Skocz do zawartości

Counter steering czyli przeciwskręt w najnowszym Świecie Mot


Rocco
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Staraj się raczej nikogo nie obrażać, gdyż nikt nie ma zamiaru Ciebie obrazić

Ciebie nie obrażam, poczytaj sobie posty "pachnącego żywicą" to zobaczysz kto na kogo najeżdża.

 

Niestety nie masz racji.

hehehe

 

Zatem mnie oświeć i udowodnij, że siła odśrodkowa nie jest siłą bezwładności :!:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nie kazda forma bezwladnosci jest sila odsrodkowa.(dwa ostatnie slowa koncza sie na a z ogonkami).

 

Nie trzeba daleko szukac tylko spojrzec ponownie na moje wyjasnienie napisane ponad rok temu (powyzej). Jednak aby dobrze jezdzic motocyklem nie trzeba rozumiec dlaczego zakrety zawsze inicjujemy przeciwskretem. Wszystko co potrzebne to zdawac sobie sprawe ze tak jest.

 

Jezeli dyletant zaczyna sie platac w wyjasnienia to wychodza potem takie hece jak z Michalem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nie kazda forma bezwladnosci jest sila odsrodkowa.(dwa ostatnie slowa koncza sie na a z ogonkami).

 

Ot cały Januszek :!: Plącze się "gubi się w zeznaniach", coś pisze tylko nie pojecia o czym.

 

Człowieku przecież ja napisałem że siła odśrodkowa jest siłą bezwładności, a nie że każde formy bezwładności są siłą odśrodkową. Siły bezwładności występują przecież także przy ruszaniu i hamowaniu

Jak nie masz argumentów to nie "odwracaj kota ogonem" :!:

 

A żebyś mógł to lepiej zrozumieć bo widzę pietrzące się trudności masz tu analogię:

 

motocykl (siła odśrodkowa) - pojazd samochodowy (siła bezwładności).

 

Każdy motocykl jest pojazdem samochodowym, nie każdy pojazd samochodowy jest motocyklem.

 

Rozumie czy jeszcze nie rozumie :?:

 

 

 

Nie trzeba daleko szukac tylko spojrzec ponownie na moje wyjasnienie napisane ponad rok temu (powyzej). Jednak aby dobrze jezdzic motocyklem nie trzeba rozumiec dlaczego zakrety zawsze inicjujemy przeciwskretem. Wszystko co potrzebne to zdawac sobie sprawe ze tak jest.

 

Żeby dobrze jeździć motocyklem to trzeba mieć praktykę i w ogóle na nim jeździć.

Wiesz po czym można poznać, że jesteś pozer :?: Po tym, że nie ma ANI JEDNEGO posta w którym opisywałbyś coś z własnego doświadczenia. Wszystko jest przekopiowane z jakiś opracowań. Nawet nie umiesz wyjaśnić tego co wcześniej wkleiłeś do forum.

CTR - C i CTR - V używać może każdy

 

 

Jezeli dyletant zaczyna sie platac w wyjasnienia to wychodza potem takie hece jak z Michalem.

 

Wolę być dyletantem niż pozerem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem mnie oświeć i udowodnij, że siła odśrodkowa nie jest siłą bezwładności

 

Tutaj nie trzeba niczego dowodzić. To są podstawy "dynamiki kierunkowej" pojazdu.

Siła odśrodkowa działająca na moto.(środek masy) podczas pokonywania łuku, okręgu itp. jest iloczynem masy i przyśpieszenia dośrodkowego.(banał).

Ale na środek masy motocykla działa również siła bezwładności ( podczas manewrów dynamicznych) jako składowa momentu bezwładności, będącego iloczynem drugiej pochodnej kąta przechyłu i masowego momentu bezwładności motocykla względem osi podłużnej leżącej w płaszczyźnie jezdni (Tw.Steinera). Całość oczywiście należy pomnożyć przez cosinus kąta przechyłu.

 

To właśnie występowanie tej siły umożliwia nam w pierwszej fazie położenie motocykla, wówczas kiedy jeszcze jedziemy "na wprost" i nie ma mowy o sile odśrodkowej.

Ale szczerze mówiąc to już zaczyna mnię to troche denerwować, bo tak to sobie możemy gadać jeszcze długo, bo zawsze znajdzie się jakiś spec, któremu się wydaje, że wie wszystko najlepiej tylko jakoś o podstawach zapomniał.

Może pogadamy o bardziej skomplikowanych zjawiskach związanych z ruchem motocykla,skoro jest tyle do powiedzenia. Ja naprawde chętnie czegos bym się dowiedział np z tematu kierowalności motocykli, i kryteriów oceny tej kierowalności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem mnie oświeć i udowodnij, że siła odśrodkowa nie jest siłą bezwładności

 

Tutaj nie trzeba niczego dowodzić. To są podstawy "dynamiki kierunkowej" pojazdu.

Siła odśrodkowa działająca na moto.(środek masy) podczas pokonywania łuku, okręgu itp. jest iloczynem masy i przyśpieszenia dośrodkowego.(banał).

Ale na środek masy motocykla działa również siła bezwładności ( podczas manewrów dynamicznych) jako składowa momentu bezwładności, będącego iloczynem drugiej pochodnej kąta przechyłu i masowego momentu bezwładności motocykla względem osi podłużnej leżącej w płaszczyźnie jezdni (Tw.Steinera). Całość oczywiście należy pomnożyć przez cosinus kąta przechyłu.

 

To właśnie występowanie tej siły umożliwia nam w pierwszej fazie położenie motocykla, wówczas kiedy jeszcze jedziemy "na wprost" i nie ma mowy o sile odśrodkowej.

Ale szczerze mówiąc to już zaczyna mnię to troche denerwować, bo tak to sobie możemy gadać jeszcze długo, bo zawsze znajdzie się jakiś spec, któremu się wydaje, że wie wszystko najlepiej tylko jakoś o podstawach zapomniał.

Może pogadamy o bardziej skomplikowanych zjawiskach związanych z ruchem motocykla,skoro jest tyle do powiedzenia. Ja naprawde chętnie czegos bym się dowiedział np z tematu kierowalności motocykli, i kryteriów oceny tej kierowalności.

 

Sorry, ale jak ten wywód ma się do udowodnienia tezy postawionej przez Michała? A tak poza tym to wydaje mi się że jak skręcasz kierownicę to jednak zakrzywiasz na chwilę - w nieznacznym stopniu- tor jazdy i nie jedziesz już po prostej ..? Zresztą w artykule był taki wykresik - tor jazdy motocykla przy przeciwskręcie. Polecam zwrócenie uwagi na moment skręcenia kierownicy właśnie na tym wykresie.

Pozdro

Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tragedia. Ci co nie potrafia zrozumiec prostych zdan, jak np:

 

"To właśnie występowanie tej siły umożliwia nam w pierwszej fazie położenie motocykla, wówczas kiedy jeszcze jedziemy "na wprost" i nie ma mowy o sile odśrodkowej." cyt. Saszka

 

Albo" Poniewaz kolo jest w tym momencie lekko z lewej pod pedzacym motocyklem wiec cala reszta motocykla razem z toba pada (przechyla sie wiec) w prawo. " cyt. Janusz (sprzed ponad roku).

 

Albo:

Inertial and modal properties of racing motorcycles

V. Cossalter, A. Doria, L. Mito

 

ABSTRACT

The dynamic behavior of a racing motorcycle depends on the inertial characteristics of the vehicle, which is considered as a rigid body, and on the power-train characteristics. In particular, the center of mass position and moments of inertia around the roll and yaw axes give information about handling characteristics. The modes of vibration of the vehicle in motion (capsize, weave and wobble), which determine motorcycle stability, depend on rigid body properties and tire characteristics, but can also be influenced by mass and flexibility distributions. The inertial properties of super sport motorcycles were identified using a special inertia tester machine that made it possible to measure the inertia moments around different axes without moving the vehicle. The results regarding the moments of inertia around the roll, pitch and yaw axes and roll/yaw products of inertia are showed here. The structural modes of vibration, natural frequencies and damping ratios of the motorcycle were identified, because they highlight the influence of mass and flexibility distributions on dynamic behavior. The modal analysis was carried out using the impulsive technique on the whole vehicle. The structural modes identified in static conditions are here compared with the motorcycle?s modes of vibration that take place in motion. Results are then discussed in terms of stability and handling

 

Abstract z wykladu jednego z najwiekszych autorytetow swiatowych w dynamice motocykli, prof.Vittorio Cossalter'a na ktory bylem zaproszony w Grudniu 2002 w czasie Konferencji Inzynierow Motosport'u w Indiana, IND, SAE Paper Number 02MSEC-14.

 

nie nadaja sie do dalszej dyskusji.

 

Natomiast twoje stwierdzenie, Michal:

 

"... nie ma ANI JEDNEGO posta w którym opisywałbyś coś z własnego doświadczenia." cyt. Michal.

 

doskonale charakteryzuje zdolnosc twojego umyslu do postrzegania rzeczywistosci.

 

A wszystkie twoje bluzgania na temat mojej osoby jedynie eksponuja poziom twojej kultury dla wszystkich do oceny. Mnie to nie przeszkodzi a wrecz ubawi wiec nie masz sobie co zalowac; idz na calego. :mrgreen:

 

 

Może pogadamy o bardziej skomplikowanych zjawiskach związanych z ruchem motocykla,skoro jest tyle do powiedzenia. Ja naprawde chętnie czegos bym się dowiedział np z tematu kierowalności motocykli, i kryteriów oceny tej kierowalności.

 

Spytaj konkretnie to chetnie odpowiem. Masz dobre podstawy teoretyczne i jest to cenna rzecz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniewaz kolo jest w tym momencie lekko z lewej pod pedzacym motocyklem wiec cala reszta motocykla razem z toba pada (przechyla sie wiec) w prawo.

 

Rozumiem że w takiej sytuacji tak się dzieje, nie to mnie nurtuje.

Tylko to, skąd to koło się tam wzięło? Mówimy o dwukołowych dwuśladach czy jak?

Janusz, trochę więcej wyrozumiałości, nie każdy jest takim geniuszem jak ty.

Może na początek wytłumacz takiemu głupkowi jak ja, w jaki sposób przy skręceniu kierownicy dalej jedziemy prosto. Dziękuję i liczę iż mimo niezakwalifikowania mej skromnej osoby do dalszej dyskusji odpowiesz na to nurtujące mnie pytanie, chociaż na pw.

 

Pozdrawiam

Maciek

 

PS Wrzućcie na luz... jeeezu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry, ale jak ten wywód ma się do udowodnienia tezy postawionej przez Michała

w tym przypadku siła odśrodkowa to nie to samo co siła bezwładności (motorek to takie odwrócone wahadło fizyczne).

A tak poza tym to wydaje mi się że jak skręcasz kierownicę to jednak zakrzywiasz na chwilę - w nieznacznym stopniu- tor jazdy i nie jedziesz już po prostej ..?

Tak, ale środek masy porusza się po innym torze niż jest "kreślony" przez opony.(Iwan był na dobrej drodze ;) ) Ruch ciała opisuje się zazwyczaj poprzez ruch jego srodka masy.

Zresztą w artykule był taki wykresik - tor jazdy motocykla przy przeciwskręcie. Polecam zwrócenie uwagi na moment skręcenia kierownicy właśnie na tym wykresie.

W artykule jest rysunek a nie wykres. Moment oporu na kierownicy (steering torque), a nie skręcenia kierownicy. Jako wymuszenie siłowe od kierowcy nie musi powodować skrętu kierownicą. (W tym wypadku jednak powoduje, ale na wartość tego momentu ma wpływ szereg składowych, co pominę gdyż byłby to wywód na kilka str.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem że w takiej sytuacji tak się dzieje, nie to mnie nurtuje.  

Tylko to, skąd to koło się tam wzięło? Mówimy o dwukołowych dwuśladach czy jak?  

Janusz, trochę więcej wyrozumiałości, nie każdy jest takim geniuszem jak ty.  

Może na początek wytłumacz takiemu głupkowi jak ja, w jaki sposób przy skręceniu kierownicy dalej jedziemy prosto. Dziękuję i liczę iż mimo niezakwalifikowania mej skromnej osoby do dalszej dyskusji odpowiesz na to nurtujące mnie pytanie, chociaż na pw.

To może ja spróbuję.

Wyobraź sobie coś takiego:(sytuacja podobna) Motorek sobie stoi piopnowo (np. kumpel delikatnie trzyma go za kierownicę). Ty podchodzisz, schylasz się, łapiesz za obręcz przedniego koła u dołu i szarpiesz w swoją stronę. Motorek się przewraca.

A dzięki: 1 - sile (momentowi bezwładności), 2 momentowi żyroskopowemu przedniego koła (podczas jazdy), 3 - sile grawitacji (przy większych kątach przechyłu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Saszka, niestety z fizyki orłem nie byłem i raczej nie będę co nie znaczy (Januszu) że jestem totalnym głąbem i zamiast odpowiadać należy od razu po mnie "jechać".

 

Pozdro

Maciek

 

PS Rysunek w ŚM: "droga" i "kąt skręcenia kierownicy"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyobraź sobie coś takiego:(sytuacja podobna) Motorek sobie stoi piopnowo (np.  kumpel delikatnie trzyma go za kierownicę). Ty podchodzisz, schylasz się, łapiesz za obręcz przedniego koła u dołu i szarpiesz w swoją stronę. Motorek się przewraca.

A dzięki:  1 - sile (momentowi bezwładności), 2 momentowi żyroskopowemu przedniego koła (podczas jazdy), 3 - sile grawitacji (przy większych kątach przechyłu).

 

Świetny przykład, jednak ilustrujący nie moment skrętu, a uślizgu koła przedniego przy zablokowaniu go.

 

przykład:

mamy zaprzęg (bez napędu kosza), jedziemy sobie skręcamy lekko w lewo potem mocniej w prawo i kosz wędruje nam do góry. Czy to nie siła odśrodkowa kładzie nam motocykl w lewo podnosząc równocześnie kosz do góry :?: A skoro nie siła odśrodkowa to jaka :?:

 

w tym przypadku siła odśrodkowa to nie to samo co siła bezwładności

 

w każdym podręczniku, encyklopedii etc. jest napisane że siła odśrodkowa to siła bezwładności. Czyżbyśmy mówili o dwóch różnych siłach odśrodkowych :?:

 

 

Dzięki Saszka, niestety z fizyki orłem nie byłem i raczej nie będę co nie znaczy (Januszu) że jestem totalnym głąbem i zamiast odpowiadać należy od razu po mnie "jechać".

 

Ach nie przejmuj się Januszem :?:

Chyba widzisz, że facet specjalnie zapodał tekst po angielsku coby uniknąc kłopotliwych pytań. Zresztą dla niego każdy jest idiotą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetny przykład, jednak ilustrujący nie moment skrętu, a uślizgu koła przedniego przy zablokowaniu go.

Jaki znów moment skrętu?? ;)

 

Chcąc skręcić w lewo wykonujesz kontrskręt w prawo (niimalny kąt), punkt (obszar) styku opony z jezdnią "wyjeżdża" spod środka masy (patrząc od góry) - (środek masy znajduje się na pewnej wysokości. Skręcając - działasz siłą styczną w płaszczyźnie jezdnii a środek pozostaje na swoim miejscu ponieważ posiada masę) - motocykl zaczyna przewracać się w lewo i wówczas skręcasz dopiero w lewo (i tu dopiero znacząco zaczyna działać siła odśrodkowa) cały czas korygując przechył motocykla poprzez zadawanie odpowiedniego kąta skrętu a dokładniej poprzez przykładanie momentu. (kurcze prościej nie umiem), A to nie jest tak proste jak piszę bo dochodzą jeszcze 3 rodzaje momentów żyroskopowych z których każdy robi swoje :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[

Janusz, trochę więcej wyrozumiałości, nie każdy jest takim geniuszem jak ty.

 

Zakladam ze zle zrozumiales a nie ze jestes po prostu zlosliwy. Wiec dodam dla wyjasnienia:

 

Nie warci dalszej dyskusji sa tylko ci ktorzy pod pozorem dyskusji wykazuja zla wole. Bylem pewien ze to jasno wynika z mojej wypowiedzi.

Nikt nie jest za glupi do dyskusji ze mna.

Jest wielu ludzi ode mnie o niebo madrzejszych i spotykam ich na codzien.

Nawet od najglupszego czlowieka mozna sie cos nauczyc, trzeba tylko chciec.

 

Mam nadzieje ze sie zrozumiemy pod tym wzgledem i zgodzisz sie ze zla wola niczego sie nie osiagnie.

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Chcąc skręcić w lewo wykonujesz kontrskręt w prawo (niimalny kąt), punkt (obszar) styku opony z jezdnią "wyjeżdża" spod środka masy (patrząc od góry) - (środek masy znajduje się na pewnej wysokości. Skręcając - działasz siłą styczną w płaszczyźnie jezdnii a środek pozostaje na swoim miejscu ponieważ posiada masę)  -  motocykl zaczyna przewracać się w lewo i wówczas skręcasz dopiero w lewo (i tu dopiero znacząco zaczyna działać siła odśrodkowa) cały czas korygując przechył motocykla poprzez zadawanie odpowiedniego kąta skrętu

Dawno nie miałem fizyki ale TO zgadza się z moim pojmowaniem zachowania sie motocykla. Nie ukrywam, że wcześniejsze wywody Saszki przerastały mój zasób wiedzy z fizyki ale przynajmniej wnioski pokrywają sie z tym co myślę.

Co do emocji, to na pewno nie będę nikogo uspakajał :mrgreen: bo lubie obserwować pyskówki, choć wolałbym aby byly przy piwie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...