Numberuno Opublikowano 8 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2010 Witam Mam R1 z 2002 roku i od pewnego czasu nęka ją następujący problem: Po mocnym rozgrzaniu silnika wolne obroty zaczynają spadać, po chwili silnik gaśnie. Zaczęło to się jakoś pod koniec sierpnia. Nie wiem czy miało to związek, ale niedługo po tym, jak zaliczyłem małego szlifa na torze. Nic poza tym, że motocykl w złożeniu się przewrócił na bok i przeszlifował na boku kilka metrów. Przytarł się tylko crashpad i trochę lewy dekiel. Problem występuje tylko na gorącym silniku. Oprócz tego zawsze zapala ładnie. Ostatnio po miesiącu stania odpaliła po 2 obrotach wału bez żadnego zająknięcia. I wszystko jest ok, aż do momentu gdy temperatura skoczy do ok 90 stopni. Podczas jazdy w niezbyt gorący dzień i bez stania w korkach zwykle działa dobrze. Motocykl ma przejechane 38tys km W wakacje sprawdzałem zawory, jeden tylko ssący był w górnej granicy tolerancji, cała reszta równo pomiędzy wartościami granicznymi, więc tego nie ruszałem. Błędów ECU brak. Świece wymieniane przy ok. 25tys km. Według serwisówki wymiana co 13tys, więc powinny być jeszcze ok, tym bardziej, że problem zaczął występować przy ok 35tys km. Aczkolwiek kiedy na jesieni wykręciłem świece, sprawdziłem przerwy elektrod, były one zbyt małe. Ustawiłem na 0.9mm (w/g serwisówki od 0.8 do 0.10) i do końca sezonu było wszystko dobrze. W zimę jak jest w miarę zdatny do jazdy dzień staram się przejechać kilkanaście km. I właśnie podczas takiej przejażdżki jak już wróciłem i na kilka minut zostawiłem pracujący silnik problem powrócił. Na nowy sezon motocykl dostanie na pewno nowy olej, świece i synchronizację przepustnic, która była robiona ostatnio dość dawno, przy ok 25tys km. Pytanie tylko, czy to rozwiąże całkowicie problem spadania z obrotów, czy dalej będę się z tym bawił, może ktoś miał już podobny przypadek? Dodam, że jak zaczyna się falowanie i zwiększę obroty, to lekkie przerywanie, wydaje mi się wypadanie zapłonów występuje do ok 4-5 tys obrotów. Wyżej jest wszystko ładnie, silnik ma moc itd. Ten prób obrotów ok 4-5 tys jest to pierwszy próg przy którym częściowo otwiera się przepustnica EXUP. Także system dotrysku powietrza do wydechu w/g serwisówki przy tych obrotach kończy swoje działanie.Może szukać przyczyny jakoś w tych elementach? Generalnie stawiam na jakieś przebicie w świecach, ale może być to też coś innego. Liczę,że do początku sezonu pojawią się jakieś ineteresujące odpowiedzi w temacie. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomekd Opublikowano 8 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2010 W jakim stanie jest filtr powietrza ? Na jakim poziomie sa obroty biegu jalowego zanim silnik przestaje pracowac ? Osobiscie wymienilbym swiece,zsynchronizowal przepustnice oraz ustawil obroty do wymaganego poziomu,czyli chyba jakies 1100-1200 o ile oczywiscie luzy zaworowe sa wlasciwie ustawione. Czy musiales uzyc specjalny szczelinomierz do sprawdzenia ssacych ?. Warto by tez sprawdzic napiecie na akumulatorze na wolnych obrotech.Jak zaliczylec glebe aku moglo ulec uszkodzeniu. Jezeli problem w dalszym ciagu by wystepowal uzylbym reputowany srodek do czyszczenia ukladu dolotowego/wtryskow jak Chevron Concentrate, czy tez SeaFoam ewentualnie Lukas.Czy sa one dostepne w Polsce ? Nie ma pojecia.Duzo innych podobnych srodkow to pic na wode fotomontaz,jak np.STP. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Numberuno Opublikowano 8 Stycznia 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2010 (edytowane) Filtr powietrza jest K&N, regularnie czyszczony i nasączany. Jeździ na nim przynajmniej od przebiegu 15tys km, bo przy takim motocykl kupiłem. Tak samo zresztą jak slip on Leo Vince. Dobry pomysł z tym preparatem do czyszczenia wtryskiwaczy, nie zaszkodzi wlać jakiś preparat, tylko jakiś dobry oczywiście. Obroty jałowe mam ustawione jak powinno być, ok 1100. Jak łapało to falowanie podczas jazdy to zwiększałem je na ok 2000, wtedy jakoś dało się jeździć. A co do zaworów to wystarczył zwykły szczelinomierz, z podziałką co 0.05mm. Zabrałem się za to sprawdzenie ok 10tys wcześniej niż przewiduje serwisówka, chciałem głównie sprawdzić jak to szacunkowo wygląda i użyłem takiego jaki miałem. Ale wyszło bardzo równo wszystko A co do akumulatora to jest ok. Zresztą i tak w tym motocyklu jest on zamontowany właściwie w leżącej pozycji. A szlif był bardzo delikatny, byłem w mocnym złożeniu i jakiś gość na XJ600 wjechał w mój tor jazdy kiedy go wyprzedzałem i delikatnie przyhamowałem przednim, także nie było to nawet jakieś uderzenie, położył się tylko na asfalcie. Edytowane 8 Stycznia 2010 przez Numberuno Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomekd Opublikowano 8 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2010 Zwykly szczelinomierz za bardzo w tym motocyklu nie dziela,jest zbyt malo miejsca zeby go uzyc do ssacych,musi byc duzo wezszy,ale to na marginesie.Przydalaby sie tez bardziej dokladna podzialka niz co 0.05mm. Jezeli masz zwykle swiece,nie irydowe czy tez platynowe to 13 tys km to sporo jak na ten silnik,jak sam zauwazyles byly juz mocno zuzyte. PAIR system,doprowadzenie swierzego powietrza do kanalow wydechowych do tego nic nie ma,sensu stricto nie ma absolutnie zadnego wplywu na prace silnika,aczkolwiek jest w stanie wprowadzic w blad operatorow hamowni z analizatorem spalin. :smile: Mozesz sprawdzic dzialanie EXUP,znajdz to w serwisowce,aczkolwiek watpie zeby to byl twoim problemem. ECU ma taka strategie dzialnia ze kiedy temperatura cieczy jest bardzo wysoka to podczas pracy na biegu jalowym drastycznie wzbogaca mieszanke w celu zapobierzeniu przegrzaniu sie silnika.Tlumaczenie dlaczego tak sie dzieje to zupelnie inna historia. Normalnie mozesz zaobserwowac pewien spadek obrotow i zmiane tonu pracy silnika kiedy to nastepuje,ale silnik nie powinien zdychac. Dlatego tez po przeanalizowaniu wszystkiego co napisales zaatakowalbym TPS,czyli czujnik uchylenia przepustnicy .Sprawdz jego poprawna operacje,napiecie na biegu jalowym,plynnosc jego wzrostu podczas otwierania manetki gazu, oraz sprawnosc polaczen pomiedzy TPS a ECU. Yamaha miala swojego czasu duzo problemow z tym elementem. Sprawdz tez napicie na aku kiedy ta sytuacja nastepuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Numberuno Opublikowano 9 Stycznia 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2010 (edytowane) Zauważyłem, że jest mało miejsca na szczelinomierz, ale akurat ten co mam spokojnie dałem radę wcisnąć tam gdzie powinien być. Tak jak pisałem chciałem tylko sprawdzić czy nie są poza granicami tolerancji. Regulację planuje zrobić jakoś w tym sezonie, wtedy na pewno będzie użyty dokładniejszy żeby ustawić wszystko w środku tolerancji. Świece są irydowe, zresztą tylko takie tam wchodzą w/g katalogu, a w/g serwisówki powinno się je wymieniać co 13tys km, więc powinny być jeszcze dobre, ale to tylko świeca... Ten model ma dobrze rozbudowaną diagnostykę przez wyświetlacz który jest w nim zamontowany. Można sprawdzić wartości pomiarowe wszystkich czujników i pracy TPS też się przyglądałem. Genaralnie działało dobrze, aczkolwiek można to sprawzać tylko przy wyłączonym silniku. Więc jak zaczynają spadać obroty nie mam jak sprawdzić co się z nim dzieje. Ale sprawdzę połączenia, może coś się wypięło rzeczywiście. Akumulator też sprawdzę. A i dzięki wielkie za rzeczowe odpowiedzi. Zawęziło mi się pole do poszukiwań usterki. Z tym co mówisz o pracy ECU tym bardziej stawiam na słabe świece. Dostając bogatszą mieszankę może się któraś zalewać. Niby po odpaleniu wszystko działa dobrze, ale jednak temperatura ich pracy jest inna i np odstęp elektrod trochę inny tez jest na pewno. Edytowane 9 Stycznia 2010 przez Numberuno Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
baba_zanetti Opublikowano 9 Stycznia 2010 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2010 Też myślę o TPSie, no i sugestia dość prosta- kiedy ostatnio sprawdzałeś poziom płynu chłodzącego w chłodnicy?:) Cytuj 8.96s 1/4mili GSX-R K1 1000 TURBO/NITROSPEEDBIKE.PL TURBO TAKŻE W TWOIM MOTOCYKLU!SERWIS MOTOCYKLI- WARSZAWA, HAMOWNIA - STROJENIEhttps://www.facebook.com/bados84/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Numberuno Opublikowano 9 Stycznia 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2010 Wymieniałem płyn przy okazji sprawdzenia zaworów, bo i tak trzeba było porozpinać przewody. Sprawdzam regularnie, więc na pewno z nim jest wszystko ok. Mam w planie zrobić tak: wykręcę te świece które są, sprawdzę jak wyglądają i ustawię odstęp elektrod jak będzie nie w porządku. Ostatnio pomogło, zobaczę jak teraz. Jak będzie dobrze, to wleję jakiś dobry preparat do czyszczenia wtryskiwaczy, posprawdzam połączenia TPS, kupię nowe świece, olej i zsynchronizuję przepustnice. Wtedy każda opcja już powinna być wyeliminowana. Dzięki za rady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Numberuno Opublikowano 12 Stycznia 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2010 Troszkę odświeżę. Poszperałem trochę po anglojęzycznych forach Yamahy, i znalazłem wątek na temat identycznego problemu. Miał ok 85 stron, i każdy opisywał podobne objawy. Poprawę we wszystkich przypadkach przynosiła wymiana TPS. Czujnik zwykle wariował dopiero w przypadku mocnego rozgrzania i koniecznie podczas pracy(tak jak u mnie), także jego zdiagnozowanie było ciężkie. Ale poszperałem w starych gratach, i zostały znalazłem stare gaźniki od SV-ki. Czujnik sam się trochę różnił, ale wtyczka była ta sama. Podpiąłem więc, zablokowałem go taśmą klejącą na ustawieniu odpowiadającym 17 stopniom, jaką to wartość pokazywał oryginalny czujnik przy zamkniętych przepustnicach. Po odpaleniu silnika i rozgrzaniu ( 3 razy włączał się wentylator) silnik chodzi równiótko bez żadnego zająknięcia. Gdy podłączyłem znowu stary czujnik, po chwili od odpalenia obroty znowu zaczęły wariować. Przyczyna jest na pewno znana, teraz więc trzeba to naprawić, i w związku z tym pytanie do ludzi którzy mają jakiś związek z Yamaha Motor Poland lub mieli problem z TPS-em, gdyż była na pewno akcja serwisowa wymiany tych czujników, i mój model się w nią łapał. Chciałbym się dowiedzieć, czy jest jeszcze szansa na wymianę w ramach tej akcji czy będę musiał kupić nowy czujnik w katalogowej cenie. Wysłałem maila do YMP, ale jak to każdy serwis mogą się migać, na razie odpowiedzi brak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leszekk. Opublikowano 25 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 25 Lipca 2010 Cześć Do kolegi Numberuno możesz dokładnie opisać jak wymienić TPSa i jak ustawić te 17 stopni i gdzie odczytać te ustawienia. U mnie występuje podobny problem w RN 09 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.