Skocz do zawartości

Stożek wału korbowego-sprzegło


klubbheads
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Co zrobic gdy sprzegło obraca sie na stozku.Wymiana wału korbowego niewchodzi w gre gdyz za silnik zapłaciłem 120 zł a wał kosztyje ok 400.Ewentualnie kupie piaste sprzegła ale niewiem czy to cos da.Słyszałem cos o podkładaniu żyletek ale u mnie sa takie luzy miedzy wałem a piastą ze to nic niedaje(lata sobie na boki).Czy jest jakas mozliwosc zregenerowania stozka na wale korbowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Krzysztof

Witam.

Powinieneś sprawdzić czy powodem ślizgania sprzęgła jest luz spowodowany wyrobieniem czopu czy poprostu jet oo nie dokręcone. Nasmaruj czop wału czarnym flamastrem i załóż sprzęgło. Nastepnie pokręć wałem. Na czopie zobaczysz efekty tarcia. Najzestszym powodem slizgania sprzęgła jest źle założona podkładaka od strony wału. To taka wygieta podkładaka. Fabrycznie zdaża się że jest założona żle. Wygląda to wtedy tak żę żeby zakleszczeyć na wale sprzęgło musisz pokonać opór tejże podkładki i stożka. Nie stosuj żadnych podkładek nw rodzaju żyletki !!!!!!!!!!!!!!!

Jezeli sprzęgło się slizga można zastosować pastę zaworową aby dotrzeć stożki. Byle umiejętnie. na ogól wystarczy wywalenie podładki i porządne dokręcenie śruby. Odradzam przy tym wsadzanie w okno wyloowe jakigoś metalowego kołka w celu zablokowania wału przed obrotem!!!!!! Proponuje wrzucoić 3 lub 4 bieg i dobrze nacisnąć tylny hamulec. Można popukiwać klucz przy dokręcaniu - byle rozumem!!

Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od strony sprzęgła nad zabierakiem mam dwie podkładki.Najpierw(od środka wału )jest podkładka gr ok 1.5mm a następnie ta wygięta.Którą mam wywalić i jak powinna byc załozzona ta wypukła(wypukłością do karteru czy do pokrywy)

Sprzegło jest dokręcone i chyba bede musiał wymienic piaste sprzegła.mam nadzieje ze to pomoze i niebede musiał nic robic z wałem.

Dzieki za rade.Jak uda mi sie zrobic to napisze co było nie tak.

Ps. Ale czy jest mozliwosc zregenerowania czopu jezeli ma zamałą srednice(nieznam sie ale moze jakies napawanie czy cos takiego.Chyba ze jest to wina bardzo wyrobionego sprzegła, ale tak to jest jak sie kupuje silnik w czesciach i niewie sie na co zwrucic uwage.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mi sprzeglo obrucilo sie na wale przy pelnej mocy...zrobilo straszny rozpizdziel-pogielo wal i roz**erdolilo lozysko od strony sprzegla

maoja rada:

-kup wal do regeneracji z dobrymi polowkami

-kup dobra piaste sprzegla-z gladkim storzkiem a najleprza bedzie ta na ktorej widac ,,pregi,, takie jakie sa na wale to bedzie oznaczalo ze sprzeglo sie nie obracalo albo nowa jesli masz kase

-po zrobieniu walu i zlozeniu silnika rozpusc paste szlifierska w oleju i nasmaruj taka emulsja stozek a nastepnie zaluz sprzeglo i obracaj nim prawo lewo na wale az dopracujesz powieszchnie

-oczysc dokladnie np. acetonem storzki

-zalatw sobie troche PASTY MIEDZIANEJ z jakiegos dobrego warsztatu albo kup taka-z tego co wiem jest dosc droga

-naluz odrobine pasty na storzek sprzegla i dobrze przykrec

 

jednego czego niewiem i pytam sie KRZYSZTOFA

jak zblokowac wal?

pomysl z chmulcem sie sprawdza ale tylko jesli sprzeglo siedzi na wale bop jesli nie to wal sie obraca bo niema polaczenia ze skrzynia

pytam bo chce zlikwidowac to turkotanie od strony sprzegla-KRZYSZTOF moze ty masz jakies pomysly co to jest? bo nie jest to naped obrotomierza

Usługi IT - www.tricori.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Krzysztof

Witam.

W sprawie sprzęgła zwróć uwagę na to co napisał Yago. Podstawa to oczyścić czop i stożek oraz sprawdzić czy masz rozbity stożek na wale czy na sprzęgle. Jak zdejmowałeś sprzęgło? Lub jak robili to poprzedni właściciele silnika? Jeżeli przy pomocy młotka to właśnie mogą być efekty uboczne takiej działalności.

Od strony czopu wału powinna iść płaska podkładka z lekkim podtoczeniem jednej strony. W oryginalnych montażach NRD-owcy dawali sprężystą podkładkę pomiędzy wałem a sprzęgłem. Spokojnie można ją wywalić. Mniejsza sprężystą podkładkę można dać pomiędzy nakrętkę dociskającą a wał. Są dwie metody dokręcania sprzęgła. Jeżeli stożek nie jest rozbity i trzyma tolerancje w zasadzie wystarczy dobrze odtłuścić powierzchnie i dokręcić kluczem po zablokowaniu tylnego koła na np. 4 biegu. Pomaga delikatne traktowanie klucza młotkiem. Jeżeli nie daje to oczekiwanego efektu to można zrobić w następujący sposób.

Zdjąć lewą pokrywę. Dobrać tuleje ( może być kawałek rurki) która po założeniu sprzęgła na wał zapełni przerwę po łożysku i zabieraku. Mając sprzęgło na wierzchu można je teraz zablokować i porządnie dokręcić nakrętkę. Jeżeli zrobi się to z należytym momentem to po odkręceniu nakrętki sprzęgło pozostanie na swoim miejscu. Teraz trzeba delikatnie założyć pokrywę i ponownie dokręcić nakrętkę.

A co do turkotania. Możliwości są tylko a może aż dwie. Albo łożyska albo przekładnia główna. Łożyska oczywiście można wymienić i pewnie nic to nie zmieni a przekładnie trzeba sprawdzić obracając sprzęgłem po zdjęciu lewej pokrywy. Warto zwrócić uwagę czy nakrętka dokręcająca duże koło przekładni jest dokręcone i czy dokładnie jest ono zamocowane na ośce. Niewielkie bicie może spowodować turkotanie. Niekiedy pomaga podłożenie cieniutkiej podkładki pod koło od strony wałka wejściowego skrzyni biegów. Zwłaszcza jeżeli koło nie zazębia się idealnie z zębami na sprzęgle.

Może się zdarzyć a ja to niedawno osobiście przerabiałem że po wymianie śrub dociskających mały dekielek po lewej stronie ( ten zakrywający nakrętkę lub ten który napędza obrotomierz ) sprzęgło ślizgało się. Po prostu śruby było o 2 czy 3 milimetry za długie i naciskały na zabierak.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem ETZ. "Okazyjnie". "Troszkę ma luzu na stożku" - mówił sprzedawca. Skończyło się na zakupie nowego wału i stożka (400 zł!!).

Stożek nie jest wcale takim kiepskim rozwiązaniem -zawsze powodem jest niechlujne składanie maszyny. Stożek należy dotrzeć do sprzęgła pastą polerską i DOKŁADNIE odtłuścić acetonem. Dobrze dotarte części do załozeniu sprzegła na wał powinny "załapać" w ten sposób, aby dało się podnieść wał, trzymając za sprzęgło. Co do dociągania sprzęgła to proponuje dorobić kawałek rurki o odpowiedniej średnicy i przez nią dociskać sprzęgło za pomocą nakrętki/napedu obrotomierza. Żadnego młotka! Dociągać po prostu z wyczuciem dość długim kluczem oczkowym. Sprzęgło blokuję w ten sposób, że mam kliny z twardego drewna blokujące koło zębate, napędzające wałek główny skrzyni biegów.

P.S. Widziałem kiedyś MZ w której zespawano sprzęgło z wałem... Ludzie to mają "pomysły" (pomyście - sprzęgło wazy ładnych parę kg, wiruje 7000 obr/min i ma bicie 1 mm...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest proste i warunkach domowych w 100% wiarygodne. Przede wszystkim popatrz na powierzchnie stożka na wale. Nie powinno być na niej żadnych wiekszych sladów. Jeżeli są wypukłości tonależy je usunąć papierem lub delikatnie pilnikiem. Skutkuje matoda zaczernienia wału i pokręceniu na nim sprzęgłem. Pozostaną slady które świadczą o stanie powierzchni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymieniłem samą piaste sprzęgła.Nic niedocierałem ani nie odtłuszczałem.Przez weekend zrobiłem ok 500 km praktycznie cały czas oporowo i wszystko jest ok.Stożek na wale jest w bardzo złym stanie(chropowata powierzchnia,kiedyś chyba był zespawany z piastą bo z jednej strony jest ziechany szlifierką)Każdemu kto ma ten problem polecam wymiane piasty-po tym wszystko powinno być ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...