Skocz do zawartości

Przekaźnik - diagnostyka - jak i co?


Gość Lukass
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Mam mały problem. Potrzebuje porady. Otóż do sprawzodaniu z laborek mam opisać przekaźnik - opisałem.

 

Muszę też opisać jak sprawdzić przekaźnik czy jest sprawny czy nie? Które wyjścia połączyć z prądem, masą czy czym tam jeszcze a moze zarówką:P Nie znam się aż tak na elektrotechnice. Pomóżcie proszę. Chodzi mi o taki zwykły przekaźnik samochodowy - czarna lub szara kostka z czteroma wyjściami, oznaczenia to były chyba jakieś 80 kilka i jedna czyba 30.

 

Prosze napisać ktory do którego podłączać i co do czego i co ma wyjsć z tego :buttrock: Najprosciej w 5-6 zdaniach.

 

Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kazdy porzadny przekaznik ma na obudowie rysuneczek ideowy na ktorym sa opisane wszystkie koncowki jak i schemat dzialania.

 

Dwa wyjscia to sterowanie (napiecie podlaczone pod te styki powoduje zmiane polozenia stykow w przekazniku) - zwykly elektromagnes - jest napiecie "przyciaga", nie ma napiecia "puszcza". Plynie przez niego maly pradzik. Na rysunku jest to zwykle prostokacik z ukosna kreska od ktorego odchodza dwa przewody. Tam podlaczasz sterowanie. Diagnoza tych wyprowadzen polega na tym ze mierzysz opor na tej cewce, sprawdzasz przejscie itd.

 

Pozostale wyprowadzenia to wlasciwe styki do ktorych podlaczamy "wieksze prady" np silnik elektyczny, oswietlenie itp. Odpowiednio podlaczajac owy odbiornik (niech bedzie silnik) pod te styki mamy mozliwosc sterujac malym pradem wlaczyc go lub zatrzymac. Na rysunku bedzie narysowana zworka, z wyprowadzeniami. Masz tam zaznaczone ktore styki sa zwarte w stanie spoczynku, a ktore po podaniu napiecia na cewke sterujaca. Diagnoza tego polega tylko na sprawdzeniu przejscia, ewentualnie czy nie ma zbyt duzej rezystancji.