jaquzie Opublikowano 4 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 4 Maja 2010 Hey. Dziś problem z systemem EXUP doyczący Yamahy FZ1 z 2006 roku. W wielkim skrócie - mam wrażenie, że nie działa.. daje jednak oznaki, że coś tam działa.. Opis problemu. Linki nie zamykają/nie otwierają przepustnicy (przepustnica jest cały czas aktualnie otwarta). Mechanizm działa bez zarzutu, można ręką otworzyć zamknąć przepustnicę, więc problem mechaniczny odpada. Z linkami również wszystko w porządku. Problem leży gdzieś przy serwomotorze/regulacji :icon_idea: Testowałem, i serwomotor daje oznaki życia (nawet prawidłowe). film (sory za słabą jakość, nagrywane w garażu, przy słabym oświetleniu, z latarką :bigrazz: ): http://www.youtube.com/watch?v=H0I0m7cE4w0 Co widać na filmie? Ano widać wyrażnie, że serwomotor ustawiony jest na początku w pewnej losowej pozycji. http://republika.pl/jaquzie/poz1.jpg po przekręceniu kluczyka by zapodać zasilanie (29 sekunda): http://republika.pl/jaquzie/k1.jpg -> http://republika.pl/jaquzie/k2.jpg pozycja serwomotoru zmienia się do domyślnej (czyli serwomotor się resetuje, a więc działa): http://republika.pl/jaquzie/poz2.jpg i dalej pojawia się problem. pomimo załączenia zapłonu i dodawania gazu (od 41 sekundy) http://republika.pl/jaquzie/obr.jpg serwomotor nie zmienia pozycji, tym samym nie naciągając linek, i tym samym nie zmieniając położenia przepustnicy na otwartą/zamkniętą w wydechu... czyli nie spełnia swojej roli. mam nadzieję, że opisałem to w miarę wyrażnie. Ci, którzy mieli do czynienia z exupem na pewno wiedzą o co chodzi.. Pomocy więc :notworthy: co zrobić, by EXUP działał jak powinien? :icon_rolleyes: Kombinowałem z regulacjami linek etc. ale nawet przy odczepieniu linek serwomotor jedynie się resetował (przekręcał) do pozycji domyślnej po przekręceniu kluczyka, a przy dodawaniu gazu nie zmieniał swojej pozycji.. czy to normalne czy nie, nie wiem, dlatego pytam :cool: Cytuj W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>http://sites.google.com/site/jaquzie/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zbyszekm Opublikowano 5 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2010 (edytowane) Witam Miałem kiedyś moto z EXUP'em więc może pomogę. Przepustnica "na pusto" i na biegu jałowym na wolnych obrotach powinna być zamknięta. Fakt twój film jest kiepskiej jakości ale widać wyraźnie że jedna linka jest napięta a druga luźniejsza. Serwo powinno otwierać zawór od pewnych obrotów. Skoro działa serwo to masz problem z linkami. Możliwe że są źle założone. Sprawdź jeszcze raz, na spokojnie. To nie jest rzecz która psuje się od tak... :) Pozdrawiam i powodzenia!! Edytowane 5 Maja 2010 przez Zbyszekm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DawidP Opublikowano 5 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2010 Moim zdaniem problem leży w regulacji tych linek. Spróbuj zajrzeć do serwisówki i zobacz jak powinny być wyregulowane. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaquzie Opublikowano 5 Maja 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2010 ok, linki swoją drogą.. ale czy po odłączeniu linek (w filmie linki były właśnie odłączone), i przy dodawaniu gazu, serwomotor nie winien się przekręcać ? chyba raczej winien... dlatego nakręciłem film, by pokazać, że przy odłączonych linkach, i przy dodawaniu gazu serwomotor nie pracuje.. Cytuj W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>http://sites.google.com/site/jaquzie/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qurim Opublikowano 5 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2010 Może głupie pytanie ale czy to nie jest tak że jak silnik jest na luzie to EXUP nie będzie działał, bo i po co, żeby mieć lepszy przebieg krzywej na luzie? :biggrin: Kontrolkę luzu masz czyli z tego komputer może pobierać informację czy jest bieg czy luz. Zajrzyj w serwisówkę i dokładnie poczytaj co tam jest napisane. A w ogóle skąd masz podejrzenia że EXUP jest trefny? Odczuwasz coś podczas jazdy? Z doświadczenia wiem że sprawny/niesprawny (odłączony) EXUP nie jest wcale odczuwalny podczas normalnej jazdy. Miałem kiedyś na serwisie Kawę Z1 z takim wynalazkiem, w którym na serwomotorze nie było w ogóle tego "bębna" na który zakłada się linki, po prostu odkręcił się i zgubił gdzieś w trasie. Migała tylko kontrolka FI. W jeździe nie było najmniejszych odczuć różnicy bez tego czy z założonym i działającym EXUP`em. Cytuj MotorcycleStorehouse Dealer. Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla! Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaquzie Opublikowano 5 Maja 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2010 (edytowane) testowałem, czy serwomotor obraca się i na luzie i na biegu (centralka w fazerku mi to umożliwia ;)) skąd podjerzenia, że exup jest trefny? hm.. ano stąd, że przepustnica jest cały czas otwarta, nie zmienia położenia w zależności od obrotów, nie zamyka się, a następnie nie otwiera, itd. jeśli ma być dla samego bycia, to sorry ;) jak już jest, to ma działać ;) Edytowane 5 Maja 2010 przez jaquzie Cytuj W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>http://sites.google.com/site/jaquzie/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zbyszekm Opublikowano 5 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2010 W takim razie uwolnij servo od wszelkich linek. Zobacz czy wtedy będzie się obracał. Sprawdź czy nic dodatkowo nie blokuje obrotu. Jeśli nadal będzie jak mówisz to wyciągaj całość na stół i operuj!! No ale twierdzisz że serwo chodzi? to musi się blokować o coś. Nie widzę innej możliwości . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaquzie Opublikowano 5 Maja 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2010 uwolniłem od linek również, i też się nie obracał przy dodawaniu/odpuszczaniu gazu.. dopiero, gdy wyłączyłem zasilanie, przekręciłem servo w inne położenie, i ponownie dałem zasilanie (kluczyk), servo ustawiło się do domyślnej pozycji... nic nie blokuje pozycji, bo ustawia się bez problemu do domyślnej... Cytuj W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>http://sites.google.com/site/jaquzie/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaquzie Opublikowano 13 Maja 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2010 (edytowane) ps. film z 1 posta zmienił link na http://republika.pl/jaquzie/serw.mp4 i dodaję, bo nadal zonk. a rozwiązania brak. po wrzuceniu trybu serwisowego (53), wg manuala: http://republika.pl/jaquzie/manex.jpg czyli na wyświetlaczu pokazuje się: http://republika.pl/jaquzie/code53.jpg widać, że servo motor działa (co by film obejrzeć, nacisnąć na nim prawy myszy i zapisz jako na dysk): http://republika.pl/jaquzie/servo.avi i skoro servo działa po wrzuceniu self-diagnostic, czemu nie reaguje potem na gaz po odpaleniu moto? mam wrażenie, że po uruchomieniu moto servo ustawia przepustnicę nie w takiej pozycji - bo ustawia w pozycji otwartej, a nie powinien servo ustawić przepustnicy w rurze w pozycji zamkniętej, a po dodawaniu gazu przepustnicy otwierać? Edytowane 13 Maja 2010 przez jaquzie Cytuj W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>http://sites.google.com/site/jaquzie/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zbyszekm Opublikowano 13 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2010 a nie powinien servo ustawić przepustnicy w rurze w pozycji zamkniętej, a po dodawaniu gazu przepustnicy otwierać? Tak, powinien. Ciężko cokolwiek doradzić. Wirtualnie więcej nie pomożemy. Posprawdzaj wszystko jeszcze raz. Ja zacząłbym od linek. Mimo wszystko :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Heny Opublikowano 14 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2010 (edytowane) Powodzenia. http://www.cartestsoftware.com/fz1/exupmaintenance.html skoro regulacja nic nie daje,prąd dochodzi, a zawór swobodnie sie obraca to proponuje poszukać serwa na podmianę zanim kupisz nowe. Edytowane 14 Maja 2010 przez Heny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaquzie Opublikowano 14 Maja 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2010 te stronę widziałem już dawno temu. nie ma tam nic ciekawego oprócz tego, jak wyregulować linki. no i tego, że winien być zamknięty i zacząć się otwierać od 2000 rpm i maxymalnie otworzyć od 6000 rpm.. Cytuj W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>http://sites.google.com/site/jaquzie/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.