Skocz do zawartości

Docieranie sportowego cylindra RZT w simsonie


gutek_rapier
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

siema zrobiłem sobie pierwszy szlif w moim cylindrze RZT i chciałem sie dowiedzień jak go dobrze dotrzeć, chciałbym sprawdzone porady bo wiecej szlifów do tego cylindra niema, według niekótrych silnik trzeba odrazu pałwać a według innych jeździć spokojnie http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm ten facet podobno ostro pałując dociera silniki do sportu ale niewiem czy tak samo jest w dwusuwie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest nie do konca powiedziane. Zeby dobrze dotrzec tlok i cylinder to najpierw trzeba spilowac ostre krawedzie kanalow, tak zeby pierscienie nie kaleczylo, pilnik lub papier scierny. Druga sprawa to jest luz montazowy. Nie moze byc za ciasno, okolo 0,045 i wyzej. Jesli mamy odpowiednio spilowane ostre krawedzie kanalow(zawsze sie to robi po szlifie) i dobrze dobrany luz to mozemy docierac. Docieranie polega na tym, ze material tloka sie odpowiednio wygrzewa i hartuje sie go tak aby nie powiekszal swoich rozmiarow. Czyli jak ostro damy w palnik na zupelnym nowym tloku to sie on powiekszy i skasuje sie luz montazowy co pozniej dojdzie do zatarcia tlok - cylinder. Ale nie zawsze tak jest bo sa takie tloki produkowane z odpowiednich stopow alumnium ze po prostu nie zwiekszaja swoich wymiarow( tak jest w silnikach crossowek, zaklada sie tlok 10 min moto sobie puka, 3 spokojne rundki na torze a pozniej w palnik) Wiec trzeba dobrze wygrzac tlok. Podczas tego procesu material tloka wraz z pierscianiami dopasowuje sie do gladzi tuleji cylindra. wiec proces wygrzewania tloka wyglada tak. Spokojna jazda, 10 km, obroty korzystne dla silnika, nie za male bo silnik sie ktrzusi i pod wplywem tego ma wieksze obciazenie niz na wyzzszych partiach obrotow, i wytwarza sie niski prog, niewidoczny dla oka. Bo im wieksze obroty, tym wieksze wyciaganie sie tloka, wiec pierscienie beda uderzaly w niego, i skutkiem tego jest tzw. dzwonienie pierscieni. Po jezdzie na odcinku 5-10 km , nalezy zgasic moto. Dopiero jak cylinderek bedzie calkowicie zimny to szykujemy sie na nastepna jazde. I ten proces powtarzamy kilkakrotnie. Po przejechaniu tak okolo 200 km, bo pozniej odcinki mozna sobie wydluzac z czasem, do 20-30 km, jak to woli, musimy tak dbac o silnik zeby chodzil plynnie caly czas, to znaczy, np przed gorka, redukujemy bieg, mimo ze moto sobie doskonale radzi pokonujac wzniesienie, i dzieki temu juz powoli przyzwyczajamy silnik do pracy na wyzszych obrotach. Silnik po prostu musi chodzic plynnie, nie mozemy go trzymac na malych obrotach, tylko wchodza w gre srednie partie obrotow i wyzej, z poczatku docierania na krotkich odcinkach, niskie obroty sa mile widziane. Wiec pamietajmy ze silnik musi pracowac plynnie, na kazdym odcinku, czy to jest prosta czy wzniesienie. Co do jazdy z gorki to nie nalezy hamowac silnikiem, po prostu wrzucic na luz i sie toczyc. Poniewaz jazda z gorki na wlaczonym biegu i zamknietej przepustnicy, wymusza obroty i nie ma doplywu odpowiedniej ilosci mieszanki do smarowania. Wiec w skrajnych przypadkach moto sie "przyciera", wiec wrzucenie na luz, rozwiazuje problem. Waznym czynnikiem jest dobra mieszanka z zwiekszona iloscia oleju niz podczas normalniej eksploatacji. Warto tez lac do benzyny oleju wpelni syntetyczniego . Dzieki temu, zmiejsza sie tarcie piescieni o gladz cylindra, jest duzo lepsze smiarowanie od zwyklego oleju, jest lepsze smarowanie, no i podczas spalanie nie wytwarrza nagaru, ktory z biegiem czasu odpadajac rysuje tulej cylindra. Stosunek oleju do beznzyny podczas docieania powinien wynosic okolo 1:30. Podczas docierania za wszelka cenie nie mozemy przegrzac silnika. Musi miec podaczas jazdy stabilna temperature. Wiec pamietajmy aby silnika nie przegrzac. No i sprawa filtra powietrza, najlepiej wymienic go na nowy, a jesli jest olejowy to nasaczyc go swiezym olejem. To tez jest bardzo wazna rzecz.

 

To by bylo z grubsza na tyle.

 

pozdrawiam.

 

rzemyk90

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...