Skocz do zawartości

CZ 350, składanie silnika


gandziorz
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam takie pytanie, gdyż rozebrałem silnik i będę go składał na nowo.

Więc jak myślę kolejność składania jest taka:

-skrzynia (na prawym bloku składana)

-wał

-druga połówka

-tłoki

-cylindry

-sprzęgło itp.

-elektryka

-do ramy

-gaźnik ;)

 

Pomijam uszczelki gdyż to oczywiste.

 

Mam pytanie, czy w CZ trzeba stosować jakieś specjalne kruczki podczas składania? Np. związane z kopką albo coś?

 

Jeżeli ktoś składał i miałby jakieś fotki podczas składanki to byłbym wdzięczny.

 

Jak chodzi o mnie to sobie poradzę złożyć, ale wolę zawsze zapytać (lepiej śpię).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę nie tak myślisz jak trzeba.

Najpierw montuj wał bo jest ciężki i może być z nim zabawa. W lewą połówkę bloku oczywiście, nie prawą. Po tym podeprzyj silnik tak aby nie leżał na płasko co by od spodu było miejsce na wystający wał oraz wałek główny skrzyni który montujesz następny do tego wodziki wraz z pośrednim wałkiem. Na to zakładasz drugą połówkę bloku cały czas sprawdzając czy skrzynia lekko się obraca, bardzo możliwe jest że gdy wałek zdawczy mocowany w prawej pokrywie dojdzie do reszty kół zębatych będziesz musiał bo obrócić lekko tak aby jego zęby weszły pomiędzy zęby współpracującego koła zębatego na wałku pośrednim. Skręcasz blok metodą "na przemian" po kilka razy cały czas sprawdzając czy równo się schodzi i czy elementy obracają się bez wyraźnego oporu. Po tym radzę zamontować półksiężyc z wałkiem rozrusznika bo jest łatwiej gdy nie ma sprzęgła jeszcze. Na to dajesz sprzęgło i całą resztę. Zwróć dużą uwagę na zabezpieczenie nakrętki zabieraka sprzęgła na wałku głównym skrzyni biegów, one lubią się odkręcać same w Zjawach i Cezetach.

 

Po tym zatykasz otwory skrzyni korbowej czystymi szmatami tak aby przy montażu tłoków/pierścieni nic nie wpadło do środka bo będą jaja wtedy. :biggrin:

 

Oczywiście nie bój się używać oleju silnikowego/przekładniowego aby smarować powierzchnie wału współpracujące z uszczelniaczami oraz łożyska i inne drobiazgi. Posmaruj też sworznie tłoków przy montażu, posmaruj lekko cylindry też. To wszystko pomoże smarować silnik przy pierwszym odpaleniu a także ułatwi montaż i współpracę części. Skręć wszystko razem, wrzuć w ramę, podłącz elektrykę i zasilanie paliwem, nalej oleju do przekładni i pal sprzęta. Powinien odpalić za 3 lub 4 kopem. Po odpaleniu nie katuj i nie gazuj, daj mu polatać na wolnych trochę żeby się ułożyło wstępnie co trzeba i trochę nagrzał. I nie przegrzewaj silnika też. Uważaj na stosunek oleju w paliwie itd. W sumie to wszystko o docieraniu znajdziesz w książce obsługi motocykla.

Powodzenia. :biggrin: pzdr.

 

Aha. Uważaj na uszczelniacze żeby dobrze weszły i montuj je przed założeniem wału, jest łatwiej wtedy.

Edytowane przez qurim

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz schemat skrzyni, bo ja mam niezbyt dokładny (z starej książki, ciemne obrazki) a mam kompletnie rozłożoną.

 

Czyli kolejność powinna iść tak:

W lewą połówkę bloku montuję wpierw wał, wałek główny skrzyni, wodziki i pośredni wałek, druga połówka bloku, skręcanie na przemian, póksiężyc, sprzęgło, kolejno łańcuch na sprzęgło i całą elektryke, kolejno tłoki, cylindry, i montaż do ramy.

Edytowane przez gandziorz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybyś napisał ten post dwa tygodnie wcześniej to bym Ci porobił jakie byś chciał bo składałem silnik w Jawie TS 350 i składałem go pierwszy raz i to bez żadnych porad. Robiłem tak jak mi najwygodniej pasowało i Jawa jak do tej pory chodzi a mam pytanie będziesz wymieniał tłoki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, w skrzyni biegów niewiele da się pomieszać. Zwróć uwagę na dużą zębatkę na wałku pośrednim która przychodzi jako pierwsza w prawą połówkę. Ta zębatka z jednej strony jest płaska a zdrugiej strony jest wgłębiona, taki odlew już jest. Płaską stroną musi współpracować ze sprzęgiełkiem kłowym sąsiadującej zębatki a wgłębioną musi być od strony łożyska. Inaczej może dany bieg nie zazębić się po montażu. Poza tym jeśli dobrze pamiętam do na wałku głównym jak i pośrednim są podobne do siebie 2 koła zębate ale one są współplemienne więc nie robi różnicy które gdzie dasz chociaż zgodnie ze sztuką mechaniki dobrze gdyby trafiły tam gdzie wcześniej pracowały.

 

Tu jest fotka tej zebatki płaskiej na pośrednim. Fotka nie moja, znaleziona w sieci. :biggrin:

http://bones0.fotosik.pl/albumy/539284.html

 

Zwróć też uwagę na blaszki i śruby trzymające łożyska w skrzyni. Nie wiem czy takie są w CZ ale w Jawie TS są i trzeba je dobrze dokręcić i najlepiej łeb śruby lekko zapukntować co by się nie odkręciły w czasie pracy.

 

Jak masz możliwość to kup/znajdź odkuwane wodziki skrzyni biegów, są lepsze niż tłoczone z blachy, pasują od Jawy TS350 oczywiście. :biggrin: Z kolei CZ-owskie sprzęgło jest lepsze niż TS.

 

Pamięć mnie zawodzi i już nie pamiętam czy te silniki powinny mieć uszczelkę między karterami czy nie. A nawet jeśli mają to jej grubość jest strategiczna bo grubsza uszczelka oznacza większe luzy poosiowe skrzyni i wału.

 

Najlepiej to najpier wszystko złóż "na sucho" i sprawdź czy wszystko smiga jak trzeba i dopiero wtedy rób poprawny montaż. Sprawdzaj na bieżąco czy skrzynia się obraca swobodnie. Jawa to czeski film. :biggrin:

Silniki CZ są lepsze niz TS. :biggrin:

 

Jak nałożysz cylindry na tłoki/szpilki to najpierw przykręć do nich króciec gaźnika. Cylindry zawsze mają lekki luz na szpilkach i jeśli je dokręcisz tak jak są a później na to króciec to ów króciec może nie przylegać dobrze do powierzchni na cylindrach lub może się wygiąć, moto zacznie łapać lewe powietrze i będą jaja z odpaleniem i regulacją. Dokręcają najpierw króciec ustalasz go na poprawnie na płaszczyźnie gdzie ma przylegać i jest ok i po tym dokręcasz cylindry dopiero.

 

 

A na regulację gaźnika mam dobry i prosty lecz lekko zakręcony sposób. Opiszę go jutro bo dziś już browarek wypiłem po pracy i się gubię w pisowni. :biggrin: Zasadniczo - coś odkręcasz, coś innego zakręcasz, tu przykręcasz, tam odkręcasz i silniczek śmiga jak zegarek. Jakoś tak to było. Musze pomyśleć dokładnie. Mam ten sposób od mojego największego guru mechaniki moto jakiego poznałem. :biggrin:

:flesje:

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj masz opisaną regulację gaźnika. Regulację przeprowadza się w następujący sposób: śrubę biegu jałowego dokręca się do oporu, zmniejszając w ten sposób do minimum dopływ powietrza, czyli w tym momencie mieszanka jest bogata. Silnik uruchamia się przy otwartej przepustnicy, a następnie przymyka się ją (za pomocą śruby przepustnicy) stopniowo, aż do chwili, w której nastąpią zakłócenia w pracy silnika. Wtedy należy powoli odkręcać śrubę biegu jałowego do czasu, aż wyrówna się praca silnika i następnie w dalszym ciągu przymykać przepustnicę. Gdy w pracy silnika następują nowe zakłócenia, odkręca się znowu śrubę biegu jałowego i postępuje się w ten sam sposób tak długo, aż się uzyska równomierną pracę silnika przy odpowiednio małej prędkości obrotowej. Chcąc zwiększyć moc silnika musimy dać bogatszą mieszankę, co uzyskamy przez pociągnięcie do góry iglicy przepustnicy. Otwór przelotowy w dyszy głównej paliwa jest kalibrowany z dużą dokładnością i dlatego nie wolno go rozwiercać ani zaklepywać dla zmiany średnicy. Jeżeli chcemy zmienić stosunek mieszanki przy średniej prędkości obrotowej, musimy przesunąć zapinkę na iglicy przepustnicy w inne położenie. W celu wzbogacenia mieszanki podciągamy iglicę przepustnicy do góry i odwrotnie dla zubożenia mieszanki opuszczamy iglicę niżej. Położenie iglicy należy zmieniać, przesuwając ją najwyżej o jeden rowek, po czym należy sprawdzić pracę silnika podczas jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tłoki nie będę wymieniał tylko wymieniam same łożyska igiełkowe.

Jak chodzi o sprzęgło to mam nowe tarczki, bo pomimo że linka prawie na full podciągnięta to potrafił szarpać stojąc z "biegiem", a zmieniając bieg potrafił ostro zgrzytnąć.

Silnik rozbieram głównie z powodu że między karterami, a dokładnie w miejscu gdzie pracuje wał zaczął mi olej z beną uciekać. Motor stał 10lat i cienka uszczelka wykonana jakby z "papieru?" się skruszyła i ją wywiało. Kupiłem nowe uszczelki, aczkolwiek nie ma tam uszczelki miedzy karterami wiec dam tak delikatnie na sylikon czerwony wysokotemperaturowy.

 

Jak chodzi o dalsze części to będę zakładać nowiutki łańcuch "CZ" bo ten tak jakoś ciężko chodzi.

 

Jak chodzi o sworzeń tłoka, z jednej strony jest płaskie denko, z drugiej otwór, z której strony więc wkładać? Tak na logikę to chyba od strony otworu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli będziesz wymieniał łożyska igiełkowa to ja bym to zrobił przed złożeniem karterów ponieważ bał bym się że jak będą złożone kartery to wpadnie mi igiełka czy coś w tym stylu. Ja wymieniałem najpierw tłoki później składałem kartery. Tak moim zdaniem jest bezpieczniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli będziesz wymieniał łożyska igiełkowa to ja bym to zrobił przed złożeniem karterów ponieważ bał bym się że jak będą złożone kartery to wpadnie mi igiełka czy coś w tym stylu. Ja wymieniałem najpierw tłoki później składałem kartery. Tak moim zdaniem jest bezpieczniej.

Nie wpadnie bo jest w kołnierzyku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha to masz dobrze :flesje: , nie wiem jak jest w CZ . Ja miałem luzem igiełki w TS i mi się rozsypały składałem je później na tawot na mordowałem się :banghead:

Stare takie miałem, przeczytałem na tej stronce co podano w temacie jak złożyć skrzynię.

 

I wiecie co? To nie będzie trudne :)

 

Ale wpierw wmontować wał a wcześniej nowiutkie ZKL łożyska :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hehe. Z tymi igiełkami to jest jazda w TS. Kiedyś zmieniałem tłoki i cylindry jak silnik był w ramie bo się spieszyłem na wieczorny wyjazd to i igiełki mi się posypały do silnika, wiele nie myśląc postawilem Jawę do góry kołami jak rower żeby się wysypały. :banghead:

 

Sprawdź na sucho czy silnik da się złożyć i wszystko dobrze się kręci, możliwe że nie było tam uszczelek które maja wpływ na dystansowanie skrzyni biegów i może świrować. Nie pamiętam jak było w CZ, książkę mam jakąś w PL, taka czarna okładka, A4 format i szorstki papier. Z rozbiórki okolicznego Polmozbytu wyciągnąłem kiedyś.

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...