Skocz do zawartości

Eletryka, napięcia, zanik iskry Podobne.


kuba_195
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Chłopaki wpadłem na taki pomysł, odnośnie diagnostyki problemów z elektryką, która dla wielu sprawia niemały problem.Jesli temat nie wyjdzie to sie go usunie. Chiałbym żeby "znawcy" elektryki pisali sposoby na sprawdzenie np cewki zapłonowej. jakie napięcie powinna dawać, jaki opór, kiedy jest sprawna, jakie napięcie na module zapłonowym, kiedy jest sprawny itd. Jak Można sprawdzić poszczególne części, bo przy awarii jakią jest zanik iskry na świecy ludzie zadają dużo pytań, a tu jeśli były by sposoby sprawdzenia i przyżądy jakimi to sprawdzić myślę że pomoże.Temat rzeka więc jeden taki dizał powinien być.

Jeśli ktoś ma info poszczególnych motorów z własnych doświadczeń czy też z innych źródeł niech je tu zamieszczają. pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możemy wykonać pewne proste testy, które pozwolą nam ocenić czy dany element jest sprawny, a raczej czy powinien być :lapad: Oczywiście na początku proponuję wykręcić świece i zakręcić żeby niepotrzebnie nie grzebać w elektryce :icon_rolleyes:

Jeśli już wiadomo, że brak iskry, to:

-naładować aku,

-sprawdzić bezpieczniki,

-obejrzeć przewody w poszukiwaniu przetarć,

-wsuwki mogą być skorodowane mimo że się trzymają,

-czujniki położenia bocznej stopki i klamki sprzęgła też odłączają zapłon, ale dopiero po włączeniu biegu,

-wyłącznik zapłonu w kierownicy też może się zepsuć!

 

 

 

Jeśli taka diagnostyka nie pomoże, przechodzimy do kroku numer dwa :icon_razz:

 

CEWKA:

Cewka zapłonowa to urządzenie z dwoma uzwojeniami nawiniętymi na wspólnym rdzeniu. Mówiąc obrazowo - kiedy przepłynie prąd w uzwojeniu pierwotnym, w uzwojeniu wtórnym pojawi się impuls napięcia, dużo wyższego z racji większej liczby zwojów.

Oczywistym jest, że aby takie ustrojstwo zadziałało obydwa obwody muszą być dobre - i to właśnie sprawdzimy - mierząc rezystancje uzwojeń. Będzie nam potrzebny omomierz.

Wartości rezystancji różnią się dla różnych cewek, ale przyjmuje się od kilku do kilkunastu omów dla uzwojenia pierwotnego i ok. kilkadziesiąt kilo dla wtórnego. (Obwód pierwotny to ten, który jest podłączony do modułu). Rezystancja zerowa któregokolwiek obwodu zwykle świadczy o uszkodzeniu, tak jak przerwa w obwodzie.

 

 

CZUJNIK POŁOŻENIA WAŁU:

Dawniej stosowano popularnie nazywane "platynki" - garbik w odpowiednim położeniu wału korbowego rozchylał styki przerywacza i rozłączał obwód cewki, niestety było to zawodne i dosyć kapryśne rozwiązanie, styki się z czasem wypalały, były podatne na warunki atmosferyczne.

Z czasem ulepszono ten element - umieszczony na wale magnes (czasami zwykły metalowy "pin"), zbliżając się do czujnika położenia wału indukuje w nim mały impuls, i jest to znak dla modułu żeby wysterował cewkę, oczywiści w momencie zależnym od wielu czynników - elektronika zajmuje się też wyprzedzeniem zapłonu.

 

O ile mnie pamięć nie myli, aktualnie spotykane są dwa rodzaje tych czujników:

-zwyczajna cewka,

-czujnik Halla, półprzewodnikowy czujnik pola magnetycznego.

 

Jeśli mamy cewkę to możemy ją sprawdzić omomierzem. Wartości także są różne, mogę tylko powiedzieć, że dla olejaków Suzuki z lat 90tych rezystancja waha się od 150 do 200 omów. Analogicznie rezystancja zerowa lub nieskończona nie jest normalna. Warto wtedy sprawdzić przewody prowadzące z czujnika do modułu, czy nie są gdzieś przycięte lub przerwane. Jak sprawdza się poprawność działania czujnika Halla - nie wiem :cool:

 

Wiecej grzechów nie pamiętam :icon_razz:

Sprawdzanie modułów zapłonowych to już według mnie wyższa szkoła jazdy, jeśli ktoś coś wie to zapraszam do dyskusji :biggrin:

Edytowane przez twizzter
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...