makumba Opublikowano 14 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2008 Witam. Wczoraj przy okazji wymiany układu napędowego w swoim GSXR postanowiłem usunąć drobny wyciek oleju z pod czujnika luzu. Odkręciłem go, i okazało się że na końcu wałka włączającego biegi jest śruto, a na czujniku styki, nie tylko do luzu, ale i do poszczególnych biegów. Z czujnika lecą dwa kable, jeden do kontrolki luzu, drugi do modułu zapłonowego. Gdy zobaczyłem że są styki do wszystkich biegów od razu pomyślełem o wyświetlaczu pokazującym numer biegu na którym jadę. Czujnik był zalany jakiąś silikonopodobna substancją, zdrapałem ją żeby zobaczyć czy można się podpiąc pod styki dla poszczególnych biegów. Po zdrapaniu silikonu okazało się że po między każdym stykiem, a kablem biegnącym do modułu zapłonowego jest opornik, pomierzyłem opór, i na każdym biegu jest inny.I teraz pytanie, po co moduł zapłonowy ma wiedzieć na jakim biegu jadę? Przestawia zapłon, czy co?A może ogranicza w jakiś sposób moc na niskich biegach? Druga sprawa skoro sa tam te oporniki to pewnie i napięcie będzie się zmieniać na tym kablu lecącym od czujnika biegów do modułu, jak to wykorzystać do zrobienia wyświetlacza biegów. Lub w inny sposób czy można podpiąć kabele na czujniku biegów bezpośredni do styków, przed opornikiem i wykorzystywać jako masę do sterowania np. zapalaniem diody wskazującej poszczególny bieg i czy to nie zakłóci w jakiś sposób sygnału biegnącego do modułu zapłonowego? Pozdrawiam Darek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MłodyWilk22 Opublikowano 15 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2008 Hmmm...W nowych motocyklach z komputerem to faktycznie komputer musi wiedzieć na jakim biegu sie jedzie bo dla różnych biegów zmienia mapę zapłonu. Ale skoro u Ciebie nie ma komputera to pewnie w jakiś prostszy sposób jest to rozwiązane, ale widocznie też dobiera jakieś parametry dla silnika w stosunku do biegu. Co do wyświetlacza to nie ma sie chyba co z tym bawić. teraz są to wyświetlacze samo-uczace się, czyli on przez pierwsze parę kilometrów uczy się algorytmu proporcji obrotów silnika do prędkości(musi być pdopięty pod prędkościomierz i obrotomierz) i na tej podstawie określa biegi. Oczywiście prędkościomierz i obrotomierz musza być elektroniczne ;) O ile obrotomierz masz elektroniczny to predkościomierz masz na linkę. Wtedy musisz do takiego wyświetlacza biegów dokupić taką przystawke na przednie koło która działa na zasadzie licznika rowerowego :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.