Skocz do zawartości

Felgi produkcji chińskiej w WFM/WSK M06


HD1940
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

ponieważ właśnie prowadzę remont kół swojej WSK M06 z 1957 roku, pragnę podzielić się doświadczeniem związanym z zastosowaniem nowych felg chromowanych produkcji chińskiej. Są one powszechnie dostępne na Allegro i w sklepach motocyklowych. I jak to bywa, niby ładne, niedrogie i przede wszystkim proste, ale w przypadku modeli M06 z bębnami stalowymi może wystąpić pewien specyficzny problem. Polega on na tym, że felgi są inaczej wykonane niż oryginalne. Mają bowiem inaczej skierowane otwory w przetłoczeniach na nyple. Jak każdy zapewne wie, otwory te są wykonane w 2 rzędach względem wzdłużnej osi symetrii felgi. Dodatkowo otworki są w każdym rzędzie ukierunkowane tak by nadać szprychom właściwy kierunek i splot. W oryginalnej feldze (tak jak i w innych) bazą do rozpoczynania splotu jest otwór na wentyl. Po położeniu felgi na płasko na ziemi, względem otworu na wentyl otwór w górnym rzędzie skierowany jest w lewo a w dolnym w prawo. W feldze chińskiej jest na odwrót. W konsekwencji splot musi być inny niż w fabrycznym kole, bo siłą rzeczy szprychy są albo ukierunkowywane w niewłaściwą stronę albo są za długie. Dotyczy to szprych o długości 185 mm. Aby zapleść koło tylne trzeba zastosować szprychy o długości 170 mm po jednej stronie (od bębna hamulcowego) i 220 mm po stronie przeciwnej. W przypadku koła przedniego ten problem nie występuje, ponieważ po stronie bębna są wykonane wyłącznie otworki i szprychy można tak ustawić, że daje się je zapleść identycznie jak w oryginale. W tylnym kole wykonane są natomiast powiększenia otworów ułatwiające zaplatanie. Przy oryginalnych długościach szprych, łeb musiałby znajdować się nie w gnieździe a właśnie w tym powiększonym otworze, a i tak szprycha okazuje się za długa.

Jeśli więc ktoś chce zastosować felgi współczesne musi za w czasu zaopatrzyć się w odpowiedniej długości szprychy czyli na koło przednie: 18 szt o długości 220 mm i 18 szt. o długości 185 mm, zaś na koło tylne 18 szt. o długości 220 mm i 18 szt. o długości 170 mm.

Jak uda mi się zrobić fotki, to zamieszczę je, bo wiem, że wzrokowo najłatwiej jest spostrzec na czym polega problem.

Pozdrawiam Świątecznie i Nowo rocznie wszystkich wyplataczy i życzę im by miej mieli problemów niż ja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz mi jeszcze jak sprawa stoi w kwestii twardości tych felg. Słyszałem opinie pewnej osoby,która próbowała założyć chińską felgę do Jawy. I po próbie wycentrowania kola okazało się że felga jest tak miękka że pływa i nie idzie jej ułożyć równo.

 

Ja osobiście odnowiłem felgi w swojej WFMce.

 

Oto jak wyglądały:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/5a82c0da8ea345ac.html

 

A tak wyglądają teraz:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/bd936f8c04194bb6.html

 

Pytam się oto, bo chciał bym zastosować te współczesne do Komara.

Pozdrawiam..!

Edytowane przez j@wa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz mi jeszcze jak sprawa stoi w kwestii twardości tych felg. Słyszałem opinie pewnej osoby,która próbowała założyć chińską felgę do Jawy. I po próbie wycentrowania kola okazało się że felga jest tak miękka że pływa i nie idzie jej ułożyć równo.

 

Do centrowania jeszcze nie doszedłem, ale na pierwszy rzut oka wyglądają nie gorzej niż oryginalne. Jawa ma inny rozmiar więc na bank nie są to te same felgi. Jak zdobędę wiedzę po wycentrowaniu na pewno się nią podzielę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Witam

i jak z tymi chińskimi obręczami?

stoję właśnie przed kupnem albo chromowaniem starych obręczy i nie wiem na co się zdecydować

pzdr

Obręcze są dobrej jakości, chrom jest całkiem przyzwoity, ładnie się je centruje i mają prawie identyczny profil jak w WFM. Polecam jako alternatywę do reanimacji oryginałów, które często są mocno pokrzywione. Warunek podstawowy, to zastosować szprychy o podanych przeze mnie długościach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak jest z eksploatacją ?? szprychy się nie poluźniają bo coś kiedyś słyszałem o takim czymś

a jeśli chodzi o szprychy to mnie to nie dotyczy bo ja chce kupić do M06 Z2 a tam są pełne alu bębny

pzdr

Przejechałem swoją WSK-ą rajd w Mińsku Mazowieckim, trochę pośmigałem po okolicy (wyłącznie drogi polne) i nic się nie luzuje. Zresztą ta kwestia wynika moim zdaniem wyłącznie z właściwego naciągnięcia szprych i dobrej jakości gwintu na nich i w nyplach, a nie rodzaju felgi. Podstawą jest też kontrolowanie na słuch naprężenia szprych i na czas korygowanie odchyleń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam

w końcu się skusiłem obręcze chińskiej produkcji do mojej Wsk M06Z2 i sytuacja jest taka jak kolega HD1940 opisuje. Otwory na nyple są odwrotnie skierowane niż w oryginalne. Jedna strona bębvna da się bez problemu zaszprychować oryginalnymi szprychami, natomiast dla drugiej będą za krótkie. To tak dla dla potomnych :wink:

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Czołem.

Czy kolega HD1940 może zdradzić miejsce zakupu szprych? szprychy były wykonywane na zamówienie czy użyte jakieś typowe dostępne np na znanym portalu aukcyjnym...?

 

Część szprych kupiłem w Częstochowie w firmie "Bartnik". Mają tam przyzwoite jakościowo nowe szprychy w cenach niższych niż na allegro. Jak pisałem powyżej, wykorzystałem tylko standardowe dłuższe, przeznaczone do WFM. Krótsze znalazłem u siebie w starych zapasach (zamówienie znacznie opóźniło by mi pracę) a pochodziły z SHL M06 U z aluminiowym, pełnym bębnem. Radzę jednak za w czasu postarać się o nowe, bo to ułatwia pracę i nie powoduje dodatkowego stresu. :banghead: :eek: :icon_evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...