Skocz do zawartości

drobny problem ze sprzeglem - o diagnoze prosze :)


zbyhu
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czolem!

 

Od zakupu motocykla mam pewien drobny problem ze sprzeglem, ktory dzisiaj sie mocno nasilil.

I chcialbym to wreszcie naprawic, tylko ze za bardzo nie wiem co moze byc przyczyna.

Tzn. podejrzewam jeden element i chcialbym, abyscie potwierdzili moje podejrzenia, lub im zaprzeczyli :crossy:.

 

Otoz sprawa jest tego typu, ze w momencie, gdy gasze silnik z wcisnieta klamka sprzegla linka (czy cos innego) sie blokuje. W rezultacie klamka sprzegla zostaje luzna, a silnik jest wysprzeglony.

Nie mozna przez to potem odpalic w zaden sposob silnika (kopka jest luzna, bo jest "wysprzeglony wal"). Trzeba najpierw odblokowac sprzeglo...

 

Dotychczas wystarczalo lekko pociagnac za pancerz linki w miejscu, w ktorym wchodzi do silnika. Slychac bylo wowczas trzask - cos odskakiwalo i sprzeglo bylo na swoim miejscu.

Do niedawna.

Dzisiaj kilka razy po zgaszeniu silnika majstrowalem przy tej lince po kilka minut, zanim sie to ustrojstwo odblokowywalo. Jak pamietalem, to gasilem silnik na polsprzegle, abu temu zapobiec. Ale to przeciez leczenie syfa pudrem.

 

I teraz moje podejrzenie...

Mam niejasne wrazenie, ze winowajca jest pierscien ustalajacy (chyba sie to tak nazywa) wstepne naprezenie linki. Jest to okragly pierscien z trzema podluznymi otworami i dwoma zebami od wewntrznej strony. Bo jak raz tam zajrzalem, to okazalo sie, ze wspomniany pierscien ma mocno zuzyte wlasnie te dwa wewnetrzne zeby. Nie mialem wtedy grosza przy duszy, zeby to wymienic i zlozylem to tak jak bylo.

Jakis czas mialem spokoj, ale teraz sie to mocno nasililo...

Podczas jazdy sprzeglo dziala bardzo dobrze, nic mu sie nie dzieje. Nie mialem ani razu z nim klopotow...

 

Jak sadzicie, czy wina lezy wlasnie w tym pierscieniu? Bardzo by mi to lezalo, bo to mala robota i nie trzeba dekla zrzucac, a ja troche boje sie rozkrecac silnik :crossy:. Tak ladnie chodzi...

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej !

 

Mialem przez pewien czas to samo. Niestey zmartwie Cie sprawa jest powazniejsza i kosztowniejsza.

Takie objawy w moim moto byly spowodowane wytarciem zabieraka sprzegla, czyli tego interesu ktory dociska docisc (maslo maslane, ale wiadmo o co chdzi). W moim przypadku starl sie kolnierz wspolpracujacy z lorzyskiem w docisku. Przez to moglem pociagnac klamke o kawalek dalej co spowodowalo ze zabierak wysunal sie jeszcze troszke bardziej z tulei. Jezeli wyciaga sie go za bardzo to ustawia sie on troszke krzywo na zebach i sam blokuje. Te skosne zeby sa ok do poki nie wyciagniemy ich za bardzo. Ja wymioemilem zabierak (okolo 80 pln) i teraz jest SUPER. Mozna tez kombinowac z jakas podkladka pomiedzy lorzysko i zabierak ale ta raczej dlugo nie wytrzyma. Szkoda ze Rybni jest daleko, mam swoj stary zabierak, mozna by sprawdzic czy Twoj wyglada podobnie, byla by pewnosc.

 

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja tak mialem w starej eci ale wystarczylo wyczyscic tulejke z lozyskiem i porkywe silnika w miejscu gdzie tulejka krec isie podczas wciskania i wyciskania sprzegla zawsze pomagala o ale na 2 miesiace pozniej znowu blokowalo sie i znowu musialem czyscic nie udualo mi sie dojsc czemu tak sie dzialo

p.s to napewno nie blaszkia ustalajaca moja rowniez byla ostro zjechana i sprzeglo chodzilo oki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co, mysle nad alternatywnym rozwiazaniem... Napisze,

OSTRZEGAM !!!!

STOSUJESZ JE (o ile zastosujesz) NA WLASNA ODPOWIEDZIALNOSC !!!!!!

! ! ! ! T Y L K O W L A S N A ! ! ! !

Sprobuj wyjac lorzysko tej tulejki ktora jest w tej malej pokrywie od obrotomierza. To lorzysko, jego wewnetrzna czesc jest za razem dystansem ktory opiera sie o piaste sprzegla z jednej strony a o srobe obrotomierza z drogiej. Zmniejszenie grobosci tego pierscienia (bierzni lorzyska) spowoduje ze dystans bedzie mniejszy. Dzieki temu bedziesz mial mniejszy ruch na zabieraku. Bardzo wazne jest aby NIE PRZESADZIC !!!! Zabierak nalorzony na ta tulejke (to wszystko na wal) i dokrecony sroba obrotomierza MUSI miec luz, nie wielki ale odczuwalny wzgledem docisku sprzegla. Jest on potrzebny zeby nie dochodzilo do tarcia pomiedzy tymi czesciami w czasie jazdy. O ile musisz zmniejszyc grobosc... nie duzo, moze 0,2 mm, moze 0,3 zalezy jak bardzo zjechany jest kolnierz na zabieraku.

PAMIETAJ TO NIE JEST ZALECANE ROZWIAZANIE TYLKO PATET A TE JAK WIEMY ROZNIE SIE SPRAWUJA.

 

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czolem!

 

Wymienilem dzisiaj ta plytke ustalajaca.

Mam teraz kilka pytan.

1) Przede wszytkim jak odkrecilem pokrywe napedu licznika, to wylalo sie ze srodka troche rozwodnionego oleju. Skad tam cholera woda sie wziela?? Ostatnio jechalem w deszczu, ale zeby tak latwo sie tam woda dostala?

2) Okazalo sie, ze nie tylko piescien ustalajacy ma wyjechane zeby, ale tez tuleja lozyskowa nie wyglada za pieknie. Wciecia w ktore maja wchodzic zeby pierscienia ustalajacego sa bardzo mocno zuzyte. Czy to moze byc przyczyna moich klopotow? Czy ktos wie ile taka tuleja kosztuje? Czy wymiana jest mozliwa bez zdejmowania dekla (przez pokrywke napedu licznika)?

 

Niestety jak to poskladalem z nowym pierscieniem to dzialalo dobrze tylko chwile. Potem znowu zaczelo sie sprzeglo blokowac...

W serwisowce do Etki wyczytalem, ze powodem moze byc zle wspolpracowanie wlasnie tulejki lozyskowej z dzwignia wylaczajaca (czy tez naciskowa).

 

No, to kto mi pomoze :P?

Krzysztofie, odezwij sie ;)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z przodu silnika, tam gdzie wchodzi linka od sprzęgła jest kapturek gumowy. Przez niego mogła się dostac woda jeżeli jest popękany.

A przy napędzie obrotomierza ( ta klapka z której wychodzi linka, na 3 śruby ) jest O-ring, jeżeli jest on uszkodzony tam także może dostawac się woda.

No ale samo działanie mechanizmy wysprzęglajacego jest niewłaściwe.

Najlepiej będzie jak przyjrzysz się temu, ściągnij pokrywę i pooglądaj wszystkie części.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czolem!

 

No wlasnie tego za bardzo nie chce robic (teraz), bo boje sie, ze to jest pole minowe...

A w kieszeni nie ma za duzo kapuchy, zeby naprawiac wybuch ktorejkolwiek z min...

A drugi raz na Rzyki katamaranem sie nie wybiore, nie ma bata ;).

 

Jeszcze jedno pytanie:

Mechanik w Rybniku powiedzial mi, ze przyczyna moga byc juz zuzyte tarczki sprzeglowe - ze sie sklejaja.

Czy to moze byc prawda??

Bo mi sie wydaje ze nie bardzo, skoro sprzeglo blokuje sie w pozycji wysprzeglajacej silnik...

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czolem!

 

No, wlasnie, po dluzszym postoju zawsze musze wrzucac bieg na nieco wyzszym gazie - jak bieg wrzucam zawsze motor mi sie szarpnie do przodu (na zimno, za pierwwszym razem). Potem juz jest normalnie.

Ale jakbym chcial wrzucic bieg po dluzszym postoju na wolych obrotach, to motor zdechnie :P.

 

No to pozostaje mi sie modlic, zeby sprzeglo wytrzymalo do imprezy w Rzykach, a potem moge sobie odkladac kasiure na remoncik. Szkoda, ze bede musial zrzucac dekiel, ale w zadsadzie to nawet sie coraz bardziej z tego powodu ciesze :P

Bede sobie mogl ladnie oba dekielki wypolerowac ;). Olej zleje, uszczelnie korek spustowy, ktorego nie posmarowalem silikonem przy zmianie oleju. Moze sam olej tez podmienie - jest co prawda nowy, ma moze 1kkm, ale na pewno ladnie wszystko w silniku wyplukal :P.

Poogladam sobie jak sprzeglo wyglada, zrobie w nim co trzeba i uszczelnie przy okazji czujnik luzu, przez ktory mi sika olejem ;).

 

Nic, jakby ktos jeszcze wpadl na pomysl co moze powodowac takie objawy (blokowanie sprzegla przy wylaczonym silnku w pozycji wysprzeglonej) to dajcie znac.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...