Skocz do zawartości

Ku przestrodze vol.2


TUREK
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Spotkałem sie z opowieścią, że jak idzie szimma to trzeba złapać motor mocno za bak puscić kierownice a on sam się uspokoi co to za brednie??
Ja kilka razy złapałem shimę, co prawda nie taką jak na tych filmikach ale kilkukrotnie przy prędkości ok. złoty 90 konkretnie zatrzepała mi kiera. Pamiętam że zawsze w takiej sytuacji odruchowo jednocześnie odpychałem zarówno lewą jak i prawą część kiery, tak jakbym chciał całą kierownicę odepchnąć od siebie i delikatnie hamowałem tyłem. Nie wiem czy jest to odpowiednia reakcja, w każdym bądż razie nie wyglebiłem, a po którymś z kolei razie kupiłem amorek skrętu i od tamtej pory ani razu nie miałem problemu :)

 

Przepraszam, za mój błąd! "Siedzę" w off-roadzie więc o jeździe na asfalcie mam bardzo małe pojęcie. To wytłumaczcie mi dlaczego na tym filmiku wystąpiło to zjawisko?
Powodów wystąpienia shimmy może być kilka więc ciężko jest jednoznacznie powiedzieć dlaczego. W tym konkretnym przypadku widać że koleś idzie na koło, natomiast motocykl wpada w shimmy bezpośrednio po "wylądowaniu" przedniego koła. Ja obstawiam że w momencie "lądowania" kierownica była skręcona.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Slingier ty tez sie myslisz albo nie wiesz wszystkiego :)

 

Posluze sie trescia ktora juz kiedys tu byla na forum

 

. Co to jest shimmy?

 

Jest to choroba towarzysząca motocyklom na tyle długo, że tak jak czarną ospę, zdołano ją całkowicie wyeliminować. Dlatego pojawienie się shimmy wzbudza emocje nie tylko z powodu jej wątpliwej reputacji, lecz głównie dlatego, że świadczy o zaburzeniach w pracy przedniego zawieszenia. Shimmy pojawia się w zależności od średnicy opony przy prędkościach rzędu 60 do 90 km/h. Polega na drganiach całego układu kierowniczego względem osi główki ramy z częstotliwością do czterech wahnięć na sekundę. W skrajnych przypadkach amplituda wahnięć dochodzi do maksymalnego skrętu kierownicy, czyli od ogranicznika do ogranicznika. Przy pełnej sprawności podwozia przyczyną pojawienia się shimmy jest zwykle defekt opony. Powodem może być uszkodzenie osnowy, powodujące odkształcenie opony lub rozwarstwienie osnowy wpływające na chwilowy wzrost oporów toczenia. W niektórych przypadkach, wraz z eksploatacyjnym zużywaniem się bieżnika, shimmy może być coraz bardziej odczuwalne. Czasami shimmy bywa mylone z innym zjawiskiem nazywanym kickback.

 

A co to właściwie jest kickback?

 

Ktoś w końcu musiał zadać to pytanie. Pod względem objawów jest to zjawisko podobne do shimmy, jednak mechanizm jego powstawania jest odmienny. Kickback polega na gwałtownych szarpnięciach układu kierowniczego wokół osi główki ramy. Kickback jest zjawiskiem typowym dla lekkich motocykli sportowych z silnikami o dużej mocy. Pojawia się, gdy po zdecydowanym dodaniu gazu np. przy wyjściu z zakrętu lub powstaniu siły nośnej przy dużych szybkościach (co na szczęście rzadko się spotyka), następuje odciążenie przedniego koła. Wtedy to uderzenia od nierówności nawierzchni mogą być przenoszone w sposób gwałtowny na kierownicę. Przyczyna może tkwić w zbyt dużych oporach ruchu goleni teleskopów, zbyt silnym tłumieniu amortyzatorów i sztywnych nastawach sprężyn. Opony, jako istotny element przenoszący siły na styku motocykl - podłoże, mają także swój wpływ na pojawienie się kickbacku. Właściwie dobrana konstrukcja osnowy przedniej opony, zapewniająca skuteczne tłumienie wstrząsów, pozwala zminimalizować kickback. Skutecznym antidotum jest także amortyzator skrętu i długi skok przedniego zawieszenia. Inną przyczyną pojawienia się tego zjawiska może być zużyta tylna opona.

Edytowane przez bekriss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Slingier ty tez sie myslisz albo nie wiesz wszystkiego :)

 

Posluze sie trescia ktora juz kiedys tu byla na forum

 

Odnośnie tego że nie wiem wszystkiego to ja się w 100% z Tobą zgadzam, ale wyjaśnij mi w czym z tego co napisałem się mylę :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano chyba w tym ze na filmiku mamy kickback a nie shimmy.

 

Shimmy ja np zlapie przy 60-80 na nierownej drodze kiedy puszcze kierownice. Ja puszcze przy 100 to zjawisko sie nie pojawi. Fakt ze opone przednia mam juz stara ale geometria zawieszenia zapewne tez ma w tym swoj udzial.

Edytowane przez bekriss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano chyba w tym ze na filmiku mamy kickback a nie shimmy.
No to chyba jednak nie masz racji, bo gdybyś dokładnie przeczytał definicję kickbacku którą tak ładnie tu wkleiłeś to wiedziałbyś że kickback powstaje przy ostrym przyspieszaniu, najczęściej przy wychodzeniu z winkla na torze. A teraz odpowiedz sobie na pytanie czy w momencie kiedy opuszczasz przednie koło to dodajesz gwałtownie gazu, czy raczej go odejmujesz ?

 

P.S. Taki kickback jeżdżąc po torze zaliczałem kilkak razy na jednym tylko okrążeniu i nie sprawiało to na mnie żadnego większego wrażenia. Shimmy złapałem tylko kilka razy i wrażenie było na tyle silne że postanowiłem zamiast fajnie brzmiącej tuby kupić jednak amor skrętu - nie żałuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...