Skocz do zawartości

Kask motocyklowy w świetle przepisów.


jusza
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

No dobrze Janusz, niech juz i tak bedzie.

Wiesz dobrze ze chetnie spotkalbym sie z Toba i pogadal face to face, ale ..... Byc moze nadarzy sie ku temu okazyja w kwietniu na Wielkanoc :icon_mrgreen:

Ja rowniez posiadam dwa kaski w zaleznosci od pogody i jeszcze zaden angielski policjant nie zatrzymal mnie pytajac o zgodny stan prawny kasku.

I aby nie robic juz wiecej wtratow bezowocnych do tematu, powiem ze nie wiem jaka jest wykladnia prawna i nie interesuje mnie to.

Mam dwa kaski kupione w salonach motocyklowych w UK i to mi wystarcza ze sa zgodne z prawem

ISRA: 27062
SREU: 614

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj jusza jusza rozumiem Twoją dociekliwość ale chociaż sprawdzej info, które dostajesz.

Po 1 polskie normy mają symbol PN a nie PS

Po 2 norma PN-61/S-80001 byla faktycznie normą dot. kasków tyle , że w latach jak sama nazwa wskazuje 60 tych XX w.

Po 3 norma PN 69/S-8001 jak sama nazwa wskazuje ZASTĄPIŁA normę PN-61/S-80001. Oczywiście w roku 1969

Po 3 norma PN-69/S-80001 została zastąpiona normą PN-80/S-80001. Jak łatwo zgadnąć w roku 1980.

Po 4 norma PN-80/S-80001 została wycofana BEZ ZASTĘPOWANIA w 2003 r.

Po 5 podałem stosowne prawo obowiązujące obecnie. To że w sieci nie ma go po polsku nie oznacza, że nie ma go w ogóle po polsku.

Po 6 homologację w Polsce przydziela Ministerstwo Infastruktury a badania, na podstawie regulaminu EKG nr 22 wykonuje ITS w W-wie na Jagielońskiej i tam posiadają ten regulamin w języku polskim.

Po 6 pkt 5 dotyczy tylko sytuacji braku homologacji innego kraju UE co wynika z stosownych przepisów.

PS

Wybacz ale argument, że jeśli ktoś coś produkuje to jest to zgodne z przepisami świadczy co najwyżej o Twoim niczym nieuzasadnionym optymiźmie. :biggrin:

 

PS

 

Regulamin nr 22 bardzo szczegółowo opisuje parametry szyb stosowanych w kaskach.

Edytowane przez pepe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybacz ale argument, że jeśli ktoś coś produkuje to jest to zgodne z przepisami świadczy co najwyżej o Twoim niczym nieuzasadnionym optymiźmie. :biggrin:

 

 

Odniose sie tylko do tego:

Chyba wolny czlowiek zyjacy w panstwie demokratycznym i prawym, samorzadnym i niezaleznym :) ma prawo ( domniemywac ? przypuszczac ? )wierzyc iz to co jest dostepne w sklepach jest zgodne z prawem. Prawda ?

Wchodze do sklepu, kupuje, place i wychodze z kaskiem ktorego bede urzywal w dobrej wierze, majac PEWNOSC ze kupilem towar zgodny z przepisami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A to Polska wlsnie .................. i sie obudzilem :icon_idea:

Edytowane przez majkelpl

ISRA: 27062
SREU: 614

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odniose sie tylko do tego:

Chyba wolny czlowiek zyjacy w panstwie demokratycznym i prawym, samorzadnym i niezaleznym :) ma prawo ( domniemywac ? przypuszczac ? )wierzyc iz to co jest dostepne w sklepach jest zgodne z prawem. Prawda ?

Wchodze do sklepu, kupuje, place i wychodze z kaskiem ktorego bede urzywal w dobrej wierze, majac PEWNOSC ze kupilem towar zgodny z przepisami.

A to Polska wlsnie .................. i sie obudzilem :icon_idea:

 

Majkel tak jest moze a GB

 

W Niemczech / calej europie mozesz kupic urzadzenie zwane pospolicie antyradarem ale niestrety nie wolno Ci go w ruchu publicznym uzywac. Przykladow jest wiecej. To ze ktos cos produkuje nie znaczy o zgodnosci z normami dopuszczajacymi to cos do ruchu publicznego np. minibike.

 

Nieswiadomosc nie chroni przed kara.

 

P.S.

 

Nawet w Niemczech helm / kask ktory uzywasz nie musi miec atestu ( § 53 (6) StVO uchwalone 01.01.1990 )Wiem ze to nie polskie przepisy, ale podchodza one pod przepisy EU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dominik napisał: hełmów ochronnych

 

Przepraszam, ale jest duża grupa ludzi, w tym ja którzy jeździmy w nocnikach (niemiecki hełmy wojskowe) , niektórzy mają stare, niektórzy takie nowsze edycje chopperowe/ ale jeżeli w przepisie jest hełmów ochronnych to taki nocnik z punktu widzenia wojskowego jest hełmem ochronnym. Czy policja się może o to doczepić??

 

p.s nigdy nawet nie sprawdzali czy mam jakieś normy;] ostatnia norma to od wujka Himmlera była.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Majkel oczywiście masz takie prawo. Doskonałym przykładem są tzw. antyradary. Nie wolno ich używać ani nawet mieć w samochodzie (Kodeks drogowy art 66 ust 4 pkt. 4) ale nie ma problemu zarówno z ich sprzedażą jak i kupowaniem.

Edytowane przez pepe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dominik napisał: hełmów ochronnych

 

Przepraszam, ale jest duża grupa ludzi, w tym ja którzy jeździmy w nocnikach (niemiecki hełmy wojskowe) , niektórzy mają stare, niektórzy takie nowsze edycje chopperowe/ ale jeżeli w przepisie jest hełmów ochronnych to taki nocnik z punktu widzenia wojskowego jest hełmem ochronnym. Czy policja się może o to doczepić??

 

p.s nigdy nawet nie sprawdzali czy mam jakieś normy;] ostatnia norma to od wujka Himmlera była.

 

Siemka !

 

Nie wiem jak to na 100 % jest w Polsce ale ze wzgledu na EU przepisy sa jezeki nie podobne to prawie albo nawet w niektorych przypadkach takie same.

 

rzepisy mowia Helm / kask motocyklowy, czyli do urzywania podczas jazdy motocyklem. Wojskowe helmy wehrmacht'u sa helmami wojskowymi a nie cywilnymi prueznaczonymi do urzytku na drodze publicznej. Ich przydatnosc w przypadku kolizji jest zerowa.

 

Owszem fajnie to wyglada, ale sam bym tego na lepetyne nie zalozyl.

 

P.S. Sa w sprzedazy atestowane ( norma E ) hekmy Wehrmacht'u ( z tworzywa sztucznego )

 

pozdrawiam

 

:clap:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojt@s, Dominik nie napisał "hełmów ochronnych" tylko "hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym" a to zupełnie co innego. W tym przypadku te wrunki techniczne są podane w regulaminie 22.

ks-rider, w tym przypadku, podobnie jak i w wielu innych, przepisy są w całej UE takie same i z tego powodu homologacje krajowe są uznawane w pozostałych krajach UE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pepe - proszę - podaj mi link do polskich norm określających te "cholerne" warunki, które musi spełniać kask motocyklowy. Moje perygrynacje po sieci wodzą mnie po "bezdrożach". A im głębiej w to brnę, tym bardziej odczuwam frustrację. Sprawisz mi ulgę...

Ukłony.

Jurek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jusza, zrozum, w necie nie ma po polsku regulaminu nr EKG 22 a to on stanowi prawo, również obowiązujące w Polsce w tym temacie. Jak chcesz to zadzwoń sobie do gościa podanego poniżej do Instytutu Transportu Samochodowego w W-wie, który się tym zajmuje. Wg jego słów w instytucie są polskie egzemplaże tego regulaminu, może mozna go zakupić?

 

 

Zakład Certyfikacji i Normalizacji

mgr inż. Dariusz Wiśniewski

Telefon: 0 22 811-02-96

e-mail: [email protected]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przylacze sie do tematu skoro juz jest, a jak z przyciemnianymi szybkami? czy jest tak jak w samochodach z przednia szyba czyli nie ma mowy o przyciemnianiu, czy moze jest jakas min. przepuszczalnosc swietlna?

Co do przyciemniania szyb to sprawe załatwia punkt 6.15.3.4 reg. 22

ogólnie i niezrozumiale to szyba powinna mieć "przepuszczalność światła" (luminous transmittance) min 80% standardowego oświeltlenia D65 obliczonego w strasznie trudny sposób. Jeśli ta przepuszczalność jest na poziomie od 80 do 50 % to powinien być na szybce napis po angielsku "tylko do jazdy w dzień" lub stosowny symbol. Pomiarów dokonuje sie na odpowiednich stanowiskach labolatoryjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pepe... W pierwszych słowach... etc., etc., etc... dziękuję za informacje. Właśnie takich jestem żądny. I choć pełnej ulgi nie odczuwam, to i także frustracji też nie... pełnej. Świadomość uspokaja...

Ale Pepe... (teraz będzie żartobliwie, nie na temat, lecz odmówić sobie nie mogę)... ad rem: rzekłeś "Jusza, zrozum, w necie nie ma po polsku regulaminu nr EKG 22". Tak rzekłeś. (Znów margines: to "zrozum" jakby niecierpliwością tudzież pryncypializmem trąciło... Pepe...). Otóż spotkałem się z przewrotnym (???) stwierdzeniem, z którego można wnosić, iż to czego nie ma w sieci - nie istnieje. Kontynuując tę sofistykę konstatuję, że zatem nie istnieje regulamin EKG 22 po polsku. Nie istnieje! Hmmm...

Chapeau bas!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż jusza, fakt , że jest zgryźliwym starcem więc czasem tracę cierpliwość, wybacz :) . Co do istnienia lub nie moje stwierdzenie opieram na dosłownie kilkugodzinnym szukaniem w necie i na rozmowie z tym gościem z ITS. Jak będę kiedyś w pobliżu ITS-u to postaram się tam zajżeć, ale uważam, że gra niewarta świeczki , bo tak naprawdę to po co Ci to. Jak sam zauważyłeś wymagania co do kasków są mocno skomplikowane i jedyne co może Cię uratować w konfronatcji z policjantem to znak homologacji na kasku. Jest znak jest dobrze, nie ma znaczka jest źle. Podobnie jest np z tłumikami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Starcem"??? Zmartwiłeś mnie Pepe... Bo jeśliś nie zełgał w opisie swoim, jesteś moim rówieśnikiem. Ja zaś "jeszcze w zielone gram" (vide: Agnieszka Osiecka). No, a jeśliś zełgał, to skoro tak mówisz - pewnie masz po... sześćdziesiątce. Ale wtedy Pepe to jesteś kłamliwym, zgryźliwym starcem.

Miło było po ciężkiej pracy, układając się do snu, znów tu zajrzeć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...

Zakładam ten temat, ponieważ już po raz kolejny spotykam się z opinią, że kask motocyklowy musi spełniać jakieś tam warunki, żeby poruszać nim się po drogach publicznych, że szyby przyciemniane są w PL nielegalne, że kaski ze stanów (DOT) także są nielegalne. Chciałbym to trochę wyprostować.

 

Z tego co wiem jedyną podstawą prawną dotyczącą kasków ochronnych jest art. 40 PoRD

 

Art. 40. [/url]1. przypis_redz.gifKierujący motocyklem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.

2. <a href="#LPA-LP_AN:%7B%22ann_id%22:%225340_16_201%22,%22zmiana_params%22:%7B%22dataPierwotna%22:%223%22,%22tryb%22:1,%22dataAktualna%22:%22126%22,%22n_wersji_biezacej%22:%22126%22,%22dataAktualnaPocz%22:%22126%22,%22wersja_biezaca%22:0%7D%7D">przypis_redz.gifPrzepisu ust. 1 nie stosuje się w odniesieniu do motocykli fabrycznie wyposażonych w pasy bezpieczeństwa.

 

 

W przepisie nie ma delegacji do szczegółowego uregulowania rozporządzeniem, ale znając jakość polskiego ustawodawstwa pewnie i bez niej można by takie rozporządzenie stworzyć, ale się na nie nie natknąłem.

 

Z tego wynika, że kask ma odpowiadać jedynie "właściwym warunkom technicznym", wg. mojej interpretacji oznacza to, że ma być to BYLE JAKI kask motocyklowy (np. nie budowlany, nie strażacki, ma zapewniać ochroną przed wypadkiem motocyklowym" Ale to czy będzie to kask styropianowy za 10zł, czy kask z DOT czy z przyciemnianą szybą nie ma żadnego znaczenia. Poprawcie mnie jeśli się mylę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...