Gość spawacz Opublikowano 21 Stycznia 2003 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2003 Bardzo zainteresowały mnie posty Janusza i VVV2 i też wniosę może swój skromny wkład w szkołę bezpiecznej jazdy motocyklem.Na początku odniosę się do "5 punktów"Myślę Janusz, że trochę idealizujesz styl jazdy bardziej odnosząc go do jazdy na torze niż na drogach, ale nie mogę odmówić Ci racji, gdyż są to pewne wyjściowe podstawy do nauki poważnej jazdy, a później dostosowania ich do typu i stanu motocykla oraz swoich predyspozycji.1. Jeśli chodzi o countersteering to oczywiście każdy to robi nie zdając sobie z tego zazwyczaj sprawy, tylko jest jedno ale, żeby wypracować sobie taki odruch trzeba jeździć naprawdę dużo i trenować najlepiej na torze, a nie na naszych źle wyprofilowanych i garbatych zakrętach. Próba zmuszenia się do świadomego countersteeringu w wielu przypadkach może się źle skończyć. Niewytrenowane, nawet delikatne skręcenie kierownicą w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu przy większej prędkości może spowodować zachwianie równowagi co niedoświadczony jeździec mimowolnie skontruje przechylając ciało w drugą stronę, a co się dzieje dalej nie muszę już pisać. Tutaj zgadzam się z vvv2, że ważniejsze jest nauczenie się poprawnego bodysteeringu i wymuszanie zakrętu balansowaniem ciała, a nie kierownicy.2. Obcinanie gazu w zakręcie - można jeśli maszynę której się dosiada ma się dobrze opanowaną, delikatne odjęcie gazu i jednoczesne wduszenie motocykla (ciałem) mocniej w zakręt spowoduje co najwyżej delikatne zacieśnienie zakrętu, natomiast countersteering w dużym złożeniu może pozbawić motocykl stabilności i spowodować uślizg przedniego koła (zdarzyło mi się to na torze, a nie mówię już o naszych drogach).Dodanie gazu w zakręcie w dużej części motocykli sportowych powoduje efekt prostowania i jeśli się go dobrze nie skontruje to zaliczymy pobocze3. Tu się zgadzam, kiedyś pewien wytrawny i doświadczony jeździec napisał "jeśli jadąc motocyklem będziesz się wpatrywał w studzienkę kanalizacyjną to możesz być pewien że w nią wjedziesz" - jest to tak zwane namierzanie celu. Dlatego ważne jest by patrzeć jak najdalej tam gdzie chce się pojechać i tak jak napisał Janusz w zakręcie patrzeć na jego koniec, a jeśli końca nie widać to go sobie wyobrazić.4. Oczywiście, że nie należy kurczowo ściskać kierownicy itp, ale by wykonać większość manewrów zwłaszcza przy dużej prędkości odpowiednie mięśnie trzeba napinać. Jak worek kartofli może i powinien się zachowywać niedoświadczony pasażer. Najważniejsze jest byś ty kontrolował motocykl, a nie motocykl ciebie.5. Co do hamowania tylko przednim hamulcem to również zależy od sytuacji. Owszem, wiadomo, że w motocyklach sportowych środek ciężkości jest tak umieszczony, że hamowanie przodem jest dużo skuteczniejsze i bezpieczniejsze, ale nie dotyczy to już chopperów, cruiserów, enduro i dużych turystyków. Przyznaję, że rzadko używam tylnego hamulca, ale w określonych sytuacjach jest to wskazane, a nawet konieczne, lecz o tym już było w innych tematach.Myślę że w kwestii bezpiecznej jazdy jest tyle samo opinii co motocyklistów, którzy trochę czasu już w siodle spędzili, ale najważniejsze jest by każdą teorię na ten temat dostosować do swoich możliwości. Nic na siłę i dużo treningów, najlepiej na torze by wyrobić sobie dobre nawyki.Pozdrawiam wszystkich Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 21 Stycznia 2003 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2003 Fajnie że się odezwałeś w tej kwestii. Dawaj dalej ! Pozdrawiam, Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vx800 Opublikowano 22 Stycznia 2003 Udostępnij Opublikowano 22 Stycznia 2003 Pewnie, dawaj. dawaj.Sezon coraz bliżej, trzeba poćwiczyć na początek. A najlepiej najpierw poczytać, co ćwiczyć i jak, żeby efekty były najlepszejsze. Pozdrówka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość spawacz Opublikowano 23 Stycznia 2003 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2003 Zapraszam wszystkich na Tor Poznań od początku marca. Jeśli nic się nie zmieni to we wtorki będzie można pojeździć i trenować. Pamiętajcie, że 1 godzina intensywnej jazdy na torze to tak jak 1000 km po drogach.Pozdrowionka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel Opublikowano 23 Stycznia 2003 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2003 A mozna i cruiserem, albo jaimś innym "nieścigaczem" ? Dlaczego pytam - słyszałem, że w czasie takich wolnych jazd dochodzi często do małych "ale" pomiędzy użytkownikami, bo są osiągane różne prędkości w zależności od sprzętu i stopnia zaawansowania, co może być chwilami niebezpieczne. Jak porównać mnie "jelenia" np. na gs 500e (narazie beż moto, bo poprzednie sprzedane :) ) z koleżką na R1. Obaj jesteśmy amatorami 0 chyba trzeba bardzo uważać. Czy może są robione jakieś podziały i nie wpuszcza się wszystkichna raz ? I tak na pewno się wybiorę. Pozdrawiam, Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość misiobaran Opublikowano 24 Stycznia 2003 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2003 WITAM.No właśnie, jakto jest ?Też bym się chciał tam wybrać, ale boje się by nie przeszkadzać bardziej doświadczonym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość spawacz Opublikowano 28 Stycznia 2003 Udostępnij Opublikowano 28 Stycznia 2003 Nie ma znaczenia czym się przyjedzie potrenować. Są to nieoficjalne spotkania i zazwyczaj nie ma zbyt dużo sprzętów więc każdy znajdzie dla siebie miejsce. Z kumplami zazwyczaj jeździliśmy po kolei na czas. Tak było najbezpieczniej kiedy było kilka różnych sprzętów.Dam znać jak będzę wiedział kiedy się zaczną jazdy.Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vx800 Opublikowano 28 Stycznia 2003 Udostępnij Opublikowano 28 Stycznia 2003 Pomysł za**bisty. Sam bym przegonił swojego turystę po torze. Z utęsknieniem czekam na informacje.Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.