Skocz do zawartości

EXUP w Yamaha FZ1 - działa czy nie działa?


Rekomendowane odpowiedzi

Hey.

 

Dziś problem z systemem EXUP doyczący Yamahy FZ1 z 2006 roku.

 

W wielkim skrócie - mam wrażenie, że nie działa.. daje jednak oznaki, że coś tam działa..

 

Opis problemu.

Linki nie zamykają/nie otwierają przepustnicy (przepustnica jest cały czas aktualnie otwarta).

Mechanizm działa bez zarzutu, można ręką otworzyć zamknąć przepustnicę, więc problem mechaniczny odpada.

Z linkami również wszystko w porządku.

Problem leży gdzieś przy serwomotorze/regulacji :icon_idea:

 

Testowałem, i serwomotor daje oznaki życia (nawet prawidłowe).

 

film (sory za słabą jakość, nagrywane w garażu, przy słabym oświetleniu, z latarką :bigrazz: ):

http://www.youtube.com/watch?v=H0I0m7cE4w0

 

Co widać na filmie?

Ano widać wyrażnie, że serwomotor ustawiony jest na początku w pewnej losowej pozycji.

http://republika.pl/jaquzie/poz1.jpg

po przekręceniu kluczyka by zapodać zasilanie (29 sekunda):

http://republika.pl/jaquzie/k1.jpg -> http://republika.pl/jaquzie/k2.jpg

pozycja serwomotoru zmienia się do domyślnej (czyli serwomotor się resetuje, a więc działa):

http://republika.pl/jaquzie/poz2.jpg

 

i dalej pojawia się problem.

pomimo załączenia zapłonu i dodawania gazu (od 41 sekundy)

http://republika.pl/jaquzie/obr.jpg

serwomotor nie zmienia pozycji, tym samym nie naciągając linek, i tym samym nie zmieniając położenia przepustnicy na otwartą/zamkniętą w wydechu... czyli nie spełnia swojej roli.

 

mam nadzieję, że opisałem to w miarę wyrażnie.

 

Ci, którzy mieli do czynienia z exupem na pewno wiedzą o co chodzi..

 

Pomocy więc :notworthy: co zrobić, by EXUP działał jak powinien? :icon_rolleyes:

Kombinowałem z regulacjami linek etc. ale nawet przy odczepieniu linek serwomotor jedynie się resetował (przekręcał) do pozycji domyślnej po przekręceniu kluczyka, a przy dodawaniu gazu nie zmieniał swojej pozycji.. czy to normalne czy nie, nie wiem, dlatego pytam :cool:

 

 

W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>
http://sites.google.com/site/jaquzie/
avatar2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Miałem kiedyś moto z EXUP'em więc może pomogę.

Przepustnica "na pusto" i na biegu jałowym na wolnych obrotach powinna być zamknięta.

 

Fakt twój film jest kiepskiej jakości ale widać wyraźnie że jedna linka jest napięta a druga luźniejsza.

 

Serwo powinno otwierać zawór od pewnych obrotów. Skoro działa serwo to masz problem z linkami. Możliwe że są źle założone.

Sprawdź jeszcze raz, na spokojnie.

 

To nie jest rzecz która psuje się od tak... :)

 

Pozdrawiam i powodzenia!!

Edytowane przez Zbyszekm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, linki swoją drogą..

 

ale czy po odłączeniu linek (w filmie linki były właśnie odłączone), i przy dodawaniu gazu, serwomotor nie winien się przekręcać ? chyba raczej winien...

 

dlatego nakręciłem film, by pokazać, że przy odłączonych linkach, i przy dodawaniu gazu serwomotor nie pracuje..

W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>
http://sites.google.com/site/jaquzie/
avatar2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może głupie pytanie ale czy to nie jest tak że jak silnik jest na luzie to EXUP nie będzie działał, bo i po co, żeby mieć lepszy przebieg krzywej na luzie? :biggrin: Kontrolkę luzu masz czyli z tego komputer może pobierać informację czy jest bieg czy luz. Zajrzyj w serwisówkę i dokładnie poczytaj co tam jest napisane.

 

A w ogóle skąd masz podejrzenia że EXUP jest trefny? Odczuwasz coś podczas jazdy? Z doświadczenia wiem że sprawny/niesprawny (odłączony) EXUP nie jest wcale odczuwalny podczas normalnej jazdy. Miałem kiedyś na serwisie Kawę Z1 z takim wynalazkiem, w którym na serwomotorze nie było w ogóle tego "bębna" na który zakłada się linki, po prostu odkręcił się i zgubił gdzieś w trasie. Migała tylko kontrolka FI. W jeździe nie było najmniejszych odczuć różnicy bez tego czy z założonym i działającym EXUP`em.

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

testowałem, czy serwomotor obraca się i na luzie i na biegu (centralka w fazerku mi to umożliwia ;))

skąd podjerzenia, że exup jest trefny? hm.. ano stąd, że przepustnica jest cały czas otwarta, nie zmienia położenia w zależności od obrotów, nie zamyka się, a następnie nie otwiera, itd.

jeśli ma być dla samego bycia, to sorry ;) jak już jest, to ma działać ;)

Edytowane przez jaquzie

W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>
http://sites.google.com/site/jaquzie/
avatar2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie uwolnij servo od wszelkich linek.

Zobacz czy wtedy będzie się obracał. Sprawdź czy nic dodatkowo nie blokuje obrotu. Jeśli nadal będzie jak mówisz to wyciągaj całość na stół i operuj!!

 

No ale twierdzisz że serwo chodzi? to musi się blokować o coś. Nie widzę innej możliwości .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uwolniłem od linek również, i też się nie obracał przy dodawaniu/odpuszczaniu gazu..

dopiero, gdy wyłączyłem zasilanie, przekręciłem servo w inne położenie, i ponownie dałem zasilanie (kluczyk), servo ustawiło się do domyślnej pozycji... nic nie blokuje pozycji, bo ustawia się bez problemu do domyślnej...

W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>
http://sites.google.com/site/jaquzie/
avatar2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ps. film z 1 posta zmienił link na http://republika.pl/jaquzie/serw.mp4

 

i dodaję, bo nadal zonk. a rozwiązania brak.

 

po wrzuceniu trybu serwisowego (53), wg manuala:

http://republika.pl/jaquzie/manex.jpg

czyli na wyświetlaczu pokazuje się:

http://republika.pl/jaquzie/code53.jpg

widać, że servo motor działa (co by film obejrzeć, nacisnąć na nim prawy myszy i zapisz jako na dysk):

http://republika.pl/jaquzie/servo.avi

 

i skoro servo działa po wrzuceniu self-diagnostic, czemu nie reaguje potem na gaz po odpaleniu moto?

 

mam wrażenie, że po uruchomieniu moto servo ustawia przepustnicę nie w takiej pozycji - bo ustawia w pozycji otwartej, a nie powinien servo ustawić przepustnicy w rurze w pozycji zamkniętej, a po dodawaniu gazu przepustnicy otwierać?

Edytowane przez jaquzie

W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>
http://sites.google.com/site/jaquzie/
avatar2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a nie powinien servo ustawić przepustnicy w rurze w pozycji zamkniętej, a po dodawaniu gazu przepustnicy otwierać?

 

Tak, powinien. Ciężko cokolwiek doradzić. Wirtualnie więcej nie pomożemy.

Posprawdzaj wszystko jeszcze raz. Ja zacząłbym od linek. Mimo wszystko :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

te stronę widziałem już dawno temu. nie ma tam nic ciekawego oprócz tego, jak wyregulować linki.

no i tego, że winien być zamknięty i zacząć się otwierać od 2000 rpm i maxymalnie otworzyć od 6000 rpm..

W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>
http://sites.google.com/site/jaquzie/
avatar2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...