Luk Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 fachowo ten krazek sie nazywa odrzutnikiem oleju ;)Jestes pewnien, ze w silniku MZ pelni on funkcje odrzutnika oleju? ;) 1. wal krecac sie rozbija czesc benzyny z olejem i ze olej jest ciezszy wyrzuca go sila odsrodkowa na zewnatrz. Hmm, chcesz przez to powiedziec, ze olej "oddziela" sie od bezyny z mieszanki?u gory jest kanal rozdzielajacy na 2 strony.Zgadza sie. Zaznaczylem go czerwona strzalka.Czyli uwazasz, ze olej jest odseparowywany z mieszanki i zbiera sie w tym kanale? Ja bym sie raczej sklanial ku stwierdzeniu, ze zbiera sie tam skroplona mieszanka.potem kanalikami po bokach splywa wlasnie na te blaszki i tamtedy nastepuje smarowanie lozyka - niejako od tylu ;)A z blaszek niby jak dalej do lozysk? ;) Tak a'propos tych kanalow to mam jeszcze inna teorie. A mianowicie taka: Wirujacy wal powoduje powstanie podcisnienia w kanale gornym (czerwona strzalka). Kat wylotu kanalu sugerowalby, ze obracajacy sie wal bedzie powodowal "wysysanie" zawartosci z kanalu (w przeciwienstwie do sytuacji gdyby kanal byl skierowany w druga strone, wowczas obrot walu powodowalby "napelnianie" kanalu). Podcisnienie w kanale powoduje zasysanie mieszanki do kanalu znajdujacego sie w gniezdzie lozyska (zielona strzalka), czyli wymusza obieg 'skrzynia_korbowa->lozysko->kanaly' a tym samym smarowanie lozysk olejem zawartym w mieszance.2. w komorze korbowej cisnienie tetni, wystepuje raz nadcisnienie, raz pod. blacha ta powoduje niejako oslone i zdlawienie cisnienia. jakby jej nie bylo jest opcja, ze przez simmer zostalby zaciagany olej ze skrzyni (cykl ssania i sprezania - podcisnienie) a wywalaloby benzyne (cykl pracy i wydechu - nadcisnienie). zauwazcie, ze ta blaszka ciasno jest pasowana na wal. jakby blaszki nie bylo - cale cisnienie wali w simmer :!:Z tym sie po czesci zgodze. Ja mam inna teorie dotyczaca zakladania simmeringow. Zawsze zakladam je sprezynka do srodka. Cisnienie w skrzyni korbowej powoduje dodatkowe dociskanie wargi simmerimgu do czopa walu, wiec w fazie sprezania w skrzyni korbowej daje lepsze uszczelnienie. Natomiast w fazie zasysania do skrzyni korbowej podcisnienie (gdyby bylo wystarczajaco duze) mogloby powodowac rozszczelnienie i zassanie oleju z komory sprzegla. Pytanie tylko w jakim stopniu cisnienie i podcisnienie wplywa na szczelnosc, raczej ciezko to stwierdzic bez odpowiednich pomiarow.co do 1 teorii jest to tylko moja teoria, przyjme wszelka krytyke i dyskusje, ale sadze ze wlasnie tak jest z prawdopodobienstwem 80% ;) co do 2 teorii jestem pewien jej na 100%A teraz? ;) pozdr.Luk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MłodyVFR Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 2 teorie podtrzymuje, co do 1 to pisalem, ze nie jestem pewien ;)1. na bank sie nazywa odrzutnik oleju, bo nie raz to qrestwo kupowalem w sklepie i tak ta czesc bywa zamawiana w hurtowni.2. czesto rozbieram te silniki i tam zawsze na nich jest olej, nie mieszanka.3. jezeli byloby tam podcisnienie w tym kanale na czerwono, to po co stosowana jest pompa oleju tloczaca olej w to miejsce? wystarczylby pojemnik z olejem i grawitacja+podcisnienie4. faktycznie teoria z podcinieniem troooche do mnie przemawia, ale... a. nie w tetniacym cyklu: tam jest raz nad, raz podcisnienie pod tlokiem, wiec w calej objetosci skrzyni korbowejb. jezeli wal wiruje np. 5000 rpm, to lozyska tez wiruja i jak stamtad wyciagnac olej przez kanal zielony? jak to sie wszystko bryzga?? moja teoria - szczegoly ;) nadal twierdze, ze olej jest rozbijany od paliwa i uderza w gorna scianke, nastepnie splywa gora na zasadzie lepkosci do kanalu (czerwony) i tamtedy od tylu na lozyska. w jaki sposob? przeciez blaszka nie zaslania kanalu i na nia bedzie splywal olej miedzy blaszka i lozyskiem. jak tego oleju sie zbierze w czasie jazdy troche to mamy tam prawie czysty olej ktory smaruje lozysko, nadmiar trafia na kulki rozbija sie i znowu miesza z paliwem analogia z czerwonym kanalem i rozbijaniem oleju - po co jest blacha w skrzyni?? kolo zebate 68 zebow wali olej do gory jak pompa i tam olej splywa na blache i przez dziurki scieka na tryby hmmm... czekam na minusy ;) plusy tez ;) trzeba wyjasnic to zagadnienie do konca... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luk Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 1. na bank sie nazywa odrzutnik oleju, bo nie raz to qrestwo kupowalem w sklepie i tak ta czesc bywa zamawiana w hurtowni.Nie bede sie klocil, ale IMO odrzutnikiem nazywamy wirujaca czesc, ktora powoduje "wyrzucanie" oleju na zewnatrz pod wplywem sily odsrodkowej, a tu akurat te krazki nie pelnia takiej funkcji. Co nie zmienia faktu ze moga byc tak nazywane nawet przez producenta. ;) 2. czesto rozbieram te silniki i tam zawsze na nich jest olej, nie mieszanka.Pewnie dlatego, ze benzyna paruje a olej nie... ;) 3. jezeli byloby tam podcisnienie w tym kanale na czerwono, to po co stosowana jest pompa oleju tloczaca olej w to miejsce? wystarczylby pojemnik z olejem i grawitacja+podcisnienieMowisz o silnikach z dozownikiem oleju?4. faktycznie teoria z podcinieniem troooche do mnie przemawia, ale... a. nie w tetniacym cyklu: tam jest raz nad, raz podcisnienie pod tlokiem, wiec w calej objetosci skrzyni korbowejTak, ale chyba zgodzisz sie, ze podcisnienie w kanale bedzie stale wzgledem cisnienia w skrzyni korbowej a wiec takze wzgledem tetniacego cisnienia podczas sprezania/rozprezania? Wiec niezaleznie od tego czy aktualnie mamy nadcisnie nie czy podcisnienie pod tlokiem to cisnienie w kanale bedzie mialo stale wartosc mniejsza od wartosci cisnienia pod tlokiem.b. jezeli wal wiruje np. 5000 rpm, to lozyska tez wiruja i jak stamtad wyciagnac olej przez kanal zielony? jak to sie wszystko bryzga??Nie olej, a mgle powietrzno-paliwowo-olejowa. Twoja teoria zaklada, ze lozyska sa smarowane skroplonym olejem? moja teoria - szczegoly ;) nadal twierdze, ze olej jest rozbijany od paliwa i uderza w gorna scianke, nastepnie splywa gora na zasadzie lepkosci do kanalu (czerwony) i tamtedy od tylu na lozyska. w jaki sposob? przeciez blaszka nie zaslania kanalu i na nia bedzie splywal olej miedzy blaszka i lozyskiem. jak tego oleju sie zbierze w czasie jazdy troche to mamy tam prawie czysty olej ktory smaruje lozysko, nadmiar trafia na kulki rozbija sie i znowu miesza z paliwemA jak olej trafia z blaszki na kulki lozyska? analogia z czerwonym kanalem i rozbijaniem oleju - po co jest blacha w skrzyni?? kolo zebate 68 zebow wali olej do gory jak pompa i tam olej splywa na blache i przez dziurki scieka na trybyTu masz calkowita racje. Ale ja nadal bede obstawal przy tym, ze w skrzyni korbowej panuja inne warunki niz w skrzyni biegow, gdzie olej jest w postaci plynnej a nie rozproszony w postaci mgly.hmmm... czekam na minusy ;) plusy tez ;) trzeba wyjasnic to zagadnienie do konca...Taa, moze dojdziemy do jakiegos sensownego rozwiazania. ;) pozdr.Luk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MłodyVFR Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 olej trafia z blaszki na lozyska jak sie go czesc uzbiera i dojdzie do poziomu kulek. samym olejem nie, bo zawsze czesc benzyny bedzie...zastanawiajac sie z drugiej strony, 1:50 olej do benzyny, wiec nikle szanse na uzyskanie oleju z mieszanki. hmmmmmmmmm...... moja nowa teoria: ;)cala mieszanka trafia do kanalu gornego w taki sam sposob jak opisalem wczesniej ?? to by pasilo...Tak, ale chyba zgodzisz sie, ze podcisnienie w kanale bedzie stale wzgledem cisnienia w skrzyni korbowej a wiec takze wzgledem tetniacego cisnienia podczas sprezania/rozprezania? Wiec niezaleznie od tego czy aktualnie mamy nadcisnie nie czy podcisnienie pod tlokiem to cisnienie w kanale bedzie mialo stale wartosc mniejsza od wartosci cisnienia pod tlokiem. no wlasnie sie nie moge zgodzic.... cisnienie wszedzie jest jednakowe. wal wiruje i zalozmy ;) , ze tworzy podcisnienie w kanale tlok idzie na dol i tworzy nadcisnienie. w kanale bedzie panowala roznica cisnien z przewaga na silniejsze, ja bym optowal, ze mieszanka zostanie wcisnieta w kanal gorny, moze dlatego taki ksztalt jego jest? no nic, jestesmy coooooooooraz blizej ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luk Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 olej trafia z blaszki na lozyska jak sie go czesc uzbiera i dojdzie do poziomu kulek. Hmm, nijak nie moge sobie tego wyobrazic. Mozesz rozwinac mysl? ;) samym olejem nie, bo zawsze czesc benzyny bedzie...zastanawiajac sie z drugiej strony, 1:50 olej do benzyny, wiec nikle szanse na uzyskanie oleju z mieszanki. hmmmmmmmmm...... No wlasnie.moja nowa teoria: ;)cala mieszanka trafia do kanalu gornego w taki sam sposob jak opisalem wczesniej ?? to by pasilo...Coz, mozliwe, ale wyjasnij zjawisko zbierania sie oleju na blaszkach.Tak, ale chyba zgodzisz sie, ze podcisnienie w kanale bedzie stale wzgledem cisnienia w skrzyni korbowej a wiec takze wzgledem tetniacego cisnienia podczas sprezania/rozprezania? Wiec niezaleznie od tego czy aktualnie mamy nadcisnie nie czy podcisnienie pod tlokiem to cisnienie w kanale bedzie mialo stale wartosc mniejsza od wartosci cisnienia pod tlokiem. no wlasnie sie nie moge zgodzic.... cisnienie wszedzie jest jednakowe. wal wiruje i zalozmy ;) , ze tworzy podcisnienie w kanale tlok idzie na dol i tworzy nadcisnienie...i wal wirujac nadal tworzy w kanale podcisnienie nizsze od aktualnie panujacego pod tlokiem. ja bym optowal, ze mieszanka zostanie wcisnieta w kanal gorny, moze dlatego taki ksztalt jego jest?Znaczy sie jestes zdania, ze mieszanka jest wtlaczana do kanalu podczas ruchu tloka w dol? Mniej wiecej tak:W tym przypadku moze by moglo tak byc, gdyby odleglosc miedzy tarczami walu a karterem byla wieksza, bo wydaje mi sie ze przy szczelinie ok. 1 mm zanim mieszanka dotrze do kanalu to zostanie zatrzymana a nawet zacznie sie cofac. Przyczyna bada straty wynikajace z przeplywu przez szczeline o tak malym przekroju oraz wplyw ruchu obrotowego walu. To odwrotnie niz zaklada moja teoria.W tym przypadku za powstawanie podcisnienia bedzie odpowiedzialny wplyw lepkosci mieszanki.Na rysunku pokazalem w powiekszeniu rozklad predkosci czasteczek w mieszance. Na powierzchni walu predkosc czasteczek jest rowna obwodowej predkosci walu, natomiast na sciance karteru predkosc wynosi zero. Zjawisko takie jest skutkiem wystepowania lepkosci w plynie ( w tym przypadku w mieszance). W kanale czasteczkom zostanie nadana pewna predkosc i czasteczki poruszajace sie zgodnie z kierunkiem obrotu walu beda powodowaly powstanie podcisnienia.no nic, jestesmy coooooooooraz blizej ;)Hehe, chyba coraz dalej. ;) pozdr.Luk PS.Sorry za jakosc rysunkow. Paint rzondzi! ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
belzebub Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 Cytat:Cytat: Tak, ale chyba zgodzisz sie, ze podcisnienie w kanale bedzie stale wzgledem cisnienia w skrzyni korbowej a wiec takze wzgledem tetniacego cisnienia podczas sprezania/rozprezania? Wiec niezaleznie od tego czy aktualnie mamy nadcisnie nie czy podcisnienie pod tlokiem to cisnienie w kanale bedzie mialo stale wartosc mniejsza od wartosci cisnienia pod tlokiem. no wlasnie sie nie moge zgodzic.... cisnienie wszedzie jest jednakowe. wal wiruje i zalozmy , ze tworzy podcisnienie w kanale tlok idzie na dol i tworzy nadcisnienie ...i wal wirujac nadal tworzy w kanale podcisnienie nizsze od aktualnie panujacego pod tlokiem. wyjasnij mi jedna rzecz ... co ma piernik do wiatraka z tym ze wal wiruje ?? przeciez zmiany cisnienia sa zwiazane tylko i wylacznie od polozenia tloka a przeciez wal nie zmienia swoich rozmiarow ( chodzi mi o gabaryty a nie o zmiany zwiazane z posuszaniem sie ) wiec nie ma on bezposrednio znaczenia w regulowaniu cisnienia. moze cos zle zrozumialem z Twojego wywodu ;);) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
belzebub Opublikowano 27 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2005 W tym przypadku moze by moglo tak byc, gdyby odleglosc miedzy tarczami walu a karterem byla wieksza, bo wydaje mi sie ze przy szczelinie ok. 1 mm zanim mieszanka dotrze do kanalu to zostanie zatrzymana a nawet zacznie sie cofac. Przyczyna bada straty wynikajace z przeplywu przez szczeline o tak malym przekroju oraz wplyw ruchu obrotowego walu. ja bym sie jednak klucil co do tego czy mieszanka nie dotrze do kanalu. w sumie tam jest calkiem spore cisnienie i mysle ze mozliwe jest dotarcie do kanalu mieszanki.nie wiem moze glupoty gadam ale takie moje zdanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luk Opublikowano 28 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2005 belzebub przeczytaj jeszcze raz dokladnie calosc i popatrz dodatkowo na nastepny rysunek:P' to podcisnienie, ktore wg. mojej teorii zapewnia przeplyw mieszanki przez kanaly smarujace. pozdr.Luk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MłodyVFR Opublikowano 28 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2005 jestem pod wrazeniem... rysunkow i checi ;)powaznie: piszesz Luk rzeczowo - to sie ceni. nie moge sobie jednak wyobrazic tego podcisnienia wytwarzanego przez wal, zwazywszy, ze fotka ktora zamiescieles nie jest kompletna. dlaczego? brakuje tam cylindra, a dokladniej chodzi mi o tuleje z niego wystajaca i wchodzaca w karter. wowczas moja teoria zakladajaca pompowanie oleju do kanalu by pasila, bo tuleja powoduje zatrzymanie mieszanki, a wal non stop pompuje i mieszanka musi gdzies pojsc no i trafia w kanal. musze to jeszcze na spokojnie przemyslec Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 28 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2005 To ja sie moze podepne do tematu. Dzis na maszynoznawstwie mielismy lozyskowanie i smarowanie tych lozysk.No i pan doktor opowiadal jak to sa smarowane panewki korbowodowe w silniku 2T poprzez rozbryzgiwanie oleju przez wal. I ja oczywiscie zadalem mu od razu pytanko ze silniki 2T to raczej tocznie a nie slizgowo sa lozyskowane. Czy moze znacie takie przypadki zeby bylo lozyskowanie slizgowe? Wedlug mnie jest tam zbyt slabe smarowanie zeby stosowac panewki. Jezeli zle mysle to mnie poprawcie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luk Opublikowano 28 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2005 jestem pod wrazeniem... rysunkow i checi ;)Hehe' date=' THX ;)powaznie: piszesz Luk rzeczowo - to sie ceni. nie moge sobie jednak wyobrazic tego podcisnienia wytwarzanego przez wal, zwazywszy, ze fotka ktora zamiescieles nie jest kompletna. dlaczego?Dlatego, ze akurat tylko taka fote mialem, a chcialem zeby bylo widac 2 wyloty kanalu. brakuje tam cylindra, a dokladniej chodzi mi o tuleje z niego wystajaca i wchodzaca w karter.A co to zmienia czy tuleja jest na zdjeciu czy nie?wowczas moja teoria zakladajaca pompowanie oleju do kanalu by pasila, bo tuleja powoduje zatrzymanie mieszanki,Zatrzymanie mieszanki? Gdzie?a wal non stop pompuje i mieszanka musi gdzies pojsc no i trafia w kanal.Mieszanka trafia w cala skrzynie korbowa. musze to jeszcze na spokojnie przemyslecMoze powinienem to w jakis bardziej przystepny sposob przedstawic, bo widze ze nikt nie moze pojac mojego toku myslenia. :/ pozdr.Luk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luk Opublikowano 28 Lutego 2005 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2005 To ja sie moze podepne do tematu. Dzis na maszynoznawstwie mielismy lozyskowanie i smarowanie tych lozysk.No i pan doktor opowiadal jak to sa smarowane panewki korbowodowe w silniku 2T poprzez rozbryzgiwanie oleju przez wal. I ja oczywiscie zadalem mu od razu pytanko ze silniki 2T to raczej tocznie a nie slizgowo sa lozyskowane. Czy moze znacie takie przypadki zeby bylo lozyskowanie slizgowe? Wedlug mnie jest tam zbyt slabe smarowanie zeby stosowac panewki. Jezeli zle mysle to mnie poprawcie Przeczytaj sobie artykul Tomasza Sałka pt. "Smarowanie silników motocyklowych". Jest na FTPie (link w podpisie). pozdrLuk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 1 Marca 2005 Udostępnij Opublikowano 1 Marca 2005 Szukalem i jakos nigdzie nie znalazlem opisu stosowania w 2T lozysk slizgowych! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luk Opublikowano 1 Marca 2005 Udostępnij Opublikowano 1 Marca 2005 Szukalem i jakos nigdzie nie znalazlem opisu stosowania w 2T lozysk slizgowych! Bo nie ma takiej mozliwosci przy smarowaniu mieszankowym. Lozyska slizgowe wymagaja doprowadzenia czystego oleju pomiedzy czop i panewke, a w 2T byloby to nieoplacalne (pompa oleju, koniecznosc odprowadzenie oleju z lozyska, odpowiednie uszczelnienie). Zauwaz, ze w 4T olej wykorzystywany jest tez do: smarowania zespolu tlok-cylinder, ukladu rozdzadu; chlodzenia tloka, itd. W skrzyni korbowej tworzy sie mgla olejowa. Nastepnie olej ten splywa do miski olejowej lub zbiornika oleju. A w 2T taka sytuacja nie moglaby miec miejsca, bo przez skrzynie korbowa stale przeplywa mieszanka, ktora przy takim smarowaniu powodowalaby "porywanie" mgly olejowej ze skrzyni korbowej. W konsekwencji musielibysmy stale dostarczac nowy olej do ukladu smarowania. pozdr.Luk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 1 Marca 2005 Udostępnij Opublikowano 1 Marca 2005 Tez mi sie tak wydaje, dlatego poddalem w watpliwosc jego teorie. Natomiast kumpel mowi ze w jego pile spalinowej sa panewki.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.