem bardzo trwałego silnika CB900F Bold Or.

Honda w tamtym czasie stosowała pięć grubości selekcyjnych :

A: panewka CZARNA - 1.498-1.502 mm wymiar czysto teoretyczny to 1.500 mm

B: BRĄZOWA - 1.494-1.498 mm

C: ZIELONA - 1.490-1.494 mm

D: ŻÓŁTA - 1.486-1.490 mm

E: NIEBIESKA - 1.502-1.506 mm

Luz montażowy dla filmu olejowego wymagany przez producenta to 0.05 mm i powinien być zachowany dla wszystkich czopów.

Każdy blok jest fabrycznie oznaczany przez kontrolę techniczną dla każdego otworu a wał dla każdego czopu.

Wystarczy przy pomocy Plastic Gauge pomierzyć w/g zaleceń serwisówki posiadane luzy i wiedząc jakie panewki były użyte do pierwszego pomiaru zamienić na odpowiednie zgodnie z tabelą producenta.

Z biegiem czasu i doskonalenia precyzji wykonania Honda zmniejszyła ilość panewek do trzech grubości selekcyjnych.

Resztę można znaleść w serwisówce konkretnego modelu i nie powinniśmy pod żadnym pozorem korzystać z serwisówki przeznaczonej dla innego podobnego modelu lub innego rocznika wykonania.

Najważniejszą operacją po dopasowaniu panewek jest konieczność zamontowania NOWEJ pompy oleju w remontowanym silniku. Jeżeli ktoś w ramach oszczędności zrezygnuje z wymiany pompy to całą pracę możemy o kant dupy rozbić.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...