Gość brys Opublikowano 14 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2008 Nie 250uF tylko 0,25uF! Gdyby był taki wielki to by mogło cewki popalić albo było by to widziane przez obwód zapłonowy jako ciągle zwarte styki przerywacza. A poza tym co z tego że to kondensator starego typu jak to MIFLEX a ta firma robi bardzo dobre kondensatory. Dla porównania dzisiejsze "nowoczesne" elektrolity potrafią wyschnąć i tracić pojemnośćPrzy 250uF wcale by nie działało. Do elektrolitycznych go nie porównuj, bo to zupełnie inny typ kondensatora. Współczesne elektrolity czasem wysychają, bo w większości to masówka robiona jak najtaniej się da. Stare kondensatory też nie zawsze były dobre. Poza tym nie widziałem jeszcze elektrolitów z Miflexu, najwyżej Elwę. To tak dla powtórnego wyjaśnienia, bo już pisałem wyżej. Z reszta nie o tym ten temat jest... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
thefex Opublikowano 14 Marca 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2008 (edytowane) A zaspokoisz moją ciekawość? Zmierz proszę napięcie na tym rezystorze przy 150 i 450 omach, oraz przy napięciach zasilania 11,5 i 14,5V. Zastanawia mnie co się dzieje w Twoim układzie, bo z opisu wynika, że diody dość niskie napięcie lubią (co mnie lekko dziwi). Chociaż z pobieżnych obliczeń prąd wychodzi sensowny. napisz dokladnie jak to zrobic, bo mam kaca i nie wiem gdzie przytknac styki multimetrem :D p.s.dla sledzacych temat --> na filmiku widac roznice miedzy pozycją a stopem.do mocowania ledów 5 mm idealnie nadaja sie klocki lego :)bede montowal jeszcze jedną gałąź, czyli w sumie wyjdzie 20 sztuk. Edytowane 14 Marca 2008 przez thefex Cytuj KTM LC4 400 SC '95Honda CB 1100 Bol D'or '83DKW KM 200 '35www.bikepics,com/members/thefex/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość brys Opublikowano 14 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2008 W poście 13 pisałeś, że zasilasz lampkę z napięć z takiego przedziału, a pozycyjne/stop przełączasz dzięki zmianie rezystancji 150/450om. Chciałbym, żebyś zmierzył napięcie na rezystorze gdy ma 150 i gdy ma 450om, robiąc te dwa pomiary z zasilaniem tym wyższym i tym niższym napięciem. W sumie cztery pomiary. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sebazaz Opublikowano 14 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2008 Witamnie lepiej:D no jesli sie juz bawimy w symbole to narysowane masz diody na odwrot. teraz wrysowales symbol diody swiecacej, a tamte to sa diody prostownicze;) jesli zamienisz symbole to bedzie cacy:D parametry takiej diody raczej nieistotne, popros o diode prostownicza 1A, czy bedzie na napiecie 100, 200 czy tez nawet 1000V to i tak kosztuje grosze. wez np 1N4002. 1A tez niepoptrzebny, ale takie diody maja juz grubsze nozki, wiec latwiej dolutujesz kabelki. Schemat będie nadal prawie cacy, bo żarówka od stopu zewrze cały prąd i z świateł pozycyjnych nici.Należy włączyć jeszcze jedną diodę prostowniczą w gałąź światłastopu.Najpopularniejsze są 1N4007 i inne już zwykle nie występują.Koszt od kilku do kilkudziesięciu groszy. Pozdrawiam i udanych eksperymentów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ANDY Opublikowano 14 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2008 Kilka uwag , z grubsza.Po co dajesz rezystory ? Dlaczego myślisz o "zwykłych" ledach ?Dlaczego ograniczasz się z ilością ledów ?Dlaczego zakładasz tylko 12 V ? Wykonałem takie "coś" do Virago 535. Efekt średni. W dzień trochę mało widoczne pozycyjne. Zrobiłem to dla oszczędności prądu. Z chwilą jak naprawiłem alternator dałem sobie spokój, założyłem żarówki.Ale jak nie spróbujesz to będzie Cię to męczyć. Więc po kolei.Diody trzeba dać koloru białego o wzmocnionej emisji. I tak zakładasz klosz o właściwym kolorze.Diody dałem takie jak w latarkach ledowych. Dają dwa a może trzy razy więcej światła niż zwykłe.Zainstalowałem 16 szt dla stopu i 8 dla świateł pozycyjnych. Założyłem że dla 12 V a momentami 14,5 V trzeba dać 4 diody w szeregu. ŻADNYCH REZYSTORÓW. Ograniczeniem ilości zestawów ledów była tylko skąpa ilość miejsca. Prąd płynący przez jedną diodę nie powinien przekraczać 30 do 40 mA. I maksymalna ilość elementów lustrzanych w środku.Jeśli kupisz diody w sklepie to puszczą Cię z torbami. Ja kupiłem latarki nagłowne na Stadionie i z nich wyjąłem ledy. Założyłem że lampy tylnej nie będę przerabiać żeby w każdej chwili można było wsadzić żarówki. Dlatego konstrukcja była skomplikowana. Użyłem dwóch trzonków od żarówek dwuwłuknowych. po wywaleniu szkła i reszty ze środka wlutowałem po trzy przewody (2 + masa) i zalałem żywicą umieszczając w srodku nakrętkę. Ledy wlutowane były w płytkę. Monaż wyglądał tak. Wkręcałem trzonki w oprawki i przykręcałek wkrętami płytkę. Przewody podłączałem do kostek połączeniowych. I na to klosz. I to wszystko. PS trzonki najlepiej dać koloru żółtego, te srebrzyste się nie lutują. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sebazaz Opublikowano 14 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2008 Kilka uwag , z grubsza.Po co dajesz rezystory ? Rezystory są po to aby przy zmianach napięcia (11,5-15V) utrzymać w miarę rozsądny prąd diod. Dlaczego myślisz o "zwykłych" ledach ?(...)Diody trzeba dać koloru białego o wzmocnionej emisji. I tak zakładasz klosz o właściwym kolorze.Najlepsze są ledy czerwone oczywiście super jasne.Po co dawać białe (droższe) ledy a później "wycinać" część światła kloszem.Poza tym diody czerwone mają bardziej ostrą, wyrazistą barwę niż nawet nowy klosz. Jeśli kupisz diody w sklepie to puszczą Cię z torbami. Ja kupiłem latarki nagłowne na Stadionie i z nich wyjąłem ledy. Ile kosztuje taka latarka i ile jest tam ledów? sklep www.diax.plLED SUPERFLUX CZERWONA 3mm kosztuje w detalu 61 groszy i naprawdę nieżle świeci (sprawdzone).Robię na tych diodach oświetlenia RGB i wiem co mówię. Bez urazy ANDY ale nie wprowadzaj kolegi w błąd.Sam napisałeś, że wyszło Ci to światło średnio. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość brys Opublikowano 14 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2008 Witam Schemat będie nadal prawie cacy, bo żarówka od stopu zewrze cały prąd i z świateł pozycyjnych nici.Należy włączyć jeszcze jedną diodę prostowniczą w gałąź światłastopu.Najpopularniejsze są 1N4007 i inne już zwykle nie występują.Koszt od kilku do kilkudziesięciu groszy. Pozdrawiam i udanych eksperymentów. Tam nie ma żarówki stopu... Kilka uwag , z grubsza.Po co dajesz rezystory ? Dlaczego myślisz o "zwykłych" ledach ?Dlaczego ograniczasz się z ilością ledów ?Dlaczego zakładasz tylko 12 V ? Wykonałem takie "coś" do Virago 535. Efekt średni. W dzień trochę mało widoczne pozycyjne. Zrobiłem to dla oszczędności prądu. Z chwilą jak naprawiłem alternator dałem sobie spokój, założyłem żarówki.Ale jak nie spróbujesz to będzie Cię to męczyć. Więc po kolei.Diody trzeba dać koloru białego o wzmocnionej emisji. I tak zakładasz klosz o właściwym kolorze.Diody dałem takie jak w latarkach ledowych. Dają dwa a może trzy razy więcej światła niż zwykłe.Zainstalowałem 16 szt dla stopu i 8 dla świateł pozycyjnych. Założyłem że dla 12 V a momentami 14,5 V trzeba dać 4 diody w szeregu. ŻADNYCH REZYSTORÓW. Ograniczeniem ilości zestawów ledów była tylko skąpa ilość miejsca. Prąd płynący przez jedną diodę nie powinien przekraczać 30 do 40 mA. I maksymalna ilość elementów lustrzanych w środku.Jeśli kupisz diody w sklepie to puszczą Cię z torbami. Ja kupiłem latarki nagłowne na Stadionie i z nich wyjąłem ledy. Założyłem że lampy tylnej nie będę przerabiać żeby w każdej chwili można było wsadzić żarówki. Dlatego konstrukcja była skomplikowana. Użyłem dwóch trzonków od żarówek dwuwłuknowych. po wywaleniu szkła i reszty ze środka wlutowałem po trzy przewody (2 + masa) i zalałem żywicą umieszczając w srodku nakrętkę. Ledy wlutowane były w płytkę. Monaż wyglądał tak. Wkręcałem trzonki w oprawki i przykręcałek wkrętami płytkę. Przewody podłączałem do kostek połączeniowych. I na to klosz. I to wszystko. PS trzonki najlepiej dać koloru żółtego, te srebrzyste się nie lutują.Kombinacje. Czemu chcesz tracić moc na widmo od pomarańczowego do niebieskiego, które i tak trzeba odfiltrować kloszem? Niezastosowanie rezystorów to prosta droga do uszkodzenia diody. Nawet nie tylko samej struktury - w przypadku diod białych do szybszego zużycia luminoforu. Problem dotyczy zwłaszcza diod z tanich produktów niskich jakości, gdzie cena elementu zwyczajnie nie może być wysoka. Poza tym nie wiem jak wyobrażasz sobie ograniczenie prądu w układzie bez rezystorów (warto przypomnieć sobie charakterystykę diody).Jeśli szaleć to po całości. Zastosować diody z gatunku Luxeonów, czy czegoś podobnego, o mocy rzędu 3W (robią wrażenie przy działaniu). Sterować to z modulacją PWM, dla stopu zwiększając wypełnienie. Tylko czy zainteresowany sobie z tym poradzi? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sebazaz Opublikowano 14 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2008 Tam nie ma żarówki stopu... Faktycznie pomyliłem sytuację z dodatkową lampą.Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
thefex Opublikowano 15 Marca 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2008 (edytowane) [...] Tylko czy zainteresowany sobie z tym poradzi? jak dasz schemat i do tego jakis opis, to nie ma problemu :crossy: pisalem juz wczesniej, ze zastosowalem diody zwykle, po 25 gr /szt.porownywalem je z superjasnymi, po 80 gr, i roznica byla tak nieznaczna, ze nie bylo nawet sensu kupowac tych drozszych. na chwile obecna troche sie pozmienialo..dioda prostownicza miedzy stopem a pozycją oczywiscie juz siedzi.oporniki dla pozycyjnych to 2 szeregowo spięte 200 ohmowe (razem 430 ohm wg miernika).dla stopu dalem 2 rownolegle 200 ohm (107 ohm wg miernika).dlaczego tak zakombinwoane z opornikami? bo po prostu takie mialem pod reka :icon_razz: swoja droga do doswiadczalnego dobierania oporu polecam kupic tani potencjometr i sie pobawic Brys.. powiedz mi, albo najlepiej zaznacz na schemacie duzymi kropkami, w ktorym miejscu mam przytknąć styki miernika, by zmierzyc napiecie na rezystorze... p.s.Andy: w zasadzie Brys wszystko powiedzial, ale wtrace swoje 3 grosze. testowalem z superjasnymi białymi ledami, ale po przefiltrowaniu przez klosz lampy wyszlo jakies paskudne, pomaranczowe g... biale sie kompletnie nie nadaja Edytowane 15 Marca 2008 przez thefex Cytuj KTM LC4 400 SC '95Honda CB 1100 Bol D'or '83DKW KM 200 '35www.bikepics,com/members/thefex/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość brys Opublikowano 15 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2008 jak dasz schemat i do tego jakis opis, to nie ma problemu :icon_question: pisalem juz wczesniej, ze zastosowalem diody zwykle, po 25 gr /szt.porownywalem je z superjasnymi, po 80 gr, i roznica byla tak nieznaczna, ze nie bylo nawet sensu kupowac tych drozszych. na chwile obecna troche sie pozmienialo..dioda prostownicza miedzy stopem a pozycją oczywiscie juz siedzi.oporniki dla pozycyjnych to 2 szeregowo spięte 200 ohmowe (razem 430 ohm wg miernika).dla stopu dalem 2 rownolegle 200 ohm (107 ohm wg miernika).dlaczego tak zakombinwoane z opornikami? bo po prostu takie mialem pod reka :icon_question: swoja droga do doswiadczalnego dobierania oporu polecam kupic tani potencjometr i sie pobawic Brys.. powiedz mi, albo najlepiej zaznacz na schemacie duzymi kropkami, w ktorym miejscu mam przytknąć styki miernika, by zmierzyc napiecie na rezystorze... p.s.Andy: w zasadzie Brys wszystko powiedzial, ale wtrace swoje 3 grosze. testowalem z superjasnymi białymi ledami, ale po przefiltrowaniu przez klosz lampy wyszlo jakies paskudne, pomaranczowe g... biale sie kompletnie nie nadaja Schematu nie mam, musiał bym opracować. Przy opornikach oczywiście możesz kombinować, aby ustalić jakieś optimum. Z potencjometrem trzeba uważać, bo lubi się upalić. Zbyt mały opór i już płynie duży prąd, który smaży krótki odcinek ścieżki między jednym jej wyprowadzeniem, a ślizgaczem. No jak w którym? Jeden kabel woltomierza do jednej nogi opornika, a drugi do drugiej :icon_biggrin:. Wtedy mierzysz napięcie miedzy tymi nogami, czyli napięcie na oporniku. Analogicznie mierzy się napięcie na wszystkim. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
thefex Opublikowano 15 Marca 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2008 11,5 V:a) 100 ohm - 190 mVb) 400 ohm - 203 mV 14,2 V:a) 100 ohm - 1350 mVb) 400 ohm - 1090 mV powiedz mi jak interpretujesz te dane i dlaczego o to pytales Cytuj KTM LC4 400 SC '95Honda CB 1100 Bol D'or '83DKW KM 200 '35www.bikepics,com/members/thefex/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ANDY Opublikowano 15 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2008 Jak jest dyskusja to podyskutujmy.Mam tą przewage że wykonałem takie oświetlenie a większość ma wiedzę teoretyczną.Rezystor moim zdaniem jest zbędny ponieważ przy zastosowaniu 4 led-ów prąd przy 12 V jest ok 30 mA. przy wyższym napięciu nie przekrocy 40 mA. Zaznaczam że ledy są białe. Żeby spalić leda trzeba dać dużo wyższy prąd. Dawałem 80 mA i nie przepaliłem. Dając rezystor ograniczamy się do 3 ledów a ponadto zamiast dodatkowego światła mamy z tego tylko ciepło. Każdy LUX jest ważny. Tak jak napisałem wcześniej, wsadziłem w lampę 8 ledów na pozycyjne a 16 na stop. Żeby spełnić normy moim zdaniem powinno być ich więcej. Rozsądek też na to wskazuje. Białe dlatego że dają dużo światła i mam tylko jeden typ. Co do koloru dużo zależy od klosza. Stary spłowiały do na pewno gorsze efekty. Żarówki też dają białe światło !A teraz zakup Kupiłem lampki nagłowne po 15 zł. każda miała po 7 diód. Widziałem później w tej cenie z 9.Jak widać darmo się nie da. Co do jakości diód, to myślę że jeśli są nawet gorsze o połowę dlatego że Chińskie, to i tak spokojnie wytrzymają 1000 godzin świecenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sebazaz Opublikowano 15 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2008 Jak jest dyskusja to podyskutujmy.Mam tą przewage że wykonałem takie oświetlenie a większość ma wiedzę teoretyczną.Rezystor moim zdaniem jest zbędny ponieważ przy zastosowaniu 4 led-ów prąd przy 12 V jest ok 30 mA. przy wyższym napięciu nie przekrocy 40 mA. Zaznaczam że ledy są białe.No to podyskutujmy :icon_mrgreen: Jeśli wykonałeś tylko jeden taki patent to skąd wiesz, że to najlepsze rozwiązanie?Typowy prąd nominalny leda to 20-30mA i w zasadzie nie powinno się go przekraczać.Jeśli dajemy mniejszy prąd to dida świeci proporcjonalnie słabiej.Oko ludzkie ma ogromną dynamikę, dzięki czemu widzimy już przy natężeniu oświetlenia rzędu kilku luksów.Natomiast w słoneczny dzień mamy nawet kilkaset tysięcy luksów.Według norm do pracy biurowej jest wymagane 200lx.Z drugiej strony oko jest mało wrażliwe na niewielkie zmiany natężenia oświetlenia.Wyraźnie zauważamy dopiero kilkukrotna zmiany ilości światła.Dla tego standardowo żarówka świateł pozycyjnych ma 5W a stopu 21W co daje pięciokrotną różnicę w natężeniu światła.Oko jest więc bardzo słabym miernikiem i nie można nic zmierzyć "na oko".Jeśli przekroczymy prąd diody led, to nie zauważymy jaśniejszego świecenia.Natomiast rośnie wydzielanie ciepła i skracamy żywotność diody.Z pomiarów thefexa wynika, że przy zmianach napięcia zasilającego 11,5V - 14,2V prąd zmienia się około pięciokrotnie :) czyli dokładnie tyle ile wynosi różnica pomiędzy postojowymi a stopem :icon_mrgreen: W celu zmniejszenia tego zjawiska należy zmniejszyć ilość diod w gałęzi i dobrać na nowo rezystory.Spowoduje to nieznaczne zwiększenie wydzielania ciepła w rezystorach ale zmniejszy zmiany jasności świecenia diod przy zmianach napięcia zasilania. Żeby spalić leda trzeba dać dużo wyższy prąd. Dawałem 80 mA i nie przepaliłem.Przez ile czasu?Lampa powinna wytrzymać tysiące godzin świecenia a nie chwilkę. A teraz zakup Kupiłem lampki nagłowne po 15 zł. każda miała po 7 diód. Widziałem później w tej cenie z 9.Jak widać darmo się nie da.To wychodzi ponad złotówkę za sztukę, więc w sklepie elektronicznym będzie taniej. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
thefex Opublikowano 15 Marca 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2008 (edytowane) Seba: to dobrze dobralem oporniki? cos zmienic czy tak zostawic? dodam ze jasność swiecenia jest jak najbardziej ok aktualny schemat wyglada tak:http://img134.imageshack.us/my.php?image=s...bmp10ledts7.jpg a co do porownania 11,5 V i 14 V, to pamietaj, ze o takie wartosci prosil mnie Brys.w motocyklu caly czas mam prąd rzędu 12,5 - 13,1 V (pewnie miernik przekłamuje i stad takie wahania).regulowanie sily swiecenia diod jest tylko poprzez puszczenie go przez 2 rozne oporniki. Edytowane 15 Marca 2008 przez thefex Cytuj KTM LC4 400 SC '95Honda CB 1100 Bol D'or '83DKW KM 200 '35www.bikepics,com/members/thefex/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sebazaz Opublikowano 15 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2008 Seba: to dobrze dobralem oporniki? cos zmienic czy tak zostawic? dodam ze jasność swiecenia jest jak najbardziej ok Z pomiarów wynika, że maksymalny prąd masz 13,5mA dla stopu i 2,7mA dla pozycyjnych czyli bezpiecznie dla diod.Najlepiej zamontuj do moto tak jak jest i sprawdź, czy lampa nie migocze na wolnych obrotach (początek ładowania).Jeśli nie i jasność będzie ok to możesz zostawić.Możesz jeszcze sprawdzić na wyższych obrotach, czy napięcie na rezystorze od stopu (100 ohm) nie przekracza 2V.Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.