Skocz do zawartości

Problemy - skrzynia Ural


grasser
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

skrzynia bez wstecznego model m63 chyba oryginalna. w trakcie zmiany biegow slychac zgrzyty tak jakby niewyprzeglal do konca. sprzeglo ok napewno nieciagnie wiec to pewnie cos wewnatrz skrzyni ... jelsi ma ktos doswiadczenie w tego typuy sprawach prosze o instrukcje na co powinienem zwrocic uwage zabierajac sie za naprawe tego typu uszkodzenia i czego szukac. dodam ze wystepuje tez problem prze zrzucaniu biegow tzn gdy uzywam dzwigni noznej zmiany biegow niemoge zrucic z 3 na 2 i nizej. gdy uzywam recznej niema zadnych problemow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja skrzyń biegów, naprawiałem setki "setki". Jak wyjmiesz skrzynię biegów z motocykla, pierwsze co zrób to sprawdź, czy wałek główny >ten na którego końcu obsadzone są widełki przegubu< nie ma przypadkiem luzu osiowego. Jeśli ma to oznacza, że przy składaniu należało będzie podłożyć podkładki pod zewnętrzna bieżnię łożyska tego wałka. Potem przejdź do rozbierania skrzyni. Możesz wszystko smiało rozebrać, poza wałkiem rozrusznika nożnego. Jak wyjmiesz wałek główny zobacz w jakim stanie są kły wybiórcze >te na które wchodzi przesówka, gdy włączasz poszczególne biegi<, podejzewam że są one "zaciągniete" w jedna stronę >w tą w którą działa siła podczas włączania biegu<. Zerknij jeszcze na przesówkę, zale jeszcze mi sie nie zdażyło aby ona była wyrobiona. To zazwyczaj te kły wybiórcze są wyrobione. A co do tego, ze ciężko wychodzi redukcja na dwójkę, to popatrz czy przypadkiem ten podłuzny walcowaty pręt po którym przesówaja sie widełki nie zaciera sie >na wszelki wydadek oczyść go dokładnie i sfazuj otwory w widełkach<. Ale jeszcze jest jedna mozliwość >bardziej prawdopodobna mi sie wydaje< musisz sprawdzić czy wodziki widełek nie zacierają się w płytce wybiórczej biegów. Tzn. wez płytkę i oczyść jej wyciecia prowadzące wodziki widełek >zwróć uwagę na miejsca gdzie trójka wyłącza sie, a dwójka wchodzi<. Dla pewności sfazuj krawędzie wycięć prowadzacych, i oczyść wodziki widełek. Jak będziesz składał skrzynie biegów nie zapomnij dać opowiednio cienkiej podkładki >zakładajac, że wałek główny miał luz< pod metalowy dekielek przykręcany czterema śróbami od strony sprzęgła w jeszcze większy aluminiowy dekiel >w którym podtrzymywane są m.in. wałek sprzęgłowy i główny<. Jak bedziesz składał i będzie założony ten dekiel aluminiowy i włóżone łozysko wałka głównego tam podłóż odpowiednio cienka podkładkę średnicy mniejwięcej zewnętrznej bieżni łozyska. Potem połóż okrągła płytkę i na to dekielek metalowy.

Zaznaczam, iż moje rady były udzielane tylko na podstawie objawów. Jeśli będziesz miał jeszcze pytania pisz. Pozdrowienia

 

[ Dopisane: 28-08-2005, 16:54 ]

Na napisanie tego poświęciłem chwilkę. Jeśli nie poradzisz sobie bede mógł Ci pomóc >ale to juz odpłatnie - spoko nie jestem drogi =] < Powiem Ci szczerzę, śpiesz sie, gdyż w wypadku kiedy będziesz miał "zaciagnięte' w jedna stronę kły wybiórcze to będą dwa wyjścia albo spróbować podpiłować je, ale to nie daje gwarancji, że wszystko bedzie ok >nie powiem Ci dlaczego, ale mozesz mi zaufać<, albo będziesz musiał kupić na giełdzie jakieś koła zębate >w szpargałach< mniej zużyte niz Twoje. Spiesz się - giełda w Łodzi juz za tydzień!!! Z kąd jesteś? >Mozesz mi ufać wiem z własnego doświadczenia =]]] <Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestem z jasla ... co do kol zebatych to z tego co je ogladalem (niezciagalem skrzyni tylko zdialem dekle) to sa ok ... walek ktory widac od prawej strony silnika ten na ktorym zbajduje sie wiekszosc zebatek ma luz prawo-lewo ... no i jescze jedno ... ta plytka w ktorej presuwaja sie wodziki jest lekko skrzywiona ... moga to byc przyczyny zgrzytania przy zmianie biegow ? glownie o wyeliminowalie tego zjawiska mi chodzi bo redukowac mozna tez reczna skrzynia i wtedy niema problemow ...

 

jeszcze jedno ... jak wygladaja kly wybiorcze ... niebardzo wiem o ktory element ci chodzi ... to te deklu od strony noznej zmiany biegow ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Leto, może to dlatego się nie odezwałem, że na forum jestem od niedawna. >Dzieki, ze tak wierzysz w moje mozliwości, miło mi< Szkoda, bo ja skrzynie do Dniepra lubie najbardziej naprawiać =] >POWAGA<. Zdejmujesz dekiel i wszystko widać czrne na białym. Ja w ogóle lubię mechanikę i wszystko co z tym związane - poznawanie nowych konstrukcji, naprawy itp. itd. Ale tak wyszło jakoś, że skrzyń to się naremontowałem, nanaprawiałem...

A grasser, źle zrozumiałeś - bo nie chodzi o to, czy zęby na kołach zębatych są pozaciągane. Tu chodzi o te kły wybiórcze - to są takie ząbki. Jak jest ten wałek po prawej stroni skrzyni biegów, na którym znajduja sie przesówki. To są 4 koła zębate - każde odpowiadajace odpowiedniemu biegowi. Każde z tych kół posiada takie małe ząbki na obwodzie >NIE TE KTÓRE WSPÓŁPRACUJA Z KOŁAMI ZĘBATYMI WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO<. To chodzi o te małe ząbki, na które przesówa sie przesówka podczas właczania odpowiedniego biegu. Bo gdy koła zębate skrzyni biegów byłyby wyrobione, to niebyłoby zgrzytu podczas przełączania biegów. Skrzywiona płytka wybiórcza, moze być problemem stanowiącym opór przy przełączaniu biegów, ale nie sądze, zeby powodowała zgrzyty. Ale zgrzyty mogą być powodem, albo nieumiejętnej jazdy >w skrzyniach Uralowych biegi nie wchodzą idealnie i na niektóre zgrzyty poprostu trzeba przymknąć oko<, albo właśnie znniekształceniem tych kłów wybiórczych. Tak sie składa, że ostatnio remontowałem skrzynię biegów robiłem dokumentacje w postaci zdjeć. Co prawda jest to skrzynia od Dniepra - ale tam są też kły wybiórcze =]. Tak więc prześlę Ci zdjecie na maila i tam będą zaznaczone strzałkami kły wybiórcze.

P.S. Śpiesz sie - Giełda tuż, tuż... =]

 

[ Dopisane: 30-08-2005, 00:51 ]

A no i jeszcze sprawa oleju. Wiesz to nie jest głupie pytanie, bo nie każdy musi sie znać. Oleju zalewasz do samej krawędzi korka wlewowego. =]

P.S. Okazało sie to prostrze niz myślałeś?! =]

 

[ Dopisane: 30-08-2005, 01:41 ]

A to jak mam tą fotkę dać, to może jakiś Twój mail bym otrzymał? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, to teraz Cię dopadłem, to wykorzystam.

Mój zasadniczy problem, to unoszący się ślimak od prędkościomierza. Unoszący się, podczas pchania motocykla do tyłu.

Pchania, bo moja "Kaśka" jest obecnie nieco wybebeszona i na razie jej nie odpalałem.

Byłoby naprawdę SUPER, jakbym się jakoś pozbył tego problemu, zanim ją zmontuję na cacy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiesz, ja juz sie wypowiadałem na ten temat. To ciężko jest określić na odległość, ale na moje oko to jest ciężko obracający sie ślimak. Bo to mi się wydaje logicznewięc spróbuj go obczyscić wysmarować >chyba to opisałem na temacie, który stworzyłeś<, potem zmierz, jaka jest średnica gniazda aluminiowego w skrzyni, o ile stara tulejka metalowa wypada, to znajdx jakąś inną >nie koniecznie nową, aby była lepiej spasowana względem korpusu skrzyni. Potem włóż linkę i wkręć śróbę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgrzyty w motocyklowej skrzyni nie są niczym nadzwyczajnym.

Powodem jest brak synchronizatorów.

Przy redukcji biegów napewno pomaga po wciśnięciu sprzęgła zastosowanie tzw.: międzygazu, przed przełączeniem na niższy bieg(chodzi o zrównoważenie prędkości obrotowych wałków).

Nie bez znaczenia ma też wyregulowanie sprzęgła.

 

Nie wiem jak szkrzynia Urala ale Dniepra mimowszstko nie powinna zgrzytać, jeżeli to bardzo rzadko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>w skrzyniach Uralowych biegi nie wchodzą idealnie i na niektóre zgrzyty poprostu trzeba przymknąć oko<
wiesz myślałem, że mowa o tym jest bez sensu, ale skoro powiedziałeś... ...masz znakomitą rację.

Skrzynie Uralowe, maja wieksze skłonności do zgrzytów, przy Dnieprowych żadko sie to zdaża, jak jest porządnie zrobiona to wcale.

I to tak bez wybebeszania skrzyni....  
Wiesz, ja to bym jedynie jedynie wykrecił nakrętkę mocójącą "widełki" przegubu na wałku głównym skrzynki. I dokładnie wyczyścił gniazdo ślimaka >w korpusie skrzyni< i ślimak. Podnoszenie sie ślimaka podczas prowadzenia motocykla do tyłu może wystąpic z dwóch powodów, albo dlatego, że ślimak nie ma u góry oporu >tulejki metalowej, w którą wchodzi pancerz linki napedu prędkosciomierza<, albo jest zablokowany >cieżko sie kręci<. Nie występuje to podczas jazdy motocyklem na wprost, gdyzsiły działaja w drógą strone - ślimak ma tendencje do napierania na dolną podstawę gniazda >w korpusie skrzynki<.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...albo dlatego, że ślimak nie ma u góry oporu >tulejki metalowej, w którą wchodzi pancerz linki napedu prędkosciomierza<, albo jest zablokowany >cieżko sie kręci<. Nie występuje to podczas jazdy motocyklem na wprost, gdyzsiły działaja w drógą strone - ślimak ma tendencje do napierania na dolną podstawę gniazda >w korpusie skrzynki<.

 

Jasne jak słońce, o Mistrzu ! :) I wcale się nie natrząsam, dzięki za wyjaśnienia, które mnie - jak na razie laikowi mechanicznemu - bardzo się przydadzą.

Mam tylko jeden komentarz - czy skrzynia od Urala różni się bardzo od Dnieprowej ? Bo przypominam, ja mam u siebie wsawioną skrzynkę od Dniepra, z uwagi na wsteczny bieg.

 

I teraz:

Jak można wymienić (czy raczej wstawić..) tę tuleję, o której mówisz, bo prawie na pewno nie ma tam żadnej wstawki - żywe, aluminiowe mięcho obudowy.

Podzas pchania wstecz, on podnosi się o jakieś 2cm i całkowicie blokuje obrót wału. Przyznam, że nieszczególnie mi to odpowiada... :/

 

W sobotę wstawię może kilka zbliżeń tego problemu (fotograficznych), bo dopiero w weekend dorwę się do garażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem Ci, ze nie kojazę czy w Dnieprze też jest ta tulejka. Ale to nieistotne aż tak, skoro sie blokuje to oznacza, że ślimak ciężko sie obraca, podnosi w górę i zapiera o pancerz linki. A jak wkładasz pancerz linki w gniazdo skrzyni biegów to duzy tam luz masz?

 

[ Dopisane: 30-08-2005, 20:10 ]

Ale chyba we wszystkich ruskich skrzyniach jest ta tulejka. Niby to oczywiste, a jednak nie. Jutro sprawdzę, bo w garażu mam fachową literaturę, no i "eksponaty" =]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Leto, sprawdzałem. W książce jest pokazana skrzynia Dniepra MT-9 i jest ta tulejka, sprawdzałem we wszystkich skrzyniach które mam ale ani w tych starszych - na filtr kominkowy, ani w tych nowszych jest miejsce na samą linkę - bez tulejki. może tylko w tych bardzo wczesnych skrzyniach były tulejki - jeszcze rozwiązanie z starych skrzyń >jak Ural<, a potem wycofali. A Ty na jaki filtr powietrza masz skrzynke? Ale zapewne masz samo aluminium - źle, bo w takim wypadku przydałoby sie jakąś tulejkę wytoczyć i spasować z otworem w skrzyni - z którego wcześniej był wybrany materiał.

A, grasser wyślę ci zdjecia wnętrza skrzyni, co prawda Dnieprowej, ale tam tylko ta różnica, że piąty bieg jest. Na zdjeciu wszystko opisałem. Oglądaj w maksymalnym rozmiarze, wtedy wszystko wychwycisz. Jak będziesz oglądał, to zwróć uwagę, na kły wybiórcze 2-go biegu, bo tam są one już lekko zaciągnięte. To jest tylko delikatne zaciagnięcie, ale mozesz sobie zobaczyc jak to wygląda. W tym wypadku to jeszcze nadaje sie do wsadzenia i będzie chodzić. Ale u Ciebie mogą byc bardziej zaciagnięte. Sprawdź. Pozdrawiam

 

[ Dopisane: 31-08-2005, 23:41 ]

A i napisz, czy dostałeś. Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...