Skocz do zawartości

SIMSON - Skrzynia biegów


Bacher
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

WITAM

 

 

Ciągle pojawia się na forum problem regulacji skrzyni biegów w Simsonie, dlatego postanowiłem pomóc w jakiś sposób. Przygotowałem ten post przepisując fragment książki E.Wernera „Jeżdżę motorowerem Simson” wydawnictwa Komunikacji i łączności (str. 78-80) :D

 

Mam nadzieję, będzie to przydatna lektura dla forumowiczów nie posiadających tej książki.

By było to łatwiej znaleźć założyłem nowy temat :)

 

 

 

 

SKRZYNIA BIEGÓW

 

Do połowy roku 1980 motorowery Simson były wyposażone w trzybiegowe skrzynki przekładniowe z kłowym mechanizmem sterującym. Wraz z wprowadzeniem silników M501/701 zaczęto stosować skrzynki przekładniowe z klinem przesuwnym (trzy- lub czterobiegowe). Współwymienność około 97% części wykorzystywanych w obu wykonaniach jest szczególnie korzystna z punktu widzenia organizacji obsługi.

 

 

Zasada działania mechanizmu zmiany biegów.

 

W przypadku skrzynek przekładniowych z kłowym mechanizmem sterującym zmianą biegów koła lub pary kół zębatych są przesuwane za pomocą widełek, a dzięki wzębianiu się zapadek w gniazda koła współpracującego są ze sobą sprzęgane siłowo. Widełki są sterowane przez mechanizm zmiany biegów, a ich położenie jednoznacznie ustalone zatrzaskiem.

 

W przekładni z przesuwnym klinem wszystkie koła zębate na wałku sprzęgłowym są zamocowane na stałe. Poszczególne koła na wałku głównym są unieruchomione za pomocą trzech kulek, które wciskają przesuwny klin w rowki zabierakowe kół. Podczas zmiany biegu klin jest przesuwany w kierunku następnej pary kół przez nożną dźwigienkę sterującą z regulacją krzywkową.

 

 

Regulacja mechanizmu zmiany biegów.

 

Prawidłowo wyregulowany mechanizm zmiany biegów (odpowiednio dobrana droga przesuwu kół i klina) jest podstawowym warunkiem prawidłowego działania skrzynki przekładniowej. Zasadniczo regulację taką przeprowadza się w wyspecjalizowanym warsztacie naprawczym. Ponieważ jednak często występują usterki polegające na: błędnym wybieraniu biegów lub samoczynnym „wyskakiwaniu” biegu, poniżej podano sposób regulacji.

 

 

Silnik M53. Sposób regulacji:

 

1) poluzować przeciw nakrętki śrub oporowych mechanizmu sterowania znajdujących się na górnej powierzchni lewej części korpusu i wykręcić śruby o dwa do trzech obrotów;

2) włączyć pierwszy bieg i przytrzymać dźwignię przełącznik nożnego w najniższym położeniu; tylną śrubę zderzaka ostrożnie wkręcać do chwili wyczuwalnego zetknięcia z elementem sterującym i unieruchomić w tym położeniu przeciwnakrętką;

3) włączyć trzeci biegi przytrzymać dźwignię przełącznika w górnym położeniu; przednią śrubę oporową wyregulować w taki sam sposób i zablokować.

 

Jeśli po regulacji występują przypadki błędnego wybierania biegów, zwłaszcza podczas próby szybkiej zmiany przełożenia, to należy wkręcić odpowiednią śrubę oporową o dalsze 1/2 do 3/4 obrotu. W przypadku „przeskakiwania” biegu z niższego na wyższy należy dodatkowo wyregulować przednią śrubę, a z wyższego na niższy – tylną śrubę.

 

 

Silniki M501/701. Sposób regulacji:

 

1) zdjąć pokrywę iskrownika (w skuterach SR50/SR80 zdemontować uprzednio podnóżek, a w modelu CE układ wydechowy);

2) włączyć pierwszy bieg i odkręcić nakrętkę M8 wraz z podkładką, znajdującą się po prawej stronie korpusu za gaźnikiem;

3) wsunąć trzpień nastawczy (rys. 3.33) w otwór wałka napędowego, kołnierz trzpienia musi stykać się z czołem wałka;

 

simson%20%203,33.jpg

 

4) za pomocą nakrętki współpracującej ze śrubą M8 wyregulować położenie osi obrotu dźwigni wahadłowej, przesuwającej klin; w tym celu obrócić nakrętkę kluczem nasadowym (rys. 3.34) o około dwa obroty w prawo, a następnie ponownie w lewo – do chwili zetknięcia klina z trzpieniem wsuniętym do oporu i przytrzymanym ręką;

 

simson%20%203,34.jpg

 

5) ponownie obrócić nakrętkę o jeden obrót w prawo – reguluje się w ten sposób luz mechanizmu zmiany biegów; następnie, po założeniu podkładki, unieruchomić nakrętkę śrubą M8;

6) wyjąć trzpień nastawczy i założyć pokrywę iskrownika.

 

Jeśli podczas jazdy motorowerem prawidłowe przełączenie z biegu wyższego na niższy powoduje samoczynne „wyskakiwanie” biegu, to należy nakrętkę obrócić o 1/2 do 1 obrotu w lewo.

Jeśli bieg „wyskakuje” podczas przełączenia z niższego na wyższy, to nakrętkę należy obrócić w prawo.

 

Wszystkie inne naprawy skrzynki przekładniowej należy wykonywać w autoryzowanej stacji obsługi.

 

simson%20%203,35.jpg

 

 

 

-----------------------------------------

Niedługo postaram się zamieścić zdjęcie mojego „klucza nasadowego do regulacji mechanizmu zmiany biegów” a żeby nie zorientowani zobaczyli jak to ma mniej więcej wyglądać.

 

 

 

 

Pozdrowienia Bacher

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Wiem ze odkopuje ale to tez dotyczy skrzyni a niechcialem nowych postów wiec proponuje pakowac tutaj;) ...

 

Jakie lozyska najlepiej wsadzic do skrzyni (nazwa i oznaczenia, oraz ilosc)

no i moze napiszecie jakie koszty tego by byly?? i czy wogule oplaca sie w to bawic (czy duzo to zmienia) mi skrzynia dobrez chodzi ale ostatnio cos tam tak jakby puka na wolnych i podczas spadku obr. na wolne. przed rozpolowianiem (robilem juz to 3 razy zeby nie bylo ze nie umiem) tego nie bylo, ciezko sie tym razem spasowa wiec mysle ze to przesto (ALE tryby bylo dobrez i razem wlozone wiec nie powinno tego byc ) sprawdzalem czy to nie magneto lub zebatka na wale moze ale nie ;)

 

zauwazylem ze na wale mam luz okolo 1 mm czy to duzo??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czeee

 

na lozyskach co sa na czopach.. (te 2 Smile ) jest to ruch góra dół Smile (pionowy) sorks ale zapomnialem napisac Smile

 

Mierzyles jakims przyrządem czy tak "na oko" okresliles ze to 1 mm ? Tak tylko z ciekawosci pytam bo w obu wypadkach jezeli czuc luz reką to łożyska do wymiany .

 

U mnie jak były luzy(mniejsze) to tak rzygotał że nie było pracy silnika słychać

 

Jezli luz byl okreslany "na oko" to bardzo mozliwe ze jest duzo mniejszy .. a ocena ze to niby az 1mm spowodowana jest blednym wrazeniem ze "jak stuka to juz musi byc roztelepane". Chyba ze faktycznie po pomiarze np czujnikiem zegarowym wyszlo Ci 1 mm ,to wtedy podziwiam Twoja wytrzymalosc na efekty dźwiekowe :mrgreen:

 

pozdrawiam herflik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no moze przesadzilem ze 1mm pewnie dlatego ja lapalem za koniec walu i to dlatego ;) ale tak to simek nawet cicho chodził. a jak z kosztami kiedys sie pytalem to na czopy 1 skf kosztuje okolo 25 zł (dawno temu wiec niepamientam ) czy to duzo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak kupować łożyska na wał (6204) to najlepiej te z teflonowym koszyczkiem - przynajmniej 20zł. Załóż nowe simmeringi 20x35x7 i 20x47x7. A co do tego luzu to njeśli jest taki wielki to musisz robić z wałem bo napewno jest mocno zużyty...może wystarczy go nadpawać :roll:

Jakie lozyska najlepiej wsadzic do skrzyni (nazwa i oznaczenia, oraz ilosc)

- łożysko 16004 - 1 szt - minimum ok 10zł

- łożysko 6203 - 1 szt - minimum ok 10zł

- łożysko 6000 - 1 szt - minimum ok 12zł

- łożysko 6004 - 1 szt - minimum ok 17zł

tyle pamiętam...ceny za "dobre" łożyska - po tyle kupowałem jakieś 1,5 roku temu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

witam mam problem ze skrzynia biegow nie chciałęm pisac w nowym poscie wiec napisałem w tym :buttrock:

Mianowicie miałem rozregulowana skrzynia biegów.

Wyregulowałem ja ale mam problemy z dwoma biegami ciezko sie wzuca na trzeci bieg (trzeba szarpnos)

Jak wbije na 4 bieg to niemoge zejsc w doł?

Edytowane przez Szmek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...