Skocz do zawartości

Wtrysk paliwa


Gość PCe
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Kolego cziken 929,duzo w twojej wypowiedzi dymu a molo konkretnych rzeczy.

 

Generalnie sa trzy typy ukladow wtryskowych.Skoncentruja sie na dwoch,tych z przecietnegego samochodu i przecietnego motocykla sportowego.

Kalkulacja dawki paliwa w przecietnej puszce opiera sie glownie na sygnale z przeplywomierza i obrotomierza.Te dwa sygnaly tworza podstawowa mape dawki paliwa.Inne jak temp,cisnienie zewnatrzne,kat uchylenia przepustnicy,sygnal z sondy lambda,itd sloza tylko do korekty tej podstawowej mapy.Przeplywomierz jest postacia centralna, bez niego pupa.

Zaleta takiego systemu jest to ze do pewnego stopnia jest w stanie skorygowac drobne zmiany w silniku,jak np inny filtr powietrza czy tez mniej restrykcyjny uklad wydechowy.

W sportowym,czy tez wyscigowym silniku z dlugimi czasami otwarcia zaworow i krotkiem ukladem dolotowym wystepuja bardzo silne pulsacje powietrza ukladzie dolotowym w pewnych zakresach obrotow i obciazen co mogloby powodowac chwilowy przeplyw powietrza przez przeplywomierz w niewlasciwa strone,i w konsekwencji falszywy z niego sygnal.Glownie dlatego,pomijajac juz brak miejsca, nie jest uzywany w sportowych motocyklach,czy tez czysto wyscigowych silnikach jak w F1.Potencjalnie zwieksza tez onrestrykcyjnosc ukladu dolotowego.

 

Motocykle maja uklad wtryskowy typu tzw Alpha-N.Postacia centralna jest czyjnik kata uchylenia przepustnicy ,sygnal z niego i obrotomierza tworza podstawowa mape wtrysku paliwa.Pozostala jak temp. i cisnienie powietrza,lambda,itd to wartosci korygujace ta podstawowa mape.Jak latwo zauwazyc system ten z zaden sposob nie usiluje mierzyc ilosci naplywajacego powietrza co powoduje ze absolutnie nie jest w stanie skorygowac zmian w ukladzie dolotowym czy tez wylotowym.

Zaleta tego sytemu jest swoboda w projektowaniu ukladu dolotowego,jest mniej restrykcyjny,nie musimy sie martwic gdzie wstawic przeplywomierz i fakt ze taki system jest odporny na pulsacje w ukladzie dolotowym,da rade nawet z najbardziej agresywnymi walkami rozrzadu.

 

Kolega Abu stwierdzil ze MAP sensor w takim systemie sluzy do okreslania ilosci naplywajacego powietrza co nie jest zgodne z tym w jaki sposob to dziala.MAP pomaga czujnikowi kata uchylania przepustnicy ,TPS w zakresie minimalnych obciazen.TPS ma relatywnie mala rozdzielczosc,np. czy odczyta 78% otwarcia przepustnicy jako 77.5% czy tez 78.5% to jest specjalnie bez znaczenia,natomiast 1.5% czy tez 2.5% zamiast 2% to juz troche zmienia postac rzeczy.Jego zadaniem jest poprawic kulture pracy silnika przy malych obciazeniach, odkrecaniu gazu,itd.

Prosze sobie odlaczyc MAP od ECU z zobaczyc co sie stanie.Niewiele,moze troche gorzej reagowac na gaz.

 

Silniki F1 urzywaja Alpha-N systemy,takie jak w motocyklach,oczywiscie w bardziej rozbudowanej formie,z potencjalnie wieksza iloscia sensorow,np,temp spalin,temp paliwa,ale ich podstawowa zasada dzielania jest taka sama,dawka paliwa jest glownie determinowana przez sygnal z TPS i obrotow silnika.Brak tez w nich przeplywomierza.

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...