Bacher Opublikowano 1 Lutego 2006 Udostępnij Opublikowano 1 Lutego 2006 WITAM Ciągle pojawia się na forum problem regulacji skrzyni biegów w Simsonie, dlatego postanowiłem pomóc w jakiś sposób. Przygotowałem ten post przepisując fragment książki E.Wernera „Jeżdżę motorowerem Simson” wydawnictwa Komunikacji i łączności (str. 78-80) :D Mam nadzieję, będzie to przydatna lektura dla forumowiczów nie posiadających tej książki.By było to łatwiej znaleźć założyłem nowy temat :) SKRZYNIA BIEGÓW Do połowy roku 1980 motorowery Simson były wyposażone w trzybiegowe skrzynki przekładniowe z kłowym mechanizmem sterującym. Wraz z wprowadzeniem silników M501/701 zaczęto stosować skrzynki przekładniowe z klinem przesuwnym (trzy- lub czterobiegowe). Współwymienność około 97% części wykorzystywanych w obu wykonaniach jest szczególnie korzystna z punktu widzenia organizacji obsługi. Zasada działania mechanizmu zmiany biegów. W przypadku skrzynek przekładniowych z kłowym mechanizmem sterującym zmianą biegów koła lub pary kół zębatych są przesuwane za pomocą widełek, a dzięki wzębianiu się zapadek w gniazda koła współpracującego są ze sobą sprzęgane siłowo. Widełki są sterowane przez mechanizm zmiany biegów, a ich położenie jednoznacznie ustalone zatrzaskiem. W przekładni z przesuwnym klinem wszystkie koła zębate na wałku sprzęgłowym są zamocowane na stałe. Poszczególne koła na wałku głównym są unieruchomione za pomocą trzech kulek, które wciskają przesuwny klin w rowki zabierakowe kół. Podczas zmiany biegu klin jest przesuwany w kierunku następnej pary kół przez nożną dźwigienkę sterującą z regulacją krzywkową. Regulacja mechanizmu zmiany biegów. Prawidłowo wyregulowany mechanizm zmiany biegów (odpowiednio dobrana droga przesuwu kół i klina) jest podstawowym warunkiem prawidłowego działania skrzynki przekładniowej. Zasadniczo regulację taką przeprowadza się w wyspecjalizowanym warsztacie naprawczym. Ponieważ jednak często występują usterki polegające na: błędnym wybieraniu biegów lub samoczynnym „wyskakiwaniu” biegu, poniżej podano sposób regulacji. Silnik M53. Sposób regulacji: 1) poluzować przeciw nakrętki śrub oporowych mechanizmu sterowania znajdujących się na górnej powierzchni lewej części korpusu i wykręcić śruby o dwa do trzech obrotów; 2) włączyć pierwszy bieg i przytrzymać dźwignię przełącznik nożnego w najniższym położeniu; tylną śrubę zderzaka ostrożnie wkręcać do chwili wyczuwalnego zetknięcia z elementem sterującym i unieruchomić w tym położeniu przeciwnakrętką; 3) włączyć trzeci biegi przytrzymać dźwignię przełącznika w górnym położeniu; przednią śrubę oporową wyregulować w taki sam sposób i zablokować. Jeśli po regulacji występują przypadki błędnego wybierania biegów, zwłaszcza podczas próby szybkiej zmiany przełożenia, to należy wkręcić odpowiednią śrubę oporową o dalsze 1/2 do 3/4 obrotu. W przypadku „przeskakiwania” biegu z niższego na wyższy należy dodatkowo wyregulować przednią śrubę, a z wyższego na niższy – tylną śrubę. Silniki M501/701. Sposób regulacji: 1) zdjąć pokrywę iskrownika (w skuterach SR50/SR80 zdemontować uprzednio podnóżek, a w modelu CE układ wydechowy); 2) włączyć pierwszy bieg i odkręcić nakrętkę M8 wraz z podkładką, znajdującą się po prawej stronie korpusu za gaźnikiem; 3) wsunąć trzpień nastawczy (rys. 3.33) w otwór wałka napędowego, kołnierz trzpienia musi stykać się z czołem wałka; 4) za pomocą nakrętki współpracującej ze śrubą M8 wyregulować położenie osi obrotu dźwigni wahadłowej, przesuwającej klin; w tym celu obrócić nakrętkę kluczem nasadowym (rys. 3.34) o około dwa obroty w prawo, a następnie ponownie w lewo – do chwili zetknięcia klina z trzpieniem wsuniętym do oporu i przytrzymanym ręką; 5) ponownie obrócić nakrętkę o jeden obrót w prawo – reguluje się w ten sposób luz mechanizmu zmiany biegów; następnie, po założeniu podkładki, unieruchomić nakrętkę śrubą M8; 6) wyjąć trzpień nastawczy i założyć pokrywę iskrownika. Jeśli podczas jazdy motorowerem prawidłowe przełączenie z biegu wyższego na niższy powoduje samoczynne „wyskakiwanie” biegu, to należy nakrętkę obrócić o 1/2 do 1 obrotu w lewo. Jeśli bieg „wyskakuje” podczas przełączenia z niższego na wyższy, to nakrętkę należy obrócić w prawo. Wszystkie inne naprawy skrzynki przekładniowej należy wykonywać w autoryzowanej stacji obsługi. -----------------------------------------Niedługo postaram się zamieścić zdjęcie mojego „klucza nasadowego do regulacji mechanizmu zmiany biegów” a żeby nie zorientowani zobaczyli jak to ma mniej więcej wyglądać. Pozdrowienia Bacher Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MiND Opublikowano 6 Marca 2006 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2006 Wiem ze odkopuje ale to tez dotyczy skrzyni a niechcialem nowych postów wiec proponuje pakowac tutaj;) ... Jakie lozyska najlepiej wsadzic do skrzyni (nazwa i oznaczenia, oraz ilosc)no i moze napiszecie jakie koszty tego by byly?? i czy wogule oplaca sie w to bawic (czy duzo to zmienia) mi skrzynia dobrez chodzi ale ostatnio cos tam tak jakby puka na wolnych i podczas spadku obr. na wolne. przed rozpolowianiem (robilem juz to 3 razy zeby nie bylo ze nie umiem) tego nie bylo, ciezko sie tym razem spasowa wiec mysle ze to przesto (ALE tryby bylo dobrez i razem wlozone wiec nie powinno tego byc ) sprawdzalem czy to nie magneto lub zebatka na wale moze ale nie ;) zauwazylem ze na wale mam luz okolo 1 mm czy to duzo?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
herflik Opublikowano 6 Marca 2006 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2006 czeee zauwazylem ze na wale mam luz okolo 1 mm czy to duzo?? Gdzie i jaki luz ?a) na korbie promieniowy B) na łozyskach walu promieniowy c) na lozyskach walu osiowy ? pozdrawiam herflik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MiND Opublikowano 7 Marca 2006 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2006 na lozyskach co sa na czopach.. (te 2 ;) ) jest to ruch góra dół :banghead: (pionowy) sorks ale zapomnialem napisac :P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Miaziu Opublikowano 7 Marca 2006 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2006 1 mm 8O to jest sporo wyczuwalny ! Łożyska nadają się tylko do wymiany. I jeździł Ci ten simson ? U mnie jak były luzy(mniejsze) to tak rzygotał że nie było pracy silnika słychać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
herflik Opublikowano 7 Marca 2006 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2006 czeee na lozyskach co sa na czopach.. (te 2 Smile ) jest to ruch góra dół Smile (pionowy) sorks ale zapomnialem napisac Smile Mierzyles jakims przyrządem czy tak "na oko" okresliles ze to 1 mm ? Tak tylko z ciekawosci pytam bo w obu wypadkach jezeli czuc luz reką to łożyska do wymiany . U mnie jak były luzy(mniejsze) to tak rzygotał że nie było pracy silnika słychać Jezli luz byl okreslany "na oko" to bardzo mozliwe ze jest duzo mniejszy .. a ocena ze to niby az 1mm spowodowana jest blednym wrazeniem ze "jak stuka to juz musi byc roztelepane". Chyba ze faktycznie po pomiarze np czujnikiem zegarowym wyszlo Ci 1 mm ,to wtedy podziwiam Twoja wytrzymalosc na efekty dźwiekowe :mrgreen: pozdrawiam herflik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MiND Opublikowano 7 Marca 2006 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2006 no moze przesadzilem ze 1mm pewnie dlatego ja lapalem za koniec walu i to dlatego ;) ale tak to simek nawet cicho chodził. a jak z kosztami kiedys sie pytalem to na czopy 1 skf kosztuje okolo 25 zł (dawno temu wiec niepamientam ) czy to duzo? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Miaziu Opublikowano 7 Marca 2006 Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2006 w agmocie kosztuje 15 zł za sztuke (SKF C3) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bacher Opublikowano 8 Marca 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Marca 2006 Jak kupować łożyska na wał (6204) to najlepiej te z teflonowym koszyczkiem - przynajmniej 20zł. Załóż nowe simmeringi 20x35x7 i 20x47x7. A co do tego luzu to njeśli jest taki wielki to musisz robić z wałem bo napewno jest mocno zużyty...może wystarczy go nadpawać :roll:Jakie lozyska najlepiej wsadzic do skrzyni (nazwa i oznaczenia, oraz ilosc)- łożysko 16004 - 1 szt - minimum ok 10zł- łożysko 6203 - 1 szt - minimum ok 10zł- łożysko 6000 - 1 szt - minimum ok 12zł- łożysko 6004 - 1 szt - minimum ok 17złtyle pamiętam...ceny za "dobre" łożyska - po tyle kupowałem jakieś 1,5 roku temu ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szmek Opublikowano 13 Kwietnia 2006 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2006 (edytowane) witam mam problem ze skrzynia biegow nie chciałęm pisac w nowym poscie wiec napisałem w tym :buttrock: Mianowicie miałem rozregulowana skrzynia biegów. Wyregulowałem ja ale mam problemy z dwoma biegami ciezko sie wzuca na trzeci bieg (trzeba szarpnos)Jak wbije na 4 bieg to niemoge zejsc w doł? Edytowane 13 Kwietnia 2006 przez Szmek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Miaziu Opublikowano 14 Kwietnia 2006 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2006 próbowałeś dalej regulować ? Jeśli to nie pomaga to musisz zajżeć do środka , pewnie coś z wodzikiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.