Skocz do zawartości

Luzy w "gazeli"


Miko
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Wczoraj dostałem wreszcie SHL :D

Okazało się, że sporo części jest, ale również dużo brakuję. Co najważniejsze silnik jest cały w bardzo dobrym stanie, ale...

 

No właśnie tu do sedna:

 

W górnej pozycji tłoka po zdjęciu pokrywy zauważyłem, że jest dość spory luz (poniżej 0.5 mm, ale troszke się telepie). Czy to jest prawidłowe, normalne, czy też coś jest nie tak? Jak zniwelować taki problem. Słyszałem też od poprzedniego właściciela, że silnik jest na dotarciu, czy to ma jakiś wpływ?

 

Kumpel po oblookaniu silnika powiedział, zę wszystko OK, cylinderek cacy, ale trzeba nagar zdjąć i właśnie sprawdzić tą kwestię luzu.

 

W takim razie proszę o pomoc.

 

Również ponawiam zapytanie o wszelką literaturę do SHL-ki m-17 Gazeli.

 

 

Pozdrawiam serdecznie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W górnej pozycji tłoka po zdjęciu pokrywy zauważyłem, że jest dość spory luz (poniżej 0.5 mm, ale troszke się telepie

 

W którym miejscu jest ten luz?? tłok sie porusza góra-dół przy nieruchomym wale ?? jeśli tak to prawdopodobnie czeka Cie regeneracja łożysk w stopie i główce korbowodu lub wymiana korbowodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz sciagnac cylinder i sprawdzic luz na pierscieniach. Jesli nie masz szczelinomierza to odstep miedzy zamkami po wlozeniu pierscieni do cylidndra powinien wynosic dwie grubosci zyletki- wtedy wowczas mozna mowic o dobrym stanie ukladu tlokowego. Ale jesli jak powiedziales luzy sa na boki oznacza to ze cylinder jest troche wylatany. I wcale nie jest na dotarciu poniewaz gdyby byl na dotarciu to luzow nie powinno byc wcale. Do gazeli wchodzi tlok dwupierscieniowy z gornym pierscieniem chromowym. Niestety nie dostaniesz nigdzie w sklepie takich pierscieni. Ja kupilem w fabryce pierscieni w Łodzi. Taki pierscien powoduje przedluzenie zywotnosci calego ukladu. Nominalny tlok w Gazeli powinien miec srednice 75mm(o ile dobrze pamietam) do nastepnych rozmiarow dodajesz 0,25mm.

 

[ Dopisane: 07-03-2006, 22:11 ]

Acha. Jak juz sciagniesz cylinder, to sprawdz przy okazjii jakie masz luzy na wale korbowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sposób na pomiar zużycia cylindra bez średnicówki - wkładasz pierscień tłokowy poziomo, ponad progiem w cylindrze (wcześniej oczyszczonym z nagaru) mieżysz szczelinomierzem szczeline pierscienia, potem przesuwasz pierściem pod próg, ustawiasz poziomo i mierzysz szczeline. Od drugiego wyniku odejmujesz pierwszy i dzielisz przez 3. Da to przybliżoną wartosć wypracowania cylindra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc tak:

 

Ściągnąłem cylinder, zmierzyłem średnice itp, no i po pomiarze sufmiarką średnicy cylindra wygląda na to, że silnik nie był po szlifie (a i tak jest ba stanie idealnym, bo nie ma żadnego śladu przy progu (od strony głowicy) na to, coby cylinder tam sie przepracowywał (nie ma żadnego nawet minimalnego progu, czy obtarcia). Z tego co Koniaczek (bo z nim robie moto) mi powiedział, wynika, że luzów na wale nie ma. Czekam własnie na książkę (Pancewicz), ale wedle niej wygląda na to, że wsyzstko jest wpożo ;):D Muszę teraz kupić tylko pierścienie i sprawdzić jak będzie z nowymi. IG ile kosztuje taki pierścień chromowany? On musi być na górze, tak?

 

W piątek idę na zakupy, bo słyszałem, że w Wawie jest sklep z częściami do klasyków 2T, więc może tam dostanę potrzebne części (jeszcze trzeba uszczelkę do tego krućca do gaźnika i uszczelkę do cylindra).

 

Jeszcze chciałem się spytać, czy jest jakaś uszczelka (albo możliwość uszczelnienia) głowicy? Straszny nagar mi się tam zebrał i nie wiem czy nie da sietego uniknąć.

 

Dzięki za pomoc i czekam na kolejne podpowiedzi :P

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musi być odpowiedni luz w górnej części (denka) tłoka gdyż on najbardziej się nagrzewa i gdy jest gorący to tłok ulega rozszerzeniu i ten luz prawie zanika. Pod głowice zakłada się np. aluminiowe uszczelki. Można je zrobić samemu z miękkiej aluminiowej lub miedzianej blachy. Natomiast zakładanie pierścieni chromowanych nie ma sensu, gdyż bardziej niszczą cylinder. Lepiej wymienić pierścienie niż robić szlif cylindra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...