Skocz do zawartości

MZ TS i ladowanie


kotek34
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich!

 

Wiec tak mam problem z moja MZ (kiedys juz poruszany forum). Motor nie posiada zadnej instalacji, jest zrobiony na krotko tzn. Akumulator 12V podpiety pod cewke z Fiata 126p 12V i dalej zlaczony z przerywaczem. Wfektem jest rozladowany aklu po 30 minutowej jezdzie. Dzis wraz ze znajomym zabralismy sie za sprawdzenie pradnicy, poniewaz zaszkly podejrzenia ze jest ona niepsarwana.

 

Zrobilem to tak:

1. Wzilaem aku 6V oraz miernik napiecia

2. Plus z aku podpialem do styku wzbudzania w pradnicy - DF

3. odpalilem motor i na wyjsciu pradnicy zbadalem prad - D+

 

Miernik wskazal wartosc od okolo 6,5V do nawet 12V, czy ejst to normlane?

W tym motorze na razie chcialbym zrobic tylko ladowanie aku, zeby mogl wreszscie normlanie pojezdzic. Dlatego prosilbym zeby ktos krok po kroku napisac jak to zrobic najporsciej i najlpeiej. Mam regulator napiecia i wszystko co niezbeden ale nie wiem jak to podpiac. Po prostu chce trylko zrobic ladowanie aku. Mam nadzieje ze te pomiary miernika sa ok i ze pradnic jest sprawna. Wiem ze sa oznaczenia na proadnicy oraz na regulatorze, ale jak dalej podpiac regulator do aku, ktore kable. Prosze o pomoc i z gory dzieki.

 

Witam ponownie dzis dorwalem schemat i praca ruszyla. Schemat przedtsawial tylko i wylacznie jak podpiac samo ladowanie. Byl bardzo przejrzysty i prosty wiec praca niezle szla. I wszsystko by i moze bylo ok ale mam kilka pytan:

1. WIec przy regulatorze mam 4 wyjscia, wszystko fajnie podpiolem wraz z kabelkiem DF (czyli wzbudzenie) moto zapalil a po odpioeciu aku dalej dzialal? Czy to normlane? Czy w ten spsoob mozna jezdzic bez aku? Czy mozna cos uszkodzic?

2. Zauwazylem rowniez ze jak odpene DF od regulatora to motor dalej chodzi bez aku tylko motor zaczyna gasnac juz przy okolo 3500 oborotw, natomaist kiedy wepne DF gasnie przy 2000.

3. Podpialem rowniez kontrolke ladownia, kontrolka zapala sie na wolnych obrotach a gasnie na wyskoich wiec chyba dobrze? Jak podpialem aku to pobor wynosil okolo 9A.

4. I ostatnie moje pytanie, wiem ze DF jest od wzbudzania, i wiem ze po zalaczeniu zaplonu jest tam podawane napiecie, wiem rowniez ze jesli motor odpali to napiecie jest stamtad odcinane zeby nie przepalic uzwojenia. Moim problemem jest to ze nie wiem czy u mnie na pewno to dziala prawdilowo(to odcinanie wzbudzania) Boje sie podlaczy aku bo jak wzbudzenia mi nie odetnie to moze sie rpzepalic pradnica. Mozna to jakos sparwdzic?

 

Aha powiedzmy ze cchialbym jezdzic bez aku, tzn odpalac go np. pradem z takiego malego prostowniczka a potem juz wszystko odpiac. Czy musze na wyjsciu od pradnicy dac jakies obciazenie zeby sie nie przepalila czy nie potrzeba? Obecnie podpialem dwie zarowki 12V i fajnie swieca bez aku. Dodam ze motor bardzo stabilnie pracuje bez akumulutara, bardzo ladnie wpada na opbroty, jedny gdy zejde ponize 2000 gasnie, ale to normlane. Pzdr i sorry za tyle pytan. Mam nadzieje ze chociaz ktos odpowie na jedbno z nich.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3. Podpialem rowniez kontrolke ladownia, kontrolka zapala sie na wolnych obrotach a gasnie na wyskoich wiec chyba dobrze? Jak podpialem aku to pobor wynosil okolo 9A

 

9A ?cos masz spaprane. Miedzy stacyjka a regulatorem (ewentualnie poprzez przerywacz kierunkowskazow) musi byc odpowiednia kontrolka ladowania wlaczona w szereg (odpowiednia - odpowiednia moc 2 - 4 W). Gdy jej nie ma to wlasnie plynie duzy prad na uzwojenie stojana. Do DF pradnicy nie moze bezposrednio dochodzic prad z aku.

Edytowane przez ural_zgora
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na regulatorze napiecia mam kolejno od lewej DF, D+, 61, 51. Kontrolke ladownia podpialem pod styki 61 oraz 51, tak jak w schemacie, stacyjki jeszcze neisttety nie podpialem, na razie to jest wszystko podpiete na krotko w celu sparwdzenia poprawnosc dzialania). Ta kontrolka to ona siedzi w liczniku wiec chyba jest odpowiednia.

 

Z tym poborem pradu 9A to chodzilo mi o to ze aku tyle poboieral z pradnicy(tyle wskazal miernik wpiety w szereg), aku jest dosc mozno wyladowane wiec chyba to jest relane.

 

O tym ze na DF pradnicy nie moze isc prad to wiem, tylko z tego co mi wiadomo to jest pradnica wzbudzania pradu stalego i po to jest DF zeby tam podac napiecia zeby sie wzbudzila, a jak juz zaskoczy to wtedy napiecia sie wylacza, chyba ze jestemw bledzie

 

Moze pokaze ten schemat (moze sie komus przyda, jest bardzo rposty i czytelny)

 

 

schemat19dv.gif

 

 

Wszystko podpialem dokladnie tak jak powyzej, bez zadnych stacyjek, przerywaczy itd.

Edytowane przez kotek34
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elektroniczno - mechaniczny. Taka puszka. Ogladalem go od srodka i wyglada ok, dosc dlugo nie byl uzywane, ale nie widac w nim zadnych niepojacych widokow, wszystko ladnie i sparwnie sie w nim porusza, nie jest pordzeiwaly czy zasniedzialy, moge powiedziec ze wyglada bardzo dobrze, przynajmniej wizulanie. Moze podpowiesz mi ewentulanie na ktorych jego stykach co pomierzyc i jakiego napiecia sie spodziewac.

 

A z tym pradem ladowania to nie wiem, moze wina miernika bo jest elektroniczny a slyszalem co nie co ze niezbyt sie sprawdzaja w takich pomiarach.

Edytowane przez kotek34
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elektroniczno - mechaniczny ? :icon_razz:

Z tego co piszesz : "wszystko ladnie i sparwnie sie w nim porusza " wnioskuje ze masz mechaniczny regler.

 

To ze wszystko sia tam ladnie porusza i swieci to nie ma nic do rzeczy.

Jak zdejmiesz obudowe to masz tam dwa takie styki:

- pierwszy- jest rozwarty jak moto jest zgaszone, jezeli zapalisz i dasz wieksze obroty to styki sie zwieraja i lampka ladowania gasnie. Tym sie reguluje od jakich obrotow silnika, a tym samym napiecia wytwarzanego, pradnica ma byc zalaczana, i ponizej jakiego napieca ma byc odlaczna. Przy tym nic nie kombinuj jezeli jest dobrze.

 

- drugi - jest caly czas zwarty, jak odpalisz moto i dasz mu duze obroty to wtedy sie rozwiera, regulujac tym samym natezenie pradu, ktory to m.in. idzie na aku. Oczywiscie tego rozwarcia moze byc nie widac (moze wystepowac takie niewielkie iskrzenie) gdyz reguluje to prad a nie odcina calkowicie.

A prad reguluje sie w ten sposob, iz zmniejszasz (zmniejszajac natezenie pradu) lub zwiekszasz (zwiekszajac natezenie pradu) napiecie tej blaszki sprezystej ktora dociska styk. Samej blaszki stalowej sie nie rusza (nie wygina) a jedynie podgina sie ta blaszke aluminiowa (ewentualnie metalowa) na ktorej wspiera sie owa blaszka sprezysta od styku.

Regulacje przeprowadza sie w ten sposob i wlaczasz w szereg z aku amperomierz i odkrecasz gaz. Jezeli prad jest zbyt duzy badz tez zbyt maly to doginasz lub odginasz blaszke (tylko bez przesady, aby jej nie ulamac)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzieki za zainteresowanie tematem.

 

Tak mam mechaniczny regler (mechaniczno - elektroniczny to taka fachowa nazwa :icon_razz: ).

Jak sciagne ta pokrywke to zgode sie ze widac dwie blaszki, tak jak mowisz jedna jest rozwarta gdy moto jest zgaszony, po zapleniu zwiera sie, kiedy moto przygasa znowu sie rozwiera.

 

Druga blaszka znjaduje siepomiedzy tak jakby stykami (jest blaszka, a z jednej i drugiej strony sa styki), miedzy nia a tymi stykami jest bradzo mala przerwa. Z tego co widzialem ta blaszka styka sie z jednym z nich, a po zaplaniu to nie wiem czy uderza tez w drugi czy nie(strasznie szybko sie to dzieje :buttrock: ) Sprobuje wyregulowac to zgodnie z twoimi radami (Zanim to jednak zrobie, sprobuje zmierzyc natezenie jescze na zwyklem wskazowkym mierniku, zeby miec pewnosc). Jesli dobrze zrozumialem mam dazyc do uzsykani natezenia rownego okolo 3A.

 

Jesli mozesz powiedz mi co z ta jazda bez aku, czy jest to bezpieczne dla pradnicy? Nie chcialbym nic spalic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mozna jezdzic bez aku jezeli klemy zaizolujesz tak aby gdzie nie zwarly. Jednak bez aku jak juz zauwazyles jest ciezko uruchomic moto, no i jezeli zejdziesz z obrotami ponizej pewnej predkosci to silnik zgasnie. Mnie akurat by to bardzo denerwowalo i dlatego bez wiekszego wachania zakupilbym akumulator.

Co do tego pradu ladowania to nie moze byc az tak wysoki (9A) bo po dluzszej jezdzie zniszczysz akumulator oraz wylewajacym sie kwasem lakier i rame motocykla.

Natezenie max 3A (najlepiej w granicach 2-3 A) - oczywiscie prad ladujacy akumulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jednak zostane przy pradnicy. Niestety tak sie az nie znam, zeby sie brac za montaz alternatora, a pewnie duzo przy tym roboty, no i trza jeszcze kase na niego wylozyc a z tym jak jest to kazdy wie.

 

W przyszlym tyg planuje zakupic przewody, konekty i krok po kroku, pomalutku rozpoczac tworzenie nowej instalacji, bedzie to moj pierwszy raz w tych sparwach, wiec na pewno nie obejdzie sie bez problemow, ale mjestem dobrej mysli. Teraz wszystko mam podpiete na krotko, a tak przeciez byc nie moze.

 

Jakby ktos jeszcze mogl mi pomoc w tych pytaniach ktore zadalem w jednym z poprzednich postow, to bylbym bardzo wdzieczny. Mam ten motor juz od ponad roku, ale ciagle wiem o nim bardzo malo. Jesli ktos posiada adresy jakichs stron skad mozna zassac wiedze na jego temat, rowniez prosilbym o ich podanie. Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...