tomekd Opublikowano 28 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2009 Kolego cziken 929,duzo w twojej wypowiedzi dymu a molo konkretnych rzeczy. Generalnie sa trzy typy ukladow wtryskowych.Skoncentruja sie na dwoch,tych z przecietnegego samochodu i przecietnego motocykla sportowego. Kalkulacja dawki paliwa w przecietnej puszce opiera sie glownie na sygnale z przeplywomierza i obrotomierza.Te dwa sygnaly tworza podstawowa mape dawki paliwa.Inne jak temp,cisnienie zewnatrzne,kat uchylenia przepustnicy,sygnal z sondy lambda,itd sloza tylko do korekty tej podstawowej mapy.Przeplywomierz jest postacia centralna, bez niego pupa. Zaleta takiego systemu jest to ze do pewnego stopnia jest w stanie skorygowac drobne zmiany w silniku,jak np inny filtr powietrza czy tez mniej restrykcyjny uklad wydechowy. W sportowym,czy tez wyscigowym silniku z dlugimi czasami otwarcia zaworow i krotkiem ukladem dolotowym wystepuja bardzo silne pulsacje powietrza ukladzie dolotowym w pewnych zakresach obrotow i obciazen co mogloby powodowac chwilowy przeplyw powietrza przez przeplywomierz w niewlasciwa strone,i w konsekwencji falszywy z niego sygnal.Glownie dlatego,pomijajac juz brak miejsca, nie jest uzywany w sportowych motocyklach,czy tez czysto wyscigowych silnikach jak w F1.Potencjalnie zwieksza tez onrestrykcyjnosc ukladu dolotowego. Motocykle maja uklad wtryskowy typu tzw Alpha-N.Postacia centralna jest czyjnik kata uchylenia przepustnicy ,sygnal z niego i obrotomierza tworza podstawowa mape wtrysku paliwa.Pozostala jak temp. i cisnienie powietrza,lambda,itd to wartosci korygujace ta podstawowa mape.Jak latwo zauwazyc system ten z zaden sposob nie usiluje mierzyc ilosci naplywajacego powietrza co powoduje ze absolutnie nie jest w stanie skorygowac zmian w ukladzie dolotowym czy tez wylotowym. Zaleta tego sytemu jest swoboda w projektowaniu ukladu dolotowego,jest mniej restrykcyjny,nie musimy sie martwic gdzie wstawic przeplywomierz i fakt ze taki system jest odporny na pulsacje w ukladzie dolotowym,da rade nawet z najbardziej agresywnymi walkami rozrzadu. Kolega Abu stwierdzil ze MAP sensor w takim systemie sluzy do okreslania ilosci naplywajacego powietrza co nie jest zgodne z tym w jaki sposob to dziala.MAP pomaga czujnikowi kata uchylania przepustnicy ,TPS w zakresie minimalnych obciazen.TPS ma relatywnie mala rozdzielczosc,np. czy odczyta 78% otwarcia przepustnicy jako 77.5% czy tez 78.5% to jest specjalnie bez znaczenia,natomiast 1.5% czy tez 2.5% zamiast 2% to juz troche zmienia postac rzeczy.Jego zadaniem jest poprawic kulture pracy silnika przy malych obciazeniach, odkrecaniu gazu,itd. Prosze sobie odlaczyc MAP od ECU z zobaczyc co sie stanie.Niewiele,moze troche gorzej reagowac na gaz. Silniki F1 urzywaja Alpha-N systemy,takie jak w motocyklach,oczywiscie w bardziej rozbudowanej formie,z potencjalnie wieksza iloscia sensorow,np,temp spalin,temp paliwa,ale ich podstawowa zasada dzielania jest taka sama,dawka paliwa jest glownie determinowana przez sygnal z TPS i obrotow silnika.Brak tez w nich przeplywomierza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pit Opublikowano 29 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2009 Jak odpiąłem map sensor to mi zaczął dymić na czarno i strzelać w wydech... Cytuj Moto Psycho Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
M a D a F a K a Opublikowano 29 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2009 Ja dodam, że algorytm ALPHA-N stosowany jest przez "świadomych" tunerów silników samochodowych, ma tą zaletę, iż nie "zaszumia" sterowania czasem wtrysku, a mapy do niego są stosunkowo szybkie do tworzenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.